Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Jak dobrze wybrać firmę SEO?

Wybieramy konsultanta SEO

Jeżeli decydujesz się na zatrudnienie niezależnej firmy do realizacji Twojej strategii SEO, twoim pierwszym krokiem do zrobienia będzie selekcja kandydatów.

Wybór konkretnych firm nadających się do realizacji projektu może być uzależniony od wielu czynników. Może o tym decydować na przykład zakres projektu. Jeżeli ma on charakter bardzo lokalny, będziesz zapewne zainteresowany nawiązaniem współpracą z firmą mającą duże doświadczenie właśnie na rynkach lokalnych.

Jeżeli Twoja strategia dotyczy wielkiej korporacji, twoim kontrahentem będzie firma o odpowiadających zadaniu mocach przerobowych – konieczna będzie przecież analiza tysięcy stron. Wstępnej selekcji firm możesz dokonać na podstawie porad zaczerpniętych z blogów branżowych.

Proces selekcji partnerów biznesowych

Selekcja partnera, z którym chcesz wdrożyć zestaw zmian optymalizacyjnych do swojej organizacji niewiele się różni od rekrutacji stałego pracownika w kwestii konsekwencji. Jeżeli wybierzesz źle, skutki będą bardzo poważne lub nawet fatalne. Po pierwsze, nie zrealizujesz harmonogramu wdrożenia. Przy wyjątkowo nieudolnym prowadzeniu projektu, już w początkowej jego fazie może dojść do klęski. W najlepszym wypadku twoja firma straci bardzo dużo czasu, pieniędzy, konkurencyjności. Wzoruj się na poniższych wskazówkach, by uniknąć wpadki:

  • Krok pierwszy – definicja celu. Zorganizuj zebranie zespołu i wspólnie określcie co chcecie osiągnąć zatrudniając firmę zewnętrzną. Powodem może być potrzeba wykonania audytu, by określić, czy stosujecie możliwie dobre techniki optymalizacyjne. A może chcecie skorzystać z przeszkolenia nowych członków zespołu, lub poduczyć cały zespół i zapoznać ich z nowymi podejściami w kwestii promowania witryn w internecie? Sporządzona przez was lista wymagań co do konsultanta ułatwi wam znacznie jego wybór, a także zwiększy klarowność całej współpracy. Jeśli jasno powiecie, czego od firmy oczekujecie, dużo łatwiej będzie wam się z nią rozliczyć, a przy tym sprawniej zweryfikujecie odniesione korzyści.

Jeżeli jesteście nowi w tematyce SEO i nie potraficie wspólnie określić wymagań i celów, może w tym wam pomóc właśnie ekspert.

Udzielone mu zaufanie i oddanie sterów pozwoli ustalić właściwą drogę, wejść na nią i podążać aż do zakończenia wdrożenia technik optymalizacyjnych. Doświadczony konsultant zdefiniuje kierunek najlepszy dla twojej organizacji, dobierze zestaw działań najlepszy do realizacji w danej chwili i rozplanuje je także na przyszłość. Twój projekt ruszy z miejsca, a Ty będziesz już wiedział, co masz dalej robić. Pamiętaj, że tkwienie w jednym punkcie oznacza cofanie się. Człowiek z zewnątrz wypchnie Cię z tego zastoju.

