E-commerce, czym jest i jak zacząć

E-commerce to najprościej mówiąc handel elektroniczny, czyli prowadzony za pośrednictwem Internetu. Usługi i produkty zamawiane są za pośrednictwem sieci (Internet, sieć komputerowa), ale sam odbiór realizowany jest poza siecią (np. samodzielny odbiór towaru, przesyłka kurierem) lub również online (np. pobranie programu komputerowego ze strony sklepu, dostęp do gier online, uczestnictwo w kursach online itd.).

Same transakcje handlowe mogą być dokonywane pomiędzy firmami (Business to Business = B2B), miedzy konsumentami i przedsiębiorcami (Business to Customer = B2C) jak również w układzie: konsument – konsument (C2C np. drobne ogłoszenia sprzedaży, portale aukcyjne, wymiana). W handlu elektronicznym mogą uczestniczyć również instytucje, organizacje; w zasadzie nie ma ograniczeń co do podmiotów uczestniczących w e-commerce.

E-commerce ma swoje korzenie w wymianie informacji drogą elektroniczną między przedsiębiorstwami, która swoje początki ma w latach osiemdziesiątych. W tym czasie powstał system EDI (Electronic Data Interchange), który łączył serwery firm, za pośrednictwem których następowała wymiana danych o zamówieniach, terminach płatności i dostawy i innych informacji niezbędnych do sprawnych transakcji. System przyspieszył, ułatwił i bardzo udoskonalił przepływ informacji w porównaniu do poprzednio używanych form typu poczta czy też fax. Używany był między innymi przez takie firmy jak Nissan, Dell, Cisco Systems, General Motors, Peugeot, Ford i wiele innych. Z czasem wymiana danych między firmami i zarządzanie informacją była udoskonalana i rozrastała się o dodatkowe moduły jak np. ERP (Enterprise Resource Planningsystemy planowania zasobów przedsiębiorstwa, zarządzanie danymi), PIM (Product Information Management – zarządzanie informacjami o produktach).

EDI miał jednak swoje wady, ponieważ ograniczał dostęp do informacji wyłącznie do firm i serwerów połączonych w zamkniętym obiegu a dodatkowo wymagał przeszkolenia osób z dostępem do informacji. Te ograniczenia w dostępie wymusiły rozwój systemu w efekcie czego zaczęto wykorzystywać sieć internetową do wymiany informacji między przedsiębiorstwami.

Do efektywnej wymiany handlowej strony transakcji potrzebują działającego narzędzia transakcyjnego. Popularne formy takiego narzędzia w Internecie to między innymi: portale aukcyjne (np. Allegro, Amazon, Ebay), sklepy internetowe (np. Empik, Zalando, Decathlon), serwisy ogłoszeniowe (np. Olx, Gumtree) a nawet najzwyklejsze strony internetowe, które mogą służyć sprzedaży i kontaktowi z firmą/konsumentem, czy też sklepy online.

Sama wymiana handlowa w sieci nie musi koniecznie obejmować całego procesu sprzedaży: od zamówienia do realizacji. E-commerce może dotyczyć wyłącznie niektórych sfer handlu, np. promocji online, lub prezentacji produktów/usług. Formy handlu online dzieli się na usługi:

  • Kompleksowe, czyli takie które obsługują cały proces wymiany handlowej , od promocji, przez złożenie zamówienia, zapłatę po wysyłkę i otrzymanie towaru.
  • Pośrednie – dotarcie do klientów następuje przez sieć (promocja, sklep internetowy itp.), ale dostawa towaru następuje w sposób tradycyjny, na przykład poprzez odbiór w sklepie stacjonarnym.
  • Mieszane (hybrydowe) – w zależności od potrzeb stosuje się różne formy promocji, sprzedaży i docierania do klientów. W pewnych okresach wyłącznie za pośrednictwem handlu online, w innych okresach w tradycyjny sposób.

Podział sprzedaży e e-commerce: 

  • B2C – business to consumer, czyli wymiana między przedsiębiorstwem a konsumentem będącą osobą prywatną,
  • B2B – business to business, handel między przedsiębiorstwami,
  • C2B – consumer to business, handel na linii: od konsumenta do firmy,
  • C2C – consumer to consumer, handel między osobami prywatnymi.

E-commerce – jak zacząć?

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z e-commerce? Nie ominie cię nauka. Wszystko zalezy od tego, jaką ścieżkę kariery sobie wytyczysz. Na początek każdemu proponuję kurs SEO, na którym poznasz wszystkie tajniki wyszukiwarek i optymalizacji stron www. Takei podejście gwarantuje, że zdobędziesz ogólny obraz i podejmiesz racjonalne decyzje co do dalszej przyszłości.

W kolejnych krokach możesz szkolić się w budowie sklepów internetowych, Google i Facebook Ads, czy tez mediach społecznościowych.

