Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak wykorzystać media społecznościowe w SEO?

Jak wykorzystać media społecznościowe w SEO?
Twoja ocena:

Nieograniczone możliwości mediów społecznościowych

Na portalach masz spore pole do popisu, jeśli chodzi o rozprzestrzenianie treści. Dzięki nim możesz uzyskać cenne źródło linków do swojej strony. Jest na to wiele sposobów. Jednymi z nich jest nawiązywanie współpracy w cennymi partnerami biznesowymi czy wirusowe rozprzestrzenianie treści.

Najpopularniejsze portale społecznościowe

Wszystkie miejsca w sieci, gdzie tworzą się społeczności są dobrym miejscem na zdobywanie nowych kontaktów i linków. Gdzie najbardziej warto się udzielać?

  • Facebook (https://www.facebook.com/)
  • Twitter (https://twitter.com/)
  • LinkedIn (https://www.linkedin.com/)
  • Instagram (https://www.instagram.com/)
  • Google+ (https://plus.google.com/)
  • Pinterest (https://pl.pinterest.com/)
  • YouTube (https://www.youtube.com/)
  • Tumblr (https://www.tumblr.com/)
  • Reddit (https://www.reddit.com/)
  • Snapchat (https://www.snapchat.com/)

Można również rozszerzyć jeszcze zasięg i skorzystać ze znanych for internetowych. Działają na podobnej zasadzie co portale społecznościowe. Linki z takich portali zawierają atrybut nofollow, więc nie są cenne pod względem pozycjonowania. Są za to dobrym pośrednikiem w zdobywaniu linków. Na forach mogą się o Tobie dowiedzieć inni ważni dla Ciebie ludzie, jak blogerzy czy ludzie z mediów. Mogą oni wykorzystać twoją treść, zacytować ją i dodać odnośnik.

Nowe znajomości i zbudowanie wśród czytelników zaufania wygeneruje spory ruch na Twojej stronie i przyczyni się do powstania wielu nowych odnośników.

Aby tak się stało udostępniaj swoje materiały również na innych stronach. Tworząc i udostępniając treść nie odbiegaj za bardzo o głównej tematyki twojej działalności. Cały kontekst powinien być zachowany.

Najtrudniejsze są początki. Jak już ruszysz dalej to będzie tylko lepiej. Z każdym nowym udostępnieniem treści w różnych miejscach w sieci będziesz zwiększać swoją widoczność, autorytet i reputację.

Dzięki temu na Twoją stronę będzie napływać coraz to więcej nowych odbiorców, wzrośnie ruch sieciowy i ilość nowo powstałych odnośników. Nic nie dzieje się samo. Wszystko wymaga czasu i pracy. Jak już zapewnisz sobie ugruntowaną pozycję w mediach społecznościowych to zobaczysz, że było warto.

Naturalną koleją rzeczy w nawiązywaniu pozytywnych relacji w mediach społecznościowych są nowe udostępnienia Twoich treści przez inne osoby.

Po jakimś czasie możesz powiadomić zainteresowane osoby o źródle tych treści. Wykorzystaj do tego portale społecznościowe i fora internetowe.

Teoretycznie działa to na zasadzie wysyłania maila, ale są pewne różnice:

  • Wiadomości, które wysyłasz za pomocą kanałów grupowych nie są personalizowane. Należy je odpowiednio dopasować.
  • Prywatne wiadomości wysyłaj w stosunku 1:1.
  • Wymiana wiadomości może być mniej formalna niż w przypadku wysyłania wiadomości e-mail. Osoby skupione w sieciach są w końcu „bliższymi” znajomymi.
  • Jeśli jesteś w jakiejś grupie na portalu społecznościowym, to wiadomość możesz wysłać od razu do całej grupy.
  • Nie przesadzaj z ilością wysłanych wiadomości. Zachowaj umiar i nie spamuj nikogo.

Najprostszym sposobem na nawiązanie kontaktu z jakąś ważną witryną jest dodanie do znajomych jednego z pracowników takiego serwisu. Oczywiście ma znaczenie, jakie stanowisko zajmuje dana osoba. Nie musi być to od razu właściciel, czy dyrektor, ale dobrze, jeśli jest to jeden z czołowych pracowników. Na początku skup się na budowaniu silnej więzi. Gdy już wypracujesz sobie dobrą relację i zdobędziesz zaufanie, to możesz wtedy rozmawiać o współpracy.