  • Szukaj w pobliżu. Mówi się, że najciemniej jest pod latarnią i to prawda. Wiele firm szuka ekspertów na dużych portalach pośrednictwa pracy, ogłaszają się w prasie. Cała kampania rekrutacyjna kosztuje majątek, a jej efekt nie zawsze jest zadowalający. Warto jednak poszukać w najbliższym otoczeniu, popytać znajomych, kolegów z innych firm, zaglądać do branżowych blogów czy for internetowych. Często już ogólne nakreślenie oczekiwać lub zakresu współpracy poskutkuje szeregiem ofert sprawdzonych firm. Dodatkowo szukając w ten sposób zyskasz pewien rodzaj gwarancji co do jakości usług świadczonych przez danego eksperta, gwarantem będzie znajomy polecający.
  • Sugeruj się opiniami autorytetów w branży SEO. Osoby ogólnie znane i cenione na swoich twitterowych profilach dzielą się często opiniami o firmach, z którymi warto nawiązać współpracę i powierzyć na przykład pokierowanie projektem SEO. Pytaj o ekspertów także swoich znajomych, ludzi w sieci LinkedIn czy Google+. Jeżeli utworzyłeś już na podstawie wcześniejszych rozmów krótką listę kandydatów na konsultanta, zapytanie o wybór najlepszego z nich jednego z guru SEO na pewno da ci ostateczną odpowiedź, który z nich będzie najbardziej wartościowym współpracownikiem.
  • Ten krok jest oczywisty i na ogół wyniknie sam bardzo szybko – upewnij się, że wybrany przez Ciebie ekspert będzie w stanie zająć się Twoim projektem i da radę poświęcić mu odpowiednio dużo czasu. Unikniesz w ten sposób sytuacji, że bardzo zapracowany specjalista z roztargnieniem przyjmie twoje zlecenie, ale z braku czasu będzie zmuszony traktować je „po łebkach”. Stracą na tym obie strony – ty ucierpisz z powodu straconego czasu i korzyści, on straci poważanie i swój autorytet. Jeśli już wiesz, że dany specjalista nie zapewni ci komfortu odpowiedniej ilości uwagi, poproś go tylko o wskazanie kogoś w jego miejsce. Nie trać więcej energii na próbę zaangażowania, bo nic na tym nie zyskasz.
  • Zdefiniowanie Twoich potrzeb i oczekiwań da Ci możliwość określenia jakiego typu eksperta potrzebujesz. Praktycznie żadna firma konsultingowa nie jest w stanie specjalizować się w każdym aspekcie SEO. Dobierz jej profil do swoich wymagań. Jeżeli pracujesz nad witryną wielkiej korporacji, bardzo rozbudowanej, o skomplikowanej i przestarzałej architekturze, potrzebujesz kogoś kto w takich scenariuszach się specjalizuje i będzie w stanie uporać się z optymalizacją takiej witryny mimo jej ograniczeń. Jeśli zaś pracujesz nad niedużą stroną, ale działającą bardzo lokalnie, będzie Ci potrzebny konsultant, który umie działać na rynkach lokalnych, zna ich specyfikę i problemy. Dobierz zatem kooperanta pod kątem najważniejszych dla Ciebie zagadnień.

Zapytanie ofertowe

Kiedy już znajdziesz idealnego kandydata do współpracy, warto mu tą współpracę zaproponować. Dokonasz tego przygotowując zapytanie ofertowe (ang. request for proposal, RFP). Musisz podejść do niego z dużą starannością i zapewnić jego wysoką jakość. Najlepsze firmy nie będą chciały tracić czasu na procesowanie zapytań, w których cel nie został nawet klarownie zdefiniowany, warunki współpracy są nieprecyzyjne, a sposób rozliczenia niekompletny i wewnętrznie sprzeczny.

Musisz się liczyć z tym, że nawet dobra oferta zostanie odrzucona lub zignorowana. Leaderzy rynku obawiają się wyłudzenia poprzez zapytania ofertowe swoich tajemnic, sposobów, technik. Bywa, że ich klienci próbują dopytywać się w kontekście złożonej oferty o szczegóły planowanych w ich przypadków działań, by uzyskać pomysł na realizację swojego projektu za darmo.

Twoja oferta, by miała jakiekolwiek szanse, musi być ukształtowana jako wynik procesu, którego kroki opiszemy poniżej.

Krok pierwszy – project manager on board.

W przypadku dużych organizacji i dużych i skomplikowanych projektów bardzo zachodzi potrzeba mianowania menadżera projektu. Jest to osoba bezpośrednio odpowiedzialna za projekt i jest zainteresowana w osiągnięciu sukcesu przedsięwzięcia. Project manager jest leaderem, przewodnikiem.

Jego rolą jest poprowadzić stada/zespoły pracowników wspólną, zgodną ścieżką. Koordynuje ich działania, łagodzi konflikty, walczy o zasoby. Dodatkową jego funkcją jest tłumaczenie języka działu IT na język zrozumiały dla marketingowców i odwrotnie. Dba więc o poprawność komunikacji, często ją w ogóle umożliwiając. Jest katalizatorem projektu – bez niego nic się nie dzieje, z nim – dzieje się wszystko.

Brak takiej osoby, szczególnie w przypadku skomplikowanego projektu, może się okazać błędem niewybaczalnym. Projekt zamiast posuwać się sprawnie do przodu może utknąć na mieliźnie nieporozumień i waśni między zespołami zaangażowanymi. Jeżeli zdecydujesz się na mianowanie project managera, a do tego uczynisz nim, już na etapie oferty, eksperta z firmy zewnętrznej, zapewnisz projektowi bezpieczną drogę w przyszłość. Wprawny sternik, zapewnie koordynację działań, zasoby i pomysły.

Krok drugi – określ wymagania i potrzeby.

