Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Jak czytamy treści w Internecie?

Jak czytamy treści w Internecie?
Twoja ocena:

Treść na drugim planie?

Przeprowadza się wiele badań na temat tego, jak ludzie czytają treści w Internecie. Co się okazuje, nie zawsze treść jest ważna. Na ogół sama forma jest ważniejsza od treści. Ludzie skanują tekst w sieci i to w określony sposób.

Nieważne, czy jest to tekst na stronie internetowej, czy lista wyników wyszukiwarki. W 2006 roku przeprowadzono badanie eyetracking’owe. Polegało ono na nagrywaniu i śledzeniu ruchów gałek ocznych użytkowników. Czasami można spotkać się z innym określeniem tego badania – test mapy ciepła użytkownika. Zaobserwowano ciekawą zależność. Ludzie skanują tekst, a obszar skanowania ma kształt litery „F”. Na początek surfujący skupia wzrok w górnej części treści, przesuwa wzrok po całej długości wersu. Następnie wzrok zjeżdża linijkę, kilka niżej i szerokość czytanego wersu się zmniejsza. Tempo jest różne, w zależności od kontekstu. Ostateczny wynik jest taki sam. Czytana treść ma kształt dużej litery F. Co ciekawe są odstępstwa od kształtu i czasami zdarza się kształt litery E lub L, jednak przeważa litera F.

Blended Search

Najkorzystniejszym sposobem na prezentację wyników wyszukiwania jest wyszukiwanie mieszane (z ang. blended search). Wszystko zaczęło się w 2008 roku, kiedy Google wprowadził sposób uniwersalnego wyszukiwania. Wyszukiwarka pokazywała 10 najbardziej trafnych wyników na zapytanie, wyświetlając różne typy mediów (filmy, obrazy, wiadomości), jako część wyników na podstawowej stronie. W krótkim czasie inne wyszukiwarki dokonały podobnych ulepszeń.

Wyszukiwanie mieszane jest optymalnym sposobem na prezentacje wyników zapytania. Wzrok użytkownika skupia się mniej więcej równomiernie na całej stronie. Oczywiście najbardziej przyciągają wzrok części multimedialne tj. obrazy i filmy. To na nich zaczynamy skupiać wzrok. Przeprowadzono wiele badań, których wyniki wzajemnie się pokrywają. Podobnie sprawa wygląda z Google Maps. Tak samo jak w przypadku tekstu, użytkownicy częściej skupiają wzrok na górnej części strony.

Czytanie na urządzeniach mobilnych

Czytanie na urządzeniach mobilnych wygląda całkowicie inaczej niż na komputerze stacjonarnym i laptopie. Poprzednie badania eyetracking’owe zupełnie się nie przydają w tym przypadku.

Użytkownicy smartfonów czytają w kierunku pionowym, a nie poziomym, jak to było pokazane na przykładzie litery F. Są różne poglądy na ten temat. Sądzi się, że ma na to wpływ coraz większy udział urządzeń mobilnych, lub jest to związane ze zmianami w układzie wyszukiwania stron. Przede wszystkim, czytanie na mniejszym ekranie jest na pewno znacznie trudniejsze niż na tradycyjnym monitorze.

Zaobserwowano jeszcze inny ciekawy trend. Na urządzeniach mobilnych większego znaczenia nabrały strony znajdujące się niżej w rankingu, głównie z powodu większej obecności reklam w górnej części wyników.