Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Jak użytkownicy czytają strony www?

Redagowanie treści w sieci – jak użytkownicy czytają w sieci i jak odpowiednio redagować treść.

  • Tagline – to slogan strony, krótkie hasło reklamowe, które znajduje się najczęściej w górnej części strony tuż pod logotypem. Tagline krótko, zwięźle, ale bardzo konkretnie opisuje, czym zajmuje się dana strona. Czytając tagline, użytkownik może szybko zadecydować, czy pozostać na stronie, czy przejść gdzie indziej.
  • Kształt litery F – badania pokazują, że użytkownicy otwierając daną stronę, czytają ją od góry do dołu, stopniowo skupiając wzrok na coraz mniejszym zakresie treści, aż czytają tylko to, co znajduje się po lewej stronie ekranu. Zatem ruch gałek ocznych na ekranie zakreśla mniej lub bardziej podobny obszar do litery F.
  • Przewijanie – większa jest szansa, że użytkownik zapozna się z większą ilością treści, jeśli nie będzie możliwości korzystania z suwaka w celu przewijania treści. Cała treść powinna mieścić się na jednej stronie. Jeśli dostępny będzie suwak, użytkownik z chęcią z niego skorzysta, ale wtedy tylko szybko i pobieżnie przeleci wzrokiem całą treść.
  • Zasada KISS (z ang. Keep It Simple, Stupid!) – strona powinna być jak najbardziej prosta i czytelna. Ważne jest również odpowiednie formatowanie. Treść powinna być prezentowana zgodnie z formą odwróconej piramidy – najważniejszy jest wniosek, następnie argumenty, a na samym końcu tło. Użytkownicy zapoznają się z 20-35% treści na stronie, dlatego należy skupić się na tym, co najważniejsze.
  • Zasada AIDA (z ang. Attention, Interest, Desire, Action) – stwórz stronę zgodnie z zasadą AIDA. A – przykuj uwagę, I – wywołaj zainteresowanie, D – wywołaj pożądanie, A – zachęć do podjęcia konkretnego działania.
  • Makro, mikro i nano – treści zamieszczone w sieci można podzielić na trzy kategorie. Makro – głównie artykuły w ramach serwisu, opisują dokładnie produkt lub dane zagadnienie. Mikro – to nagłówki, tytuły oraz śródtytuły, mają zachęcić użytkownika do zapoznania się z treścią makro. Nano – są to dwa pierwsze słowa w tytule, nagłówku lub akapicie.
  • Klątwa wiedzy – jeśli ktoś jest specjalistą w danej branży, czy posiada sporą wiedzę na dany temat, to może się posługiwać zbyt trudnym i niezrozumiałym dla innych językiem. Ponadto takiej osobie wydaje się wtedy, że wszyscy powinni posiadać taką samą wiedzę i wszystko rozumieć. Ale tak niestety nie jest. Tworząc treści na stronę należy mieć na uwadze różny stopień wykształcenia użytkowników i różną znajomość danej branży. Dlatego, o ile treści nie są tworzone na typowo ekspercki portal dedykowany specjalistom w danej branży, treści powinny być napisane prostym i zrozumiałym dla wszystkich językiem.
  • Język korzyści – jeżeli opisuje się produkty, najlepiej działa zasada „cecha – zaleta – korzyść”. Opis należy zacząć od krótkiego opisu produktu, przedstawienia jego zalet, a na końcu korzyści, jakie będzie miał użytkownik z zakupu i posiadania danego produktu czy usługi. Użytkownika nie interesuje tylko sam przedmiot. Użytkownik chce wiedzieć, co mu da zakup akurat tego produktu na tej konkretnej stronie oraz jakie korzyści przyniesie mu posiadanie tej rzeczy.
  • Testy – na koniec warto przetestować treści zawarte na stronie z udziałem prawdziwych użytkowników. Jeśli są jakiekolwiek wątpliwości odnośnie wyboru odpowiedniej treści, warto przeprowadzić testy A/B lub testy wielowariantowe. W skrócie, polegają one na prezentowaniu dwóch lub więcej wersji witryny użytkownikom, obserwacji zachowań użytkowników oraz wyciągnięciu wniosków. Po testach można stwierdzić, co użytkownikom najbardziej się podobało, a co mniej, a następnie można wprowadzić odpowiednie zmiany.