Postaraj się jak najlepiej określić swoje oczekiwania co do współpracy z firmą zewnętrzną. Miej przy tym świadomość, że ekspert SEO lepiej będzie stanie je rozpoznać. Niemniej warto samemu uświadomić sobie jakie wymaganie postawić przed tym ekspertem i jak chcesz go rozliczać z wykonanej pracy. Nie przesadzaj i nie oczekuj niemożliwego. Twoja oferta powinna zawierać realną listę oczekiwań tak, by nie zniechęcić potencjalnego kontrahenta.

Dobrze przygotowane cele współpracy wraz ze sposobem oceniania ich realizacji pomogą rozwiać wątpliwości firmy co do przyjęcia Twojej oferty. Jeśli dodatkowo szczerze opiszesz swoje wątpliwości i zastrzeżenia, określisz kryteria doboru danej firmy wraz z jej miejsce na twojej liście sprawisz, że Twoja oferta nie zostanie odrzucona, a wasza współpraca rozpocznie się w dobrej atmosferze.

Istnieje wiele technik wspomagających podejmowanie decyzji. Wykorzystaj tablice decyzyjne, by spośród listy kandydatów wybrać najlepiej dopasowanego do twoich wymagań.

Oceniamy kandydata

Wypisz na kartce papieru cechy idealnego kandydata. Każdej z nich nadaj wagę, czyli określ jej istotność i pozytywny wpływ na projekt. Teraz takiemu zestawowi dla każdego potencjalnego współpracownika przypisz oceny.

Pomnożenie ocen razy wagę danej cechy oraz ich zsumowanie da ci porównywalną notę każdego oferowanego. W ten sposób otrzymujesz spis kandydatów, których jesteś w stanie uporządkować wg wybranych kryteriów i wybrać najlepszego z nich. Co więcej taką ocenę jesteś w stanie pokazać zarządowi i będzie ona pewnym sformalizowaniem i ustrukturyzowaniem procesu decyzyjnego. Twoja opinia będzie lepiej uzasadniona i przez to będzie się cieszyć większym zaufaniem kierownictwa.

Podstawowymi cechami, które powinieneś zawrzeć w ocenie powinny być:

  • Bardzo wiele firm chwali się bardzo dużą wiarygodnością, a wcale jej nie mają. Doprowadzają do opóźnień, zaniechań i przez to często do upadku projektu. Traktuj ten atrybut jako jeden z ważniejszych na swojej liście,
  • Doświadczenie. Duża wprawa w prowadzeniu dużych projektów, umiejętność rozwiązywania trudnych i specyficznych problemów na podstawie przepracowanych wcześniejszych zadań bardzo przyda się także w twoim przypadku. Jest to cecha nie do przecenienia i jest warta dużych pieniędzy. Nadaj jej wysoką wagę jako atrybut decydujący o powodzeniu projektu;
  • Dostępność. Czas i niczym nie rozpraszana uwaga poświęcone twojej firmie poprawią jakość usług świadczonych twojej organizacji;

Pozostałe atrybuty będą specyficzne dla każdego projektu. Nie szczędź czasu i wysiłku na dobre ich przygotowanie.

Krok trzeci – określ miary sukcesu, czyli skąd będziesz wiedział, że jest dobrze

Po nakreśleniu celu zatrudnienia firmy zewnętrznej powinieneś zadać sobie pytanie, co powie ci, że jesteś lub nie jesteś zadowolony z jej usług. Potrzebujesz obiektywnej, mierzalnej informacji, która pozwoli ci zweryfikować, czy cele postawione w kontrakcie zostały osiągnięte i w jakim stopniu. Od tej oceny będziesz mógł uzależnić wysokość wynagrodzenia, lub kwotę premii końcowej.

Miara sukcesu będzie ci też potrzebna, by wytłumaczyć wysoki koszt zatrudnienia zewnętrznych ekspertów. Musiałeś przecież dużo zapłacić, ale w zamian osiągnęliśmy to i to, co przełożyło się na wzrost przychodów z działalności podstawowej o tyle i tyle.

Jeżeli masz problem ze znalezieniem odpowiednich mierników powodzenia, możesz wykorzystać zapytanie ofertowe. Zapisz w nim wprost pytanie, „czy Państwa firma oferuje cykliczne raportowanie postępów oraz jakich wskaźników przy tym używa”. Kontrahenci zewnętrzni bardzo chętnie zaoferują listę takich mierników, by udowadniać zasadność podejmowanych przez siebie działań i wnioskować o dodatkowe premie.

KPI?

