Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak śledzić ruch w sieci?

Twoja ocena:

Rozkład ruchu sieciowego pod względem wyszukiwarki

Ciekawą informacją może być zobaczenie, z których wyszukiwarek generowany jest największy ruch sieciowy. Na ogół sprawdza się rozkład dla trzech głównych wyszukiwarek – Google, Bing oraz Yahoo!.

Jeśli któraś wyszukiwarka ma przewagę nad innymi, to może to świadczyć o jej największych udziałach w rynku (z pewnością będzie to Google) albo też z powodu największej popularności wyszukiwarki w danym kraju.

Taka informacja może też wskazywać o problemie z indeksowaniem Twojej strony przez inne wyszukiwarki. Lepiej jest upewnić się, z jakiego powodu ruch sieciowy jest niższy w przypadku pozostałych wyszukiwarek.

Rozkład ruchu sieciowego pod względem słów kluczowych

Od kilku lat Google ukrywa większość słów kluczowych używanych przez wyszukiwarki w wyszukiwanych organicznych. Są jednak metody, które umożliwiają dotarcie do tych danych. Można skorzystać z narzędzia dla webmasterów Google.

Można to zrobić bezpośrednio w Google Analytics. Znajdziemy tu takie informacje jak: oszacowana liczbę wyświetleń, kliknięć, wskaźnik kliknięć i informacje o średniej pozycji danego słowa kluczowego w rankingu. Zebrane przez Google’a dane są z ostatnich 90 dni. Należy pamiętać by na bieżąco je pobierać. Zebrane informacje można podzielić według sieci, urządzeń mobilnych, obrazów, geolokalizacji.

W przypadku korzystania z płatnych reklam w Google Adwords można zapoznać się jeszcze z raportem „Wyszukiwane hasła” w Google Analytics. Dzięki temu zobaczymy, jakich konkretnych haseł używali użytkownicy zanim kliknęli w dana reklamę. To pozwoli także określić całą grupę słów kluczowych wykorzystywanych przez użytkowników za pomocą których docierają na naszą witrynę.

Podobne informacje uzyskamy korzystając z narzędzia Bing dla webmasterów, SEMrush czy Searchmetrics Traffic Insight.

Najważniejsze są te słowa kluczowe, które wygenerowały największy ruch na naszą witrynę. Badając je będziesz wiedzieć, czy pozycjonując się na dane hasła/frazy postąpiłeś dobrze. Ustalisz czy kampania okazała się sukcesem, klapą, a może są niezbędne drobne poprawki. Sprawdź swoją pozycję w rankingu wyszukiwania używając danego hasła/frazy.

Przyjrzyj się dokładnie słowom kluczowym, które spowodowały, że Twoja strona pojawiła się na końcu strony wynikowej czy wręcz dopiero na kolejnych stronach. Zoptymalizuj swoją stronę pod kątem danego hasła/frazy i zobacz czy pozycja strony na takie zapytanie się zmieni. W tym wypadku nie pozostaje Ci nic innego jak popracować nad treścią znajdującą się na stronie. Używaj więcej danych słów/fraz kluczowych pamiętając jednocześnie o całym kontekście treści. Niech treść w większym stopniu zaspokaja wymagania użytkownika.

Ruch markowy i niemarkowy

Sieciowy ruch markowy – pochodzi od zapytań, w których pojawia się nazwa Twojej marki, domeny lub produktu, na przykład „damskie trampki converse”.

Sieciowy ruch niemarkowy – nie zawiera bezpośredniego nawiązania do Twojej marki, jest długim ogonem zapytań i jest bardziej cenny niż ruch markowy, na przykład „tenisówki damskie czerwone”.

Stopień konwersji ruchu markowego jest tylko niewiele wyższy niż w przypadku ruchu niemarkowego. Ruch niemarkowy jest świetną okazją do budowania świadomości o marce. Jest skierowany do osób nie mających pojęcia o istnieniu marki lub do takich, których świadomość jest niewielka.

Dawniej wyszukiwarki udostępniały informacje o słowach kluczowych, które ściągły ruch na witrynę. Dostarczały gotowe informacje, które można było wykorzystać w narzędziach analitycznych. Obecnie trudno przeprowadzić wiarygodny pomiar. Ponad 90% słów kluczowych jest przedstawiane jako nieokreślone.

Pulpit nawigacyjny

Pulpit nawigacyjny zwany także tablicą rozdzielczą (z ang. dashboard) w analityce pełni podobną funkcje, jak ten w samochodzie.

