Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak przeanalizować działania SEO konkurencji?

Jak przeanalizować działania SEO konkurencji?
5 (100%) 1 głosów

Sprawdzaj konkurentów

Analizowanie praktyk wykorzystywanych na innych witrynach, sprowadza się głównie do analizowania swoich konkurentów. Na początek postaw sobie szereg pytań:

  • Jakiego rodzaju treści posiada konkurencja na swojej witrynie? Czy są to w głównej mierze artykuły? A może filmy czy zdjęcia? Jeśli odpowiesz sobie na te pytania, to sporo dowiesz się o konkurencji. W końcu badasz witryny, które mają wysokie pozycje w rankingu wyszukiwania. Jakoś musiały wspiąć się na szczyt, a w głównej mierze na pewno miała na to wpływ treść zawarta na stronach. Upewnij się, czy treści są niekomercyjne. Może jednak zawierają lokowanie produktu czy usługi?
  • Czy witryna na bieżąco uaktualnia swoje treści? Odpowiadając na to pytanie, dowiesz się, w jakim stopniu witryna dba o swoich użytkowników. Jeśli na przykład na blogu regularnie pojawiają się posty (minimum raz w tygodniu), to świadczy o zaangażowaniu wydawcy w prezentowaną treść. Jeśli od tygodni, miesięcy na blogu jest zastój, to ten sposób komunikacji z użytkownikami został zignorowany.
  • Czy witryna udostępnia treści stworzone przez użytkowników? Jeśli czytelnicy chętnie tworzą swoje treści w celu opublikowania ich na witrynie, to świadczy o ich zaangażowaniu. Użytkownik, który interesuje się daną witryną jednocześnie pokazuje, że jest ona ważna i wartościowa.
  • Czy witryna chce zwiększyć stopień konwersji i nakłania użytkowników do rejestracji? Dowiedz się więcej o stosowanych przez witrynę strategiach marketingowych i optymalizacyjnych.

Architektura witryny konkurenta, analiza jego linków wewnętrznych i zewnętrznych

Sposób rozmieszczenia na stronie treści i poszczególnych sekcji oraz wewnętrzna struktura linków, pokazują priorytety konkurencji. Przyjrzyj się architekturze witryny konkurenta i jego linkom, a zobaczysz na co kładzie nacisk. Na ogół to, co znajduje się na stronie głównej witryny jest najważniejsze. Dużo witryn ma określoną hierarchię – poszczególne sekcje witryny są wymienione na stronie głównej w formie linków prowadzących do każdej  z nich. Sekcje mogą się również znajdować w elementach nawigacji, która jest widoczna na każdej stronie witryny.

Przyjrzyj się wszystkim innym odnośnikom znajdującym się na stronie głównej. Jeśli konkurent dobrze zna się na pozycjonowaniu, to odnośniki będą pokazywać obszary, na których najbardziej skupia swoją działalność. Linki dadzą Ci sporo informacji o konkurencji, analizując je poznasz jego mocne i słabe strony.

Analizując linki zewnętrze konkurencji, skorzystaj ze swojego ulubionego narzędzia do analizy linków (Open Site Explorer, Majestic SEO, LinkResearch Tools, SEMrush, Searchmetrics).

Analiza linków zewnętrznych konkurencji, to kilka obowiązkowych czynności:

  • Sprawdź, które strony na witrynie przyciągają najwięcej linków. Im więcej linków przyciąga dana strona, tym jest bardziej ważna i będzie miała wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania.
  • Zobacz, skąd witryna zdobywa linki. Jest to bardzo ważna informacja. Będziesz mógł spróbować zdobyć linki do swojej witryny z tych samych miejsc, a może są takie obszary w sieci, które mogą być wartościowym źródłem linków do Twojej witryny, a konkurencja o tym nie wie. Szukaj różnych dróg.
  • Przyjrzyj się tekstom w kotwicy. W jaki sposób konkurencja optymalizuje tekst? Czy nie używa zbyt wielu słów kluczowych? Jeśli tak, może to świadczyć o nieczystych zagraniach, linki mogły zostać kupione.
  • Czy konkurencja sama utworzyła linki?
  • Czy konkurenci oferują coś, w zamian za umieszczenie linków na innych witrynach?
  • Na czym skupiają się konkurenci w strategii gromadzenia linków?
  • Jakie podejście stosują konkurenci? Pośrednie czy bezpośrednie? Do pośrednich technik gromadzenia linków zaliczają się kampanie PR i kampanie w mediach społecznościowych. Jeśli nie zaobserwujesz żadnej aktywności konkurencji w tych kampaniach, może to oznaczać, że stosują agresywną kampanię polegająca na bezpośrednim kontakcie z twórcami linków.

Strategia SEO konkurencji

Na koniec zobacz, jak wygląda strategia optymalizacyjna konkurencji. Określ, w jakim stopniu znają się na pozycjonowaniu. Jest kilka sygnałów, dzięki którym rozpoznasz ich stopnień wtajemniczenia SEO. Przyjrzyj się tekstowi kotwicy. Jeśli nie wygląda on zbyt zachęcająco i zawiera wyrażenia typu „rozwiń”, „więcej”, „kliknij tutaj” itp., to masz pewność, że wydawca nie wie, o co chodzi w SEO. Podobną oznaką jest zbyt głęboka architektura witryny. W pozycjonowaniu liczy się płaska architektura. Tak samo jest z dostępem treści dla robotów indeksujących. Jeśli treść ukryta jest za formularzem czy kodem JavaScript, to mała jest wiedza wydawcy w pozycjonowaniu.

