Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Jak zaplanować zakup powierzchni reklamowej

Aby skutecznie zaplanować powierzchnię reklamową warto wziąć pod uwagę poniższe kwestie:

  • grupa docelowa – przypomnij sobie wszystkie dane, jakie były brane pod uwagę podczas tworzenia profili postaci.
  • Obserwacje i wnioski z przeprowadzanych wcześniej kampanii marketingowych w sieci.
  • Koszty dotarcia do użytkowników serwisu.
  • Formy reklamowe, jakie umożliwia dany portal.
  • Dopasowanie formy reklamy do grupy docelowej.

Modele zakupu reklamy w Internecie:

CPM/CPT (Cost Per Mille, Cost Per Thousand) – koszt tysiąca wyświetleń, reklam, odłon lub maili do użytkowników.

CPC (Cost Per View) – reklamodawca płaci za odsłonę jednej reklamy lub strony internetowej.

CPC/PPC (Cost Per Click/Pay Per Click) – reklamodawca płaci za każde kliknięcie w link przez użytkownika, który prowadzi na reklamowaną stronę internetową.

CPA (Cost Per Action) – reklamodawca płaci za konkretne działania wykonane przez użytkownika, na przykład zapisanie się do newslettera.

CPL (Cost Per Lead) – reklamodawca płaci za wypełnienie formularza przez użytkownika na reklamowanej stronie.

 

Model POE

Model POE to koncepcja z dziedziny analizy i wyboru form, powierzchni oraz kanałów komunikacji. Klasyfikacja przedstawia się następująco:

Rodzaj medium:

  • Płatne (Paid) – firma bezpośrednio zakupuje media. Mogą to być reklamy w radiu, prasie, telewizji, billboardy, bannery, SEM.
  • Własne (Owned) – firma korzysta z własnych mediów takich, jak strony internetowe, sklepy internetowe, działania w portalach społecznościowych czy własne bazy danych.
  • Pozyskane (Earned) – użytkownicy sami przyczyniają się do promocji marki w sieci – wystawiają oceny, opinie, udostępniają treści w portalach społecznościowych.
  • Sprzedane (Sold) – firma udostępnia powierzchnie reklamowe na swoich stronach i zaprasza innych do reklamowania się.
  • Uprowadzone (Hijacked) – przykładem tego typu działań są niezadowoleni klienci, którzy rozprzestrzeniają w sieci negatywne opnie na temat firmy.

Optymalny wybór mediów dla konkretnych celów działań marketingowych

Każda firma może mieć inne cele i oczekiwania odnośnie swoich działań marketingowych. Wybór formy reklamy ściśle zależy od celów, jakie chce osiągnąć firma. Poniżej przedstawiono najważniejsze cele oraz optymalne dla nich formy reklamy:

  • Zwiększenie zasięgu – aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, najlepiej jest skorzystać z mediów płatnych, mediów własnych oraz mediów społecznościowych.
  • Zaangażowanie użytkowników – celem jest zachęcenie użytkowników do aktywnej promocji marki. Podstawą są w tym przypadku media własne. Przykładem są popularne ostatnio konkursy przeprowadzane na Instagramie, gdzie, aby wziąć udział w konkursie, należy obserwować dany profil, polubić post konkursowy, zostawić komentarz i zaprosić do zabawy kilku znajomych.
  • Zwiększenie sprzedaży – najlepiej sprawdzają się media płatne, za pomocą których można zwiększyć liczbę użytkowników odwiedzających stronę oraz sprzedaż.
  • Budowanie wizerunku marki – w tym przypadku najlepiej sprawdzają się media pozyskane oraz media własne.

Brief

Brief to dokument, który zawiera wszystkie niezbędne informacje, potrzebne do stworzenia kampanii marketingowej. Brief przedstawia główne cele kampanii, charakterystykę odbiorców reklamy, dane na temat rynku oraz budżetu. Brief tworzy firma, która chce zrealizować kampanię marketingową. Odbiorcami natomiast są domy mediowe lub agencje reklamowe.

Jakie elementy powinien zawierać brief reklamowy ?

  • Wprowadzenie – krótki opis i charakterystykę marki, podstawowe dane na temat konkurencji oraz przedstawienie, w jaki sposób produkt (usługa) będzie kupowany.
  • Grupa docelowa – wszystkie informacje o odbiorcach te, które były określane przy okazji tworzenia profili postaci. W tym miejscu powinny się także znaleźć informacje na temat użytkowania produktu oraz stopnia znajomości produktu przez użytkowników.
  • Cele – jakie cele ma firma ? Co chce osiągnąć dzięki kampanii marketingowej?
  • Zachęcenie do działania – treść skłaniająca użytkowników do zakupu. Co wyróżnia markę? Jakie korzyści przyniesie produkt użytkownikowi?
  • Potwierdzenie – treść potwierdzająca słuszność poprzedniego podpunktu. Co gwarantuje korzyści wynikające z zakupu i posiadania produktu?
  • Idealna reakcja klienta – jak w idealnej sytuacji zareaguje klient na reklamę?
  • Pomocne wskazówki – co powinna zawierać reklama, czego definitywnie nie powinna zawierać, ewentualne ograniczenia prawne itp.
  • Środki przekazu – sugestie odnośnie najlepszego medium oraz długości przekazu.
  • Dostępne środki finansowe – jakim budżetem dysponuje firma?
  • Harmonogram – w jakim okresie i jak długo ma trwać kampania marketingowa? Czy należy wziąć pod uwagę sezonowość lub ważne święta?
  • Ocena skuteczności – kryteria oraz narzędzia oceny.
  • Załączniki – dane o sprzedaży w ujęciu czasowym i regionalnym, wyniki badań preferencji odbiorców reklamy.

Miara sukcesu kampanii marketingowej

Działania promocyjne przeprowadzane w sieci można mierzyć w aspekcie strategicznym oraz pod względem marketingowym. Ze strategicznego punktu widzenia najważniejszym wskaźnikiem jest ROI (Return Of Investment) – wskaźnik zwrotu z inwestycji. ROI pokazuje rentowność, czyli efektywność zainwestowanych środków. Pod względem marketingowym znaczenie mają takie kwestie, jak:

  • Wskaźniki typu CR i CTR.
  • Statystyki odwiedzin serwisu.
  • Działania wizerunkowe takie, jak budowanie świadomości marki.
  • Sprzedaż on-line – ilość zamówień, średnia wartość i koszt każdego zamówienia.
  • Ilość zapytań i przesłanych formularzy wygenerowanych dzięki akcji promocyjnej.
  • Inne działania np. dokonane subskrypcje, zapisy na newsletter, wypełnione ankiety itp.

Najważniejszymi z opisanych powyżej są wskaźniki efektywności działań reklamowych w sieci CR i CTR.

CR (Conversion rate) – wskaźnik konwersji. Pokazuje konkretną liczbę osób, która dokonuje pożądanego działania np. zakupu, zapisu na newslleter itp. Wartość wskaźnika najczęściej wynosi 1-2 %.

CTR (Click Through Rate) – współczynnik klikalności. Pokazuje liczbę osób, która klika w dany link. Wartość wskaźnika wynosi dziesiętne, a nawet setne ułamki procentów (Polska: 0,2-0,4%, kraje zachodnie 0,01-0,09%).