Jest stroną, gdzie znajduje się przegląd wszystkich najważniejszych parametrów. Dla każdego będzie liczyć się co innego. Dla Ciebie mogą być ważne takie parametry, jakie dla innego wydawcy mogą nie mieć żadnego znaczenia. Wszystko zależy od specyfiki danej witryny.

Nieraz nie wystarczy jedna tablica rozdzielcza, a potrzeba ich kilku. Każdy dział czy osoba w firmie może potrzebować czegoś innego. Dyrektorowi w firmie może zależeć na innych danych, niż analitykowi.

Za pomocą pakietu narzędzi analitycznych możesz stworzyć niestandardowa tablicę. Na ogół prezentowane na tablicy dane są dość wyczerpujące. Ważne, żeby prezentowała dane, które są istotne dla danego działu firmy czy osoby. Tablica powinna również pokazywać postępy w Twojej kampanii optymalizacyjnej.

Taka niestandardowa tablica rozdzielcza daje wiele korzyści zarówno Tobie, jak i odbiorcom raportu. Przede wszystkim będziesz mógł kontrolować, to do jakich danych mają dostęp Twoi zwierzchnicy. Wszelkie nagłe zmiany widoczne na tablicy z pewnością wywołają u Twoich zwierzchników chęć konsultacji z Tobą. A Ty będziesz mógł im pomóc mając do dyspozycji ten sam sposób prezentacji danych.

Ponadto każdy doceni, że ma możliwość zapoznania się z postępami w dziedzinie SEO. Liczy się łatwy dostęp do tych informacji. Prezentacja mierzalnych celów w przystępny sposób pozytywnie wpłynie na Twoich zwierzchników.

Śledzenie zdarzeń

Śledzenie zdarzeń daje więcej możliwości niż „standardowa” analityka witryny. W tym przypadku nie określa się tylko tych witryn, które zostały odwiedzone, czy identyfikatorów sesji. Śledzenie zdarzeń daje możliwość podzielenie użytkowników na grupy ze względu na przeprowadzane przez nich działania. Takie podejście wymaga na ogół napisania skryptu, a następnie połączenia go z innym działaniem. Do takich działań można zaliczyć na przykład załadowanie strony, przewinięcie strony czy kliknięcie określonego przycisku.

Dzięki temu można uzyskać wiele cennych informacji na temat zachowania użytkowników na danej witrynie. Zdarzenia można śledzić w różnym miejscu, na przykład może to być punkt, gdzie użytkownicy klikają dany przycisk. Można dzielić użytkowników na różne grupy i zobaczyć, kiedy byli najbardziej aktywni ( np. ze względu na porę dnia, rodzaj wyszukiwarki czy położenie geograficzne ). Można także zobaczyć, które słowa/frazy kluczowe przyciągają najwięcej użytkowników na twoją witrynę.

Jeśli nie jesteś do końca pewien, jakie działania na Twojej stronie są warte śledzenia, to weź pod uwagę dwie rzeczy:

Po pierwsze zadaj sobie pytanie, jaka jest struktura Twojego biznesu.

Po drugie – jak wygląda architektura Twojej witryny? Gdy już to określisz, skorzystaj z kilku podpowiedzi w zależności od rodzaju Twojego serwisu:

