Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Kto tworzy zespół do user experience?

Projektowanie skoncentrowane na użytkowniku jest procesem interdyscyplinarnym. Angażuje wielu specjalistów z różnych dziedzin. Każdy z nich inaczej patrzy na projekt i chociaż cel projektu jest wspólny, to każdy specjalista tworzy inny element układanki.

Menedżerowie produktu

W dużych firmach to menedżer produktu jest dedykowany do kontaktu z zespołem do user experience. Jest to osoba, która zleca wszystkie zadania i jest pośrednikiem w relacji klient-wykonawca. Menedżer produktu odpowiada za jeden lub więcej produktów w firmie. Wszystko zależy od wielkości przedsiębiorstwa i stopnia zaawansowania produktu. Odpowiedzialność może dotyczyć konkretnego oprogramowania czy całego zestawu funkcji w witrynie.

Do głównych zadań menedżera produktu należą:

  • Zbieranie aktualnych danych na temat klientów – ich wymagań, potrzeb, oczekiwań odnośnie produktu.
  • Dostarczanie pomysłów na nowe produkty.
  • Szukanie inspiracji na nowe produkty w swoim otoczeniu (wśród klientów, pracowników firmy, pracowników zewnętrznych np. serwisu).
  • Badanie sytuacji rynkowej i trendów.
  • Realizowanie planów rozwoju produktu.
  • Ciągłe doskonalenie istniejących już produktów.
  • Wdrażanie strategii produktu.
  • Opracowywanie planów sprzedaży.
  • Analiza konkurencji.
  • Tworzenie raportów finansowych odnośnie konkretnego produktu.
  • Rozwiązywanie problemów związanych z produktem.
  • Bycie świadomym, że odpowiedzialność za sukces bądź porażkę produktu w dużej mierze ponosi menedżer produktu.

Podsumowując obowiązki menedżera produktu można powiedzieć, że odpowiada on za cały cykl życia produktu – od pomysłu, aż do jego wycofania z rynku.

Każdy z menedżerów na co innego zwraca uwagę. Jedni są dobrze zaznajomieni z projektowaniem skoncentrowanym na użytkowniku, inni bardziej skupiają się na celach biznesowych czy kwestiach technicznych.

Co pomaga we współpracy z menedżerem produktu?

  • Zadawanie pytań – i to jak najwcześniej. Menedżerowie produktu, to bardzo zajęte osoby i nieraz na odpowiedź potrzebują więcej czasu i skonsultowania się z innymi specjalistami w firmie.
  • Szybkie zrozumienie tematu – nie ma czasu na zbytnie przestoje. Szybko musisz zapoznać się z projektem (streszczenie). Pilnuj terminów i na bieżąco przedstawiaj raport ze swoich prac.
  • Pokazuj efekty swojej pracy – najlepiej jest zaangażować menedżera w testy użyteczności. Jeśli menedżer, tak samo jak Ty, zrozumie użytkowników, będzie mu łatwiej zbudować produkt na podstawie projektu.
  • Znaj cel swojej pracy – czego oczekuje od Ciebie menedżer produktu? Chce potwierdzić poprawność projektu? Pokazać, że produkt spełnia oczekiwania użytkowników? A może chce zmodyfikować projekt produktu?

Menedżerowie projektu

Do głównych zadań menedżera projektu należą:

  • Opracowanie planu i harmonogramu projektu oraz zdefiniowanie potrzebnych zasobów do jego realizacji.
  • Rozdzielenie obowiązków w zespole, ustalenie priorytetów, motywowanie i wspieranie całego zespołu, rozwiązywanie konfliktów w zespole.
  • Pilnowanie wszystkich terminów związanych z realizacją projektu.
  • Monitorowanie założonego budżetu.
  • Kontakt z klientem – bieżąca wymiana informacji, przedstawianie raportów klientowi, proponowanie sposobów rozwiązywania ewentualnych problemów z produktem, angażowanie klienta na każdym etapie projektu.
  • Zarządzanie całym cyklem życia projektu – od uruchomienia do jego zamknięcia.

Menedżerowi produktu łatwiej jest w przypadku, gdy wszystko odbywa się w jednym miejscu. Niestety, w większości sytuacji tak nie jest. Często zespoły pracują w różnych miejscach i strefach czasowych, a także stosują odmienne procesy. Menedżer produktu musi być na bieżąco ze wszelkimi zmianami, dlatego warto zadbać o dobrą komunikację. Ponadto, każda modyfikacja projektu może przesunąć termin jego zakończenia czy wpłynąć na jego budżet.

Co pomaga we współpracy z menedżerem projektu?

