Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak tworzyć treści, które przyciągną użytkowników?

Skąd brać pomysły na nowe treści?

W przypadku witryn tematycznych poruszających tematy lifestylowe, to w zasadzie każdy sobie poradzi z tworzeniem prostych treści na stronę. Ograniczeniem może być brak wystarczającej ilości czasu na pisanie i niezbyt rozwinięte umiejętności pisarskie. Tworzeniem tekstów powinna się zająć osoba z tak zwanym „lekkim piórem”.

Jeśli mamy wątpliwości, co do swoich zdolności pisarskich, a przede wszystkim nie mamy czasu żeby stworzyć coś sensownego, to lepiej zatrudnić odpowiednią do tego osobę. Nie musi być to od razu specjalista z danej branży. Jeśli witryna prezentuje luźną tematykę, to każda osoba zajmująca się pisaniem tekstów na zlecenie (copywriter )sobie z tym bez problemu poradzi. W przypadku specjalistycznych treści lepiej zatrudnić specjalistę, ale może się tym również zająć każda inna osoba z lekkim piórem po dokonaniu odpowiedniego researchu.

Podczas tworzenia nowych treści niezmiernie ważna jest kreatywność. W sieci można znaleźć informacje dosłownie na każdy temat. Mało jest dziedzin, na które nie znajdziemy nawet żadnej wzmianki w internecie. Na każdy temat ktoś już coś wcześniej napisał. Dlatego tworząc nową treść trzeba wykazać się kreatywnością i stworzyć coś unikalnego i interesującego, nawet na temat, na który powstało już tysiące artykułów.

Nie jest prawdą, że jedna osoba rzuca pomysłami jak z rękawa, a druga nie potrafi nic wymyśleć. Każdy jeśli tylko chce i może nauczyć się kreatywności. Kreatywność można wyćwiczyć i są do tego odpowiednie techniki.

Najbardziej popularne:

  • Burza mózgów – najbardziej uniwersalna i najskuteczniejsza technika. Możesz ją przeprowadzić w firmie, wśród rodziny i znajomych. Rzuć hasło i zobaczysz ile pomysłów może się narodzić podczas pracy grupowej.
  • Podglądanie konkurencji – śledzenie działań konkurencji jest jednym z najlepszych sposobów na zdobywanie nowych pomysłów. Można zainspirować się czymś i wykorzystać we własnym zakresie lub wyciągnąć wnioski z błędów i potknięć, które popełnił przeciwnik.
  • Media społecznościowe – to kopalnia inspiracji, nowych pomysłów i cennej wiedzy. Można obserwować specjalistów z danej branży i influencerów. Osoby na portalach społecznościowych, którzy mają spore grono obserwatorów są cennym źródłem nowych informacji.
  • Analiza słów kluczowych – jakimi słowami i frazami kluczowymi najczęściej posługują się użytkownicy wpisując zapytanie w pole wyszukiwania wyszukiwarki internetowej? Warto się temu przyjrzeć, by określić aktualny trend, zainteresowania użytkowników i ich oczekiwania. Jest wiele dostępnych narzędzi w sieci do analizy słów kluczowych, które znacznie ułatwią pracę.
  • Tematyczne fora internetowe i inne serwisy – odwiedzając forum internetowe można uzyskać wiele cennych informacji. Są także specjalne serwisy na których można zadawać pytania i uzyskiwać odpowiedzi, na przykład http://www.pytajnia.pl lub http://www.pytamy.pl.

Jeśli powyższe metody nie są wystarczające to można spróbować metody stymulacji kreatywnego myślenia. Potrzeba do tego pięciu osób znających daną tematykę, pięciu czystych kartek i zegarka. Następnie postępuje się według planu:

  1. Wszystkie osoby siadają przy stole i każda z nich ma przy sobie czystą kartkę. Podczas wykonywania ćwiczenia nie można się ze sobą komunikować.
  2. Każdy w ciągu pięciu minut zapisuje trzy pomysły na treść. Czas jest odmierzany za pomocą zegarka.
  3. Po upłynięciu pięciu minut każdy przekazuje swoją kartkę osobie po lewej stronie.

Etap drugi i trzeci powtarzane są pięć razy. Po zakończeniu wszyscy przekazują kartki osobie prowadzącej kampanię marketingu treści. Jeśli speedstorming przejdzie pomyślnie to powinno powstać aż 75 pomysłów. Nawet jeśli większa z nich część okaże się niezbyt atrakcyjna to statystycznie na pewno znajdzie się kilka dobrym pomysłów wartych przemyślenia. Metoda jest szybkim i prostym sposobem na zmobilizowanie ludzi do myślenia. Na forum nie wszyscy są na tyle śmiali by dzielić się swoimi pomysłami. W formie zabawy można zaangażować wszystkich i każdy da z siebie tyle, ile potrafi.

