Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Jakie są rodzaje testów użyteczności

Rodzaje testów w UX

Laboratoryjne testy użyteczności – tego rodzaju testy odbywają się w specjalnie stworzonych do tego warunkach. Obserwatorzy śledzą na bieżąco przebieg testów przez lustro weneckie lub w przypadku, gdy pomieszczenie jest monitorowane, oglądają przebieg testów na ekranie monitora czy telewizora w innym pomieszczeniu.

Tego rodzaju testy możesz przeprowadzić w przypadku, gdy dysponujesz dużym budżetem, Twój klient chce mieć możliwość obserwacji przebiegu testów i badasz niewielką grupę użytkowników.

Zalety laboratoryjnych testów użyteczności:

  • Klienci mają możliwość obserwowania przebiegu testów „na żywo”.
  • Możesz na bieżąco zadawać pytania odnośnie zachowań użytkowników.
  • Uczestnicy do takich testów są wybierani przez profesjonalnego rekrutera, więc jest spora szansa, że zebrana grupa będzie jak najbardziej odpowiednia do testów.

Wady laboratoryjnych testów użyteczności:

  • Pomieszczenia, w których przeprowadzane są testy, nie są mimo wszystko naturalnymi warunkami, tylko warunkami laboratoryjnymi. Użytkownicy nie będą do końca zachowywać się naturalnie, będą czuli, że biorą udział w teście.
  • Wymagają dużych nakładów finansowych.
  • Wymagają większej ilości czasu.

 

Zdalne testy użyteczności – tester i testujący znajdują się w innych miejscach. Tego rodzaju testy mogą być moderowane lub nie. W przypadku moderowanych testów, jest on prowadzony zdalnie, najczęściej za pomocą narzędzia do udostępniania ekranu. Testy niemoderowane nie są kontrolowane a ich analizowanie przeprowadza się dopiero po zakończeniu.

Ten rodzaj testów jest dobry w przypadku konieczności zbadania dużej liczby osób z różnych lokalizacji geograficznych.

Zalety zdalnych testów użyteczności:

  • Szybki sposób na przebadanie dużej grupy ludzi, z wielu lokalizacji jednocześnie. W wielu przypadkach, takie testy użytkownik może wykonać ze swojego komputera.
  • Testy nie wymagają dużych nakładów finansowych.

Wady laboratoryjnych testów użyteczności:

  • Klienci nie mogą bezpośrednio obserwować testów.
  • Występuje zależność od technologii.
  • Może wystąpić problem z zaufaniem poufności.
  • Nie można poprosić bezpośrednio użytkowników o wyjaśnienie odpowiedzi, jakiej udzielili.

„Partyzanckie” testy użyteczności – sprawdzają się w sytuacji, gdy nie ma wystarczająco dużych środków finansowych oraz czasu na przeprowadzenie testów. Lepiej zrobić jakikolwiek test, niż nie zrobić go w ogóle. Testy „partyzanckie” przeprowadza się w warunkach nieformalnych. Można powiedzieć, że łapie się przypadkowych przechodniów i prosi o udział w teście. Testerów można szukać w sklepie, kawiarni, dworcach, poczekalniach, lotniskach czy po prostu „na mieście”. Czasami potrzeba opinii użytkowników na już i nie ma czasu na przeprowadzenie innego rodzaju testów.

Zalety „partyzanckich” testów użyteczności:

  • Szybki i tani sposób na zdobycie wielu cennych informacji.
  • Tego rodzaju testy są prowadzone w warunkach naturalnych, dlatego mogą dawać najbardziej prawdziwe wyniki.

Wady „partyzanckich” testów użyteczności:

  • Uczestnicy są przypadkowi, mogą nie reprezentować tej grupy docelowej, na jakiej nam najbardziej zależy.
  • Klienci nie mogą bezpośrednio obserwować testów.
  • Zakres testów jest ograniczony. Wpływa na to czas i dobra wola uczestnika testu.