Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Jak wykorzystać media społecznościowe w marketingu online

Media społecznościowe można znakomicie wykorzystać do reklamy swoich produktów lub usług.

Obszary, w których media społecznościowe mogą mieć szczególne znaczenie:

Treść wirusowa – jeśli użytkownik czuje się w jakiś sposób związany z marką, to wspomaga promocję firmy. Powodów takiego wspomagania może być kilka, najczęściej jest do swego rodzaju prestiż. Użytkownik promując dany przedmiot czuje się ważny, lepszy, wyjątkowy. Najlepszym przykładem są zdjęcia na Instagramie. Nic tak nie rzuca się w oczy jak zdjęcia typu selfie, czy w lustrze robione telefonami Apple’a. Przeglądając większość z tych zdjęć natrafimy w głównej mierze na markę Apple’a. Ktoś, kto ma telefon innej firmy nie przywiązuje takiej wagi do ekspozycji marki jak w przypadku Apple’a. Fenomen iphone’a w mediach społecznościowych jest niesamowity.

Odnajdywanie klientów – grupy klientów powstają poprzez przesyłanie danych w portalach takich jak Facebook, Twitter oraz Pinterest. Taka taktyka pomaga zachęcić klientów do udziału w prowadzonych przez daną firmę działaniach. Użytkownicy bardziej przywiązują się do marki, a część z nich może zostać jej ambasadorami.

Obsługa klienta – wiele firm decyduje się na kontakt z klientem właśnie przez media społecznościowe. W Polsce dominuje Facebook. Klienci cenią sobie łatwy i szybki sposób komunikacji z daną firmą. Kontakt telefoniczny i mailowy nie jest już tak popularny, jak choćby Messenger od Facebook’a. Obecnie większość firm ma swoje strony na Facebooku. Klienci, którzy posiadają konto na Facebooku, a nie ma co do tego wątpliwości, że większość ludzi związanych w jakikolwiek sposób z internetem posiada konto na tym portalu, preferują kontakt właśnie przez Facebooka. Tak jest po prostu łatwiej. Nie zawsze trzeba wchodzić specjalnie na stronę internetową, by dowiedzieć się potrzebnych informacji. Na firmowej stronie na Facebooku najważniejsze informacje są pod ręką. Można od razu wysłać wiadomość do danej firmy, a na dodatek wyświetla nam się informacja, w jakim czasie najczęściej są wysyłane odpowiedzi. W ten sposób wiemy, czy możemy się spodziewać odpowiedzi po kilku minutach, czy godzinach.

Cytaty – wyszukiwarki rozpoznają odnośniki zamieszczane na Facebooku i Twiterze. Jest podejrzenie, że użycie słów kluczowych marki także jest wartościowe. Zatem poziom zaufania do marki może być budowany na podstawie pomiaru ilości użycia nazwy marki w całej sieci. Im więcej razy pojawia się nazwa marki w internecie, tym większym może zostać obdarzona zaufaniem.

Gromadzenie linków – media społecznościowe można dodatkowo wykorzystać jako miejsce promocji swoich treści. Publikując coś na swojej stronie internetowej udostępnijmy to również na Facebooku, Twiterze, Google+ itp. Treść trafi do naszych znajomych, którzy z kolei mogą udostępnić ją dalej, tworząc do niej linki.

Zapytanie o daną markę – często media społecznościowe są miejscem, gdzie użytkownik pierwszy raz styka się z nową marką. Dotyczy to głównie młodych użytkowników Instagrama, ale nie tylko. Ludzie lubią śledzić znane osoby i liderów opinii. A to właśnie tacy ludzie przyczyniają się w dużym stopniu do promocji marki. Jeśli zobaczymy coś, co posiada znana osoba, to też chcemy to mieć, bo to pozytywnie nam się kojarzy. Podobnie jest wśród popularnych znajomych. Jeśli nasz znajomy cieszący się sporym powodzeniem w towarzystwie prezentuje jakiś ciekawy gadżet na zdjęciach, to też chcemy to mieć. Nie chcemy czuć się gorsi.

Które portale najlepiej wykorzystać do promocji? Wiadomo, że nie jest się w stanie zarządzać wszystkimi portalami na raz. Dlatego trzeba się dobrze zastanowić i wybrać te portale, które mogą nam przynieść najwięcej korzyści. Poniżej lista najważniejszych z nich, w kolejności od najbardziej popularnych w Polsce w 2017 roku (dane ze strony: http://bryks.it/polski-internet-2017-dane-statystyki-i-prognozy/):

YouTube – to połączenie wyszukiwarki z siecią społecznościową. Większość z nas lubi publikować filmy, a jeszcze więcej lubi je oglądać.

