Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Komunikacja to podstawa budowania relacji

Buduj relacje w sieci

Kontaktując się z wpływową osobą to ona ma być inspiracją i źródłem wiedzy do Twojego artykułu. Możesz ją zacytować w swoim dziele, co jeszcze bardziej zachęci ją do publikowania naszych linków.

Jeśli chcesz nawiązać kontakt z kilkoma liderami na raz to stwórz dla każdego z nich osobną treść. Nie możesz sobie pozwolić na masowe wysyłanie maili. Do każdego musisz przyjąć indywidulane podejście. Nie zwracaj się do ogółu, tylko do konkretnej osoby. Nikt nawet nie podejmie próby przeczytania treści, jeśli użyjesz zwrotu „Szanowni Państwo” czy „Szanowny właścicielu strony”. Ponadto takie maile mogą od razu trafić do spamu, szczególnie w przypadku, gdy wyślesz dużą ilość takich samych identycznych maili. Po co tak komplikować sprawę i psuć sobie reputacje. Twój mail będzie kojarzony ze spamem i cała domena może zostać zablokowana.

Aby ułatwić sobie życie możesz stworzyć podstawowy szablon wiadomości i przerabiać go, personalizować przed każdym wysłaniem do nowej osoby. Kieruj się zasadą – krótko, zwięźle i na temat. Nikt nie będzie tracił czasu na czytanie wypracowań. Zanim zdecydujesz się wysłać maila, upewnij się, że jest on dobrze napisany. Nie chodzi tylko o zasady gramatyczne, stylistyczne itp., ale przede wszystkim o poprawną personalizację. Musisz mieć ogólna wiedzę na temat danej osoby zanim nawiążesz z nią bezpośredni kontakt. To Ci pozwoli trafnie skonstruować wiadomość. Nie powinieneś mieć z tym problemu, bo na pewno od długiego czasu obserwujesz taką osobę na portalach społecznościowych.

Dobrze jest zacząć pisać maila od słów: „potrzebuję Pani/Pana zdania…”, „ opinii na temat”, „odnosząc się do Pana/Pani wpisu…” itp. Daj do zrozumienia, że zainteresowały Cię publikacje osoby, do której piszesz. To pozytywnie nastawi ta osobę i zachęci do przeczytania całej wiadomości.

Podczas pierwszego takiego osobistego kontaktu absolutnie nie skupiaj się na sobie tylko na adresacie. O sobie możesz wspomnieć co najwyżej w jednym zdaniu odnośnie celu w jakim piszesz. Teraz adresat jest najważniejszy. Wywrzesz złe wrażenie, jeśli za bardzo będziesz rozwodził się nad sobą. Nikt nie ma czasu czytać całego Twojego życiorysu.

Możesz zwracać się do adresata po jego prawdziwym imieniu i nazwisku albo po pseudonimie. Ciężko wyczuć, czego akurat dana osoba sobie życzy i jak chce by się do niej zwracać. Spróbuj po pseudonimie, jeśli się nie uda to spróbuj jeszcze raz używając prawdziwego imienia. Kończąc wiadomość wyraz chęć współpracy i zaznacz, że liczysz na odpowiedź. Na razie na tym poprzestań. Nie narzucaj się i czekaj cierpliwie na odpowiedź.

Może to wydawać się śmieszne, ale dzień tygodnia i pora dnia, o której wyślesz maila ma olbrzymie znaczenie. Każda branża działa inaczej i ma swoje ustalone reguły i rytm pracy. Możesz spróbować rozszyfrować harmonogram osoby, z którą chcesz nawiązać współpracę. Obserwuj profile na portalach społecznosciowych i zobacz w jakim czasie pojawiają się nowe wpisy. Blogerzy zwykle publikują posty w określone dni tygodnia i o zbliżonej godzinie. Jeśli zauważysz jakąś zależność to spróbuj nawiązać kontakt dzień przed publikacją. Spodziewaj się, że ludzie czytają maile rano albo wieczorem i wtedy masz szanse na odpowiedź zwrotną. Wszystkie spamy przychodzą zazwyczaj w nocy, dlatego unikaj tej pory.

Jeżeli minie kilka dni i dalej nie otrzymasz odpowiedzi, to wyślij wiadomość jeszcze raz. Napisz jednak coś nowego. Nigdy nie wysyłaj identycznego maila. Miej przygotowane coś w zapasie. Dużo osób nie podejmuje ponownych prób z wysłaniem maila, a to wielki błąd. Badania potwierdzają, że szansa na odczytanie przez adresata maila wzrasta aż o 60%, jeśli w krótkim czasie po pierwszej wiadomości wyśle się drugiego maila. Jeżeli po drugim mailu nadal nie otrzymasz odpowiedzi, to możesz jeszcze spróbować wysłać trzeciego maila. Ale na tym poprzestań. Nie podejmuj już więcej prób.

Ewentualnie możesz się jeszcze upewnić, czy podany mail jest prawidłowy. Zdarza się, że do ogólnej wiadomości jest podawany mail z konta Google, a w rzeczywistości używany jest inny. Możesz również skorzystać z innej opcji i spróbować nawiązać kontakt przez Facebook, Instagram czy LinkedIn. Wtedy podkreśl, że próbowałeś kontaktu droga mailową, ale nie otrzymałeś odpowiedzi.

