Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak stosować memy w marketingu treści

Memy zna chyba każdy, ale tak naprawdę nie ma jednoznacznej definicji memu. Richard Dawkins zdefiniował go jako „jednostkę informacji kulturowej”, Susan Blackmore jako „instrukcje kopiowania wspierane prze groźby lub obietnice”.

Mem można uznać za rodzaj wypowiedzi internetowej, komunikat obrazkowy. Mem to obrazek o charakterze humorystycznym, którego elementy ikonicznie występują z elementami tekstowymi.

Memy odnoszą się na ogół do chwilowej mody. Większość ludzi kojarzy je jako popularny sposób na rozrywkę w internecie. To połączenie tekstu z obrazem w celu uzyskania humorystycznego lub emocjonalnego efektu. Ludzie przepadają za memami, ponieważ dostarczają rozrywki i kojarzą się z czymś znanym.

Ze względu na konstrukcję memy dzieli się na:

  1. Proste:
  • Szablonowe – najbardziej popularne, większość ludzi kojarzy memy, które należą właśnie do tego typu. Jak nazwa wskazuje składają się z ustalonego szablonu (skonwencjonalizowanego obrazka), który jest uzupełniony przez unikalny tekst, ale według ustalonego wzorca. Najczęściej mem nawiązuje do znanego bohatera czy sceny z filmu. Mogą też występować zwierzęta w roli „superbohatera” oraz memy o problemach pierwszego świata.
  • Memiczna reakcja – polega na zestawieniu ze sobą dwóch domen. Jedna z nich przedstawia przedmiot reakcji, druga jest jej skonwencjonalizowanym wykładnikiem. Przykładem tego rodzaju memów są memy z rage faces „me gusta”czy „forever alone”. Celem tych memów jest rozbawienie odbiorcy oraz próba kolektywnego opisania świata i szukania wspólnych doświadczeń. Każdy użytkownik może sam dokonać interpretacji świata rzeczywistego lub wirtualnego. Często takie memy stają się hitem sieci i są rozprzestrzeniane poprzez różne strony, głównie portale społecznościowe.
  • Memy z wyrażeniem idiomatycznym – taki mem składa się z głównego zidiomatyzowanego wyrażenia, które stało się popularne w świecie cyberkultury. Przykładem tego typu memów są obrazki z podpisem: „Gimby nie znają”, „Janusze transportu”, „wieczór silnej i niezależnej kobiety”.
  1. Złożone:
  • Schemat anatomiczny – opisywanie świata za pomocą memów, próba jego wyjaśnienia i zrozumienia. Rzadko obserwacje te są oparte na faktach, raczej jest to humorystyczna interpretacja rzeczywistości, na przykład przedstawienie fikcyjnych schematów anatomicznych. Anatomia oznacza w tym przypadku opis i interpretację czegoś.
  • Bezpośredni zwrot do odbiorcy – zadaniem tego typu memów jest dostarczenie rozrywki poprzez bezpośrednie skierowanie do odbiorcy. Pobudzają odbiorcę, pozorują, że mem jest skierowany do konkretnej osoby, np. memy z „piesełem” – „scrolluj ciszej, bo obudzisz pieseła”.
  • Porównania/zestawienia – kolejny sposób na interpretacje i przedstawienie świata za pomocą schematycznych form. Pokazują uproszczony obraz rzeczywistości i eksponują dany element. Najczęściej przybierają formę zestawienia dwóch skrajnych obrazków, na przykład memy z tekstami „europa kontra USA”, „studentki politechniki, a studentki uniwersytetu”, „starzec w kreskówce vs starzec anime” itp.
  • Kompozycje komiksowe – pozwalają prezentować bardziej złożone wyobrażenia. Bohaterami komiksów najczęściej są postacie ze świata memów, ale nie jest to regułą.
  • Gra werbalno-ikoniczna – służą do prezentowania poglądów, przemyśleń, refleksji za pomocą przypadkowych zdjęć (konkretnego ujęcia, często wycinku z filmu) w których twórcy znaleźli inspirację do zobrazowania danego zagadnienia. Odbiorcy przedstawiana jest pewna sytuacja i ma on za zadanie odnaleźć powiązanie pomiędzy obrazem a podpisem, odczytać płynący komunikat. Są to najczęściej memy zaczynające się od słowa „Kiedy…”, „Gdy…”, „To uczucie kiedy…” itp.