W 2017 roku z YouTube korzystało 20 milionów Polaków, a w skali światowe było to 1,3 miliarda użytkowników.

 

Facebook – jest najbardziej popularnym portalem społecznościowym w Polsce. W Polsce zarejestrowanych jest ponad 15 milionów użytkowników, a na całym świecie jest to ponad 2 miliardy ludzi. W Polsce każdego dnia z tego portalu korzysta ponad 70% zarejestrowanych użytkowników. 80% z nas korzysta z portalu na urządzeniach mobilnych. Takie statystyki dużo mówią i warto wykorzystać Facebooka jako narzędzie reklamowe dla swojej firmy.

Google+ – portal nie jest zbyt popularny i doceniany w Polsce, tak jak w innych krajach. Co prawda wielu użytkowników jest zalogowanych, ale aktywnie z portalu korzysta około połowa.

Twitter – W 2017 liczba użytkowników na Twiterze wynosiła 328 milionów. Nie jest to tak imponujący wynik jak w przypadku Facebook’a, ale dużo osób, głównie mężczyzn korzysta z tego narzędzia w biznesie.

Instagram – w 2017 roku Instagram mógł się pochwalić liczbą użytkowników sięgająca prawie 600 milionów. Jest to jeden z najlepiej rozwijających się portali społecznościowych. Największą popularnością cieszy się wśród najmłodszych użytkowników internetu w przedziale 18 – 24 lata. Tutaj największą aktywność wykazują liderzy opinii.

WhatsUp – to darmowa alternatywa dla smsów. Szybko i łatwo można wysłać wiadomość. Jest najpopularniejszą aplikacją do wysyłania wiadomości na urządzeniach mobilnych.

LinkedIn – w 2017 roku portal mógł się pochwalić liczbą użytkowników w ilości 500 milionów na całym świecie. LinkedIn najlepiej się sprawdza w tworzeniu sieci kontaktów. Można się łączyć z osobami, z którymi się studiowało czy pracowało w różnych branżach. Jest to dobre miejsce na pozyskiwanie kontaktów biznesowych.

Pinterest – z portalu korzystają głównie kobiety. Jeśli prowadzimy typowo kobiecy biznes to ten portal jest stworzony dla Ciebie. Obecnie i tak najwięcej użytkowników pochodzi ze Stanów Zjednoczonych.

Snapchat – podobnie jak Instagram cieszy się największa popularnością wśród najmłodszych użytkowników sieci.

Inne portale społecznościowe warte uwagi:

  • Strony specjalistyczne np. Tumblr, Vine.
  • Strony z pytaniami i odpowiedziami np. zapytaj.onet.pl,
  • Serwisy do udostępniania dokumentów np. crmcube, dms24.
  • Portale z danymi o firmach lokalnych np. Panorama Firm, Google Moja Firma.
  • Portale społecznościowe z wiadomościami np. Reddit, Techmemen.
  • Portale do tworzenia zakładek np. Delicious, StumbleUpon.

Media społecznościowe w mniejszym lub większym stopniu (zależy to od wielu czynników) mają wpływ na wyniki wyszukiwania.

Każdy portal społecznościowy nie jest w 100% jednolitą społecznością. Wszędzie powstają różne grupy – małe, duże, które z kolei mogą w różny sposób oddziaływać między sobą. Nigdy nie będzie tak, że można mieć kontakt z całą siecią. Z innymi użytkownikami mogą nas łączyć różne powiązania.

Można również łączyć się pomiędzy społecznościami. Na przykład to, co publikujemy na Instagramie możemy od razu zamieszczać na Facebooku. W taki sposób możemy dotrzeć do większej ilości osób, jednocześnie nie wkładając w to więcej wysiłku. Nie trzeba tworzyć odrębnych postów na dwa portale. Tworzymy jeden i jednocześnie udostępniamy go w dwóch miejscach. Na pewno część znajomych i osób obserwujących będzie taka sama w obu miejscach i taka sama treść zostanie im podana dwukrotnie, ale nie wszyscy posiadają konta w obu miejscach, przez co jest szansa do dotarcia do większej grupy odbiorców za jednym razem.