Określając poziom znajomości SEO konkurencji, dowiesz się wielu cennych informacji. Wiele podstawowych błędów świadczy o nieznajomości tematu pozycjonowania. Być może konkurent ma tak silną pozycję na rynku, że nie musi wkładać dodatkowych wysiłków w pozycjonowanie. To, jak jest teraz nie oznacza, że już tak zostanie. Konkurencja też uczy się na błędach i niewykluczone, że przyszłości zainwestuje w pozycjonowanie. Musisz być czujny cały czas.

Analizując konkurencję wyciągniesz wnioski, które mogą wpłynąć na optymalizację Twojej witryny. Namierzysz miejsca w sieci, skąd konkurencja czerpie najwięcej linków. Może gdzieś jest jakaś luka? Nisza rynkowa, na którą nikt nie zwrócił uwagi, a ma wielki potencjał? Może to być świetna okazja, jeśli Tobie pierwszemu uda się zdominować tę część rynku.

Pewnie zastanawiasz się, co zrobić w przypadku wykrycia spamu u konkurencji. Pewnie masz ochotę zgłosić ten fakt wyszukiwarkom. Czy będzie to etyczne z biznesowego punktu widzenia Twojej firmy? O spamie prędzej czy później dowiedzą się wyszukiwarki. Skup się na rozwoju własnej firmy i realizuj swoje cele.

Narzędzia analityczne do analizy konkurencji

To, z jakich narzędzi skorzystasz na pewno zależy od tego, jakie zasoby finansowe posiadasz. Są doskonale narzędzia do analizy konkurencji, ale trzeba za nie zapłacić i to nie mało. Takie jest narzędzie Hitwise, ale jego cena zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Podobnie jest w przypadku narzędzi RioSEO, Conductor, Searchmetrics i SEOClarity. Narzędzia umożliwią Ci dokonanie analizy porównawczej swojej witryny z witrynami konkurentów.

Jeśli nie posiadasz dużych zasobów finansowych, albo wolisz po prostu zainwestować fundusze gdzie indziej, skorzystaj z innych opcji. Zaawansowane raporty na temat źródła linków konkurencji może też wygenerować narzędzie Open Site Explorer.

Nieważne, z jakiego narzędzia skorzystasz, każde z nich da Ci dodatkowe dane o konkurencyjnych witrynach. Każda wiedza jest cenna. Nie ma chyba nic gorszego, gdy widzisz konkurenta na podium i nie wiesz, jak zdobył tak wysoką pozycją w rankingu. Dlatego wszelkie, nawet te najmniejsze informacje, są na wagę złota.

Nie zapominaj, że same wyszukiwarki również oferują ciekawe opcje. Google i Bing udostępniają specjalistom SEO przydatne narzędzia. Wykorzystaj je do weryfikacji swoich witryn, aby móc z nich w pełni korzystać. Poznaj bliżej narzędzia dla webmasterów Google i Bing. Jeśli nauczysz się z nich korzystać, zobaczysz jak wyszukiwarki spostrzegają Twoją witrynę.

Utworzenie konta webmastera w Google czy Bing nie jest niczym skomplikowanym. Samo posiadanie konta nie daje wyszukiwarkom dodatkowych informacji o Twojej witrynie. Będą wiedziały tylko to, co sam podasz. Podczas rejestracji będziesz musiał udowodnić, że jesteś właścicielem witryny. Wyszukiwarka Google oferuje dokonanie weryfikacji na kilka sposobów:

  • Możesz umieścić specjalny znacznik meta na stronie głównej wybranej domeny. Metoda wymaga posiadania możliwości edytowania kodu HTML stron witryny.
  • Możesz umieścić plik HTML o nazwie podanej przez wyszukiwarkę Google na serwerze. W tym przypadku musisz mieć możliwość wczytywania plików na serwer.
  • Weryfikacji możesz również dokonać za pośrednictwem dostawcy nazwy domeny. W ten sposób możesz potwierdzić własność, jeśli masz możliwość zgłoszenia dostawcy potrzeby dodania nowego rekordu DNS.
  • Jeśli jesteś administratorem konta w Google Analytics to dodaj kod służący do śledzenia witryny. Kod śledzący musi zawierać fragment asynchroniczny.

W wyszukiwarce Bing dokonasz weryfikacji w podobny sposób:

  • Plik XML – kliknij w BingSiteAuth.xml a zapiszesz plik XML z unikalnym kodem weryfikacyjnym na swoim dysku. Następnie zamieść plik w katalogu głównym zarejestrowanej witryny.
  • Znacznik meta – skopiuj znacznik meta z kodem weryfikacyjnym. Wklej kod na końcu sekcji head na dowolnej stronie wejściowej zarejestrowanej witryny. Po sekcji head musi znajdować się znacznik body. Teraz możesz wczytać plik strony wejściowej z nowym znacznikiem meta na serwer.

Rekord CNAME – w ten sposób dokonasz weryfikacji witryny, jeśli posiadasz konto hostingowe domeny. Zaloguj się, a następnie edytuj rekord CNAME i umieść w nim kod weryfikacyjny dostarczony przez Bing.