Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Kanibalizm wśród słów kluczowych

Gdy w architekturze informacyjnej strony internetowej mamy do czynienia z nakierowaniem na to samo słowo/frazę na wielu stronach witryny, to wtedy mówimy o kanibalizacji słów kluczowych. Zjawisko to powoduje wzajemne „zjadanie” potencjału rankingowego witryn na skutek wzajemnej konkurencji.

Roboty Google’a zauważą, że na stronie jest kilkanaście (kilkadziesiąt) dokumentów, które są nakierowane na to samo hasło. Zjawisko to nie nada większej wartości domenie i nie otrzyma ona wyższej pozycji w rankingu. Wyszukiwarka wybierze jedną z wielu stron, która wydaje się być najbardziej dopasowana do zapytania. Może się przy tym okazać, że cały nasz wysiłek zamiast przysporzyć nam dodatkowy ruch sieciowy doprowadzi do dużo niższych korzyści.

Przykładem kanibalizacji w życiu był zakup przez koncern Volkswagena koncernu Skoda i równoległe wypuszczenie nowych modeli Golfa i Fabii.

Okazało się, że zamiast zwiększenia sprzedaży obu marek, Fabia zaczęła szybko niszczyć popyt na droższego Golfa.

Klienci uznali, że nie muszą płacić za Volkswagena, skoro oba te auta pochodzą od tego samego producenta, wyposażone są w bliźniacze technologie i konstrukcje, często wyjeżdżają z tych samych fabryk.

Możemy wyróżnić podstawowe przyczyny kanibalizacji słów kluczowych:

  • Jakość treści – jeśli ciągle publikujesz podobne treści na ten sam główny temat, to wyszukiwarki ocenią nisko twoją witrynę. Powinno się przygotować jedną, najlepszą stronę na dany temat, która będzie przyciągać odnośniki. Tworzenie takich samych, niezbyt interesujących, powtarzających się treści może tylko pogorszyć pozycję w rankingu. Aktualnym celem robotów wyszukiwarek jest promowanie bogatych, wartościowych i wiarygodnych (linkowanych) treści.
  • Konwersja – gdy jedna strona posiada wysoki współczynnik konwersji, a istnieje jeszcze jej kilka mniej znanych wersji, to może to przynieść stratę w postaci mniejszego ruchu. Cały potencjał domeny zostanie rozdzielony na wszystkie podobne strony, przez co żadna nie osiągnie wysokiej lokaty w rankingu. Aby tego uniknąć, spróbuj przekierowywać ruch ze słabszych stron na najlepszą. Dzięki temu, właśnie ona przechwyci ruch i będzie promowana najmocniej.
  • Linki wewnętrzne – gdy Twoje linki nakierowane są na strony o tej samej tematyce. Prowadzi to do tego, że robot oznacza twoją stronę jako mało przydatną. Powielanie wiedzy (linkowanie do podobnych stron) nie jest celem dla obecnych wyszukiwarek. Strony powinny wiedzę użytkownika rozbudowywać, a więc poszerzać o nowe zakresy, a nie w kółko mielić ten sam temat.
  • Linki zewnętrzne – gdy jedna z twoich stron jest linkowana z zewnątrz przez kilka portali, kilka innych zamieszcza łącza do innych Twoich stron zawierających treści na ten sam temat, to korzyść z podlinkowania niestety nie jest sumowana. Rozdziela się ona na wszystkie witryny, przez co żadna nie staje się liderem. Dochodzi do rozcieńczenie potencjału i może się zdarzyć, że żadna z twoich stron nie osiągnie sukcesu. Warto z tym walczyć i tego unikać. Buduj strony, na których treści będą tematycznie odrębne, ale też będą się wzajemnie uzupełniać. Zbudujesz wtedy wartościowy portal, który stanie się użyteczny dla internautów. To z pewnością zwróci na niego z czasem uwagę wyszukiwarek i jego popularność wzrośnie.