Większość linków zamieszczanych na portalach społecznościowych zawiera atrybut nofollow. Dlatego takie odnośniki nie przekazują autorytetu witryny. Z perspektywy pozycjonowania są cenne, bo zwiększają widoczność polecanych stron internetowych. Dobrą pozycję w mediach społecznościowych można porównać do posiadania dobrego kanału marketingowego. Publikuj treść i polecaj ją na portalach społecznościowych. To najlepsza droga do dotarcia do jak największej ilości blogerów i innych ważnych przedstawicieli. To z kolei przyczyni się do powstawania nowych linków do Twojej witryny. Teraz pokrótce opiszemy możliwości, jakie dają najważniejsze portale społecznościowe:

  • Facebook (https://www.facebook.com/)

Facebook jest najbardziej popularnym portalem społecznościowym. Powstał już 2004 roku i początkowo służył tylko studentom Uniwersytetu Harvarda. Obecnie gromadzi gigantyczne ilości danych, a korzysta z niego już ponad 1,4 miliarda użytkowników.

Użytkownicy mogą udostępniać wszelkiego rodzaju treści, zdjęcia, reagować, tworzyć grupy, wydarzenia. Linkami można się dzielić na stronach i osiach czasu. Są one widoczne dla wyszukiwarek, jeśli tylko zostaną opublikowane publicznie. Wszystkie odnośniki zamieszczane na Facebooku zawierają atrybut nofollow. Nie przekazują przez to wartości PageRank, ale znacznie zwiększają widoczność treści.

Polubienia na Facebooku nie mają żadnego znaczenia dla wyszukiwarki Google. Bing natomiast dysponuje specjalnym interfejsem API i może korzystać z tych danych, jednak nie wiadomo, czy tak rzeczywiście robi wyszukiwarka.

Jakiś czas temu żartobliwie się mówiło, że jak się nie ma konta na Facebooku to się nie istnieje. Żarty żartami, ale jak się prowadzi własną działalność to bez konta na tym portalu społecznościowym się nie obejdzie. Nie uzyska się co prawda bezpośrednich korzyści pod względem pozycjonowania, ale dzięki portalowi możemy wzmocnić naszą pozycję w branży, nawiązać nowe kontakty, polepszyć reputację i widoczność w sieci. A jak wiadomo wszystkie te czynniki mogą pozytywnie wpłynąć na SEO. Poza tym na Facebooku są ciekawe możliwości reklamy, a nic tak nie zwiększy zasięgu jak dobra promocja.

  • Twitter (https://twitter.com/)

Serwis ten jest pewnego rodzaju mikroblogiem. Wpis może zawierać maksymalnie 140 znaków. Oprócz krótkiego wpisu zamieszcza się jeszcze hashtagi, które agregują treść do odpowiednich znaczników

 

. To z kolei ułatwia wyszukiwanie interesujących nas tweetów.

Twitter najlepszy jest do komunikacji w czasie rzeczywistym z dużą grupą odbiorców.

Odnośnikom przypisuje się atrybut nofollow, więc wartości PageRank nie uświadczymy, ale jeśli chodzi o nawiązywanie relacji biznesowych to Twitter jak najbardziej się sprawdza.

 

  • LinkedIn (https://www.linkedin.com/)

Jest siecią społecznościową dedykowaną specjalistom. Znacznie ułatwia nawiązywanie wszelkich kontaktów zawodowych. Na profilu można zamieścić informacje o naszych umiejętnościach, wykształceniu i doświadczeniu. Dodatkowo inni użytkownicy mogą potwierdzać nasze umiejętności, przez co wzrasta nasz autorytet. Na LinkedIn można brać udział w grupowych dyskusjach i dzielić się wartościowymi treści.

  • Instagram (https://www.instagram.com/)

To serwis popularny szczególnie wśród liderów opinii. Służy jako doskonałe miejsce do reklamy dla wielu marek. W 2012 roku Instagram został kupiony przez Facebooka. Umożliwia publikowanie zdjęć, grafik i krótkich filmów. Jeśli chcesz nawiązać współpracę z infuencerem to nie obejdzie się bez posiadania konta na Instagramie.

  • Google+ (https://plus.google.com/)

Google+ działa od 2011 roku. W Polsce sieć nadal nie jest tak popularna i doceniana. W obrębie strony można dzielić się informacjami, tworzyć kręgi znajomych, łączyć profil z albumem zdjęć i organizować videospotkania. Można dzielić się linkami i komentować wpisy innych osób. Treści w Google+ są oceniane ze względu na autorytet autora, liczbę udostępnień i komentarzy.