Odpowiednio skonstruowane i skorelowane miary pozwolą Ci śledzić nie tylko podstawowe parametry mające bezpośrednie przełożenie na pieniądze, ale także określą pomogą wycenić stabilność osiągniętego ruchu sieciowego, czy pozycji rankingowej. Dadzą ci możliwość przeprowadzenie głębszej analizy konkurencji, dowiesz się jak dużo cię od niej dzieli, na jakie nakłady w późniejszym czasie będziesz musiał się przygotować, by stan ten utrzymać i tak dalej.

Dobrym punktem wyjścia do parametryzowania optymalizacji jest rozpoczęcie tworzenia listy miar od własnych wskaźników charakteryzujących biznes: odwiedziny na stronie, wartość i wolumen sprzedaży, ilość udostępnień, przyjścia z linków zewnętrznych i tak dalej.

Pamiętaj o nadaniu tym miarom klauzuli poufności już na poziomie oferty. Są to bardzo ważne dla twojej działalności wartości i w żadnym wypadku nie powinny one trafić do konkurencji.

Wskaż ekspertom, których chcesz zatrudnić, bieżące wartości wszystkich parametrów. Niech nakreślą strategię pracy i wartości docelowe, do których będą dążyć. Wszystko to zamknij w ścisłych ramach czasowych.

Krok czwarty – analiza SWOT dla eksperta jako informacja dodatkowa

Wdrażając nowego kontrahenta do współpracy powiedz mu o wszystkich znanych ci szansach i zagrożeniach, które mogą mieć wpływ na jego prace oraz na rodzaj podejmowanych przez niego działań.

W szczególności  przyjrzyj się zagrożeniom, gdyż to właśnie one najszybciej mogą wręcz uniemożliwić dotrzymanie umowy. Taka analiza, jeśli będzie porządnie przeprowadzona, pomoże także Tobie lepiej zrozumieć swoje otoczenie bliższe i dalsze. Dzięki niej sam dowiesz się, co czeka Twoją organizację i na co powinieneś być przygotowany.

W informacji dołączonej do oferty opisz w szczególności:

  • Fakt nałożenia na ciebie wszelkich kar ręcznych wraz z podaniem ich przyczyn, jeżeli są ci znane.
  • Jeżeli zauważyłeś obniżenie ruchu sieciowego i może mieć to związek z aktualizacją któregoś z algorytmów Google: Panda, Penguin, Mobile i innych.
  • Poinformuj także o wszelkich możliwych karach, jakich można się spodziewać na skutek na przykład praktykowanego przez twoją firmę procederu zakupu linków.
  • Plany przebudowy witryny, lub drastycznej zmiany w jej architekturze. Także zmigrowanie strony na nowego CMSa jest istotną zmianą wpływającą na sposób działania eksperta.
  • Jeżeli twoja witryna nie jest produkowana siłami zespołu do spraw IT, a jest utrzymywana przez firmę zewnętrzną, określ także jaka to firma.

Opisując to wszystko w ofercie okażesz pełen profesjonalizm swojemu kontrahentowi. On w ten właśnie sposób będzie traktował twoją firmę. Ułatwisz mu także zadanie i oszczędzisz mnóstwo czasu, który niewątpliwie by stracił zderzając się na przykład z faktem nałożenia na stronę kary. Od razu będzie mógł podjąć działania mające na celu zaprzestanie złych praktyk, zamiany ich na legalne z punktu widzenia przeglądarki. Krótszy czas optymalizacji, to szybszy i większy z niej zwrot, a to zawsze ucieszy zarząd.

Krok piąty – plan zasobów i harmonogram – ujmij projekt w ramy

Pamiętaj, że wszystko co robisz w celu sporządzenia dobrego zapytania ofertowego, robisz już na poczet własnego projektu. Wszystko co wypracujesz teraz, możesz z powodzeniem wykorzystywać także w czasie jego trwania. Nie żałuj zatem czasu także na sporządzenie budżetu projektu oraz jego harmonogramu.

I tutaj pojawiają się na ogół problemy. Jako zlecający masz prawo nie wiedzieć ile audyt SEO może i powinien trwać. Miej jednak na uwadze, że samo wdrożenie optymalizacji na ogół będzie się musiało zbiegać z innymi wydarzeniami w otoczeniu biznesowym twojej firmy. Na przykład, jeśli chcesz uruchomić sklep internetowy sprzedający ozdoby choinkowe, deadline zakończenia audytu będzie określony na około dwa miesiące przed świętami Bożego Narodzenia. Gdy oferujesz usługi szkoleniowe, dobrze jest mieć unowocześnioną i lepiej dostrzegalną witrynę grubo przed końcem roku kalendarzowego, kiedy to większość firm usiłuje wykorzystać przydzielone na szkolenia budżety.