Jeśli jest taka możliwość to można zatrudnić osobę, która będzie odpowiedzialna za tworzenie kreatywnych treści na stronę internetową. Jeśli taka osoba ma jeszcze sporą wiedzę z branży to korzyść będzie podwójna.

Jeżeli jednak nie chcemy przeznaczać osobnego etatu to możemy skorzystać z usług eksperta czy agencji reklamowych z „doskoku”. Wtedy wedle zapotrzebowania taka osoba czy firma będzie przygotowywać dla nas treści reklamowe.

Kreatywność można oczywiście rozwijać na wiele innych sposobów, nie trzeba trzymać się tylko tego, co się tyczy naszej strony internetowej. Czasami zupełnie gdzie indziej, poza siecią można znaleźć wiele ciekawych pomysłów. Można szukać inspiracji wokół siebie – dużo czytać, przebywać z ludźmi i nawiązywać nowe znajomości. Czasami najlepsze pomysły pojawiają się tam, gdzie najmniej się ich spodziewamy.

Jakimi cechami powinna się charakteryzować treść dobrej jakości?

Unikalność – to podstawa. Zapomnij o opcjach kopiuj i wklej. Liczą się treści nowe, niepowtarzalne i interesujące. Jeśli na twojej stronie pojawi się dokładnie coś, co już gdzieś było to podpadniesz nie tylko wyszukiwarkom, ale i użytkownikom.

Poprawność – stworzone teksty powinny być napisane poprawnie pod względem ortograficznym, gramatycznym i stylistycznym.

Czytelność – przyjemniej czyta się tekst, który jest podzielony na krótsze akapity, który posiada tytuły, nagłówki i listy. Nikt nie lubi czytać całej strony zapełnionej jednolitą treścią. Nikt zresztą nie podejmie się nawet próby czytania.

Naturalność – tekst musi być napisany przez człowieka i dla człowieka. Pod wyszukiwarki można pisać precle, a treści zamieszczane na stronie mają wyglądać naturalnie. Nie mogą być zapchane słowami kluczowymi.

Bogactwo – nie zaleca się zapełniać strony tylko suchym tekstem. O wiele lepiej przyswaja się treść, jeśli jest wzbogacona o grafikę, wykresy, zdjęcia itp.

Ponowne wykorzystanie tej samej treści

Nie zawsze trzeba tworzyć całkowicie nowe treści od A do Z. Jeśli w przeszłości publikowaliśmy już jakieś artykuły, umieszczaliśmy filmy, grafiki itp. to możemy to w jakiś sposób wykorzystać ponownie. Na przykład chcemy stworzyć krótki post na Facebooka na temat, na który wcześniej napisaliśmy obszerny artykuł. Artykuł miał 4000 znaków, a teraz potrzebujemy tylko 300. Bez problemu możemy zrobić streszczenie artykułu. Tak samo w drugą stronę. Może napisałeś gdzieś jakiś komentarz, zrobiłeś krótką notatkę czy umieściłeś krótki wpis, a teraz potrzebujesz czegoś dłuższego. Zainspiruj się tym, co już masz. Gotowe, krótkie wpisy często są zalążkiem do dłuższych publikacji. Dzięki nim masz już gotowy temat, a teraz wystarczy już go tylko rozwinąć. W ten sposób zaoszczędzisz czas na wymyślanie tematu i tworzenie treści od nowa.

Ponowne wykorzystanie tej samej treści nie dotyczy tylko tekstów. Tak samo można szukać inspiracji we wcześniej stworzonych grafikach. Można też nagrać film na podstawie tekstów itd. itp.

Aby treść przyciągała jak magnes…

W jaki sposób zachęcić użytkownika do zapoznania się z daną treścią? Najlepszym sposobem jest wpłynięcie na jego emocje. Najlepiej jeśli czytelnik identyfikuje się z zawartością artykułu. Najważniejszy jest tytuł i powiązany z nim obraz początkowy. Jeśli to zachęci użytkownika, to jest szansa, że zechce zapoznać się z pozostałą treścią i dłużej zatrzyma się na stronie.

