Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak pracować z zewnętrzną firmą od SEO

Twoja ocena:

Jak pracować ze specjalistą z zewnątrz?

Największe korzyści z zatrudnienia eksperta zewnętrznego organizacja osiągnie z pewnością w następujących sytuacjach:

  • kiedy firma nie jest w stanie na stałe zatrudnić specjalistów do spraw SEO ze względów organizacyjnych lub finansowych, może się okazać, że zatrudnienie jednego, dwóch ekspertów zastąpi całą grupę. Oni zajmą się wszystkimi sprawami związanymi z prowadzeniem kampanii i do tego wniosą dozę własnego doświadczenia;
  • firma nie zatrudnia jeszcze stałego zespołu specjalistów, a chce szybko wykazać korzyści płynące z wdrożenia technik SEO. Wówczas zatrudnieni eksperta, który będzie w stanie dużo szybciej, niż nowo zatrudniani pracownicy, wejść w rolę i efektywnie poprowadzić projekt. Taki ekspert może również zająć się szkoleniem nowotworzonego zespołu i pomóc mu się zintegrować;
  • organizacja posiada dedykowany do spraw SEO zespół, ale z jakichś powodów jego prace przestały przynosić wyraźne korzyści, zapanował zastój twórczy, lub po prostu kompetencje zespołu są za niskie, by dalej ciągnąć projekt. Może też tutaj chodzić o czynnik ludzki, czyli wszelkiego rodzaju kłótnie, nieporozumienia. Rolą eksperta zewnętrznego w takiej sytuacji będzie po pierwsze odświeżenie relacji między członkami zespołu, zażegnanie konfliktów i skupienie go wokół wspólnego celu – powodzeniu kampanii. W dalszych krokach od konsultanta oczekiwać się będzie nowatorskich pomysłów, doświadczenia, odmiennego spojrzenia, które pozwolą ruszyć na przód, lub wytyczyć nowe kierunki realizacji strategii. Jedną z podstawowych technik stosowanych w tym celu będą organizowane burze mózgów, których podstawowym zadaniem jest uwolnienie umysłów z rutyny i ram organizacyjnych i umożliwienie spojrzenia na problem spoza pudełka (out of the box);
  • zespół wewnętrznych specjalistów nie jest w stanie poświęcić odpowiedniej ilości czasu i pracy na cele projektu, ponieważ jego działania nakierowane są chwilowo, lub trwale, na inne projekty. Zewnętrzny konsultant będzie potrafił popchnąć realizację strategii na czas przestoju, lub poprowadzi ją nawet do końca;

Niezależnie od powodów zatrudnienia uznanego eksperta z zewnątrz, przyniesie on z pewnością dwie podstawowe korzyści firmie:

  • siłę autorytetu. Wewnętrzny zespół specjalistów będący częścią struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa nigdy nie osiągnie takiego autorytetu, jak znany w branży ekspert. Wynika to z faktu, że zespół ten jest silnie zależny wewnętrznie i umocowany w ściśle określonych przez procedury ramach. Działa tylko w obrębie tej organizacji i nie ma dobrego odniesienia do rynku, głównie przez brak porównania swoich działań z konkurencją. Działania podejmowane przez niezależnego free lancera mają zatem dużo większą wiarygodność, jego decyzje i zalecenia mają większy posłuch, a jego uwagi dużo szybciej i dokładniej są analizowane. Dodatkową zaletą jest też to, że opinia eksperta jest dodatkowym dowodem dla zarządu na potwierdzenie słuszności podjętych decyzji. Stanowią niejako ich zabezpieczenie, bo trudno jest przecież taką opinię podważać. Role stawiane przed zewnętrznym specjalistą mogą dotyczyć wszystkiego. Od organizacji pracy zespołu, poprzez prowadzenie projektu, audyt, aż po konsultacje z działami pośrednio związanymi z SEO lub je tylko wspierającymi;
  • ogromne doświadczenie. Nie do przecenienia w niemal przy każdym wdrożeniu SEO. Ekspert łącząc wiedzę z wcześniejszych wdrożeń i projektów, wyciągając wnioski z wielu analiz, uczestnicząc aktywnie w społecznościach związanych z pracą wyszukiwarek jest w stanie wnieść nowe pomysły, rozwiązywać trudne problemy, adaptować dobre rozwiązania. Oszczędza to firmie wielu kosztów, czasu, a w wielu przypadkach w ogóle umożliwia wdrożenie strategii.

Efektywne korzystanie z wiedzy eksperckiej.

Wykazaliśmy już, że w bardzo wielu przypadkach współpraca z ekspertem zewnętrznym jest bardzo opłacalna. Oczywiście dzieje się tak przy założeniu, że zatrudniony konsultant będzie miał zapewnione podstawowe środki niezbędne do skutecznego działania.

Najważniejszym zadaniem kierownika projektu będzie pozyskanie zasobów, wcześniej zdefiniowanych przez eksperta. Dopiero mając wszystko co potrzebne, będzie się on mógł w pełni skoncentrować na dążeniu do sukcesu kampanii.