Osobną kategorią memów są memy zaliczane do postmemizmu. Są formą autoironii do twórczości memicznej, zapowiedzią rychłego końca tej formy narracji. Powstają w czasie, kiedy zostaje osiągnięta masa krytyczna. Nie wciągają odbiorcy w żadną grę, nie mają dodatkowych ukrytych znaczeń. Na pierwszy rzut wyglądają jak zwykły obraz z podpisem. Są jednak drwiną dla całej twórczości memicznej.

Dlaczego warto używać memy w kampaniach marketingowych?

  • Nic nie kosztują.
  • Łatwo się je tworzy – można skorzystać na przykład ze strony Fabryka Memów (https://fabrykamemow.pl/) albo samemu stworzyć mem.
  • Wprawiają użytkowników w dobry humor.
  • Dzięki nim można odświeżyć i dopasować markę.

Swoją przygodę z memami w marketingu treści najlepiej zacząć od memów z Twittera. Każdy hasztag z Twittera jest memem. Warto wykorzystywać hasztagi, które cieszą się największa popularnością danego dnia. Ludzie szukają różnych informacji za pomocą tagów. Przez odpowiedni hasztag mogą dotrzeć do naszej firmy i udostępnić dalej informacje o niej. Wysiłek włożony jest w zasadzie żaden, a korzyści mogą być olbrzymie. Można w ten sposób zdobyć spore grono nowych odbiorców do własnych celów reklamowych.

Jak skutecznie stosować memy w marketingu?

  • Określ grupę docelową – najbardziej popularne memy, które śmieszą większość użytkowników w internecie wcale nie muszą bawić Twoich odbiorców. Na początku trzeba dokładnie poznać przyszłych odbiorców memów, zobaczyć, co ich interesuje i śmieszy. Nie wszyscy rozumieją dany rodzaj humory i zamiast bawić, mem może po prostu denerwować.
  • Używaj memów w poprawnym kontekście – żeby odbiorcy zrozumieli mem, to przede wszystkim Ty sam musisz go rozumieć. I to na pewno rozumieć. Nie ma nic gorszego niż użycie memu w błędnym kontekście. W takim wypadku jest szansa, że Ty sam lub Twoja firma staniecie się bohaterami memów w sieci, a o to chyba w tym przypadku nie chodzi.
  • Memy muszą być jak najbardziej celne – najlepiej jeśli w 100% pasują do kontekstu. Warto korzystać z nowych pomysłów, ale nic się nie stanie, jeśli akurat „stary” mem idealnie pasuje do reklamy Twojego produktu czy usługi.
  • Bądź na bieżąco – czasami nawet najlepszy mem po jakimś czasie się po prostu nudzi. Nie zamęczaj użytkowników ciągle tym samym memem. Dzisiaj może zrobił furorę i dotarł do sporej grupy odbiorców, ale jutro już tak wcale nie musi być. Kontroluj sytuację na bieżąco.
  • Szukaj inspiracji w różnych dziedzinach życia – dobre memy nie pochodzą tylko z popkultury. Pomysły można znaleźć wszędzie – w historii, filozofii, nauce i innych dziedzinach cywilizacji.
  • Nie nadużywaj danego memu – męczenie użytkowników ciągle tym samym memem szybko przestanie być zabawne, a stanie się bardzo męczące, wręcz żenujące. To tak jak z tą samą historią czy anegdotą opowiadaną przez wujka Staszka na każdym spotkaniu rodzinnym. Po jakimś czasie nikt nie będzie chciał tego słuchać, a w naszym przypadku oglądać memów.
  • Korzystaj z portali społecznościowych – Facebook, Twitter i Instagram to najlepsze miejsce by dać memomżycie. Łatwo je udostępniać przez co dotrą do większej grupy odbiorców.
  • Jakość ponad wszystko – nie tylko jakość samych memów jest ważna, ale również całego udostępnianego contentu. A można o tym zapomnieć, jeśli za bardzo skupimy się na samym memie.