Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak działają wyszukiwarki na urządzeniach przenośnych?

Wyszukiwarki na urządzeniach przenośnych

W ostatnich latach urządzenia mobilne zdobyły przewagę nad stacjonarnymi. Jeszcze w 2015 roku to komputery stacjonarne i laptopy cieszyły się większym powodzeniem. Obecnie większość użytkowników korzysta z sieci na urządzeniach przenośnych. Teraz to wyszukiwanie mobilne generuje największy ruch sieciowy, dlatego tak ważna jest optymalizacja pod kątem wyszukiwania na tych urządzeniach. Jeśli chce się osiągnąć sukces w swojej branży to trzeba stworzyć stronę internetową, która będzie mogła być wyświetlana na ekranach iphone’ów itp.

Komputery stacjonarne zostają w tyle.

Urządzenia przenośne zgarniają znaczne części nakładów na reklamę w sieci. Agencja eMarketer przeprowadziła badania, z których wynika, że w 2019 roku wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych wyniosą 72,2% wszystkich wydatków na reklamę w całych Stanach Zjednoczonych. Zwiększanie się udziałów urządzeń mobilnych w reklamie jest obserwowane od kilku lat. W 2013 roku urządzenia mobilne pozostawały jeszcze daleko w tyle w tej kwestii, w 2015 roku udziały były mniej więcej pół na pół, a od 2016 roku nastąpił skokowy wzrost i większość udziałów na reklamę zgarniają urządzenia mobilne.

Za taki gwałtowny wzrost odpowiedzialne są przede wszystkim smartfony, a w szczególności iPhone, który cieszy się olbrzymią popularnością nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie. Firma Apple dominuje nad innymi ze względu na zastosowanie intuicyjnego interfejsu użytkownika w swoich urządzeniach mobilnych oraz większego ekranu w porównaniu z innymi markami. Drugim takim „gigantem” są urządzenia z systemem operacyjnym Android.

Dlaczego wyszukiwanie mobilne stało się tak popularne? Przyczyniły się do tego strony internetowe, które są przystosowane pod tego typu urządzenia. Co ciekawe nie wszyscy właściciele witryn korzystają z potencjału, jaki niosą urządzenia przenośne i nie przystosowują swoich witryn. Jeśli w danej Twojej branży konkurencja obsługuje urządzenia przenośne, a Ty nie, to można powiedzieć, że jesteś na szarym końcu, wręcz skreślony. Do popularności wyszukiwania mobilnego przyczyniły się także urządzenia o coraz większych ekranach. Na dużej powierzchni łatwiej jest przeglądać treść strony. Każda firma mająca stronę internetową powinna ją dostosować do urządzeń mobilnych. Użytkownicy bardzo cenią sobie takie witryny.

Poza tym obecnie większość ludzi zamieniła już komputer stacjonarny i laptop na iphone’a, smartfona czy tablet. Teraz na tych urządzeniach można już robić praktycznie wszystko to, co kiedyś można było tylko robić stacjonarnie. Obecnie każdy ma przy sobie przenośne urządzenie i oczekuje, że będzie mógł skorzystać z każdej strony internetowej na sprzęcie, który ma pod ręką. Nikt nie chce włączać specjalnie komputera żeby zobaczyć zawartość danej witryny. Jeśli nie będzie miał możliwości zobaczenia jej mobilnie, to po prostu przejdzie na stronę konkurencji, która daje taką możliwość. Nikt nie będzie tracił czasu i szukał sposobu, jak tu się dostać na stronę. Użytkownicy oczekują dostępu od ręki.

W 2015 roku Google wprowadził algorytm, który zaczął sprawdzać to, czy strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym. To kryterium stało się nowym czynnikiem rankingowym podczas ustalania pozycji strony w rankingach wyszukiwania. Jeśli strona internetowa ma być pozytywnie oceniona w tej kategorii to musi być dostosowana do potrzeb urządzeń mobilnych. Taka strona musi posiadać następujące cechy:

  • Szybkość – im strona ładuje się szybciej, tym lepiej. Optymalnie, jeśli czas ten nie przekracza jednej sekundy.
  • Funkcjonalność – strona powinna przede wszystkim działać i wyświetlać się prawidłowo na urządzeniach przenośnych.
  • Bezproblemowa dotykowa obsługa – wszystkie przyciski, odnośniki itp. Powinny być takiej wielkości, aby bez większych problemów móc je kliknąć palcem.
  • Brak błędów i przekierowań – na urządzeniach mobilnych należy unikać przekierowań 301 i 302, eliminować ewentualne błędy. Dla żądań adresów URL w wersji mobilnej powinien być zwracany kod statusu 200.
  • Różne adresy URL – adresy dla strony różnią się między sobą od tych dla urządzeń mobilnych i tych dla stacjonarnych. Tworzy się osobne poddomeny, a treść jest optymalizowana dla każdego urządzenia z osobna.
  • Witryny responsywne – to witryny, które mają takie same adresy URL dla obu wersji – stacjonarnej i mobilnej. Serwer wysyła taki sam kod HTML, ale za sposób prezentacji treści odpowiedzialne są kaskadowe arkusze stylów (CSS).
  • Serwowanie dynamiczne – inaczej zwane projektem adaptacyjnym. To witryny, które mają takie same adresy URL dla wersji mobilnej i stacjonarnej, ale serwer wysyła różną treść HTML i CSS odpowiednią dla urządzenia, z którego nadeszło żądanie.