Jeśli próbujesz kontaktu z wieloma osobami na raz to sprawdzaj jakie metody się najlepiej sprawdzają? Czy łatwiej jest się z kimś skontaktować mailowo czy przez media społecznościowe? Jeśli poprzez maila, to odpowiedź przychodzi szybko czy po dłuższym czasie? Jest ona na pierwszego maila czy na kolejnego? Prowadzenie takich statystyk pozwoli Ci polepszyć strategię.

Jeśli powyższe metody zawodzą to zmień taktykę. Spróbuj dostać się do interesującej osoby bardziej okrężną drogą. Możesz spróbować przez znajomych tej osoby. Współpracowników albo osoby obserwujące na portalu społecznościowym. Może ktoś z tych osób ma numer telefonu czy adres mailowy do interesującej Cię osoby. Może też uda się zapoznać poprzez kontakt osobisty? Szukaj wszelkich możliwych dróg. Jeśli tylko masz taka możliwość dąż do spotkania osobistego. Wybierz się na konferencję lub ważny event.

Po jakimś czasie w końcu na pewno otrzymasz pozytywną odpowiedź. Gdy już tak się stanie uważnie przyglądaj się wydarzeniom w sieci. Szukaj wszelkich zmianek i odnośników utworzonych do twojej witryny. Na pewno nie pojawią się od razu, ale warto na bieżąco monitorować postęp. Każda stworzona przez Ciebie treść to inwestycja czasu i pieniędzy. Dlatego jeśli artykuł miał być już opublikowany, a tak się nie stało to upomnij się o to. Warto zadbać o wszystkie szczegóły podczas podpisywania umowy i dopilnować by w umowie znalazła się data publikacji Twoich treści.

Gdy już znajdziesz interesujące Cię witryny, zastanów się, w jaki sposób skontaktować się z ich przedstawicielami. Możesz to zrobić w następujący sposób:

  • Nawiąż pierwszy kontakt za pomocą portali społecznościowych. Pamiętaj, że ma to być kontakt niekomercyjny. Możesz komentować posty udostępniane przez daną witrynę i brać udział w dyskusjach.
  • Poproś o możliwość zacytowania fragmentu treści z danej strony internetowej w swojej własnej publikacji.
  • Zaproś do wywiadu, który zamieścisz na swojej stronie. Może to być też inna forma np. webinarium czy wywiad na żywo.
  • Obserwuj czy znana osoba nie będzie brała udziału w jakimś evencie, konferencji czy innej imprezie. Jeśli tak to również możesz się tam wybrać i zaaranżować spotkanie.
  • A może macie wspólnego znajomego? Poproś o przedstawienie Cię. To jeden z najstarszych i najlepszych sposobów na nawiązywanie nowych kontaktów.
  • Obserwuj interesująca Cię osobę. Jeśli będzie potrzebowała pomocy to zgłoś się pierwszy. Nawet jeśli masz poświęcić na to sporo czasu i wysiłku to może się to bardzo opłacić.

Niezależnie od tego, jaką strategie wybierzesz, daj sobie czas na dokładne poznanie drugiej osoby. Druga strona musi Ci zaufać, a to nie dzieje się od razu. Nie spiesz się i nigdy nie oczekuj, że coś Ci się należy. Nie proś o utworzenie odnośnika do Twojej strony na początku znajomości. Wszystko wymaga czasu i pracy. Zawsze zaczynaj od dawania czegoś od siebie. Cierpliwość się opłaci. Gdy już zacieśnisz relacje, będzie już tylko łatwiej. Otworzą się przed Tobą nowe możliwości. Zwiększysz swoją reputację i widoczność. Najważniejsze jest zbudowanie trwałej relacji. Daj się też wykazać drugiej stronie.

Komunikacja via mail

Pierwszy kontakt drogą mailową może być niezwykle trudny. Ludzie nie ufają wiadomościom mailowym otrzymywanym od nieznanych osób. Poza tym każdy z nas dostaje codziennie dziesiątki maili i taka wiadomość może po prostu zginąć wśród innych. A taka znana osoba zapewne dostaje tych maili jeszcze więcej.

Nawet jeśli odczyta taka wiadomość to może minąć sporo czasu i moglibyśmy w tym czasie spróbować innej formy kontaktu.

Jeśli jednak zdecydujesz się na taki kontakt to weź parę aspektów pod uwagę:

  • Pisz krótko, zwięźle i na temat. Ktoś, kto dostaje masę maili każdego dnia nie będzie chciał czytać elaboratów.
  • Prośbę przedstaw jasno. To ma być konkret. Nie owijaj niczego w bawełnę, nie krąż wokół tematu zanim przejdziesz do sedna sprawy.
  • Krótko objaśnij, dlaczego to właśnie Twoja strona zasługuje na uwagę. Ewentualnie możesz wskazać korzyści, jakie będzie miała z tego druga osoba.
  • Postępuj zgodnie z wytycznymi z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021441204).

Gromadź stworzone treści

Aby osiągnąć sukces nie wystarczy tylko udostępniać linków do interesujących treści. Trzeba je tworzyć samemu. Masz być ich źródłem, a nie pośrednikiem. To, co już stworzyłeś i jeszcze nigdzie nie publikowałeś miej zawsze pod ręką. Treści nie musza być dopięte na ostatni guzik. Nawet lepiej, jeśli jest możliwość ich dopracowania i zmienienia kilku rzeczy w zależności od potrzeb. Nie chwal się jednak na około takimi tekstami. Przed publikacja zachowaj je tylko dla siebie.