Jak podnieść wartość współczynnika konwersji?

Poprawiamy konwersję sprzedaży

napisz po wycenę: biuro@westom.pl

Współczynnik konwersji jest jednym z tych KPI, które mogą zadecydować o sukcesie całego naszego biznesu w sieci. Podniesienie współczynnika konwersji nawet o jeden procent może skutkować zwiększeniem zysku o procent kilkadziesiąt. Powód jest prosty ― konwersja łączy się z wieloma czynnikami, które mają bezpośredni wpływ na nasze wyniki finansowe.

Współczynnik konwersji sprzedaży zazwyczaj kształtuje się na poziomie od 1,5% do 2,5%, w zależności od branży, konkurencji i znajomości marki. Często właśnie zaufanie do marki jest czynnikiem wpływającym decydująco na podjęcie decyzji zakupowej przez klienta. Nie ma jednej tabeli współczynników konwersji. Każdy przypadek należy traktować indywidualnie. Prawidłowe podejście do tego zagadnienia powinno opierać się na danych historycznych. Na początku zbierzesz więc dane analityczne, na przykład za pośrednictwem Google Analytics. Porównasz ilość odwiedzin do ilości zakupów, określisz CR, a następnie be będziesz monitorował jego zmiany w czasie.

Nie ma raczej przypadku, w którym należy zaniechać pracy nad polepszaniem CR. Zawsze pojawiają się nowe rozwiązania, zawsze można udoskonalić stronę, zdjęcia, ofertę, jej opis, budować lojalność klientów, pracować nad świadomością marki. Można wymieniać w nieskończoność czynniki, które mają wpływ na podwyższenie CR. Optymalizacja konwersji, czyli CRO (ang. convertion rate optimization) to nieustanne ulepszanie. Na początku wiąże się z poprawianiem błędów, a z czasem zaczyna polegać na udoskonalaniu działania czynników wpływających na CR.

Współczynnik konwersji jest jednym z tych KPI, które mogą zadecydować o sukcesie całego naszego biznesu w sieci. Podniesienie współczynnika konwersji nawet o jeden procent może skutkować zwiększeniem zysku o procent kilkadziesiąt. Powód jest prosty ― konwersja łączy się z wieloma czynnikami, które mają bezpośredni wpływ na nasze wyniki finansowe.

Nie ma raczej przypadku, w którym należy zaniechać pracy nad polepszaniem CR. Zawsze pojawiają się nowe rozwiązania, zawsze można udoskonalić stronę, zdjęcia, ofertę, jej opis, budować lojalność klientów, pracować nad świadomością marki. Można wymieniać w nieskończoność czynniki, które mają wpływ na podwyższenie CR. Optymalizacja konwersji, czyli CRO (ang. convertion rate optimization) to nieustanne ulepszanie. Na początku wiąże się z poprawianiem błędów, a z czasem zaczyna polegać na udoskonalaniu działania czynników wpływających na CR.

Czynniki mające bezpośredni wpływ na CR

Dla potrzeb niniejszej książki skupię się na trzech elementach, które należy mieć w polu uwagi.

  • Dobry w rozumieniu UX widok strony sklepu internetowego współtworzy użyteczność internetową twojej strony, czyli na ile przyjaźnie i intuicyjnie odbierana jest przez użytkownika, na tyle zachęca do pozostania w witrynie i dokonywania zakupów. Dopracowane strony internetowe wyróżnia łatwość obsługi, przejrzystość, brak błędów. Ten zaś oznacza także responsywność elementów, czyli dopasowywanie się do urządzenia, z którego korzysta gość. Każdy element strony powinien być celowy: od zdjęć, grafik i kolorystyki po treść.
  • Przejrzyste formularze (płatności, wysyłki, rejestracji) mają znaczenie. Możliwość zakupów bez rejestracji, a logowanie i rejestracja przez Facebook czy Google —pomogą ci. Poza tym minimum wymogów podawania danych, ich autouzupełnianie, informacja o stanie zakupów i kolejnych krokach zakupowych to czynniki, które zadecydują o podniesieniu konwersji. Nad nimi musisz skupić się już na etapie planowania widoków strony, a potem zapewnić poprawne ich działanie z technologicznego punktu widzenia. Inne czynniki? Kontakt ze sklepem, cena usługi, promocje.
  • Nawigacja po serwisie, która jest oczywista w obsłudze, zachęca do przeglądania go i to nie tylko ułatwienie dla gości, ale również informacja dla robotów sieciowych, które łatwiej przechodzą kolejne podstrony sklepu dobrze zbudowanego.

