Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Efektywna strategia marketingowa w internecie

Efektywna strategia marketingowa w internecie
5 (100%) 1 głosów

Dobry plan działań to już połowa sukcesu. Nie da się przeprowadzić skutecznego marketingu, bez uprzedniego przygotowania. Żeby ustalić odpowiednią strategię, należy bardzo dobrze zapoznać się z możliwościami promocyjnymi i marketingowymi w sieci. Ważne jest też poznanie narzędzi, które pozwolą mierzyć efektywność tych działań.

Jeżeli firma dopiero zaczyna swoją aktywność w sieci, powinna ustalić cele nie tylko na czas wdrożenia e-marketingu, ale także powinna mieć na uwadze dalszą przyszłość. W jakich obszarach firma ma zamiar zaistnieć? W jaki sposób chce docierać do klientów? Jest wiele pytań i zagadnień, którymi należy się zająć na etapie planowania działań w sieci. Najważniejsze z nich zostały opisane poniżej.

Strategia i taktyka

  • Grupa docelowa, segmenty i profile postaci – określeniem tych kwestii należy zająć się w pierwszej kolejności. Nie da się ustalić celów strategicznych i taktycznych, jeśli nie wiadomo, kto będzie odbiorcą naszego produktu (usługi).
  • Zasięg i skala – na jakim obszarze będzie działała Twoja firma? Czy będzie to rynek lokalny, czy o zasięgu międzynarodowym? Klientami będą osoby prywatne, czy duże firmy? Będziesz budował tylko świadomość marki czy aktywnie zachęcał klientów do zakupów?
  • Cele krótko- i długoterminowe – ustal zakres działań, które wykonasz na początku oraz te, które zostaną przeprowadzone w późniejszym okresie. To, jaką pracę jesteś w stanie wykonać teraz, a co musisz przełożyć na później, często jest zależne od dostępnych środków finansowych, zasobów ludzkich i czasu. Być może masz pomysł na stworzenie od razu rozbudowanej witryny, ale ograniczone środki zmuszają Cię do stworzenia jak najprostszej wersji, którą będziesz stopniowo rozwijał.
  • Miara sukcesu – co będzie świadczyło o sukcesie? Jakie wskaźniki to pokażą? Zastanów się, co będziesz monitorował oraz jaką wartość musisz otrzymać, aby mówić o powodzeniu projektu. Najczęściej monitoruje się ruch na poszczególnych stronach witryny, liczbę zapytań, przesłanych formularzy, porzuceń strony i ilość sprzedaży.

Środki finansowe

  • Budżet – jakimi środkami finansowymi dysponujesz na starcie? Jakie będą comiesięczne koszty prowadzenia witryny? Czy budżet pozwala na dotarcie do zdefiniowanych grup docelowych?
  • Źródła finansów – skąd możesz czerpać środki na prowadzenie inwestycji? Może posiadasz oszczędności? Może warto pomyśleć o dotacjach unijnych? Może działalność poza siecią przynosi znaczne zyski? A może kredyt? Należy wziąć pod uwagę każdą możliwość.
  • Koszty reklamy i promocji – poznaj realną sumę, jaką musisz przeznaczyć na marketing w sieci.
  • Zwrot z inwestycji – po jakim czasie przewidujesz zwrot środków zainwestowanych w projekt?

Grupa docelowa

Nie ważne, jakim dysponujesz budżetem. Jeśli ma być dobrze wykorzystany, musisz filtrować grupę docelową pod względem:

  • danych demograficznych – wiek, płeć, status związku i rodziny, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania, zarobki itp.,
  • parametrów technicznych – połączenie z internetem, przeglądarka, wielkość ekranu, rodzaj urządzenia (smartfon, tablet, laptop itp.),
  • czasu – pora dnia, dzień tygodnia, sezonowość (czy okres przedświąteczny, wakacje, czy inne ważne w danym regionie święta i wydarzenia).

Kreowanie kampanii marketingowej

  • Koncepcja – reklama powinna wyróżniać się na tle innych, powinna przyciągać klientów, intrygować ich w jakiś sposób.
  • Powierzchnia reklamowa – gdzie się reklamować ? Czy będą to najlepsze w sieci serwisy i najdroższe miejsca na reklamę, czy może mniejsze serwisy, ale o niszowej tematyce ?
  • Długość kampanii – ile będzie trwała cała kampania? Czy klientom będzie prezentowana ciągle ta sama treść, czy będzie w międzyczasie zmieniania? Przy długoterminowych kampaniach należy urozmaicać formę promocji. Jeśli klienci będą długo oglądać tą samą treść, uzyskasz efekt odwrotny od zamierzonego.

Startowanie z kampanią marketingową

  • Materiały promocyjne i marketingowe – sprawdź czy wszystko się zgadza, czy nie ma żadnych błędów, nawet tych najgłupszych (literówek).
  • Testy – zweryfikuj wszystkie materiały u dostawców powierzchni reklamowej.
  • Kontrola – sprawdź, jak działają strony, na które trafiają użytkownicy pozyskani bezpośrednio w kampanii marketingowej.

Monitorowanie efektywności kampanii marketingowej

  • Analizuj – korzystaj z odpowiednich programów, które pomogą Ci mierzyć skuteczność Twoich działań. Najbardziej popularny jest oczywiście Google Analytics.
  • Monitoruj – ważne jest śledzenie postępów kampanii na bieżąco. Jeśli będziesz znał aktualne wskaźniki i ewentualne problemy, to będziesz mógł działać jak najszybciej.
  • Testuj – sprawdzaj, które reklamy sprawdzają się najlepiej. Możesz skorzystać z testów A/B lub testów wielowariantowych.
  • Porównuj – jak Twoje wskaźniki efektywności wyglądają na tle średniej rynkowej? Porównania możesz dokonać też ze swoimi wcześniejszymi projektami (jeśli takie prowadziłeś).

