Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Efektywne korzystanie z wiedzy eksperckiej SEO

Ekspert SEO w firmie

Wykazaliśmy już, że w bardzo wielu przypadkach współpraca z ekspertem zewnętrznym jest bardzo opłacalna. Oczywiście dzieje się tak przy założeniu, że zatrudniony konsultant będzie miał zapewnione podstawowe środki niezbędne do skutecznego działania.

Najważniejszym zadaniem kierownika projektu będzie pozyskanie zasobów, wcześniej zdefiniowanych przez eksperta. Dopiero mając wszystko co potrzebne, będzie się on mógł w pełni skoncentrować na dążeniu do sukcesu kampanii.

Wspomniane zasoby mogą dotyczyć funduszy, sprzętu, czasu, uprawnień i tak dalej. Pamiętaj, że wszelkie zmiany wprowadzane w systemach muszą być zaprojektowane, przygotowane, starannie przetestowane i w końcu wdrożone. Wszystko to wymaga czasu. Jeśli go zabraknie, zmodernizowany system może pozostać zupełnie bez wpływu na zwiększenie ruchu sieciowego strony. Przygotujcie razem z ekspertem analizę i pokażcie w niej uzasadnienie potrzeb, a zarząd nie powinien już więcej protestować i przydzieli dodatkowy czas.

Im lepszy plan dojścia do wyższej pozycji w rankingach posiadasz, tym mniej pracy będzie czekało cię na tym etapie.

Z powyższego wypływa oczekiwanie wobec zatrudnianego specjalisty, by był bardzo komunikatywny, dobrze radził sobie z edukowaniem innych, a także był świetnym negocjatorem.

Implementacja zaleceń specjalisty z zewnątrz

Zawsze traktuj wszelkie rady zatrudnionego specjalisty poważnie. Przemawia przez nie jego autorytet i wspiera jego doświadczenie. Daj mu się poprowadzić do sukcesu. Niestety w przypadku, gdy ekspert nie uzyska odpowiedniego poparcia, istnieje spora szansa, że sukcesu nie osiągnie.

W praktyce SEO nie działa na zasadzie jeden do jednego, że dziesięć procent nakładów równa się dziesięciu procentom efektów. Na ogół do planowania korzyści z akcji SEO można używać zasady Pareto, ale w rozumieniu takim, że dopiero poniesienie osiemdziesięciu procent nakładów zacznie przynosić na początku dwadzieścia procent zysków.

Dalsze dwadzieścia procent nakładów pozwoli z czasem, po zakończeniu wdrożenia zmian, osiągnąć pozostałe, upragnione osiemdziesiąt procent korzyści. Nie wolno Ci zatem się poddawać w dążeniu do regularnego siania zaangażowania w projekt do samego końca. Wtedy dopiero możesz oczekiwać planowanego wzrostu ruchu sieciowego. Zaangażowanie eksperta przy braku wsparcia zacznie szybko słabnąć; gdy nie będzie widział szans na zadowalające efekty, może  zrezygnować ze zlecenia i przenieść się wraz ze swoją wiedzą i doświadczeniem do innego klienta. W najgorszym scenariuszu – do konkurencji.

Dlaczego to takie ważne?

Google czerpie ogromne dochody z niewiedzy i/lub braku umiejętności w walce o dobre miejsca w rankingu, sprzedając usługę AdWords. W ten sposób webmasterzy mogą za odpowiednią, wysoką opłatą trafić do czołówki listy wyświetlanej w wynikach wyszukiwania. Decydując się na wdrożenie technik optymalizacyjnych w swojej firmie musisz mieć świadomość, że wybierasz drogę bardziej krętą, dłuższą i wymagającą innych nakładów. Da ci to jednak większą stabilność wyników, pozwoli działać i planować w dłuższym okresie a także obniży koszty promocji witryny w internecie. SEO można przyrównać do przebiegnięcia maratonu i osiągnięcia wysokiej lokaty na podium, który wymaga dużo dłuższych i cięższych treningów, ale daje też dużo większą satysfakcję i korzyści dla zdrowia niż AdWordowy, rekreacyjny bieg krótkodystansowy.

Rozsądnie planując strategię wdrożenia technik SEO, uwzględnij w nich uwagę poświęconą na wsparcie doradcy zewnętrznego. Jego rady, za które słono zapłaci twoja firma, powinny być przez nią w pełni zrealizowane i wykorzystane. Zupełnie nie ma sensu wysłuchiwanie tych rad bez zamiaru ich wdrożenia w życie. Byłoby to tylko i wyłącznie wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Pamiętaj, że wsparcie konsultanta powinno polegać także na wspieraniu linii jego działań, na przykład poprzez tworzenie bardzo dobrej jakości treści na stronę. Tylko zogniskowane na wspólnym celu starania na wszystkich frontach będą przekładać się na zwiększenie ruchu sieciowego, tylko w ten sposób twoja organizacja osiągnie sukces.

Zatrudniony specjalista powinien być wspierany także poprzez dostarczenie mu wymaganych zasobów technicznych, w szczególności IT w celu wdrożenia na stronie zmian optymalizacyjnych zarówno długo- jak i krótkoterminowych. Ponadto niezbędne będą zasoby marketingowe nakierowane na planowanie i tworzenie treści, których publikacja w serwisie będzie współgrała z działaniami eksperta. Wszelkie prace marketingowe powinny także pomagać w tworzeniu mechanizmów zdobywania linków zewnętrznych, a także tych generujących treści na stronę.

