Jak stosować memy w marketingu treści
Szybka nawigacja:
Memy zna chyba każdy, ale tak naprawdę co to jest mem?
Ze względu na konstrukcję memy dzieli się na:
- Szablonowe – najbardziej popularne, większość ludzi kojarzy memy, które należą właśnie do tego typu. Jak nazwa wskazuje składają się z ustalonego szablonu (skonwencjonalizowanego obrazka), który jest uzupełniony przez unikalny tekst, ale według ustalonego wzorca. Najczęściej mem nawiązuje do znanego bohatera czy sceny z filmu. Mogą też występować zwierzęta w roli „superbohatera” oraz memy o problemach pierwszego świata.
- Memiczna reakcja – polega na zestawieniu ze sobą dwóch domen. Jedna z nich przedstawia przedmiot reakcji, druga jest jej skonwencjonalizowanym wykładnikiem. Przykładem tego rodzaju memów są memy z rage faces „me gusta”czy „forever alone”. Celem tych memów jest rozbawienie odbiorcy oraz próba kolektywnego opisania świata i szukania wspólnych doświadczeń. Każdy użytkownik może sam dokonać interpretacji świata rzeczywistego lub wirtualnego. Często takie memy stają się hitem sieci i są rozprzestrzeniane poprzez różne strony, głównie portale społecznościowe.
- Memy z wyrażeniem idiomatycznym – taki mem składa się z głównego zidiomatyzowanego wyrażenia, które stało się popularne w świecie cyberkultury. Przykładem tego typu memów są obrazki z podpisem: „Gimby nie znają”, „Janusze transportu”, „wieczór silnej i niezależnej kobiety”.
- Schemat anatomiczny – opisywanie świata za pomocą memów, próba jego wyjaśnienia i zrozumienia. Rzadko obserwacje te są oparte na faktach, raczej jest to humorystyczna interpretacja rzeczywistości, na przykład przedstawienie fikcyjnych schematów anatomicznych. Anatomia oznacza w tym przypadku opis i interpretację czegoś.
- Bezpośredni zwrot do odbiorcy – zadaniem tego typu memów jest dostarczenie rozrywki poprzez bezpośrednie skierowanie do odbiorcy. Pobudzają odbiorcę, pozorują, że mem jest skierowany do konkretnej osoby, np. memy z „piesełem” – „scrolluj ciszej, bo obudzisz pieseła”.
- Porównania/zestawienia – kolejny sposób na interpretacje i przedstawienie świata za pomocą schematycznych form. Pokazują uproszczony obraz rzeczywistości i eksponują dany element. Najczęściej przybierają formę zestawienia dwóch skrajnych obrazków, na przykład memy z tekstami „europa kontra USA”, „studentki politechniki, a studentki uniwersytetu”, „starzec w kreskówce vs starzec anime” itp.
- Kompozycje komiksowe – pozwalają prezentować bardziej złożone wyobrażenia. Bohaterami komiksów najczęściej są postacie ze świata memów, ale nie jest to regułą.
- Gra werbalno-ikoniczna – służą do prezentowania poglądów, przemyśleń, refleksji za pomocą przypadkowych zdjęć (konkretnego ujęcia, często wycinku z filmu) w których twórcy znaleźli inspirację do zobrazowania danego zagadnienia. Odbiorcy przedstawiana jest pewna sytuacja i ma on za zadanie odnaleźć powiązanie pomiędzy obrazem a podpisem, odczytać płynący komunikat. Są to najczęściej memy zaczynające się od słowa „Kiedy…”, „Gdy…”, „To uczucie kiedy…” itp.
Osobną kategorią memów są memy zaliczane do postmemizmu.
Dlaczego warto używać memy w kampaniach marketingowych?
- Nic nie kosztują.
- Łatwo się je tworzy – można skorzystać na przykład ze strony Fabryka Memów albo samemu stworzyć mem.
- Wprawiają użytkowników w dobry humor.
- Dzięki nim można odświeżyć i dopasować markę.
- Swoją przygodę z memami w marketingu treści najlepiej zacząć od memów z Twittera. Każdy hasztag z Twittera jest memem. Warto wykorzystywać hasztagi, które cieszą się największa popularnością danego dnia. Ludzie szukają różnych informacji za pomocą tagów. Przez odpowiedni hasztag mogą dotrzeć do naszej firmy i udostępnić dalej informacje o niej. Wysiłek włożony jest w zasadzie żaden, a korzyści mogą być olbrzymie. Można w ten sposób zdobyć spore grono nowych odbiorców do własnych celów reklamowych.
Jak skutecznie stosować memy w marketingu?
- Określ grupę docelową – najbardziej popularne memy, które śmieszą większość użytkowników w internecie wcale nie muszą bawić Twoich odbiorców. Na początku trzeba dokładnie poznać przyszłych odbiorców memów, zobaczyć, co ich interesuje i śmieszy. Nie wszyscy rozumieją dany rodzaj humory i zamiast bawić, mem może po prostu denerwować.
- Używaj memów w poprawnym kontekście – żeby odbiorcy zrozumieli mem, to przede wszystkim Ty sam musisz go rozumieć. I to na pewno rozumieć. Nie ma nic gorszego niż użycie memu w błędnym kontekście. W takim wypadku jest szansa, że Ty sam lub Twoja firma staniecie się bohaterami memów w sieci, a o to chyba w tym przypadku nie chodzi.
- Memy muszą być jak najbardziej celne – najlepiej jeśli w 100% pasują do kontekstu. Warto korzystać z nowych pomysłów, ale nic się nie stanie, jeśli akurat „stary” mem idealnie pasuje do reklamy Twojego produktu czy usługi.
- Bądź na bieżąco – czasami nawet najlepszy mem po jakimś czasie się po prostu nudzi. Nie zamęczaj użytkowników ciągle tym samym memem. Dzisiaj może zrobił furorę i dotarł do sporej grupy odbiorców, ale jutro już tak wcale nie musi być. Kontroluj sytuację na bieżąco.
- Szukaj inspiracji w różnych dziedzinach życia – dobre memy nie pochodzą tylko z popkultury. Pomysły można znaleźć wszędzie – w historii, filozofii, nauce i innych dziedzinach cywilizacji.
- Nie nadużywaj danego memu – męczenie użytkowników ciągle tym samym memem szybko przestanie być zabawne, a stanie się bardzo męczące, wręcz żenujące. To tak jak z tą samą historią czy anegdotą opowiadaną przez wujka Staszka na każdym spotkaniu rodzinnym. Po jakimś czasie nikt nie będzie chciał tego słuchać, a w naszym przypadku oglądać memów.
- Korzystaj z portali społecznościowych – Facebook, Twitter i Instagram to najlepsze miejsce by dać memomżycie. Łatwo je udostępniać przez co dotrą do większej grupy odbiorców.
- Jakość ponad wszystko – nie tylko jakość samych memów jest ważna, ale również całego udostępnianego contentu. A można o tym zapomnieć, jeśli za bardzo skupimy się na samym memie.