Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Klienci na usługi UX

Mówiąc o kliencie, kogo mamy na myśli? Firmę, dla której prowadzimy projekt? Użytkowników korzystających z witryny? Współpracowników czy interesariuszy? Tak naprawdę każda z tych osób ma ogromny wpływ na ostateczny projekt i to czy osiągnie on sukces. Warto bliżej przyjrzeć się, jak wygląda nasza współpraca ze wszystkimi osobami. Co można polepszyć, zoptymalizować, udoskonalić, aby unikać najczęściej popełnianych problemów i stworzyć jak najlepszy projekt skoncentrowany na użytkowniku.

W jakim celu klient zatrudnia specjalistów od user experience? Oto kilka najczęstszych powodów:

  • Klient wie, czego oczekuje, ale nie wie jak do tego dojść – klient może dokładnie wiedzieć, co chce osiągnąć, ale nie wie, jak ma to zrobić. Może nie posiadać odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, nie znać narzędzi projektowych albo po prostu dysponować ograniczonymi środkami (finansowe, ludzkie, czasowe) i nie potrafi się do nich dostosować.
  • Zostałeś polecony klientowi – może przeprowadzałeś już inne projekty i któryś z klientów Cię polecił? Może to być bardzo miłe uczucie, ale też wiąże się ze zwiększonymi wymaganiami od strony klienta. Skoro już gdzie indziej wykonałeś dobry projekt, to obecny klient może mieć wobec Ciebie wysokie wymagania. Na początku współpracy dokładnie się dowiedz, czego konkretnie oczekuje od Ciebie nowy klient.
  • Klienta nie stać na zatrudnienie specjalisty od user experience na stałe – specjalista od projektowania skoncentrowanego na użytkowniku jest potrzebny klientowi głównie w trakcie trwania projektu. Po jego zakończeniu raczej będzie potrzebował tylko konsultacji raz na jakiś czas. Wielu firmom nie opłaca się zatrudniać takiej osoby na stałe.
  • Klient potrzebuje świeżego spojrzenia – nawet jeśli klient ma swój zespół projektowy na stałe, czasami potrzebuje czegoś nowego. W wielu przypadkach nowa osoba w projekcie wprowadza innowacyjne zmiany i jest źródłem wielu kreatywnych pomysłów.
  • Klient absolutnie nie zna się na user experience – klienta interesuje projektowanie skoncentrowane na użytkowniku, ale nie ma o tym pojęcia i zaprasza do zespołu specjalistę. Wtedy wszyscy mogą się wzajemnie od siebie czegoś nauczyć.

Jak być lepszym od konkurencji w dziedzinie user experience? Oto kilka niezawodnych wskazówek. Korzystaj z nich w trakcie prowadzenia każdego projektu:

  • Zapoznaj się z kontekstem projektu – zanim przystąpisz do pracy nad projektem, najpierw dokładnie poznaj firmę. Czym się zajmuje? Do kogo są kierowane produkty? Jakie są wymagania biznesowe i w oparciu o jaki model biznesowy firma działa? Niektórzy zbyt mało wagi przywiązują do dokładnego poznania firmy. A to błąd. Jeśli projekt ma odnieść sukces, musisz wiedzieć, dla kogo go przygotowujesz. Jeśli masz taką możliwość udaj się do stacjonarnego punktu firmy i zobacz, jak pracownicy pracują na co dzień. Jak rozmawiają z użytkownikami swoich produktów? Jak wyglądają rozmowy w punktach obsługi klienta?
  • Dokładnie poznaj cele klienta – może klient ma jakieś dodatkowe cele biznesowe? Na przykład chce zwiększyć współczynnik konwersji albo zdobyć więcej subskrypcji? Na czym najbardziej zależy klientowi? Co jest miarą sukcesu projektu?
  • Rodzaj relacji z klientem – na samym początku jasno ustal, jak będzie wyglądała Twoja relacja z klientem. Będzie bardziej partnerska, gdzie obie strony uczą się czegoś od siebie? A może Ty będziesz nauczycielem, a klient uczniem?
  • Ustal kontakt z klientem – czy będziesz się częściej bezpośrednio kontaktował z samym klientem, czy raczej z menedżerem projektu? Tak naprawdę z każdym członkiem grupy projektowej będziesz miał jakiś kontakt. Ustal na samym początku, z jakimi sprawami i do kogo należy się zwracać.
  • Zrób plan projektu i podziel go na etapy – klient będzie chciał wiedzieć, jak przebiega postęp prac. Dlatego na samym początku ustal plan projektu i harmonogram, do kiedy, jakie zadania mają być wykonane.
  • Rozmawiaj z klientem o postępach prac – znajdź czas i spotkaj się z klientem, aby omówić postęp projektu. Czy klient nie ma żadnych zastrzeżeń? Czy wszystko przebiega zgodnie z jego oczekiwaniami?