Jesli chcesz tylko sprzedawać za pośrednictwem sklepów internetowych, to poczytaj poradniki: jak tworzyć strony interentowe, czym jest SEO, sprzeaż za pośrednictwem Amazona i Allegro.

Zapisz się na KURS E-COMMERCE i zostań specjalistą e-commerce.

Wady i zalety E-commerce

E-commerce nieodwracalnie odmienił handel. Pojawiły się innowacyjne formy promocji i reklamy, przepływu informacji, kontroli produktów i procesu wymiany, ale również nowe formy manipulacji i nadużyć. Największa zmiana to brak możliwości sprawdzenia produktów przed zakupem, która wymusza na klientach kierowanie się zupełnie innymi formami oceny i weryfikacji niż dotychczas.

Handel elektroniczny w porównaniu do tradycyjnego handlu to:

  • szybka i mierzalna forma promocji, takich jak reklamy internetowe, pozycjonowanie, optymalizacja
  • wymiana informacji między klientami za pośrednictwem opinii internetowych (fora, media społecznościowe, opinie w sklepach internetowych),
  • prezentacja produktów online: zdjęcia, filmy, audio,
  • śledzenie przesyłek, zapłata po odebraniu towaru, wydłużona gwarancja itd.

Z punktu widzenia sprzedawcy e-commerce ma wiele zalet, na przykład:

  • Obniżenie kosztów sprzedaży przez wyeliminowanie tradycyjnych sklepów, biur, mniejsza liczba pracowników. Dzięki temu sprzedawcy mogą obniżyć marżę na sprzedaży, co bezpośrednio przekłada się na cenę produktów.
  • Automatyzacja sprzedaży, która polega na integracji w jednolity system promocję, rejestrację klientów, zamawiania, wysyłki i odbioru towaru aż po porady i konsultacje (sztuczna inteligencja). Tradycyjne metody ograniczone są do pakowania, wysyłki o odbioru towarów a w przypadku produktów dostępnych online (np. oprogramowania, gier, ebooków, muzyki, filmów itd.) sprzedaż może następować całkowicie automatycznie bez udziału czynnika ludzkiego.
  • Uproszczenie i udoskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstw, przez wdrożenie systemów automatyzacji i zarządzania (np. marketing automation do zarządzania promocją i kontaktami z klientami, czy też ERP do zarządzania produkcją i dystrybucją, czy też PIM do zarządzania informacją o produktach.
  • Personalizacja kontaktu z klientem i dopasowania oferty oraz obsługi możliwa jest między innymi przez systemy wspomagania sprzedaży (np. wspominane marketing automation) oraz sprawnie funkcjonującym Call Center do obsługi klienta zdalnego (telefon, mail, sms, chat…).
  • Elastyczność, efektywność, dzięki sprawnej infrastrukturze technicznej i wsparcia przez firmy zewnętrzne (IT, logistyka),
  • Globalizacja, zasięg i łatwe dotarcie do odbiorców z całego świata poprzez sieć.
  • Oszczędność czasu na promocję, dotarcie do klienta, kontakt, wysyłka. Zerowe koszty dostarczenia niektórych produktów (np. w formie cyfrowej).
  • Gotowe systemy wspomagające sprzedaż: platformy kampanii reklamowych (np. Google Ads, Facebook Ads), platformy sklepów online, platformy sprzedażowe (Amazon, Ebay, Allegro), rozwiązania techniczne (systemy ERP, PIM, MA itp.)
  • Niższe bariery wejścia na rynek krajowy i międzynarodowy oraz do konkretnej branży a co się z tym wiąże możliwość oferowania szerszej oferty produktów i usług.
  • Natychmiastowy dostęp do informacji o produkcie, klientach, konkurencji, kosztach reklamy.
  • Łatwy dostęp do specjalistów z branży e-commerce, którzy często realizują swoje zadania online.

Wśród słabych stron e-commerce można wymienić:

  • Ograniczenia prawne np. w sprzedaży międzynarodowej.
  • Klient nie ma możliwości spróbowania i zobaczenia produktu przed zakupem, musi opierać się o zdjęcia, film, opis i opinie.
  • Wysokie koszty dostawy w niektórych przypadkach, np. towarów wielkogabarytowych.
  • Brak dostępu do sprzedawcy i bezpośredniej komunikacji.
  • Długi czas oczekiwania na odbiór towaru i możliwości opóźnienia dostawy w zależności od logistyki.
  • Ryzyko wykorzystania danych osobowych.
  • Bezpieczeństwo transakcji finansowych.
  • Nieodstępność niektórych towarów online, np. leków na receptę, produktów szybko psujących się, bardzo drogich…
  • Możliwość oszustw internetowych, dostarczania produktów niezgodnych z opisem, oszustw w przelewach itd.

 

Related posts