Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Do czego nam Google Analytics

Analytics jest bardzo dobrym narzędziem do badania statystyk serwisów WWW.

Na rynek wprowadzony został jesienią 2005 roku. Z początku istniały ograniczenia w dostępności. Obecnie każdy, kto ma konto w Google może korzystać z niego do woli. Nie wiadomo dokładnie, jaki odsetek witryn korzysta z tego narzędzia, dane są różne, ale jest to na pewno ponad 50%. Dzięki temu Google uzyskuje szczegółowe informacje o tym, co dzieje się w dużej części witryn na całym świecie. Google Analytics dostarcza dużo informacji na temat tego, co dzieje się na witrynach.

Analytics między innymi określa:

  • Średnią liczba stron wczytanych przez użytkownika.
  • Wskaźnik porzucenia, czyli procent użytkowników, którzy wczytali tylko jedną stronę z Twojej witryny.
  • Suma czasu, jaką użytkownicy spędzili na Twojej witrynie. Liczona jest średnia pomiędzy pierwszym, a ostatnim załadowaniem strony. Jeśli użytkownik przejrzał tylko jedną stronę, to czas nie będzie policzony. Tak samo nie będzie doliczony czas, jaki poświecił użytkownik na czytanie ostatniej strony.
  • Google+ – za pomocą tego przycisku użytkownicy mogą oddawać głos na daną stronę. Nie jest do końca jasne, czy Google wykorzystuje to jako czynnik rankingowy, ale teoretycznie istnieje taka możliwość.
  • Pasek wyszukiwania Google – nie ma dokładnych danych ile osób używa paska wyszukiwania Google. Dzięki temu Google może śledzić zachowanie każdego użytkownika w sieci.
  • Chrome Personal Blocklist – jest to rozszerzenie do przeglądarki Chrome, dzięki któremu użytkownicy mogą wskazywać wyniki wyszukiwania, które im odpowiadają.

Po co analizować ruch w sieci?

Testowanie poszczególnych elementów na stronie internetowej, to przede wszystkim stawianie hipotez i próba ich weryfikacji. Jeśli zmienię element xx, to czy coś się zmieni? A jak będzie w przypadku zmiany yy? A może spróbuję z elementem zz? Pracę nad swoją witryną można zacząć od sprawdzenia elementów strony, które wydają się sprawiać najwięcej problemów użytkownikom.

Odpowiednie programy, które pozwalają analizować zachowania internautów na stronach internetowych to np. Hotjar, Yandex. Hotjar analizuje kliknięcia na stronie, dzięki czemu można zobaczyć, które elementy strony najbardziej przyciągają użytkownika. Na podobnej zasadzie działa program Yandex Metrica. Yandex jest solidną konkurencją dla Google Analytics. Oprócz opcji, które oferuje Google, umożliwia dodatkowo nagrywanie użytkowników.

Gdy już dowiemy się, co sprawia największą trudność użytkownikom, to warto coś z tym zrobić. Program, który pozwoli wdrożyć zmiany na stronie to Google Optimize.

Dzięki temu programowi, będzie można przeprowadzić różne testy i sprawdzić, jak wpływają na ruch na stronie np. Czy zmiana nagłówka wpłynie na konwersję strony? Czy rozmiar linków w sekcji X ma wpływ na ilość czytanych tekstów?

Wszelkie programy analityczne mogą dostarczyć niezwykle cennych danych na temat ruchu sieciowego. Warto z nich korzystać. Dane o tym, ile osób odwiedziło Twoją stronę danego dnia, oraz ocena, czy ruch ma tendencję wzrostową czy spadkową, to bardzo ważne informacje.

 

Analizatory logów

Za pomocą analizatorów logów można obserwować ruch robotów indeksujących. Indeksowanie zmienia się każdego dnia, ale dzięki odpowiednim programom można obserwować jego trendy. Czy proces się nasila czy słabnie? Pliki logów to historia wszystkich żądań wysłanych na sieciowy serwer, wszystkie kliknięcia, jedno po drugim. Korzystając z usług zewnętrznej firmy hostującej powinniśmy otrzymać darmowy dostęp do analizatorów tj. AWStats czy Webalizer.