Narzędzia e-marketingu

Wybierając odpowiednie dla siebie i swojej firmy narzędzia, należy wziąć pod uwagę poniższe kwestie:

  • Cel kampanii – zastanów się, co dla Ciebie i Twojej firmy jest ważniejsze – budowanie świadomości marki wśród użytkowników Internetu, czy sprzedaż produktów (usług).
  • Budżet – jakim budżetem dysponujesz na początku. Od tego zależy, na jaką skalę możesz przeprowadzić działania marketingowe.
  • Wiedza i doświadczenie w e-marketingu – należy pamiętać, że wbrew pozorom, tradycyjny marketing znacznie różni się od internetowego. Nawet jeśli posiadasz doświadczony zespół marketingowców, to ile w tym jest doświadczenia w sieci? Jeśli Twój zespół posiada stosowną wiedzę i doświadczenie, to większość działań marketingowych firma może przeprowadzić samodzielnie i nie trzeba zatrudniać dodatkowych specjalistów. Jeśli jednak brak doświadczenia i wiedzy w zespole, wtedy warto zatrudnić eksperta. W przeciwnym razie, samodzielnie przeprowadzona kampania marketingowa w sieci może okazać się stratą czasu i pieniędzy.
  • Konkurencja – warto na początku dokładnie przeanalizować swoich konkurentów, aby wybrać jak najlepszą drogę swoich działań. Badanie konkurencji pozwoli dostrzec problemy, o których nie miało się pojęcia (i uniknąć ich w swojej kampanii) oraz zainspirować się rozwiązaniami przez nią stosowanymi.
  • Zaangażowanie – cały zespół musi czuć na sobie odpowiedzialność za projekt. Praca każdej osoby jest równie ważna. Zespół powinien czuć „ducha wspólnego projektu”. Tylko wtedy każdy będzie w stanie wykazać się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i poświęceniem.

A jakie są najbardziej popularne formy reklamy internetowej?

  • Reklama odsłonowa.
  • Ogłoszenia.
  • E-mailing.

To, na jaką formę reklamy się zdecydować, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od dostępnego budżetu, skali promocji, zasięgu firmy czy samej specyfiki przedsiębiorstwa. Przy wyborze najbardziej odpowiedniej formy reklamy, liczy się także dokładna znajomość każdej z nich. Przyjrzyjmy się trochę bliżej każdej z tych form.

  • Marketing w wyszukiwarkach – ma dwa główne cele. Pierwszy to umożliwienie, jak największej liczbie użytkowników dotarcie do witryny przedsiębiorstwa, a drugi to zwiększenie ruchu na stronie. W osiągnięciu tych celów pomaga pozycjonowanie. Wyszukiwarki są, jak dotąd, najczęściej wybieraną formą odnajdywania treści w sieci. Są główną linią startu większości ścieżek użytkowników. Jeśli strona będzie widoczna dla dużej ilości użytkowników, to więcej z nich trafi na stronę i więcej ma szansę zostać klientami witryny (w przypadku sklepów internetowych czy innych stron oferujących usługi). Ta forma marketingu buduje świadomość marki wśród użytkowników, pozwala pozyskać nowych klientów i przyczynia się do wzrostu sprzedaży, odwiedzin na stronie czy subskrypcji.
  • Reklama odsłonowa – celem reklamy odsłonowej jest budowanie świadomości marki oraz produktów. Przykładami reklamy odsłonowej są billboardy, rectangle, skyscrapery. Reklama odsłonowa buduje świadomość marki w sieci oraz przyczynia się pośrednio do wzrostu sprzedaży.
  • Mailing – ma na celu budowanie świadomości marki, zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających witrynę, a docelowo zwiększenie sprzedaży. Mailing jest kierowany do klienta masowego. Do sporządzania oferty mailingowej najczęściej zatrudnia się copywriterów, którzy tworzą odpowiednią treść maila. Maile do klientów przesyła się poprzez zakupioną lub własną bazę. Badania pokazują, że mailing w Polsce jest skuteczny. Świadomość marki jest budowana i odnotowuje się wysoki wskaźnik efektywności. Wiele firm na bieżąco przeprowadza badania i przedstawia raporty na temat otwieralności maili w Polsce oraz współczynnika klikalności.
  • Marketing afiliacyjny – w marketing afiliacyjny angażuje się partnera i/lub kanał internetowy. Na partnera przerzuca się aktywność sprzedażową, w zamian za konkretne wynagrodzenie. Z partnerami można też zbudować sieć połączeń. Oni będą dystrybutorami dla towarów z naszej firmy, w zamian za otrzymywane prowizje sprzedażowe. Kanał internetowy służy natomiast zwiększeniu sprzedaży. W marketingu afiliacyjnym nawiązuje się współpracę z serwisami o dużym potencjale sprzedażowym i korzysta się z programów partnerskich. Korzyści marketingu afiliacyjnego są dla obu stron. Partnerzy wzajemnie wspierają swoje cele sprzedażowe, są jasne zasady rozliczeń i każdy ma wpływ na to, z kim chce współpracować.
  • Media społecznościowe – są doskonałą formą marketingu w sieci. Za pomocą portali społecznościowych można dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów, budować świadomość marki oraz prowokować użytkowników do działań – oni sami aktywnie reklamują markę w sieci, poprzez udostępnianie treści na swoich profilach. Internautów można jeszcze bardziej zachęcić do działań poprzez oferowanie zniżek, kuponów rabatowych, przeprowadzanie konkursów itp.