Na portalach społecznościowych udostępniamy treść, aby przyciągnąć i zainteresować odbiorców. Nikt nie publikuje treści dla siebie. Prezentowana treść musi przekazywać jakąś wartość innym. Portale społecznościowe to oczywiście doskonałe miejsce na reklamę, ale trzeba to robić umiejętnie. Z umiarem. Inni użytkownicy nie mogą myśleć, że się ich do czegoś zmusza. Wszystko ma wyglądać naturalnie i autentycznie. Odpowiednio przeprowadzona kampania marketingowa w mediach społecznościowych sprawia, że użytkownik sam chętnie dowie się czegoś więcej o interesującym go produkcie czy usłudze, i jeszcze z chęcią podzieli się informacjami z innymi użytkownikami. Tak działa treść wirusowa. Trzeba wywołać u odbiorcy pozytywne emocje. Jeśli w przyszłości będzie chciał sięgnąć po dany produkt czy usługę, to skojarzy Twoją markę.

Jeśli chcesz stać się autorytetem w danej społeczności i cieszyć się renomą i poważaniem, to musisz najpierw zdobyć zaufanie wśród ludzi.

Musisz mieć określoną wartość. Najlepiej to osiągnąć poprzez zasadę – najpierw daj coś od siebie, a dopiero później bierz. To jest jedyna droga do osiągnięcia sukcesu.

Najlepszym sposobem na zbudowanie zaufania wśród odbiorców jest aktywne uczestniczenie w życiu społecznym. Dziel się wartościowymi treściami, lajkuj, komentuj i obserwuj firmy czy innych użytkowników związanych z branżą. Miej na uwadze, że inni użytkownicy też mogą zakładać konta w celu zdobycia uznania. Dlatego, jeśli liczysz na uwagę innych profili najpierw sam poświęć im trochę czasu. Obserwuj na bieżąco, co się dzieje. Jeśli pojawi się nowy wpis to zareaguj. Skomentuj, ale nie krótko, tylko sprowokuj innych do dyskusji pod postem. Możesz napisać, co Cię najbardziej urzekło w danym poście. Jeśli masz coś ciekawego do przekazania możesz również zaproponować inne źródła informacji na dany temat. Wykaż się wiedzą i zaangażowaniem. Nie tylko zostaniesz doceniony przez autora treści, ale również przez innych użytkowników udzielających się na danym profilu.

Musisz zdobyć zaufanie innych użytkowników. Stać się wiarygodnym źródłem cennych informacji, autorytetem w danej dziedzinie. Jeśli tak się stanie to osiągniesz spory sukces. Nie obawiaj się, że są bardziej doświadczeni użytkownicy od Ciebie. Dla każdego jest miejsce i każdy może wnieść coś nowego. Wszędzie przyda się świeże spojrzenie.

Jaki portal społecznościowy wybrać?

Na początku warto założyć konta na wszystkich możliwych portalach społecznościowych. Oczywiście nie musisz się na nich wszystkich aktywnie udzielać, nawet nie jest to wskazane. Warto zająć wszystkie miejsca w różnych społecznościach, żeby nikt nie mógł w przyszłości wykorzystać naszej nazwy marki. Wiele oszustów chcąc się wzbogacić tworzy profile pod określoną nazwą by je w przyszłości sprzedać za niemałe pieniądze. W Polsce największą popularnością cieszą się następujące portale i na nich warto założyć konta:

  • Facebook (https://www.facebook.com/)
  • Twitter (https://twitter.com/)
  • LinkedIn (https://www.linkedin.com/
  • Google+ (https://plus.google.com/?hl=pl)
  • YouTube (https://www.youtube.com/)
  • Instagram (https://www.instagram.com/)
  • Pinterest (https://pl.pinterest.com/)
  • Tumblr (https://www.tumblr.com/login)
  • Snapchat (https://www.snapchat.com/)
  • Reddit (https://www.reddit.com/)
  • Flickr (https://www.flickr.com/)
  • Swarm (https://www.swarmapp.com/)
  • Kik (https://www.kik.com/)
  • Periscope (https://www.pscp.tv/)
  • Medium (https://medium.com/)
  • SoundClound (https://soundcloud.com/)
  • WhatsUp (https://www.whatsapp.com/?l=pl)
  • Sclack (https://slack.com/)

Skupienie się na kilku wybranych sieciach społecznościowych wymaga niekiedy wielu podejść, prób i błędów. Nie warto się szybko zniechęcać, tylko próbować dalej. Na pewno któryś z portali przypadnie nam do gustu, a co najważniejsze zdobędziemy na nim spore grono odbiorców naszych treści.

