Incoterms – międzynarodowe warunki sprzedaży
Zawartość artykułu:
Incoterms (International Commercial Terms) to zbiór międzynarodowych standardów opracowanych przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC), które określają warunki sprzedaży towarów. Ułatwiają one handel międzynarodowy, precyzując obowiązki, koszty i ryzyka związane z transportem towarów między sprzedawcami a kupującymi.
Główne Funkcje Incoterms
- Określenie Miejsca Przekazania Ryzyka
- Incoterms definiują, w którym momencie ryzyko związane z towarem przechodzi ze sprzedającego na kupującego.
- Podział Kosztów
- Incoterms precyzują, które koszty (transportu, ubezpieczenia, cła, itp.) ponosi sprzedający, a które kupujący.
- Obowiązki Stron
- Każdy termin określa obowiązki obu stron dotyczące formalności eksportowych i importowych, dokumentacji oraz transportu.
Najnowsza Wersja – Incoterms 2020
Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje najnowsza wersja Incoterms, która wprowadza kilka ważnych zmian i aktualizacji. Poniżej przedstawiamy najczęściej używane terminy Incoterms 2020:
Grupa E: Wyjście
- EXW (Ex Works / Z zakładu)
- Opis: Sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie. Kupujący ponosi wszelkie koszty i ryzyko związane z transportem.
- Obowiązki: Minimalne dla sprzedającego, maksymalne dla kupującego.
Grupa F: Transport Główny Nieopłacony
- FCA (Free Carrier / Franco przewoźnik)
- Opis: Sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi wyznaczonemu przez kupującego w uzgodnionym miejscu.
- Obowiązki: Sprzedający odpowiedzialny za załadunek, kupujący za transport.
- FAS (Free Alongside Ship / Franco wzdłuż burty statku)
- Opis: Sprzedający dostarcza towar wzdłuż burty statku w porcie załadunku. Kupujący ponosi koszty załadunku i transportu.
- Obowiązki: Sprzedający odpowiedzialny za dostarczenie towaru do portu.
- FOB (Free On Board / Franco statek)
- Opis: Sprzedający dostarcza towar na pokład statku w porcie załadunku. Ryzyko przechodzi na kupującego po załadunku.
- Obowiązki: Sprzedający odpowiedzialny za załadunek, kupujący za transport morski.
Grupa C: Transport Główny Opłacony
- CFR (Cost and Freight / Koszt i fracht)
- Opis: Sprzedający opłaca transport do portu docelowego, ale ryzyko przechodzi na kupującego po załadunku towaru na statek.
- Obowiązki: Sprzedający płaci za transport, kupujący ponosi ryzyko.
- CIF (Cost, Insurance and Freight / Koszt, ubezpieczenie i fracht)
- Opis: Jak CFR, ale sprzedający dodatkowo opłaca ubezpieczenie transportu.
- Obowiązki: Sprzedający płaci za transport i ubezpieczenie, kupujący ponosi ryzyko.
- CPT (Carriage Paid To / Przewóz opłacony do)
- Opis: Sprzedający opłaca transport do określonego miejsca, ale ryzyko przechodzi na kupującego po przekazaniu towaru pierwszemu przewoźnikowi.
- Obowiązki: Sprzedający płaci za transport, kupujący ponosi ryzyko od momentu przekazania przewoźnikowi.
- CIP (Carriage and Insurance Paid To / Przewóz i ubezpieczenie opłacone do)
- Opis: Jak CPT, ale sprzedający dodatkowo opłaca ubezpieczenie transportu.
- Obowiązki: Sprzedający płaci za transport i ubezpieczenie, kupujący ponosi ryzyko od momentu przekazania przewoźnikowi.
Grupa D: Dostarczenie
- DAP (Delivered at Place / Dostarczone do miejsca)
- Opis: Sprzedający dostarcza towar do określonego miejsca w kraju kupującego. Kupujący ponosi koszty wyładunku.
- Obowiązki: Sprzedający odpowiedzialny za transport i ryzyko do momentu dostawy do określonego miejsca.
- DPU (Delivered at Place Unloaded / Dostarczone do miejsca wyładowane)
- Opis: Jak DAP, ale sprzedający ponosi również koszty i ryzyko związane z wyładunkiem towaru.
- Obowiązki: Sprzedający odpowiedzialny za transport, ryzyko i wyładunek towaru.
- DDP (Delivered Duty Paid / Dostarczone, cło opłacone)
- Opis: Sprzedający ponosi wszelkie koszty i ryzyko, w tym cło, dostarczając towar do określonego miejsca w kraju kupującego.
- Obowiązki: Sprzedający odpowiedzialny za wszystkie koszty i ryzyko do momentu dostawy do określonego miejsca, w tym za opłaty celne.
Jak Korzystać z Incoterms?
1. Wybór Odpowiedniego Terminu
- Wybierz Incoterm, który najlepiej pasuje do specyfiki transakcji, uwzględniając podział obowiązków, kosztów i ryzyka.
2. Dokumentacja
- Upewnij się, że wybrany Incoterm jest jasno określony w umowie sprzedaży, fakturach i dokumentach transportowych.
3. Zrozumienie Obowiązków
- Obie strony transakcji powinny dokładnie zrozumieć swoje obowiązki wynikające z wybranego Incotermu, aby uniknąć nieporozumień.
4. Szkolenie i Konsultacje
- Regularne szkolenia dla pracowników zajmujących się logistyką i handlem międzynarodowym oraz konsultacje z ekspertami mogą pomóc w prawidłowym stosowaniu Incoterms.