Miej na uwadze, że z drugiej strony oferty znajduje się firma, która też musi zaplanować swoje prace i nie przyjmie oferty bez określenia terminu zakończenia dzieła.

Jeśli chodzi o przygotowanie budżetu przedsięwzięcia, to jest to czynność do wykonania bez względu na to, czy wartość nakładów, na które jest gotowa twoja firma pokażesz w ofercie, czy nie. Taki plan zawsze warto mieć, choćby po to, by móc obliczyć oczekiwany zwrot z inwestycji (ROI) jeszcze przed jej rozpoczęciem. Pokazanie budżetu w postaci jednej kwoty to jedno rozwiązanie, drugim jest pokazanie budżetu jako dwóch wartości lub zakresu wartości, przy czym niższa określa oczekiwany koszt projektu, a wyższa, maksymalną granicę, na którą w trudnych warunkach może zgodzić się twoja firma.

Wartość samego budżetu rozumianego jako suma nakładów pieniężnych na projekt, będzie ściśle powiązana z terminem jaki zaplanowałeś. Praca pod presją czasu, nadgodziny, większe wymagane zatrudnienie i tym podobne z pewnością przełożą się na wyższe wydatki. Dlatego też tak ważne jest odpowiednie zaplanowanie prac nad SEO dużo wcześniej, by móc przystąpić do ich realizacji posiadając nadal duży bufor czasowy. Nie zawsze jest to możliwe, ale do tego należy dążyć.

Jak już wspomniano wyżej, nie musisz wcale zamieszczać budżetu w ofercie. Jego brak nie powinien przeszkadzać w realizacji prac firmie zewnętrznej. Z kolei wpisanie dwóch kwot, oczekiwanej i maksymalnej, może narazić się na naciągania wydatków, by skorzystać z tej wyższej kwoty, jeśli nawiążesz współpracę z nieuczciwym kontrahentem.

Jeżeli nie masz doświadczenia w pracy nad SEO, popytaj znajomych by zorientować się w wysokości kosztów projektów o podobnym zakresie i złożoności. Gdy uzgodnisz opinie w jednym punkcie, łatwiej będzie ci określić górną granicę kosztów, lub minimalny termin wykonania.

Zapytanie ofertowe – dokument

Po wykonaniu wszystkich prac przygotowawczych, powinieneś spisać ich wyniki w postaci jednego dokumentu – zapytania ofertowego. Nie jest to formalnie określony dokument, może więc przybierać najróżniejsze formy. Ważne jest jednak by zawierał wszystkie wymagane informacje. Wszystko po to, by doprowadzić do nawiązania współpracy i możliwie je przyspieszyć.

Ogólny wzorzec takiego dokumentu przedstawiamy poniżej:

  • Co – czyli stwierdzenie problemu. Na początku oferty napisz czego ona dotyczy, z jakim wyzwaniem będzie musiał zmierzyć się Twój kontrahent. Opisz te zagadnienia ogólnie, nie wdając się w zbytnie szczegóły – na nie przyjdzie czas w kolejnych częściach.
  • Co, ale dokładniej – szczegóły. Tę część opracowania zleć swojemu działowi IT, gdyż znaleźć się tu powinny wszystkie szczegóły związane z realizacją zadania: wymagania techniczne, określenie platformy witryny i inne zagadnienia techniczne.
  • Kto, czyli określenie ról. Opisz skład zespołu realizującego projekt ze strony twojej firmy. Określ rolę firmy zewnętrznej, czy ma projektem zarządzać, czy wspierać go jako ekspert. Zapisz w tym miejscu termin realizacji zadania oraz jego zakres.
  • Kiedy będzie dobrze – Twoje oczekiwania po zakończeniu projektu. W tej części zamieść wszystkie przygotowane miary sukcesu wraz z ich oczekiwanymi wartościami końcowymi. Napisz o kryteriach decydujących o sukcesie przedsięwzięcia, o potrzebie, rodzaju i ilości szkoleń, które trzeba przeprowadzić. Tak zebrane wskaźniki pozwolą kontrahentowi określić wykonalność projektu oraz cenę, której zarząda. Dzięki tej sekcji znacząco przyspieszysz moment podpisania umowy o współpracę.

W dalszym postępowaniu firma zewnętrzna może zadawać dalsze pytania, które mogą ci rzucić inne światło na zakres projektu. Mogą także podpowiedzieć Ci, w którą stronę warto skierować planowane zmiany. W wielu przypadkach, właśnie na tym etapie zlecający dowiaduje się o konieczności rozszerzenia zakresu całej strategii, bo dopiero ono da nadzieję na znaczące zyski.