  1. Sklep internetowy:
  • Kliknięcia przycisku „dodaj do koszyka” – warto śledzić kliknięcia koszyka. Dodanie produktów do koszyka nie zawsze wiąże się z dokonaniem zakupów. Jednak statystyki pokazują, że jak ktoś umieści już jakieś produkty w koszyku, ale nie dokona transakcji od razu, to i tak jest większa szansa, że wróci do sklepu ponownie, by jednak sfinalizować zakup. Śledź kliknięcia, a będziesz miał obraz tego jak zachowują się użytkownicy. Ile z nich dokonuje zakupy od razu, ile wraca po jakimś czasie, a ile w ogóle rezygnuje.
  • Potwierdzenie złożenia zamówienia – w ten sposób zobaczysz, ile osób dokonało zakupów. Samo wybranie produktów do koszyka, jeszcze nie daje pewności, że zakupy zostaną dokonane. W ten sposób dowiesz się ile osób kupiło produkty, a ile rozpoczęło zakup, ale ostatecznie go nie sfinalizowało.
  • Dodanie produktu do przechowalni – tylko niewielka ilość sklepów oferuje taką opcję. Jeśli jednak masz ją u siebie, to zobaczysz, ile osób jest niezdecydowanych odnośnie zakupu danego produktu.
  • Udostępnienie strony – taką opcje posiada już wiele sklepów internetowych, ale nadal nie wszystkie. Jeśli klient decyduje się podzielić informacją o swoich zakupach szerszemu gronu odbiorców, to uwierz, że to jest naprawdę Twój spory sukces.
  1. Strony typu B2B:
  • Newsletter – jeśli ktoś decyduje się na subskrypcję Twojej strony i otrzymywanie Newslettera, to jest to ważny sygnał dla Ciebie. Oznacza to, że Twoja witryna jest na tyle interesująca, że warto być z nią stale w kontakcie i otrzymywać najświeższe o niej wiadomości.
  • Formularz kontaktowy – podobnie jak w przypadku Newslettera jest to ważny dla Ciebie sygnał. W takim formularzu nie tylko mogą być wysyłane zapytania odnośnie jakiś trudności, ale także zapytania o produkty, usługi, chęć podjęcia współpracy, a nawet wyrażenie pozytywnej opinii o usłudze/produkcie itp.
  • Mail – podobnie jak w przypadku formularza kontaktowego. Jeśli użytkownik klika w odnośnik prowadzący do maila, to znaczy, że chce nawiązać jakiś kontakt handlowy. Link prowadzący do poczty powinien być dobrze widoczny na twojej stronie.
  1. Blogi:
  • Kanał RSS – jest coraz mniej popularny, ale nadal daje nam przydatne informacje. Dołączenie do kanału RSS odpowiada stopniu konwersji.
  • Komentarz – wszystkie komentarze są warte uwagi. Jeśli posty przyciągają sporo użytkowników, a do tego rozwija się dyskusja w komentarzach pod wpisem, to jest to naprawdę bardzo dobry sygnał.
  • Udostępnienia na portalach społecznościowych – jeśli ktoś dzieli się Twoim postem na różnych portalach społecznościowych, to znaczy, że treść na Twoim blogu jest naprawdę interesująca, warta uwagi, a do tego użytkownik chce się nią podzielić z innymi, by pokazać jakie ciekawe rzeczy czyta. Oby jak najwięcej takich osób.
  1. Fora internetowe:
  • Założenie konta – jeśli użytkownik założy konto, to będziesz mieć dostęp do większej ilości danych o nim. To bardzo pożądane zjawisko.
  • Zamieszczanie treści – warto zapoznać się z każdą nową treścią dodawana przez użytkownika. Sprawdź, jakie jest jej źródło.
  • Komentarze – im więcej komentarzy, tym większe zaangażowanie użytkowników. Obserwuj wszystkich ważnych użytkowników w dyskusji.
  • Polubienia, głosy, oceny – jeśli udział w życiu społeczności jest kluczowy, to warto śledzić te parametry.
  • Udostępnienia na portalach społecznościowych – wszelkie udostępnienia na portalach społecznościowych są warte uwagi.

Śledzenie zdarzeń w marketingu internetowym jest na porządku dziennym.

Dzięki temu możemy uzyskać wiele bezcennych informacji. Badając zachowania użytkowników na stronie możemy następnie podejmować odpowiednie kroki mające na celu zwiększenie ilości pożądanych działań.

To z kolei przełoży się na konkretne zyski. Ponadto śledzenie działań pokazuje, jaka jest skuteczność naturalnych wyników wyszukiwania z innymi – na przykład wyszukiwaniem płatnym, promocją poprzez maila czy portale społecznościowe. W SEO śledzenie zdarzeń jest wręcz obowiązkowe.

Jak ustawić optymalnie narzędzia analityczne

Odpowiednie oprogramowanie analityczne pomoże Ci otrzymać pożądane dane, które wykorzystasz w celu optymalizacji najważniejszych obszarów. Przyjrzy się i zobaczy, czy są jakieś słowa kluczowe, strony internetowe, odnośniki, które mają wyższy wskaźnik konwersji niż inne źródła. Jeśli tak, to skup się właśnie na nich, a inne źródła po prostu zignoruj.

Decydując się na konkretne oprogramowanie analityczne musisz sam wprowadzić ustawienia, jakie Cię interesują. Śledzenie zdarzeń takich, jak kliknięcia linku, pobranie dokumentacji, kliknięcia Flash/AJAX czy odtworzenie filmu jest trudne do wdrożenia.

Załadowanie strony w tym wypadku nie wskaże dokładnego linku, który został kliknięty. Trzeba dodać własny kod śledzący dla odnośnika. W Google Analytics przykładowy kod może wyglądać następująco:

<a href=”#”

onClick=”_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Video’,

‚Play’, ‚Art of SEO Book Launch’]);”>

Odtwórz film</a>

Najważniejszym fragmentem jest onClick=”_gaq.push([‚_trackEvent’, ‚Video’,

‚Play’, ‚Art of SEO Book Launch’]);”>, który informuje program, że zdarzenie jest związane z działaniem użytkownika.

