Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Etapy budowania architektury witryny www

Twoja ocena:

Architektura witryny, jak dobrze zacząć

Projektując nową witrynę internetową trzeba mieć na uwadze, że dla każdego użytkownika początki zapoznawania się z nią będą trudne. Jak ze wszystkim, co nowe. Na początku nigdy za bardzo nie wiadomo, jak do tego podejść. Po przeprowadzeniu się do nowego miasta, musi sporo czasu upłynąć, zanim poznamy jego strukturę i nauczymy się po nim poruszać. Nie inaczej jest w sieci. Dlatego tworząc nową witrynę warto podejść do tego intuicyjnie i wykorzystać standardy użyteczności. Dobrze zorganizowana witryna jest bardziej przystępna wyszukiwarkom i użytkownikom.

Każda witryna może mieć inteligentną strukturę. Odpowiednia struktura ułatwi poruszanie się na stronie, spełni oczekiwania użytkowników, zapadnie im na dłużej w pamięć i sprawi, że z chęcią do niej powrócą.

Pozwoli także wyszukiwarkom uzyskać jeden logiczny obraz. Wyszukiwarki rozpoznają wzorce architektury i preferują te, na których przepływ informacji jest klarowny. Mieszanka różnych informacji bez podziału na kategorie nic nikomu nie mówi, taka strona nie zajmie wysokiej pozycji w rankingu.

Liczy się zrozumiała struktura np. przepisy kulinarne/kuchnia włoska/pizza margerita, czy buty/damskie/kozaki.

Etapy przygotowania architektury witryny:

  1. Zrobienie listy wszystkich stron z treścią (posty na blogu, artykuły itp.).
  2. Stworzenie nawigacji najlepiej w górnej części witryny (użytkownicy najbardziej skupiają się na treści na górze ekranu, im niżej tym mniejsze jest ich zainteresowanie). Na górze powinny się znaleźć wszystkie odnośniki do wszystkich kategorii.
  3. Opracowywanie treści powinno się zacząć od szczegółu do ogółu, czyli w odwrotnej kolejności.
  4. Jeśli witryna jest duża to mogą być potrzebne dwa, a nawet więcej poziomów nawigacji. Dla małych stron zwykle wystarcza jeden. Zatem, jeśli jest taka potrzeba, teraz jest czas na stworzenie struktury drugorzędowej nawigacji.
  5. Czas na przygotowanie dodatkowych stron np. dane kontaktowe, dane firmy, media itp.
  6. Zbudowanie wizualnej hierarchii, w której znajdą się wszystkie strony witryny.

Tematyczne kategorie

Nie jest odgórnie zarządzone, że witryna powinna mieć kategorie podzielone tylko i wyłącznie tematycznie, czy według najbardziej przewidywalnych schematów. Również nietypowe rozwiązania mogą zaciekawić użytkowników. Prawdą jest jednak, że logiczny podział ułatwia poruszanie się na witrynie użytkownikom i wyszukiwarkom. Dla użytkowników poruszanie się na standardowo uporządkowanej witrynie będzie bardziej intuicyjne, a przez to prostsze i szybsze. Dla wyszukiwarek taka witryna będzie bardziej trafna tematycznie, a co tym idzie podniosą jej pozycję w rankingach. Trafność odnosi się do powiązania pomiędzy kategoriami witryny, a wszystkimi pojedynczymi dokumentami. Można ten fakt wykorzystać podczas tworzenia witryny i zbudować hierarchię od szerszego zakresu tematycznego do szczegółowych treści.

Najbardziej popularne techniki w projektowaniu struktury informacji:

  • Sortowanie kart – to najprostszy i najtańszy sposób na ustalenie, jak pogrupować i zorganizować treści, wykorzystując dane zebrane od użytkowników. W tej technice zapisuje się każdy zestaw treści/strony na kartach indeksujących. Następnie użytkownicy sortują je tak, jak powinny być według nich skategoryzowane. Są różne odmiany sortowania kart. W tradycyjnym sposobie użytkownicy zaczynają sortowanie od losowo rozmieszczonych kart. Sortowanie odwrócone jest wtedy, gdy karty są już ułożone w jakiejś kategorii, a użytkownicy mają je pozmieniać według własnych preferencji. Otwarte sortowanie umożliwia użytkownikom nadanie nazw kategoriom, a zamknięte pozwala przyporządkować karty do grup o ustalonych już nazwach.

 

  • Mapa strony – szybki i prosty sposób na pokazanie, jak podstrony i treści wiążą się ze sobą nawzajem. Tą techniką tworzy się zarys treści i jej wyglądu na stronie. Można zobaczyć, w jaki sposób pogrupowane będą wszystkie podstrony, w jakiej kolejności, jakie będą powiązania między stroną główną, a pozostałymi podstronami.

 

  • Wireframe’y i prototypy – umieszczenie treści w wireframe’ach i prototypach pokazuje, jak rozmieszczone są treści w stosunku do innych, oraz jak struktura informacji osiąga cele.

Im mniej kliknięć tym lepiej

Wyróżnia się dwa rodzaje architektury, jeśli chodzi o jej dostępność:

  • Architektura płaska
  • Architektura głęboka

Witryna o płaskiej architekturze jest bardziej przystępna nie tylko dla użytkowników, ale również dla wyszukiwarek. Łatwiej się indeksuje takie witryny, ponieważ skracają drogę, jaką muszą przejść wyszukiwarki by dotrzeć do celu.

Dostęp do dowolnej podstrony na witrynie powinien być możliwy, za pomocą jak najmniejszej ilości kliknięć. Dla płaskich witryn, ilość kliknięć nie powinna przekraczać trzech, a dla głębokich powinna wynosić maksymalnie pięć-sześć. Struktura strony powinna być odpowiednio zaplanowana. Jest to spore wyzwanie biorąc pod uwagę, że duże witryny mogą się składać z milionów podstron. Dla małych witryn do maksymalnie 10 000 podstron i 100 linków na stronie, łatwiej jest to osiągnąć. Nie należy jednak za wszelką cenę dążyć do płaskiej witryny. Jeśli miałaby ona mieć za dużo odnośników, to lepiej postawić na głęboką witrynę. Zbyt dużo linków na stronie obniża wartość współczynnika PageRank.

Niezwykle ważna jest jeszcze jedna kwestia związana z ilością linków na stronie – stronicowanie. Stronicowanie jest wtedy, kiedy treść jest na tyle długa, że nie można jej w całości opublikować na jednej stronie. Ma to miejsce w prasie, czasopismach, kiedy artykuł musi być przeniesiony na drugą, a nawet kolejną stronę. Podobnie jest z treścią publikowaną w sieci np. przy długim opisie produktu trzeba opis porozdzielać na kilka stron. Umieszczając opis tylko na jednej stronie, nie dość, że byłby nieczytelny, to jeszcze nie prezentowałoby się to dobrze.

Dlaczego jednak trzeba unikać stronicowania?

  • Mogą się pojawić problemy związane ze zduplikowanymi stronami.
  • Jakość treści może być oceniona niżej w rankingach.
  • Stronicowanie obniża tematyczna trafność.
  • Może przyczynić się do powstania olbrzymiej ilości dodatkowych stron o niskiej jakości, co pogorszy ocenę witryny i zmniejszy jej widoczność.

Dlatego warto postarać się by witryna była możliwie płaska, o możliwie małej ilości linków na stronie.