Już prawie umowa – negocjacje

Negocjacje są kolejnym etapem nawiązywania współpracy z firmą zewnętrzną. Jeżeli zdecydowałeś się pominąć krok składania zapytania ofertowego, będzie to twój pierwszy kontakt z kontrahentem. Przygotuj się dobrze do tej rozmowy, bo będzie to doskonała okazja, by lepiej poznać swojego współpracownika, zorientować się w jego doświadczeniu i umiejętnościach. Jest to też kolejne sito, które pozwoli ci odsiać słabsze firmy od tych, którym warto powierzyć wsparcie projektu.

Jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy poproś o przygotowanie listy zakończonych projektów wraz z opisami na czym polegały. Zapytaj też o efekt końcowy każdego z nich. Twój rozmówca nie będzie miał obowiązku udzielenia ci takiej informacji, ale jeśli jej udzieli, będzie to oznaczało, że rozumie dlaczego niektóre z nich się nie powiodły, co też jest dużą zaletą świadczącą o profesjonalizmie firmy.

Zakończone porażką zlecenia mogą wszak oznaczać brak odpowiedniego wsparcia ze strony firmy zlecającej, brak odpowiednich zasobów czy też inne czynniki niezależne od żadnej ze stron, na przykład aktualizacja jednego z algorytmów Google, która ograniczyła skuteczność jednej z głównych zastosowanych technik. Świadomość przyczyn porażki, oraz ich nazwania wraz z pomysłami na to, jak uniknąć takiego niepowodzenia w przyszłości, świadczą o doświadczeniu i głębokim zrozumieniu branży w jakiej firma działa.

Ponieważ większość umów o świadczenie usług SEO zawiera klauzulę tajności ich treści oraz stosowanych technik, jest możliwe, że takiej listy w czasie rozmowy negocjacyjnej nie otrzymasz od żadnego z kandydatów.

Nie przejmuj się tym, można to obejść. Zaproponuj w ramach case study przeanalizowanie przykładowego projektu, określ podstawowe warunki w jakich projekt się znajduje. Twój rozmówca będzie dopytywał o szczegóły, wskazywał na niedociągnięcia i uchybienia. Rodzaj pytań podpowie ci, czego będzie oczekiwał od ciebie po ewentualnym zawarciu umowy. Dowiesz się czy i w jaki sposób będzie adresował odpowiedzialność za doprowadzenie do takiego stanu i czy dąży do rozwiązania problemu, czy tylko do przerzucenia odpowiedzialności na twoją firmę.

Kontakt osobisty, czy telefon? – zawsze spotkanie

Ze wszystkich sił dąż do osobistego spotkania z przyszłym kontrahentem. W czasie takiej rozmowy nawiążesz z nim lepszy kontakt, więcej informacji przepłynie do ciebie bez niepotrzebnych nieporozumień i niedomówień. W przypadku braku takiej możliwości zgódź się na rozmowę telefoniczną. Unikaj jak ognia ograniczania się tylko do wymiany e-maili.

W czasie spotkania staraj się wybadać swojego eksperta. Spróbuj rozpoznać jego sposoby radzenia sobie ze specyficznymi dla twojej firmy problemami, które możesz mu wyłożyć. Niech opowie ci o swoich pomysłach na poprowadzenie twojej kampanii, nawet jeśli odpowie ci bardzo ogólnie. W każdym przypadku będzie to niezmiernie istotna informacja.

Dzięki kontaktowi osobistemu będziesz mógł zweryfikować przy okazji swoje zaufanie do firmy, z którą zamierzałeś podpisać umowę, nawiązać głębsze relacje, czy po prostu swobodniej się poczuć.

Referencje jako dowód dokonań

Jako inicjator przyszłej współpracy i przyszły pracodawca masz prawo poprosić firmę zewnętrzną o referencje. Pamiętaj, że by miały one jakąś wartość, musisz je zweryfikować i uzupełnić o dodatkowe informacje.

Jeżeli na przykład poszukujesz eksperta do analizy słów kluczowych, a okaże się, że konsultant nigdy nie miał z tym do czynienia dowiesz się, że jego kandydatura powinna spaść z podium. W czasie rozmowy weryfikacyjnej staraj się dowiedzieć czym zajmował się dany konsultant w danym projekcie, jakie miary związane z SEO udało mu się poprawić i czy firma zatrudniająca była z jego usług zadowolona. Czy zwiększył ruch sieciowy? Poprawił współczynnik konwersji? Jeżeli dobrze wykonał powierzone mu zadania w poprzednich projektach, tym lepiej świadczy o nim i lepiej rokuje na rozprawienie się z Twoim projektem.