Google + posiada przycisk +1, który działa podobnie jak „lubię to” na Facebooku. Różnica jest taka, że w tym przypadku Google wykorzystuje informacje na temat naszych „polubień” i dzięki temu może personalizować dla nas wyniki wyszukiwania.

W Google+ jest też możliwość tworzenia stron firmowych. Dzięki temu można się komunikować z potencjalnymi klientami. Takie strony pojawiają się w wynikach wyszukiwania.

Google+ to świetny sposób na budowanie relacji.

  • Pinterest (https://pl.pinterest.com/)

Portal służy do prezentowania treści graficznych. Użytkownicy tworzą posegregowane tematycznie katalogi zdjęć, dzielą się nimi z innymi. Inne osoby mogą lajkować i komentować udostępniane materiały.

Ciekawostka jest, że głównymi użytkownikami portalu są kobiety. Stanowią dwie trzecie wszystkich użytkowników.

Pinterest nie jest tak popularny jak inne portale społecznościowe, ale doskonale sprawdza się w konkretnych branżach, jak na przykład sklepy odzieżowe czy restauracje.

 

 

  • YouTube (https://www.youtube.com/)

Działa od 2005 roku i jest najpopularniejszym serwisem do udostępniania i oglądania materiałów video. Można subskrybować kanały, oceniać filmy i je komentować. Tutaj również działa wielu infuencerów i bardzo popularne jest prowadzenie vlogów na własnych kanałach.

W wielu przypadkach YouTube okazuje się bardziej odpowiednim miejscem na reklamę niż telewizja. Wielu znanych dzisiaj osób na świecie swoją karierę zaczęło właśnie od YouTube, na przykład Jenny Marbles czy Justin Bieber. Tak samo wiele firm przeprowadza skuteczne kampanie marketingowe na YouTube. Wiele ludzi tzw. Youtuberów traktuje portal jako swój sposób na życie.

Problemem YouTube’a jest to, że film może otrzymać ogromną ilość lajków, komentarzy, nowych linków, ale sama witryna firmy tego nie uzyska. Korzyści nadane przez wyszukiwarkę nie przejdą na witrynę producenta. Chociaż nie otrzymamy bezpośrednich korzyści to na pewno zwiększymy widoczność marki w sieci.

Publikując film na YouTube nie bójmy się używać odpowiednich tagów. Oczywiście muszą być one zgodne z tematyką treści. Warto używać tagów opisowych kategorii, dopasować tytuł i opis w ważniejszych tagach. Nie używaj długich fraz, nie marnuj znaków na niepotrzebne słowa, skup się na konkretnych słowach kluczowych, odmieniaj i używaj przymiotników.

  • Tumblr (https://www.tumblr.com/)

Jest platformą mikroblogową. Uzytkownicy moga zamieszczać wpisy w postaci tekstów, obrazów, plików video, audio oraz linków. Mikroblogi można personalizować, można śledzić aktywność innych osób, udostępniać interesujące treści i lajkować to, co nam się podoba.

  • Reddit (https://www.reddit.com/)

Serwis umożliwia dotarcie do ważnych tematów, wiadomości, śmiesznych filmików itp. Za pomocą Reddit możemy poznać aktualne trendy w sieci. Tylko od nas zależy, jakie treści chcemy udostępniać i jakie informacje uważamy za warte uwagi. Użytkownicy dają i zabierają punkty danemu linkowi. To społeczność decyduje, jakie materiały są godne polecenia.

Poza udostępnianiem linków można prowadzić jeszcze dyskusje w grupach tematycznych i przeprowadzać wywiady ze znanymi osobami.

Aby działać na Reddit należy się zarejestrować. Możliwości reklamowe są tu jednak ograniczone. Ponadto sami użytkownicy nie popierają żadnych form autopromocji. Jedyne, co może się sprawdzić to rozprzestrzenianie treści wirusowej.

  • Snapchat (https://www.snapchat.com/)

Snapchat jest aplikacją mobilną, bardzo popularną wśród młodych użytkowników. Służy do wysyłania znikających wiadomości do wybranych osób lub umieszczania ich w sekcji Stories. Najmłodszych użytkowników kusi bogactwem geofiltrów, masek, naklejek itp. Przez to treści są jeszcze bardziej interesujące.