  • Elastyczność – na samym początku poinformuj menedżera projektu, kiedy i jakie materiały mu dostarczysz. Najważniejsze są wymagania klienta, dlatego bądź elastyczny i dostosuj się do jego wymagań.
  • Uczciwość – jeśli nie masz pewności, ile czasu zajmie Ci projekt, to po prostu powiedz o tym menedżerowi projektu. W przeciwnym razie możesz dostać z góry narzucony termin i najzwyczajniej w świecie możesz się po prostu nie zmieścić w czasie. Lepiej już na samym początku zapewnić sobie bufor czasowy.
  • Współpraca – miej wspólną wizję user experience z menedżerem projektu – od pomysłu do wprowadzenia produktu na rynek.
  • Komunikacja – jeśli potrzebujesz więcej informacji od innych specjalistów z firmy, to informuj o tym menedżera produktu. Będzie on Twoim pośrednikiem w kontaktach z innymi albo zorganizuje dla Ciebie spotkanie z wybranymi specjalistami.
  • Terminowość – przestrzegaj ustalonych terminów.
  • Zgłaszaj problemy – jeśli tylko wykryjesz jakiś problem w projekcie, od razu informuj o tym menedżera. On też musi mieć czas na zastanowienie się i podjęcie decyzji odnośnie rozwiązania problemu.

Graficy

Rola grafików w projekcie user experience jest niezwykle istotna. To często właśnie od grafików zależy, czy cały projekt będzie dobry, czy też nie. Dlatego graficy powinni uczestniczyć w całym projekcie. Dobre poznanie całego projektu jest niezbędne do określenia ostatecznego wyglądu produktu. Gdy klient szuka nowego produktu, jego pierwszym doznaniem jest doznanie wizualne. Liczy się pierwsze wrażenie.

Jeśli na wstępnie produkt nie będzie atrakcyjny pod względem wizualnym, klient poszuka czegoś innego.

Dlatego nie należy umniejszać roli grafików w całym projekcie.

Wskazówki do współpracy z grafikami:

  • Projektanci grafiki powinni uczestniczyć w całym projekcie – od pomysłu do wprowadzenia produktu na rynek.
  • Graficy powinni mieć wgląd w postęp projektu. Miej na uwadze informacje zwrotne, jakich Ci dostarczają.
  • Dobrym pomysłem jest zaangażowanie projektantów grafiki do testów użyteczności. Jeśli graficy lepiej poznają klientów, to bardziej zrozumieją ich oczekiwania i prościej im będzie utrafić w ich wymagania z projektem graficznym produktu.
  • Nie ograniczaj grafików – grafik może zrobić coś więcej niż tylko „pokolorować szkielety”. Pozwól im na wprowadzanie własnych pomysłów, niech będą kreatywni i niech nie ograniczają się tylko do dostarczonych materiałów z zakresu user experience. Jeśli dasz grafikom trochę więcej swobody, pomysły przez nich przedstawione mogą Cię pozytywnie zaskoczyć. Tylko musisz dać im przestrzeń „do życia”.

Programiści

Programiści dają życie projektowi. Przekształcają go w ostateczny produkt.

Wskazówki do współpracy z programistami:

  • Podobnie, jak we współpracy z innymi specjalistami, tak i w tym przypadku staraj się zaangażować programistów już na jak najwcześniejszym etapie projektu. Programiści pomogą Ci lepiej zrozumieć wszelkie problemy techniczne i zaproponują rozwiązania, już w początkowym etapie prac.
  • Pytaj się programistów, jakich materiałów potrzebują, aby łatwiej się im pracowało. Zrób to już na początku, aby móc zbierać niezbędne dane.
  • Komunikacja – na bieżąco konsultuj postępy w projekcie z programistami. Wyjaśniajcie sobie wszystkie problemy techniczne. Jakie technologie możesz wykorzystać w projekcie, a jakie nie? Niektóre interakcje trudno zaprogramować, dlatego konsultuj wszystkie rozwiązania z programistami.
  • Współpraca – nie zamartwiaj się, jeśli programiści nie akceptują twoich rozwiązań. Nie wszystkie Twoje pomysły mogą być przełożone przez programistów. Dlatego rozmawiaj, pytaj, konsultuj, a w przypadku niemożności przełożenia czegoś na język programistów, szukaj innej drogi.
  • Angażuj programistów do testów użyteczności – zrób to na etapie zbierania wymagań oraz w trakcie sprawdzania poprawności. Jeśli programiści dobrze poznają potrzeby użytkowników, łatwiej będzie im samodzielnie kontynuować pracę w momencie, gdy Ty opuścisz projekt.
  • Bądź dostępny – jeśli nie znajdujesz się w siedzibie firmy, zadbaj o możliwość innej formy kontaktu. Bądź cały czas dostępny. Jeśli ktoś chce uzyskać od Ciebie pilne informacje, to daj mu taką możliwość. Nie jest ważne, czy zgłosi się do Ciebie z poważnym, czy z błahym problemem. Musisz pokazać, że zależy Ci na projekcie i w każdej sytuacji służysz pomocą. Podobnie w sytuacji, jeśli pracujesz na miejscu. Określ najlepszą formę kontaktu. Może cotygodniowe zebrania?