Universal Analytics

Universal Analytics jest kolejnym pakietem udostępnionym przez Google’a. Narzędzie to umożliwia śledzenie użytkowników na wielu urządzeniach i w wielu sesjach. Za pomocą JavaScript na witrynie oraz w Google Analytics SDK na urządzeniach mobilnych narzędzie daje dodatkową możliwość zróżnicowanego śledzenia.

Universal Analytics jest dość skomplikowanym urządzeniem i jeśli nie posiada się zaawansowanej wiedzy informatycznej, to zaleca się zatrudnienie specjalisty.

 

Za pośrednictwem Google Adwords w Google Analytics można przeprowadzać działania remarketingowe wśród osób, które już kiedyś odwiedziły daną witrynę. Można podzielić odbiorców ze względu na różne zachowania na stronie. Następnie taka listę użytkowników można wygenerować w Google Analytics. W przypadku, gdy na liście jest więcej niż 100 użytkowników, zostaje ona automatycznie wysłana do Google Adwords. Wtedy reklamy są wyświetlane tylko odbiorcom z danej listy.

Jednym z prostszych parametrów do śledzenia jest wysłanie formularza. Wysłaniem formularza może być zasubskrubowanie newslettera, pobieranie plików ze strony lub zwykłe wypełnienie formularza kontaktowego. Aby skutecznie śledzić takie działania, najlepiej jest wyświetlać użytkownikowi strony z potwierdzeniem wysłania formularza czy podziękowaniem za subskrypcję. Wczytanie tej strony jest konwersją. Trzeba to zaznaczyć w narzędziu analitycznym i określić wartość konwersji.

Universal Analytics ma jeszcze jedną ważną zaletę. Coraz więcej użytkowników loguje się na dane witryny za pośrednictwem portali społecznościowych, najczęściej przez Facebook’a używając ikony „Zaloguj się przez Facebook”. W takim wypadku można śledzić użytkowników na wielu urządzeniach, co przekłada się na zdobycie większej ilości danych użytkowników.

Facebook również umożliwia śledzenie konwersji.

Można to zrobić za pomocą narzędzia Domain Insights. Narzędzie pokaże nam całkowity ruch skierowany z Facebook’a do naszej witryny. Dowiemy się takich informacji, jak wielkość ruchu z naszej strony facebookowej, ilość linków w statusach, wtyczek itp.

Najtrudniejszym przypadkiem do analizy są sklepy internetowe, które sprzedają wiele produktów różniących się ceną. Wtedy implementuje się własny mechanizm w JacaScirpt na stronie, gdzie potwierdza się dokonanie zakupów. W kodzie JavaScript muszą być zapisane dodatkowe informacje, takie jak suma zakupu. Ta informacja musi się znaleźć w kodzie jeszcze przed jego wykonaniem. Często w kodzie zapisuje się jeszcze inne dane takie, jak: lista kupowanych produktów wraz z ich ceną, ilość sztuk, koszty wysyłki itp.

Opracowując mechanizm konwersji w pierwszej kolejności trzeba ja zdefiniować. Istotne jest, aby pod uwagę były wzięte wszystkie formy tj. rejestracja, wysyłanie formularza, pobieranie plików itp. Każdy typ konwersji powinien otrzymać określona wartość. Należy przeanalizować, ile każdy z typów konwersji jest wart. Czy w twoim przypadku większą wartość ma rejestracja czy może subskrypcja? Przyjrzyj się, ilu z poszczególnych grup użytkowników zostaje faktycznymi klientami. Być może dużo użytkowników się rejestruje na Twojej stronie, ale to subskrybenci stają się realnymi klientami. Na początku przypisanie konkretnej wartości może być trudne. Z biegiem czasu zaobserwujesz, który z parametrów ma większą wartość, a który mniejszą.

Jak wykorzystać zebrane dane w działaniach optymalizacyjnych? Dane o konwersji warto jest zbierać z różnych perspektyw:

  • Konwersja pod względem słów kluczowych – należy się przyjrzeć, jakie słowa kluczowe są odpowiedzialne za najlepsze wyniki.
  • Konwersja pod względem stron wejściowych – które ze stron wejściowych odpowiadają za największą konwersję?
  • Konwersja pod względem stron internetowych – które ze stron na Twojej witrynie powodują największa konwersję?
  • Konwersja pod względem witryny kierującej ruch na Twoja stronę – jakie źródła ruchu przyczyniają się do największej konwersji?