Planując stronę, zrób więc tak:

  • najpopularniejsze kategorie umieść na górze listy w menu (nie stosuje się to do wielopoziomowego, skomplikowanego menu);
  • dodaj wyszukiwarkę do menu lub umieść ją w widocznym miejscu;
  • użyj terminów/ fraz dopasowanych pod kątem SEO, których popularność sprawdź choćby w planerze słów kluczowych w Google Ads (zapewni ci to nie tylko optymalizację serwisu względem SEO, ale i zrozumienie menu przez użytkownika);
  • zastosuj jasne dla użytkowników wskazówki, nie eksperymentuj i nie próbuj być oryginalny tworząc menu, bo goście chcą widzieć zakładkę o firmie, a nie poczytaj więcej…
  • wdróż certyfikaty na stronę (np. darmowy Let’s Encrypt), bo klienci oczekują, że transakcje finansowe będą zabezpieczone protokołem SSL;
  • zadbaj o wygodę płatności, bezpiecznych i intuicyjnych w obsłudze: ważne, by klient miał poczucie bezpieczeństwa swoich pieniędzy oraz różne formy płatności do wyboru;
  • daj pełną informację o przesyłce, bo to absolutna podstawa funkcjonowania sklepów internetowych (najlepsze potrafią dostarczyć towar w dniu zamówienia, a zapowiedź dostarczenia towaru to jeden z kluczowych wyzwalaczy zakupowych);
  • umieść USP, czyli unikalną propozycję sprzedaży w widocznym miejscu: wyróżnij swą usługę i towar oferując lepsze warunki niż konkurencja (USP może być np. dłuższym okresem gwarancji, darmowym serwisem, odroczeniem płatności);
  • spersonalizuj oferty i widoki: zainwestuj w marketing automation.

Jeśli klient dotarł już do naszej strony, to musi mieć możliwość dotarcia do produktu czy usługi, której poszukuje. Szczególnie, że internauci są przyzwyczajeni do błyskawicznej obsługi. Niecierpliwość to choroba dzisiejszego Internetu. Listingi i sortowanie to w przypadku sklepów internetowych kluczowe dziś elementy, często decydujące o całym biznesie.

Twoje listingi i sortowanie mogą napotkać na dwa problemy. Jeden jest techniczny, a wiąże się z wdrożonymi już rozwiązaniami. Silnik wyszukiwarki, baza danych, wydolny serwer ― to przedmioty troski specjalistów IT, którzy muszą dopasować rozwiązania do skali twojego biznesu. Istnieją wszakże sytuacje, w których nie da się przyspieszyć działania wyszukiwarki, chociażby z tego powodu, że łączy się ona z zewnętrznymi serwisami i bazami danych, i to nieco odmienny problem. Tak jest na przykład w przypadku rezerwacji lotów czy też wakacji. W tego typu nielicznych przypadkach musimy czekać na wyniki wyszukiwania czasami ponad kilkadziesiąt sekund. W pozostałych sytuacjach wyniki zazwyczaj pojawiają się w przeciągu paru sekund. Ważne, żeby filtrowanie produktów można było przeprowadzić względem kryterium najważniejszych parametrów produktów. Dla różnych ich grup będą to zupełnie odmienne dane. I tak, w branży komputerowej oczywistym jest wyszukiwanie według parametrów procesora, pamięci RAM, dysku twardego.

google SEOZaawansowane techniki poprawy konwersji polegają na dopasowaniu konkretnych treści, widoków i ofert do klienta, który odwiedza sklep internetowy. Aby spersonalizowana oferta mogła zaistnieć, musisz posiadać charakterystykę klienta. Jego dane można zebrać chociażby z ciasteczek (cookies) w przeglądarkach internetowych. Więcej danych zbierasz od klientów, którzy już odwiedzili twoją stronę, a najwięcej wiesz o osobach, które już są zarejestrowane, podały swoje dane i dokonały zakupu.

Widząc, kto kupuje (mając informacje o płci, lokalizacji, zarobkach, wydatkach, formie komunikacji z serwisem, dotychczasowej historii zakupów, poszukiwanych produktach w sklepie) możesz dopasować kolejne oferty do potrzeb osoby. Przykładowo, jeśli twój sklep odwiedziła kobieta i wielokrotnie wyświetlała dział z butami, to prawdopodobnie szuka butów. Przy kolejnej wizycie możesz od razu przekierować ją do działu butów i wyświetlić kupon rabatowy lub, jeśli jest zarejestrowana w sklepie oraz wyraziła zgodę na przesyłanie ofert, wyślij jej dopasowaną ofertę.

Na rynku od lat funkcjonują zaawansowane systemy do prowadzenia działań marketingu w zautomatyzowany sposób (marketing automation). Oprogramowanie tego typu po integracji ze sklepem buduje profil klienta i dopasowuje widoki, ofertę oraz wysyłane informacje (np. newsletter, promocje, kupony rabatowe) dokładnie dopasowane do konkretnej osoby. Właściwie wdrożony zautomatyzowany marketing może znacząco wpłynąć na podniesienie konwersji sprzedaży i stać się znaczącym kanałem komunikacji w firmie.

Related posts