Jeżeli dodatkowo dany kandydat pracował nad skomplikowanymi zadaniami, w dużej firmie lub miał do czynienia z bardzo trudnymi problemami i udało mu się je rozwiązać, to tym lepszym kandydatem będzie.

Spróbuj także podpatrzeć wyniki jego pracy ‚na żywym organizmie” – wejdź na strony, przy których pracował, sprawdź jego dokonania podpatrując wersja archiwalne witryny i patrz jak zmieniły się po zakończeniu współpracy przy pomocy usłigi The Wayback Machine (http://www.archive.org/web). Skorzystaj też z adresu, który umożliwia dostęp do wielu statystyk wybranej witryny https://www.quantcast.com/.

Zabaw się w detektywa

Zweryfikuj także inne dokonania potencjalnego kontrahenta, o których ci nie wspomniał w referencjach. Na jego stronie odnajdź listę klientów i skontaktuj się z nimi. Dowiedz się jak przebiegała współpraca, czy byli z niej zadowoleni, czy usługa, jaką świadczył, była wykonana bardzo dobrze, czy ledwie wystarczająco.

Miej na uwadze, że każdemu mogą przytrafić się mniejsze czy większe wpadki. Ważne jest, żeby być ich świadomym i nie bać się o nich mówić. Jeżeli ekspert nie wspomniał o którejś z nich, to prawdopodobnie nie do końca umie ją wytłumaczyć, lub po prostu jest to dla niego niewygodne.

Czas na decyzję – wybór firmy zewnętrznej

Podjęcie ostatecznej decyzji o wyborze kontrahenta zawsze jest trudne. Dokonanie wyboru powinno zawsze wynikać z jak najbardziej rzetelnych przesłanek, a nie być skutkiem chwilowej inspiracji.

Bez względu na to, czy przeprowadziłeś całe postępowanie ofertowe, czy kandydatów szukałeś mniej oficjalnymi kanałami, postaraj zalecać się do poniższych wskazówek.

Zapewnij sobie możliwość wyboru, nie ograniczaj się do jednego kandydata. Staraj się zawsze, by grono potencjalnych współpracowników składało się z przynajmniej kilku ofert. Pozwoli ci to rozeznać się w rynkowych cenach za interesujące cię usługi, porównać oferowany zakres i terminy. O ile porównywanie ofert pod względem proponowanych działań jest wykonalne, o tyle ceny nie są już jednoznacznym wyznacznikiem jakości oferty, ponieważ mogą się zmieniać w czasie i to bardzo mocno.  Ceny będą się także z pewnością wahały już w trakcie prac nad projektem. Czyni to z nich kiepską miarę i nie powinieneś się zbytnio na niej opierać decydując, którą wybrać ofertę. Tak na prawdę, cena będzie dla ciebie istotna tylko w przypadku silnego ograniczenia budżetowego. Pamiętaj jednak, że czasem lepiej jest pieniądze „dozbierać”, niż wydać na kiepską firmę, która projektu i tak nie zrealizuje. Straciłbyś w takiej sytuacji podwójnie.

Warto także mieć na uwadze, że działania SEO charakteryzują się na ogół wysoką wartością współczynnika zwrotu z inwestycji. Poniesione na firmę zewnętrzną nakłady zwrócą się w ciągu kilku tygodni lub miesięcy w zależności od rozmiarów witryny. Nie warto więc za bardzo tutaj oszczędzać. Uzyskany wzrost ruchu sieciowego i zwiększona konwersja szybko pozwolą odrobić wydane środki.

Z drugiej strony nie jest zasadne wybieranie najdroższego wykonawcy. Często największe firmy SEO mają bardzo wygórowane ceny za swoje usługi. Wynika to z prostego faktu, że przez wzgląd na swoje doświadczenie w pracy z dużymi korporacjami są praktycznie jedyną partią dla innych dużych i bogatych klientów.

Podsumowując – wybieraj mądrze i nie sugeruj się ceną, ta powinna być tylko czynnikiem co najwyżej wspomagającym podjęcie ostatecznej decyzji.

Audyt umowy – ostateczne sprawdzenie

Przygotuj umowę, następnie pozwól ją przeanalizować zarówno prawnikom z firmowej kancelarii jak i innym członkom kadry kierowniczej, reprezentujących bardziej podejście biznesowe.

Prawnicy nie pastwią się nad dopracowaniem umowy pod kątem kruczków prawnych, a biznesmani niech wezmą pod lupę jakość reprezentowania przez umowę interesów obu stron. Analiza umowy może wzbudzić szereg kontrowersji, w takim przypadku odwołaj się do wyższego autorytetu lub innego arbitra, który pomoże konflikty zażegnać.

