Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak zoptymalizować wskaźnik konwersji?

Optymalizacja stopnia konwersji

Większy stopień konwersji to większe zyski. Im bardziej konwersja zostanie zoptymalizowana tym bardziej skuteczna będzie również kampania SEO. Stopień konwersji zależy od wielu czynników. Oczywiście należy zacząć od treści zawartej na stronie internetowej. Treść odgrywa kluczową rolę niemal na każdym etapie pozycjonowania. Na blogach ciekawa treść zwiększa liczbę czytelników, w sklepach internetowych może doprowadzić do większej sprzedaży itd. itp.

Zjawisko skoku

Zjawisko skoku to koncepcja, która mówi, że jak już ściągniesz tysiące użytkowników na swoją witrynę, to część z nich będzie stale odwiedzać twoją stronę przez jakiś czas. Takie założenie sprawdza się szczególnie w przypadkach, gdy regularnie publikujesz na swojej witrynie nowe, ciekawe i wartościowe treści.

Najbardziej przydatnym mechanizmem na witrynie jest śledzenie zdarzeń. Najczęściej dotyczy sklepów internetowych, ale również może dotyczyć blogów. Użytkownik nie musi się rejestrować na stronie, by można go było śledzić. Możesz śledzić kliknięcia „dodaj komentarz” lub przekierowania na stronę z newslettera.

Pełny obraz ruchu sieciowego zobaczysz po podzieleniu danych pod kątem nadchodzących odwołań. Porównaj wskaźnik odbicia, czas spędzony na witrynie i liczbę załadowanych stron a potwierdzisz jakość ruchu sieciowego.

Sukces Twojej witryny zależy od użytkowników.

Im będziesz ich miał więcej, tym lepiej. Użytkownicy nie przyjdą, jeśli nie znajdą treści wartej uwagi. Nie jest sztuką znaleźć użytkowników. Większym wyzwaniem jest ich utrzymać. Ci, co przyjdą mają jeszcze większe wymagania. Jeśli raz zaciekawi ich jakaś treść, to poprzeczka nie może już zostać obniżona. Teraz nie pozostaje Ci nic innego, jak utrzymać wysoki poziom, a nawet podnieść go jeszcze bardziej. Spadek jakości w dłuższej perspektywie jest równoznaczny ze spadkiem zainteresowania ze strony użytkowników. A przecież nie o to nam chodzi. Każdej witrynie zależy by utrzymać swoich użytkowników, ciągle zdobywać nowych, a Ci, którzy już są, muszą być usatysfakcjonowani z serwowanych im treści.

Wskaźnik ROI projektu

Jak można rozpoznać czy strategia SEO jest skuteczna? Głównie po tym, że otrzymujemy wysoki zwrot z inwestycji. W uzasadnieniu biznesowym pod kątem ROI powinny być zawarte następujące elementy:

  • Średni wskaźnik konwersji – takie dane uzyskasz ze swojego narzędzia analitycznego. Musisz wiedzieć, czy użytkownik spędza na stronie odpowiednią ilość czasu, tak by można to było potraktować jako konwersję.
  • Średnia ilość transakcji – przydatne dane, które powinieneś mieć do wglądu.
  • Kliknięcia z naturalnych wyników wyszukiwania – parametr wskazuje pozycję, jaką spodziewasz się uzyskać.
  • Wybrane słowa kluczowe i liczba osób posługująca się nimi – nie jest możliwe podanie dokładnej liczby, bo są jeszcze słowa z długiego ogona zapytań.

 

Ostateczne równanie powinno mieć następującą postać:

Przychód SEO = osoby wyszukujące nakierowanych na Twoją witrynę słów kluczowych × wskaźnik kliknięć × średni wskaźnik konwersji × średnia ilość transakcji

Przykład: 10 000 odwiedzin dziennie × 10% × 5% × 100 zł = 3000 zł dziennie.

 

Współczynnik ROI dla SEO = przychód SEO : koszt SEO (suma pieniędzy wydana na wynagrodzenia lub liczba spędzonych godzin)

Przykład: 3000 zł dziennie : 500 zł dziennie = wskaźnik ROI równy 6.

 

Czasami ciężko jest przewidzieć wskaźnik ROI projektu optymalizacyjnego. Wynika to z braku kontroli nad zmiennymi. Trudno jest w sytuacji, gdy musisz polegać na liczbach, a nie masz na nie wpływu.

Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest oszacowanie współczynnika ROI kampanii SEO na podstawie wzrostu widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

W tym celu po pierwsze należy ustalić liczbę stron, do których kliknięto odnośniki danego miesiąca. Po drugie należy ustalić rozkład liczby kliknięć odnośników na stronę dla całej Twojej witryny. Następnie trzeba jeszcze zdobyć dane o średnim wskaźniku kliknięć i średniej wartości rankingowej w pełnym zakresie słów kluczowych.

Usuń duplikaty dokumentów, wprowadź nową treść, popraw jej jakość, dostosuj zasoby do potrzeb użytkowników. W ten sposób ułatwisz robotom indeksującym skanowanie Twojej witryny. Wtedy nastąpi wzrost liczby stron, do których linki są klikane, a także zwiększy się średnia liczba kliknięć odnośników dla jednej strony na całej witrynie. Ruch sieciowy powinien zacząć się regularnie zwiększać.