Na użytkownika działają chwytliwe teksty, które wzbudzają jego zainteresowanie, sprawiają, że kliknie w link i zobaczy, co dalej się za nim kryje kryje. W sieci pełno tytułów w stylu: „Nigdy nie uwierzysz, co ona zrobiła! Rodzina nie chce jej znać”, „Pan Wiesław nie śpi, bo trzyma kredens w nocy!!”, „Prezydent nie płaci podatków?”. Takie tytuły na pewno zainteresują użytkownika, niestety treść, jaka się kryje pod nimi nie zawsze okazuje się do końca z nimi zgodna i wystarczająco interesująca.

Artykuł jeszcze bardziej zyskuje, jeśli jest do niego dołączony odpowiedni obraz. Szczególnie liczy się pierwsza grafika – takie treści są znacznie chętniej i częściej udostępniane na portalach społecznościowych.

Z grafiką trzeba postępować ostrożnie. Obrazy muszą pasować do danej tematyki i nie mogą być całkowicie wyrwane z kontekstu. Dodatkowo niewłaściwe użycie obrazów może tylko przysporzyć dodatkowych kłopotów. Nie powinno się wprowadzać użytkownika w żaden błąd. W takim wypadku osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego.

Skąd brać pomysły na chwytliwe tytuły i obrazy? Oprócz wykorzystania własnej kreatywności i wcześniej omówionych technik, to są jeszcze do tego odpowiednie narzędzia, które znacznie ułatwią nam pracę:

  • Generator tytułów (http://media-one.pl/generator-tytulow/) – jeśli brakuje Ci pomysłu na tytuł, to skorzystaj z pomocy tego narzędzia on-line. Za jego pomocą zdobędziesz wiele cennych podpowiedzi. Narzędzie działa w języku polskim i jest w 100% darmowe.

Inne narzędzia są dostępne w języku angielskim i dla tego języka generują też tytuły. Również są darmowe i można z nich korzystać stacjonarnie oraz na urządzeniach mobilnych:

  • HubSpot (https://www.hubspot.com/blog-topic-generator).
  • Portent (https://www.portent.com/tools/title-maker).
  • BuildYourOwnBlog (http://www.buildyourownblog.net/the-blog-post-ideas-generator/).
  • InboundNow (https://www.inboundnow.com/apps/kill-writers-block/).
  • Content Row (http://www.contentrow.com/tools/link-bait-title-generator).
  • Marketing Token (https://www.marketingchain.org/).

W marketingu treści mogą się przydać jeszcze inne narzędzia znacznie ułatwiające prace. Największą ich zaletą jest to, że są darmowe, łatwe w obsłudze a mogą naprawdę pomóc w tworzeniu ciekawych treści. Oto kilka ciekawych propozycji:

  • Canva (https://www.canva.com/) – narzędzie umożliwia tworzenie ładnych grafik do postów.
  • Pablo (https://pablo.buffer.com/) – za jego pomocą można stworzyć obrazy na Facebooka, Instagrama, Twittera oraz Pinteresta. Do grafik można również automatycznie dołączyć cytaty w języku angielskim.
  • Recite (http://www.recitethis.com/) – umożliwia tworzenie obrazów z cytatami.
  • Pexels (https://www.pexels.com/) – baza darmowych zdjęć.
  • Pixabay (https://pixabay.com/) – kolejna baza darmowych zdjęć.
  • Stupeflix (https://studio.stupeflix.com/en/) – narzędzie do tworzenia krótkich filmów video.
  • Gifmaker (http://gifmaker.me/) – do tworzenia własnych GIFów.
  • Giphy (https://giphy.com/) – można pobrać gotowe GIFy.
  • Infogram (https://infogram.com/) – program do tworzenia infografiki.
  • Powtoon (https://www.powtoon.com/home/) – program do tworzenia krótkich animacji.
  • Audacity (https://www.audacityteam.org/) – program do tworzenia podcastów lub obróbki plików audio.
  • QZZR (https://www.qzzr.com/) – umożliwia generowanie leadów poprzez quizy.

Tworząc nowe treści na stronę staraj się robić to jak najlepiej. Może zostaniesz ekspertem w swojej branży? Pamiętaj również o tym, aby nie przesadzać z reklamami. Są one mile widziane na stronie pod warunkiem, że nie przytłaczają całej treści.

Tworzenie i publikowanie treści na stronie to tak naprawdę długa droga, w trakcie której trzeba podjąć wiele decyzji. Jak najlepiej zintegrować nową treść z witryną? Stworzyć dla niej nową sekcję czy połączyć już z tym, co jest. W każdym przypadku może być inaczej. Strony specjalistyczne powinny jak najlepiej wyczerpywać tematykę, ale w sklepie internetowym nie zaleca się tworzenia zbyt obszernych opisów – lepiej stworzyć osobną sekcję z dokładnym opisem produktów włącznie z ich specyfikacją.