Należy pamiętać, że media społecznościowe służą przede wszystkim do zdobycia większej widoczności, budowania wizerunku, autorytetu i zaufania.

Jak skuteczna jest nasza kampania marketingowa, to nam pokaże liczba obserwujących, liczba osób stale komentujących i udzielających się w dyskusjach, reakcje na publikacje wpisu, ilość pozytywnych opinii o firmie i natężenie ruchu na witrynie.

 

Istnieje kilka uniwersalnych wskazówek, które pomogą wybrać odpowiedni portal społecznościowy:

  • Zobacz, gdzie jest obecna konkurencja – możesz rozpocząć swoją działalność na portalach społecznościowych, gdzie jest już obecna konkurencja, ale równie dobrze możesz zostać liderem, tam, gdzie konkurent się nie udziela. Od Ciebie zależy, jaką taktykę wybierzesz. Możesz w jednym miejscu być liderem, a w innym konkurować.
  • Zobacz jaka jest potencjalna wartość portalu – nie każdy portal społecznościowy nadaje się do wszystkich branż. Musisz się zastanowić, czego oczekujesz i czy dana strona sprosta Twoim oczekiwaniom. Warto brać wiele czynników pod uwagę. Na przykład przedział wiekowy czy płeć. Na Instagramie są obecni w głównej mierze bardzo młodzi użytkownicy, na Twiterze w większości są mężczyźni, a na Pinterest kobiety. Jeśli nie zamierzasz publikować żadnych filmów to YouTube, to możesz go od razu wykreślić z listy potencjalnych portali.
  • Dysponuj odpowiednim systemem analiz, który będzie mierzyć skuteczność Twoich działań na portalach społecznościowych.
  • Rozeznaj się w danej społeczności – jak już stworzysz konto na danym portalu to zrób stosowny research. Poobserwuj zachowania użytkowników, dołącz do interesujących Cię grup. Możesz w tym celu skorzystać z wyszukiwarek dostępnych na niektórych portalach społecznościowych. Wyszukaj to, co Cię interesuje po słowach kluczowych. Pytaj i bierz udział w tematycznych dyskusjach. Daj się poznać z dobrej strony, jako osoba znająca się na swojej branży. Nawiązuj i podtrzymuj kontakty. Jeśli ludzie będą Cię dobrze kojarzyć to chętniej będą Cię obserwować, lajkować i komentować Twoje posty.
  • Obserwuj wskaźnik ROI – powinien rosnąć razem ze wzrostem Twojego autorytetu i wiarygodności. Jeśli nie zaobserwujesz pozytywnych zmian w dłuższym okresie czasu, to szkoda tracić czas i należy poszukać czegoś innego.
  • Wykorzystaj swoje kontakty by dotrzeć do ważniejszych autorytetów.

Jakie czynniki warto monitorować w mediach społecznościowych?

  • Ruch sieciowy – w jakim stopniu portale społecznościowe przyczyniły się do ruchu sieciowego na Twojej witrynie.
  • Ilość obserwatorów – ile osób dołączyło do grona obserwujących Twoją stronę i ile z nich jest aktywnych.
  • Komunikacja społeczna– z iloma osobami się kontaktujesz i dzielisz publikowanymi treściami.
  • Wydajność Twoich działań na portalach społecznościowych – czy treści zamieszczane na portalach społecznościowych pełnią swoją funkcję? Czy przyciągają użytkowników? Ile masz polubień i komentarzy pod postami? Czy użytkownicy biorą udział w dyskusji i tworzą linki do Twoich postów.

Jest wiele narzędzi wspomagających monitorowanie przebiegu kampanii marketingowej w mediach społecznościowych. Nie wszystkie tak samo dobrze sprawdzają się na każdym portalu. Warto się im bliżej przyjrzeć i wybrać to, co nam najbardziej odpowiada i spełni nasze oczekiwania:

  • Hootsiute (https://hootsuite.com/)
  • Over Graph (http://www.over-graph.com/)
  • SproutSocial (https://sproutsocial.com/)
  • Buffer (https://buffer.com/)
  • Wisetrends (http://www.wisetrends.com/)