Osobą spajającą ogół procesów powiązanych w strategię SEO powinien być project manager. W przypadku bardzo dużych projektów, do jego pomocy można delegować kilku pomocników. Grunt, żeby była to osoba bardzo komunikatywna i asertywna, zdolna do przeprowadzenia firmy przez różne niespodzianki i grząskie tereny napotkane w czasie realizacji strategii.

Wiedza o SEO w organizacji jest kluczem do skuteczności

Bez względu na to, czy twoja firma stworzy zespół specjalistów w ramach własnej struktury, czy zatrudni niezależnego eksperta, musisz wiedzieć, że kluczem do zachowania skuteczności technik optymalizacyjnych w długim okresie będzie zaszczepienie początkowo podstawowej, z czasem coraz głębszej wiedzy o SEO. Tylko wykwalifikowany i świadomy sensu swoich działań zespół będzie w stanie odpowiednio reagować na zachodzące na rynku zmiany. Wiedz, że doświadczony zespół z czasem będzie zdolny do podejmowania trafnych decyzji optymalizacyjnych bez potrzeby ich konsultacji z autorytetami w tej dziedzinie. Pomału, nabierając doświadczenia, sam stanie się takim autorytetem. Ma to niebagatelne znaczenie dla szybkości działania i tym samym obniżenia kosztów obsługi witryny. Ważne jest przy tym, by wiedza ta nie była kumulowana tylko w jednym zespole specjalistów. Niech rozpływa się po całej organizacji i zwiększa świadomość działań we wszystkich jej częściach. Spójny wysiłek wkładany w zwiększenie ilości wyświetleń strony z pewnością się opłaci.

Od pewnego czasu techniki SEO nie bazują już tylko na preparacji znaczników tytułowych i opisowych znaczników meta description. Kiedyś takie działania były wystarczające, by wypromować witrynę, jednak w międzyczasie bardzo zwiększył się udział mediów społecznościowych i to praca z nimi stała się nowym polem walki o zwiększenie ruchu na stronie. Coraz bardziej należy się skupiać na aktywizacji tych społeczności, by doprowadzać do naturalnego tworzenia linków, zwiększania świadomości marki i wykorzystywać korzyści płynące z marketingu szeptanego. Prace od strony technicznej powinny mieć na uwadze przede wszystkim optymalizację słów kluczowych oraz mechanizmy generowania treści oraz zdobywanie odnośników z innych, uznanych stron.

Współpraca między jednostkami organizacyjnymi

Organizując prace przy wdrażaniu strategii SEO, pamiętaj zawsze, że Twoim najważniejszym sojusznikiem będzie zespół IT. To on w zakresie swoich działań będzie budował i wdrażał twoje rozwiązania. On będzie nanosił zaproponowane zmiany w strukturze strony czy w znacznikach. Utrzymywanie jak najlepszych relacji z tym właśnie działem stanie się twoim priorytetem, bo tylko one, dadzą ci zaangażowanie i pomysły. Oczywiście ich wiedza wsparta znajomością zasad SEO i jego celów zadziała ze zwielokrotnioną siłą. Wspólny cel i motywy utworzą z was drużynę, która na prawdę będzie grała do tej samej bramki.

Jeśli jednak, z powodu braku wystarczających środków, lub z powodu odmienności w priorytetach, nie uda ci się zdobyć pełnego poparcia innych zespołów, będziesz zmuszony szukać innej drogi. Być może okaże się, że niektóre z prac można wykonać przy pomocy darmowych, lub niedrogich narzędzi samodzielnie. Może znajdziesz inne sposoby na przyciągnięcie użytkowników do twojej strony i będziesz w stanie zrealizować je w ramach swoich ograniczonych zasobów? Bądź pomysłowy i otwarty. Przy niskim wsparciu nie wolno Ci się zamykać na żadne z rozwiązań prowadzących do celu.

Idealnym stanem będzie dla Ciebie doprowadzenia do rozproszenia zadań w maksymalnym stopniu na inne działy, by Twój zespół mógł skoncentrować się na najtrudniejszych kwestiach.

Rozdzielaj zadania zgodnie z kompetencjami, dziel je na prostsze problemy i deleguj. Pamiętaj, że nawet jeśli rozdzielisz osiemdziesiąt procent zadań między inne, niż marketingowe, komórki organizacyjne, to i tak w Twoich rękach pozostanie dwadzieścia procent problemów, które zużyją z kolei osiemdziesiąt procent Twoich zasobów. Miej stale na uwadze, że dopiero pełne wykonanie planu przełoży się na dobrą pozycję strony w wynik wyszukiwania. Udział w projekcie innych zespołów sprawi, że będą miały stale na uwadze wszelkie związane z SEO zagadnienia i ostatecznie z biegiem czasu zaczną myśleć w kategoriach SEO. Stąd już tylko krok zmiany oblicza całej organizacji, która od teraz będzie już nakierowana na swoją witrynę, jako podstawowe źródło dochodu.

Integracja jak i właściwa koordynacja różnych działań marketingowych będzie korzystać z efektu synergii, czyli zwiększenia efekty tych działań w wyniku ich połączenia. Warto do tego doprowadzać, wiedząc jak niewiele do tego potrzeba – zwykłej współpracy i orientacji na jednym celu – rozwoju firmy.