Specjaliści od projektowania skoncentrowanego na użytkowniku

Nawet, jeśli w firmie są zatrudnieni specjaliści od user experience, często do nowych projektów zatrudniana jest firma zewnętrzna. Dzieje się tak z dwóch głównych powodów. Po pierwsze, w firmie realizowany jest akurat duży projekt, do którego nie ma odpowiedniej liczby pracowników, ale nie opłaca się zatrudniać nikogo na stałe, ponieważ po zakończeniu projektu taka osoba nie będzie już potrzebna. Po drugie, czasami potrzeba świeżego spojrzenia na projekt. W drugim przypadku współpraca często jest trudna z takimi osobami. Pomimo chęci wsparcia od osób zewnętrznych, specjaliści wewnętrzni mają swój punkt widzenia i kurczowo się niego trzymają. Niemniej jednak mogą być również dla nas źródłem wielu cennych informacji.

Wskazówki dotyczące współpracy ze specjalistami od projektowania skoncentrowanego na użytkowniku:

  • Oczekiwania – na samym początku dowiedz się, czego Ci ludzie od Ciebie konkretnie oczekują. Czy mają już propozycję rozwiązań?
  • Przedstaw swój punkt widzenia – jeśli specjaliści wewnętrzni mają odmienne zdanie do Twojego, nie bój się przedstawić swojej wizji. W końcu po coś Cię zatrudnili i na pewno liczą się z Twoim zdaniem. Jednak to oni są twoimi klientami i ich oczekiwania są najważniejsze.
  • Wzajemna komunikacja – wszelkie postępy swoich prac konsultuj z zespołem wewnętrznym. Oczekuj od nich informacji zwrotnych i według nich modyfikuj odpowiednio projekt.
  • Nie podważaj ich kompetencji – skup się dokładnie na przydzielonym Tobie zadaniu. Może zauważysz w innych obszarach niedociągnięcia i będziesz miał ochotę zaprezentować swoje rozwiązania, ale nie rób tego, jeśli nikt Cię o to nie poprosi. Twoje starania mogą nie zyskać aprobaty wewnętrznego zespołu. Poza tym takie zachowanie nie jest godne profesjonalisty.
  • Bądź otwarty – od wewnętrznego zespołu specjalistów od user experience możesz się wiele nauczyć. Bądź otwarty na nowe pomysły i rozwiązania. Potraktuj współpracę jak kolejną lekcję. Wzajemnie możecie sobie dużo przekazać. Może są miejsca, gdzie klient ma większą wiedzę od Ciebie i stosuje lepsze metody i techniki.

Specjaliści od pozycjonowania

Wskazówki dotyczące współpracy ze specjalistami od SEO:

  • Poproś o wszelkie informacje na temat wyszukiwania naturalnego. Dowiesz się, jakich słów/fraz używają użytkownicy, aby dostać się na daną witrynę.
  • Zapytaj o plany odnośnie płatnych kampanii marketingowych w wyszukiwarkach. Dowiedz się, w jaki sposób firma chce przyciągnąć na stronę użytkowników, a łatwiej będzie Ci ustalić priorytety w projekcie.
  • Współpracuj ze specjalistami SEO od początku projektu. Znają się oni głównie na architekturze informacji oraz mapie witryny, dlatego udzielą Ci wielu cennych informacji w tym temacie.

 

Specjaliści o treści

Wskazówki dotyczące współpracy ze specjalistami od treści:

  • Zobacz, czy prace nad treścią mającą się znaleźć na witrynie, już się rozpoczęły. Jakie są plany wobec treści?
  • Wspólnie ze specjalistami od tworzenia treści określcie jej wymagania.
  • Tworzenie wysokiej jakości i unikalnej treści wymaga czasu. Na początku projektu sprecyzujcie, jak powinna ona wyglądać, żeby prace nad nią jak najwcześniej się rozpoczęły.
  • Angażuj specjalistów od treści w badania użyteczności. Jak użytkownicy reagują na zaprezentowane im treści?