Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak zaplanować i stworzyć stronę internetową?

Jak zaplanować i stworzyć stronę internetową?
5 (100%) 1 głosów

Tworzenie serwisu

Jeszcze przed przystąpieniem do tworzenia strony internetowej, należy zastanowić się, jaką będziemy mieć nazwę domeny. Domeną jest adres, po którego wpisaniu użytkownik trafi na daną witrynę. Kolejna kwestią do rozważenia jest hosting, czyli serwer, na którym będzie fizycznie zapisany projekt WWW.

Jak stworzyć dobrą nazwę domeny?

  • Nazwa powinna być związana z firmą (marką).
  • Powinna być możliwie jak najkrótsza i składać się z małych liter.
  • Powinna być łatwa do wymówienia, zapisania i zapamiętania.
  • Nie powinna zawierać cyfr i znaków specjalnych, w tym łączników „-”.

Jaką nazwę domeny wybrać i jakie rozszerzenie?

Na stronie https://www.dns.pl/index.html można sprawdzić, czy wybrana przez nas nazwa domeny jest wolna. Jeśli nazwa pod wybranym przez nas rozszerzeniem będzie zajęta, można wziąć pod uwagę inne rozszerzenia albo wymyślić inne nazwy. Najbardziej prestiżowe są rozszerzenia .pl i .com, ale może się zdarzyć, że wszystkie proponowane nazwy będą zajęte. Wtedy warto rozpatrzyć inne rozszerzenia. Jeśli firma działa tylko na rynku lokalnym można rozważyć domenę regionalną np. waw.pl, wroclaw.pl. Nie jest to już to samo, co .pl i .com, ale czasami nie ma innego wyjścia. Ważne, żeby nazwa domeny zawierała w sobie nazwę firmy (marki) albo przynajmniej była z nią ściśle powiązana (kojarzyła się z nią).

Po wyborze nazwy domeny i rozszerzenia, przyszedł czas na wybór hostingu. Są dwie możliwości. Można „wynajmować” część dysku, na którym znajdują się również inne serwisy lub można mieć do swojej dyspozycji cały serwer. Z drugiego rozwiązania korzystają duże serwisy internetowe, które cieszą się sporym ruchem użytkowników.

Fazy i etapy planowania serwisu WWW

W każdej witrynie, niezależnie od tematyki, liczy się pięć podstawowych obszarów. Są to : treść, grafika, nawigacja, technologia oraz lojalność i wartość dodana. Teraz pokrótce zatrzymamy się przez chwilę na każdym z nich:

