Lead scoring polega na precyzyjnym dotarciu do klientów, na którym nam najbardziej zależy. Potencjalnego kupującego, czy też osoby, która w przyszłości może być naszym klientem.
W natłoku informacji i danych przedstawienie swojej oferty właściwej osobie i wzbudzenie jej zainteresowania to najtrudniejszy element marketingu.
Jeśli na przykład handlujesz zabawkami dla dzieci to nie chcesz swojej oferty reklamować osobom starszym, czy też młodzieży. Chyba, że te osoby będą kupować zabawki na prezent.
Jak więc określa się osobę i jej preferencje zakupowe?
Po pierwsze tworzy się tak zwaną personę. Czyli określa charakter i profil danej osoby.
Ile ma lat, jakiej jest płci, ile zarabia, jakie ma wykształcenie, gdzie mieszka (wielkość miejscowości) i wszystkie te elementy, które mogą mieć wpływ na preferencje zakupowe.
W całym procesie lead scoring jednym z najważniejszych elementów jest analityka i obróbka danych.
Zazwyczaj lead scroing łączy się z pojęciem automatyzacji marketingu (marketing automation), w którym planuje się automatyzację akcji marketingowych na podstawie zabranych danych.
Lead scoring polega na takim określaniu i profilowaniu każdego klienta, dzięki czemu w kolejnym kroku precyzyjnie dopasowujemy ofertę do potrzeb odbiorcy. Takie działania mocno podnosi konwersję sprzedaży i ogranicza koszty reklamy, ponieważ celujemy z naszym przekazem do osób potencjalnie zainteresowanych .
Rodzaje lead scoring
Odróżniamy różne formy zbierania danych w lead scoring.
Scoring behawioralny, czyli taki, który identyfikuje potrzeby klientów po ich zachowaniu w sieci, stronach i produktach które oglądają.
Scoring demograficzny, czyli taki, który ocenia i przydziela osoby do grup, dzieląc je na wg wieku, stanowisk zawodowych, miejsca zamieszkania, wykształcenia.
Dane o użytkownikach wykorzystywane są przy targetowanej reklamie, czyli takiej, która kierowana jest w zainteresowanego zakupem klienta.
Lead scoring pozwala na zwiększenie sprzedaży bez zwiększania kosztów na reklamę. Używany jest praktycznie w każdym kanale sprzedaży, takim jak reklamy płatne Facebook Ads, Goolge Ads, mailingu, newsletterach i innych metodach dotarcia do klientów.