Jakie wymagania mają klienci odnośnie materiałów user experience?

  • Wysoka jakość – klienci oczekują jak najwyższej jakości otrzymywanych materiałów. Oczywiście jakość oraz czas wykonania projektu powinien iść w parze z otrzymywanym przez Ciebie wynagrodzeniem.
  • Profesjonalne prezentowanie danych – nieważne czy wysyłasz klientowi materiały w mailu czy przygotowujesz prezentację, zadbaj o to, by przygotowane przez Ciebie materiały prezentowały się profesjonalnie i atrakcyjnie. Nawet jeśli materiały mają wysoką wartość merytoryczną, ale prezentują się nieestetycznie, nie przypadną do gustu klientowi.
  • Miara postępu – prezentowane prze Ciebie materiały powinny odzwierciedlać rzeczywisty postęp projektu. Klient musi w nich widzieć, ile pracy już zostało wykonanej, a ile jeszcze jest do zrobienia.
  • Przystępność – materiały będziesz prezentować przede wszystkim samemu klientowi, ale też innym współpracownikom i interesariuszom. Czy są one zrozumiałe dla wszystkich?

Najczęściej popełniane błędy specjalistów od user experience podczas współpracy z klientem:

  • Pokazywanie swojej przewagi nad klientem – prawdopodobnie zostałeś zatrudniony jako ekspert. Wcale nie oznacza to, że masz czuć się lepszy od innych i wywyższać się. Nikt w takiej sytuacji nie będzie się czuł komfortowo pracując z Tobą. Jesteś ekspertem, to zachowuj się jak profesjonalista. Wtedy współpraca będzie bardziej przyjemna dla obu stron, a ludzie będą z chęcią polecać Cię dalej.
  • Ignorowanie klienta – w trakcie projektu powinieneś być ciągle do dyspozycji klienta. Dlatego nie ignoruj go. Odbieraj od niego telefony i odpisuj na maile. Klient może mieć bardzo poważny problem, pilne pytanie wymagające szybkiej odpowiedzi. Jeśli nie masz możliwości odpowiedzenia natychmiast na zapytanie, to daj znać, że odebrałeś wiadomość, a odpowiesz najwyżej w innym terminie.
  • Ignorowanie pytań klientów – nawet jeśli Tobie wydają się głupie, pamiętaj, że klient nie posiada takiej wiedzy jak Ty. Dlatego odpowiadaj na wszelkie pytania cierpliwie i jak najbardziej wyczerpująco. Nie używaj też zbyt skomplikowanego języka. Klient musi wiedzieć, o czym do niego mówisz.
  • Brak wiedzy na temat klienta – aby wykonać projekt klientowi i pomóc mu osiągnąć jego cele, musisz dobrze poznać klienta i jego firmę. Ustal preferencje klienta. Im więcej się dowiesz, tym łatwiej będzie Ci przeprowadzić z sukcesem cały projekt.
  • Nietrzymanie się harmonogramu – terminy to rzecz święta. Jeśli do czegoś się zobowiązałeś, to musisz przestrzegać terminu. Oczywiście opóźnienia mogą się zdarzyć i to w każdym projekcie. Trzeba jednak wcześniej poinformować o tym klienta i ustalić dalsze postepowanie.