  • Treść – podczas tworzenia treści można zastosować dwa podejścia – marketingowe lub technologiczne.
  • Marketingowe – w tym podejściu liczy się przekaz (uwzględnienie celów biznesowych oraz wymagań użytkowników), spójność wszystkich treści zawartych w serwisie (najlepiej jedna osoba tworząca treści dla witryny), głębia (ilość kliknięć, aby dotrzeć do celu, im mniej tym lepiej), aktualność treści oraz czytelność tekstów (tekst nie może być za długi, powinny być akapity, nagłówki, zdjęcia).
  • Technologiczne – w tym podejściu pod uwagę bierze się interaktywność (użytkownik-witryna), formatowanie treści (np. boxy informacji), rozdzielczość, szybkość wczytywania stron oraz kompatybilność z wszystkimi najważniejszymi przeglądarkami.
  • Grafika – żadna witryna nie przyciągnie na dłużej użytkowników, jeśli nie będzie prezentowała ciekawych zdjęć. Nawet najlepszy artykuł nic nie zdziała bez odpowiedniego opatrzenia graficznego. Oczywiście, obrazów należy używać z rozwagą, powinny być związane z tematyką witryny czy danego artykułu. Można stosować zdjęcia stockowe, jednak nie należy z nimi przesadzać. Użytkownicy szybko zauważą, jeśli większość zdjęć będzie pochodzić ze stron stockowych.
  • Nawigacja – powinna być prosta, intuicyjna i dobrze przemyślana. To od nawigacji zależy sposób poruszania się użytkownika po serwisie. Oto przydatne wskazówki do stworzenia przyjaznej nawigacji:
  • Niezależnie od miejsca na witrynie, na którym znajduje się użytkownik, powinien on znać swoją dokładna lokalizację (np. strona główna – kategorie – telefony – smarfony – smartfon xyz).
  • Rozbudowane serwisy powinny zawierać aktywne spisy treści (teksty kotwiczące).
  • Poszczególne elementy nawigacji powinny być pogrupowane.
  • Nazwy w menu powinny być intuicyjne – klikając w daną pozycję użytkownik musi wiedzieć, co się tam znajduje np. pod hasłem smarfony będą prezentowane właśnie tego typu urządzenia.
  • Menu serwisu powinno znajdować się w widocznym miejscu – nawigacja najczęściej jest w formie poziomej na górze strony lub rzadziej w formie pionowej po lewej stronie.
  • Dla dużych serwisów zaleca się stworzenie mapy serwisu.
  • Strony powinny być jak najkrótsze – należy unikać przewijania.
  • Menu powinno być sekwencyjne lub równoległe.
  • Technologia – wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią (CMS). Można skorzystać z gotowych rozwiązań np. WordPress, Joomla!, Drupal lub rozwiązań autorskich, opracowywanych na specjalne zamówienie. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujemy, własnych umiejętności, potrzeb firmy i specyfiki projektu. Możemy skorzystać z tańszych i gotowych rozwiązań, jeśli posiadamy czas i podstawowe umiejętności posługiwania się CMSami lub skorzystać z pomocy specjalistów. Wybierając odpowiedni system zarządzania treścią, należy brać pod uwagę aspekty technologiczne. Czy dany system umożliwia zainstalowanie odpowiednich wtyczek np. Flash, JavaScript, czy witryna będzie mogła być dostosowana do najbardziej popularnych przeglądarek itp.
  • Lojalność i wartość dodana – każdy właściciel witryny liczy, że wizyta użytkownika na jego serwisie nie będzie jednorazowa, ale że użytkownik z chęcią będzie wracał niejednokrotnie w przyszłości. Aby tak się stało, witryna musi posiadać jakąś wartość dodaną – mechanizmy, które zaangażują użytkownika. Mogą to być na przykład porady kulinarne, plannery podróży, wirtualne zmiany fryzury, makijażu, ubrania czy wszelkiego rodzaju kalkulatory.

Projektowanie serwisu WWW przebiega w pięciu fazach, które z kolei dzielą się na etapy:

  • Planowanie:
  • Ustalenie zadań do wykonania, analiza posiadanych zasobów ludzkich, finansowych, czasowych.
  • Utworzenie zespołu projektowego – w skład zespołu powinien wchodzić project menager, analityk użyteczności, architekt informacji, grafik, programista, specjalista od treści.
  • Analiza:
  • Ocena aktualnego serwisu (jeśli już istnieje) – co działa poprawnie w serwisie, a co wymaga zmian, jakie są problemy, które trzeba rozwiązać.
  • Informacje o użytkownikach produktów (usług) – ustalenie grup docelowych, opracowanie profili postaci, ustalenie głównych ścieżek użytkowników.
  • Cele powstającego serwisu – określenie mierzalnych celów.
  • Projektowanie:
  • Wymagania techniczne – wybór języka programowania, systemu zarządzania treścią (CMS), rozdzielczości itp.
  • Treść – ustalenie, jakiego rodzaju treść ma się znajdować na serwisie (zdjęcia, artykuły, pliki video).
  • Architektura informacji – ustalenie szkieletu strony głównej i innych stron.
  • Grafika – ustalenie kolorystyki witryny.
  • Nawigacja – ustalenie zasad nawigacji.
  • Prototyp – zaprogramowanie pierwszej wersji serwisu.
  • Testowanie:
  • Testy – sprawdzenie poprawności działania serwisu.
  • Testy z udziałem użytkowników – przetestowanie serwisu z udziałem prawdziwych użytkowników.
  • Ocena ekspercka – ocena serwisu przez doświadczonego konsultanta.
  • Uruchomienie serwisu – start serwisu na serwerze, instalacja programu statystycznego.