Jak reklamować aptekę w internecie?
Spis treści:
Reklamowanie leków, suplementów leków oraz aptek to zadanie nie tylko trudne ze względu na dużą konkurencję, ale również związane z dużym ryzykiem naruszenia skomplikowanych regulacji prawnych. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest dość oczywista: chodzi o dobro pacjentów, tak żeby nie byli narażeni na zakupy szkodliwych leków.
Jakie przepisy regulują handel lekami w Internecie?
Przepisy dotyczące handlu elektronicznego lekami zostały zapisane w Ustawie o Prawie Farmaceutycznym (art. 52) oraz rozdział czwarty (od art. 52 do 64) oraz rozdział dziewiąty (art. 128, 129b, oraz 130).
Oprócz przepisów warto zapoznać się z komentarzami do przepisów i interpretacjami. Dodatkowo rekomenduję, żeby każda osoba, która ma zamiar otworzyć aptekę internetową przeszła szkolenie w tym zakresie i dodatkowo skorzystała z porady kancelarii prawnych przy tworzeni regulaminów a szczególnie przy planowaniu kampanii reklamowych.
Wszystko po to, żeby nie narazić się na grożące, bardzo surowe konsekwencje za naruszenie przepisów.
Czego nie możemy reklamować w Internecie?
Zgodnie z zapisami w ustawie nie możemy reklamować w żaden sposób następujących produktów:
- Produkty, które zawierają środki odurzające i substancje psychotropowe,
- Produkty farmaceutyczne, które są niedopuszczone do obrotu w Polsce,
- Produkty, które zostały sprowadzone z zagranicy w celu importu docelowego,
- Produkty, które są zawarte w wykazie leków refundowanych,
- Oraz produkty, które można kupić na receptę w aptece.
Podczas promocji i reklamy należy konsekwentnie i bezwzględnie trzymać się zapisów w art. 86 ust. 1 dyrektywy 2001/83/WE oraz regulacji podanych w dyrektywie 2010/13/WE:
- Nie można gwarantować w reklamie skutku zażycia leków
- Powstał absolutny zakaz ukrywania informacji o skutkach niepożądanych przy stosowaniu leków
- Oraz zakaz kreowania skojarzeń z elementami bajkowymi,
Nie wolno reklamować lekarstw wydawanych na receptę.
Zasada niereklamowania płatnego lekarstw, które są przepisywane na receptę, to ograniczenie, które hamuje rozwój sprzedaży lekarstw online i w pewnym sensie ogranicza go do dużych podmiotów, ale z drugiej strony ten zapis ma na celu ochronę pacjentów i ich zdrowa, ograniczając ryzyko kupna leku, który może wyrządzić potencjalne szkody.
Zapisy przepisów nakładają ograniczenia reklamowe:
- reklama do publicznej wiadomości (czyli do konsumentów) jest znacznie bardziej rygorystyczna niż do osób, które są uprawnione m.in. do wystawiania recept – prawne wymogi dot. tego wątku zostały opisane w art. 53 i 56 PrFarm;
- nie wolno reklamować aptek internetowych – 94a PrFarm oraz promowania programów lojalnościowych aptek online – z art. 94a PrFarm;
- reklama leków w Internecie nie może kierowana do dzieci ani zawierać żadnych elementów, mają wpływ na dzieci (bajki, zabawki, piosenki dla dzieci), jest wyjątek od tej zasady według art. 52 związanego z regulacjami prawnymi dot. promocji produktów leczniczych animacje i komiksy są dozwolone, pod warunkiem że nie „rodzą” skojarzeń z bajkami dziecięcymi;
- nie wolno wykorzystać nazwy leku jako własnej domeny internetowej
Gdzie można reklamować leki bez recepty?
Jest cała masa miejsc, w których można reklamować lekarstwa bez recepty. Są to między innymi:
Twitter, Facebook czy też Snapchat.
Ważne, żeby zawsze sprawdzać lokalne prawo. Jeśli np. reklamujecie leki OTC (over the countr drug – leki wydawane bez recepty) w Polsce to należy się trzymać wytycznych, które są podane wyżej (np. nie kojarzyć leków z bajkami, kierować wyłącznie do dorosłych, reklamować produkty, które nie są refundowane przez państwo).
Gdzie nie można reklamować leków, nawet wydawanych bez recepty?
Wiele kanałów zabrania reklamy leków w każdej postaci. Takie miejsca to między innymi: LinkedIn, Tik Tok, Pinterest.
Zakazy wynikają z polityki i regulaminów poszczególnych serwisów. LinedIn np. chce być kojarzony z działaniami rekrutacyjnymi, Pinterest nie chce wpływać na wybory młodych odbiorów.
Pozycjonowanie leków w Google.
Nie jest zabronione pozycjonowanie i optymalizacja serwisów sprzedających leki. Taka sytuacja dotyczy wszystkich wyszukiwarek, na przykład Google, Bing, Yandex itd.
Apteki internetowe inwestują w SEO swoich serwisów próbując w ten sposób dotrzeć do klientów.
Jak wygląda pozycjonowanie aptek internetowych?
Po pierwsze to optymalizacja stron sklepów online pod algorytmy wyszukiwarek, w szczególności Google: rozbudowana, unikalne treści, autoryzowane przez lekarzy farmaceutów, merytoryczne fora, informacje produktowe i media (zdjęcia, filmy),
Po drugie to backlinki, czyli zdobywanie linków z serwisów zewnętrznych, które to bezpośrednio wpływają na algorytmy wyszukiwania.
W efekcie apteki internetowe pojawiają się w wynikach organicznych (bezpłatnych) wyszukiwarek i tak dociekają do odbiorców.