Kim jest Influencer?
Influencer to osoba działająca w Internecie, która przez swoją działalność (blogi, filmy zdjęcia, muzykę itd.) gromadzi wokół siebie społeczność i ma możliwość wpływania na nią.
Influence oznacza w języku angielskim wpływ i tak jest tez rozumiane to słowo w marketingu internetowym. Influencer wywiera wpływ na swoich fanów a przez przekaz marketingowy ma możliwość np. sprzedawania produktów czy też promowania i utrwalania wizerunku marki.
Influencerzy to nie tylko ludzie młodzi i nie tylko marki modowe, jak by się wydawało na pierwszy rzut oka. Bardzo często infulencerami są politycy, którzy czynnie działają w sieci, naukowcy, którzy gromadzą wokół siebie hobbystów czy też osoby działające społecznie, np. promujące ekologię czy też zdrowy styl życia.
Ja dzielimy influencerów?
Generalna zasada, która pozwala podzielić influencerów mówi, że czym więcej masz obserwatorów, tym lepszym influencerem jesteś.
Podział influencerów zależy od rodzaju działalności oraz fanów, których gromadzą wokół siebie.
Megainfluencer to osoba, która zgromadziła wokół siebie ponad milion obserwatorów.
Makroinfluencer to przynajmniej 100 tyś fanów.
Microinfuencer gromadzi od 10 tyś do 100 tyś społeczność a nanoinfluencer to od 1 do 10 tyś obserwatorów.
Patoinfluencer, czyli naruszanie norm społecznych.
W przypadku influencerów mamy również do czynienia z osobami które za wszelką cenę chcą być kontrowersyjne i szukają rozgłosu za wszelką cenę. Takie osoby naruszają normy społecznie tylko po to, żeby zyskiwać popularność. Zdarza się, że publikacje patoinfluencerów prowadzą do kar a nawet więzienia, ale to nie odstrasza kolejnych osób do tego typu działania.
Platformy, z których korzystają influencerzy
- bloger,
- vloger,
- instagramer (Instagram influencer),
- tiktoker (TikTok influencer),
- użytkownik aktywny na Twitchu,
- użytkownik skupiający społeczność na Discordzie,
Jak dotrzeć do influencerów?
Jeśli prowadzasz działania marketingowe, to wcześniej czy później będziesz chciał/a nawiązać współpracę z blogerami/infuencerami. Najprostszą metodą jest użycie wyszukiwarki np. Google czy też YouTube i dotarcie na własną rękę do osób, które mogą być przydatne z Twojego punktu widzenia. Możesz również skorzystać z platform pośredniczących w tego typu działaniach. Wśród najbardziej znanych serwisów można wymienić:
- Reachablogger,
- Influencers.Club,
- Influ,
- SnapStars,
- Social Blade,
- HypeAuditor,
- IndaHash,
- Impact.com,
- Grin.