Jak działa marketing wirusowy?

Potrzebujesz pomocy przy kampaniach marketingu wirusowego?

Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825

Na czym polega marketing wirusowy?

Marketing wirusowy polega na zainicjowaniu sytuacji, w której użytkownicy sami będą rozpowszechniać treści związane z daną marką, produktem czy usługą. Zadaniem reklamy wirusowej jest budowanie świadomości marki wśród użytkowników. Do treści wirusowych zaliczają się ciekawe teksty, śmieszne filmiki, zdjęcia czy infografiki. To użytkownicy sami i dobrowolnie przekazują treść dalej – udostępniają ją na portalach społecznościowych lub wysyłają mailem.
Najbardziej znanymi przykładami treści, która stała się powszechnie znana dzięki marketingowi wirusowemu to na przykład: „no to frugo”, „a może frytki do tego”, „brawo ja”, „takie rzeczy tylko w erze”, „a świstak siedzi i zawija”.
Przykładem marketingu wirusowego są też wszelkiego rodzaju poradniki i przepisy kulinarne. Producent mąki może wydać książkę z przepisami na wypieki, gdzie w każdym przepisie będzie ulokowany jego konkretny produkt, w tym przypadku mąka. Jakiś czas temu sieć sklepów „Biedronka” poszła jeszcze dalej i wydała książkę kucharską „Kuchnia Polska”, gdzie każdy produkt występujący w książce był „ometkowany” marką własną Biedronki. Wszystkie składniki, jakie pojawiły się w książce, można było kupić w sklepach sieci „Biedronka”.
Podobnie firma produkująca środki czystości może wydać poradnik odnośnie sprzątania i ulokować w nim produkty swojej marki.
Dobra treść wirusowa pozwala dotrzeć do szerokiego grona użytkowników przy minimalnym nakładzie finansowym.
Zadaniem marketingu szeptanego jest dotarcie z treścią marketingową do odbiorców za pośrednictwem bezpośredniego, z pozoru spontanicznego przekazu ustnego lub pisemnego.

Głównymi celami marketingu szeptanego są:

  • nakłanianie ludzi do rozmawiania o danych produktach poprzez rozpoczynanie tematu lub odpowiednie kierowanie rozmową.
  • szukanie nowych sposobów, kanałów komunikacji do prowadzenia rozmów.
  • wplatanie w posty, komentarze i inne treści w sieci informacji dotyczących danych produktów.
Marketing szeptany wymaga doświadczenia i umiejętności. W przeciwnym razie efekt może być odwrotny do zamierzonego. Użytkownicy szybko wychwycą, że coś jest nie tak i odbiorą działania jako natrętne.
Proces wdrażania marketingu szeptanego obejmuje 4 etapy i wygląda następująco:
  • Analiza – należy ustalić cele, jakie firma chce osiągnąć za pomocą marketingu szeptanego, sposób monitorowania efektywności działań oraz jak wygląda obecny marketing internetowy w firmie.
  • Planowanie – co, gdzie, kiedy. Należy ustalić dokładne scenariusze działań, miejsca przeprowadzenia akcji i przewidywany czas.
  • Realizacja – przeprowadzanie działań w wybranych wcześniej miejscach. Najczęściej są to fora tematyczne, blogi i portale społecznościowe.
  • Weryfikacja – podsumowanie działań, opracowanie raportu oraz analiza skuteczności.

Related posts