Wspomniane zasoby mogą dotyczyć funduszy, sprzętu, czasu, uprawnień i tak dalej. Pamiętaj, że wszelkie zmiany wprowadzane w systemach muszą być zaprojektowane, przygotowane, starannie przetestowane i w końcu wdrożone. Wszystko to wymaga czasu. Jeśli go zabraknie, zmodernizowany system może pozostać zupełnie bez wpływu na zwiększenie ruchu sieciowego strony. Przygotujcie razem z ekspertem analizę i pokażcie w niej uzasadnienie potrzeb, a zarząd nie powinien już więcej protestować i przydzieli dodatkowy czas.

Im lepszy plan dojścia do wyższej pozycji w rankingach posiadasz, tym mniej pracy będzie czekało cię na tym etapie.

Z powyższego wypływa oczekiwanie wobec zatrudnianego specjalisty, by był bardzo komunikatywny, dobrze radził sobie z edukowaniem innych, a także był świetnym negocjatorem.

Implementacja zaleceń specjalisty z zewnątrz

Zawsze traktuj wszelkie rady zatrudnionego specjalisty poważnie. Przemawia przez nie jego autorytet i wspiera jego doświadczenie. Daj mu się poprowadzić do sukcesu.

Niestety w przypadku, gdy ekspert nie uzyska odpowiedniego poparcia, istnieje spora szansa, że sukcesu nie osiągnie. W praktyce SEO nie działa na zasadzie jeden do jednego, że dziesięć procent nakładów równa się dziesięciu procentom efektów.

Na ogół do planowania korzyści z akcji SEO można używać zasady Pareto, ale w rozumieniu takim, że dopiero poniesienie osiemdziesięciu procent nakładów zacznie przynosić na początku dwadzieścia procent zysków. Dalsze dwadzieścia procent nakładów pozwoli z czasem, po zakończeniu wdrożenia zmian, osiągnąć pozostałe, upragnione osiemdziesiąt procent korzyści. Nie wolno Ci zatem się poddawać w dążeniu do regularnego siania zaangażowania w projekt do samego końca. Wtedy dopiero możesz oczekiwać planowanego wzrostu ruchu sieciowego.

Zaangażowanie eksperta przy braku wsparcia zacznie szybko słabnąć; gdy nie będzie widział szans na zadowalające efekty, może  zrezygnować ze zlecenia i przenieść się wraz ze swoją wiedzą i doświadczeniem do innego klienta. W najgorszym scenariuszu – do konkurencji.

Dlaczego to takie ważne? Google czerpie ogromne dochody z niewiedzy i/lub braku umiejętności w walce o dobre miejsca w rankingu, sprzedając usługę AdWords. W ten sposób webmasterzy mogą za odpowiednią, wysoką opłatą trafić do czołówki listy wyświetlanej w wynikach wyszukiwania. Decydując się na wdrożenie technik optymalizacyjnych w swojej firmie musisz mieć świadomość, że wybierasz drogę bardziej krętą, dłuższą i wymagającą innych nakładów. Da ci to jednak większą stabilność wyników, pozwoli działać i planować w dłuższym okresie a także obniży koszty promocji witryny w internecie. SEO można przyrównać do przebiegnięcia maratonu i osiągnięcia wysokiej lokaty na podium, który wymaga dużo dłuższych i cięższych treningów, ale daje też dużo większą satysfakcję i korzyści dla zdrowia niż AdWordowy, rekreacyjny bieg krótkodystansowy.

Rozsądnie planując strategię wdrożenia technik SEO, uwzględnij w nich uwagę poświęconą na wsparcie doradcy zewnętrznego. Jego rady, za które słono zapłaci twoja firma, powinny być przez nią w pełni zrealizowane i wykorzystane. Zupełnie nie ma sensu wysłuchiwanie tych rad bez zamiaru ich wdrożenia w życie. Byłoby to tylko i wyłącznie wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Pamiętaj, że wsparcie konsultanta powinno polegać także na wspieraniu linii jego działań, na przykład poprzez tworzenie bardzo dobrej jakości treści na stronę. Tylko zogniskowane na wspólnym celu starania na wszystkich frontach będą przekładać się na zwiększenie ruchu sieciowego, tylko w ten sposób twoja organizacja osiągnie sukces.

Zatrudniony specjalista powinien być wspierany także poprzez dostarczenie mu wymaganych zasobów technicznych, w szczególności IT w celu wdrożenia na stronie zmian optymalizacyjnych zarówno długo- jak i krótkoterminowych. Ponadto niezbędne będą zasoby marketingowe nakierowane na planowanie i tworzenie treści, których publikacja w serwisie będzie współgrała z działaniami eksperta. Wszelkie prace marketingowe powinny także pomagać w tworzeniu mechanizmów zdobywania linków zewnętrznych, a także tych generujących treści na stronę.

Osobą spajającą ogół procesów powiązanych w strategię SEO powinien być project manager. W przypadku bardzo dużych projektów, do jego pomocy można delegować kilku pomocników. Grunt, żeby była to osoba bardzo komunikatywna i asertywna, zdolna do przeprowadzenia firmy przez różne niespodzianki i grząskie tereny napotkane w czasie realizacji strategii.