Analiza ta ma służyć spojrzeniu na umowę z innej perspektywy lub perspektyw. Im więcej oczu na nią spojrzy, tym więcej potencjalnych problemów i niespodzianek uda się uniknąć już na tak wczesnym etapie współpracy.

Pamiętaj, że nadrzędnym twoim celem jest jednak podpisanie tej umowy przez obie strony. Walcz więc także o interesy przyszłego wykonawcy, by ten zechciał ją podpisać. Jeżeli w umowie znajdą się silne zapisy o potężnych karach za niedotrzymanie warunków, a umowa jest niewielka z punktu widzenia wykonawcy, ten nie zechce jej podpisać z obawy o ryzyko jakie by na siebie przyjął.

Musisz znaleźć konsensus, który ograniczy ryzyko dla obu stron, a przy tym zabezpieczy wykonanie postanowień umownych.

Ostateczny wybór kontrahenta

Podjęcie ostatecznej decyzji będzie trudne. Możesz je sobie ułatwić przy pomocy wielu technik i przeprowadzonego wywiadu, ale nawet one nie dadzą ci stuprocentowej pewności, że właśnie ta firma jest najlepsza ze wszystkich kandydatów. Jeżeli zatem nie jesteś w stanie podjąć decyzji na podstawie zebranych informacji i sporządzonej tabeli decyzyjnej, pokieruj się swoją intuicją. Uważa się, że to właśnie pierwsze wrażenie przekazuje naszemu informacje, które umożliwiają szybkie i poprawne podjęcie decyzji.

Jeżeli wciąż nie możesz się zdecydować na konkretnego wykonawcę, zbierz jeszcze więcej informacji o kandydatach, poproś o opinie na ich temat w nowych miejscach, poradź się szerszego grona znajomych, albo…znajdź kolejnego kandydata! Choć na pewno wydłuży to proces decyzyjny, może odświeżyć twoje spojrzenie na przyszłych współpracowników i ponownie odświeżyć ich ocenę. Wtedy znowu posłuż się tabelą decyzyjną i mocno zawierz swojej intuicji, lub intuicji członka twojego zespołu.

Aby lepiej nakierować cię na to jak powinieneś interpretować podświadome sygnały przesyłane przez wyczucie, zadamy ci kilka pytań:

  • Czy treści publikowane przez daną firmę zewnętrzną są ciekawe, aktualne, przydatne? Czy mogą służyć za wzór tekstów zoptymalizowanych? Czy linki na przepracowanych przez nią stronach pochodzą z uznanych źródeł? Czy orientuje się w najnowszych trendach wyszukiwarkowych jak i społecznościowych?
  • Czy wstępne porady, albo wnioski płynące z przeprowadzonego case study odpowiadają tak zwanym good practice i czy są pokrewne do tych, które poznałeś robiąc research o kandydatach?
  • Czy kandydat potrafi wykorzystywać różne narzędzia (także te tańsze, pochodzące od mniej renomowanych producentów), by skutecznie analizować i wykrywać przyczyny niepowodzenia twojej witryny, albo są w stanie wybadać, co sprawia, że to konkurencyjnej witrynie wiedzie się lepiej?
  • Czy interakcje członków twojego zespołu SEO z danym ekspertem są dobre, ciepłe i nakierowane na grę do tej samej bramki? Czy jest wola wdrażania zalecanych przez niego zmian? Czy sądzisz, że współpraca z nim będzie układała się pomyślnie, bezkonfliktowo, a nawet jeśli konflikty wystąpią, będziecie potrafili z nich wyjść?

Spośród kandydatów wybierz takiego, którego zdążyłeś polubić, z którym dobrze Ci się będzie współpracowało, z którym pokonywanie kolejnych wyzwań to zabawa, a nie ciężka praca. Jeżeli uda wam się bardzo dobrze porozumiewać na różnych płaszczyznach, prawdopodobnie jakość współpracy będzie bardzo dobra.

Na pewno dużo więcej uda wam się razem dokonać, i to nawet przy niższym budżecie, niż w warunkach walki z nielubianym ekspertem, którego Ty i członkowie Twojego zespołu będziecie traktowali jak intruza. Kooperacja jest kluczem do sukcesu, często ważniejszym niż pieniądze. W warunkach biznesowych ważne będzie, byście potrafili zgrać swoje myśli, wybierz więc eksperta, z którym jesteście dopasowani, lub będziecie mogli się dopasować.