Darmowa strona internetowa

Jak stworzyć darmową stronę internetową

 

To, że strona internetowa jest niezmiernie przydatną formą komunikacji z klientami, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Jak już wspomniałem, pełni rolę informacyjną wobec produktów, usług, historii firmy i jej referencji, czyli angażuje uwagę klienta i przekonuje go do działania (pozostania na stronie, zakupu, skontaktowania się z działem sprzedaży itp.). Po drugie, za pośrednictwem strony www możemy promować i budować własną markę. Bezpośredni i łatwy kontakt za pośrednictwem poczty e-mail i chatów na stronie oraz dzięki zapisom klientów do newslettera ułatwia budowanie własnej bazy lojalnych klientów.

Reklamowanie własnych produktów bez posiadania strony www jest też po prostu trudne. Większość systemów do prowadzenia kampanii płatnych wymaga podania strony www. Posiadając stronę mamy też szansę zaistnieć w wynikach wyszukiwarek internetowych (np. Google, Yahoo!, Bing, Yandex). Niestety, bez własnej domeny i serwisu, który moglibyśmy na niej założyć, możemy zaledwie wpisywać się w miejscach darmowych (np. w katalogach branżowych) lub pozostawiać bezpłatne wizytówki firmowe (np. w Google Moja Firma). Takie działania są jednak półśrodkami, więc jeśli poważnie myślisz o promocji właśnie w sieci, prawdopodobnie nie pozostaje ci nic innego, jak zainwestować we własną domenę, hosting i zbudować serwis www.

Skoro uogólniliśmy, że strona jest niezbędna, trzeba jeszcze podkreślić znaczenie tego, o czym większość osób zapomina, mianowicie dopasowaniu strony do własnych aktualnych potrzeb. Bardzo często zdarza się, że właściciele firmy posiadają  niedoinwestowane strony www (np. duże firmy, o już zdobytej renomie, traktują Internet jako zło konieczne i stawiają w nim brzydkie, byle jakie, mało przyjazne i mało użyteczne strony). Zdarzają się i przeciwne sytuacje. Firmy, które nie mają wielkich potrzeb funkcjonowania w sieci, budują rozbudowane serwisy, a te już na etapie powstawania pochłaniają masę energii i są kosztowne.

Zanim więc zdecydujesz się na samodzielne stworzenie strony lub zlecenie jej budowy, dokładnie określ też swoje potrzeby co do niej i odpowiedz na podstawowe pytania:

Ilu użytkowników odwiedzi Twoją stronę? 

Czy Twoja strona będzie służyć również do sprzedaży jako sklep? 

Jak i gdzie masz zamiar reklamować swoją stronę www? 

Nie ma konieczności posiadania własnej domeny i serwisu www razem ze stroną. Zawsze możesz skorzystać z darmowych ofert strony, a nie jest je trudno znaleźć w Internecie. W jakich przypadkach powinieneś zdecydować się na darmowe rozwiązanie:

  • jeżeli specyfika twojego biznesu powoduje, że nie potrzebujesz profesjonalnej strony internetowej, prowadzisz bowiem np. lokalny sklep spożywczy i jedyne, czego oczekujesz od strony www, to miejsce na jego adres;
  • kiedy, odwrotnie, potrzebujesz mieć adres strony, by wpisać go na ulotkach lub wizytówkach;
  • jeśli chcesz zaistnieć na Mapach Google;
  • zawsze, gdy nie masz funduszy na budowę płatnej strony internetowej, a strony potrzebujesz.

Masz do wyboru dwie bezpłatne opcje:

  • skorzystać z serwisów pozwalających budować strony firmowe w ramach swoich domen (twoja strona będzie częścią tych serwisów);
  • wykorzystać okres promocyjny na domenę i hosting, a serwis zbudować samodzielnie (pamiętaj tylko, że promocja kiedyś się skończy i trzeba będzie zapłacić lub szybko zacząć szukać kolejnej darmowej promocji).

Poruszając sprawę personalizacji i zasięgu autopromocji w sieci, wspominałem wcześniej o bezpłatnym rozwiązaniu, jakim jest darmowa wizytówka firmy w Google Moja Firma. Do stworzenia takiej wizytówki nadaje się też strona www w Google Business (połączona z Mapami Google). Można również skorzystać z któregoś darmowego kreatora stron internetowych, które darmowy adres www często oferują w pakiecie.

Posiadając darmowy adres www mamy mniejsze możliwości wzbudzania zaufania naszych klientów. Wysyłana poczta e-mail będzie w takim przypadku przesyłana z darmowego konta Gmail lub z domeny, która do nas nie należy. Może to wzbudzić wątpliwości klientów co do naszych intencji lub stabilności finansowej. Wszystko zależy od branży, w jakiej działamy, oraz skali naszego działania. Przykładowo, jeśli prowadzisz małą firmę remontową, to takie darmowe rozwiązania są doskonałym sposobem na dotarcie do klientów. Dzięki darmowej stronie www możesz pokazywać realizacje swoich ofert i publikować ogłoszenia w portalach, dodając przy tym swój adres e-mail oraz adres strony www. W takim przypadku klientom zależy bardziej na kontakcie z Tobą, omówieniu oferty oraz ewentualnym obejrzeniu referencji, niż na sprawdzaniu, czy Twoja strona jest stworzona na tych samych zasadach co strony banków.

Pamiętaj jednak, że większość z serwisów dających możliwość darmowego utrzymania stron na swoich serwerach z użyciem subdomen ma cel, jakim jest tak naprawdę zachęcenie do skorzystania z płatnych wersji domeny. Darmowym opcjom towarzyszą zazwyczaj  bardzo ograniczone funkcjonalności, obwarowane całym zestawem rozmaitych restrykcji i trudno pozycjonować tak ulokowane strony w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google. Pojemność dysku mieści się w przedziale od 500 MB do 2 GB, liczba adresów e-mail od jednego do dwóch, brakuje natomiast możliwości publikowania filmów oraz stawiania sklepów internetowych. Spodziewaj się też wyświetlania nie twoich reklam na twoich stronach oraz pojawiania się linków do innych serwisów. Platformy tego typu starają się bowiem jakoś zrekompensować sobie darmowe plany utrzymania witryn internetowych.

Wskazałbym więc łącznie takie powody, dla których warto pomyśleć o płatnej wersji strony internetowej:

  • nie możesz korzystać z praw właściciela domeny, bo nim nie jesteś;
  • jako subdomena ― mimowolnie reklamujesz domenę główną, drukując np. własne wizytówki z adresem jej strony;
  • reklamy, które wyświetlają się w serwisach darmowych, mogą zrazić twoich klientów;
  • nie osiągniesz dobrej wartości SEO, czyli masz mniejsze szanse na pojawienie się w darmowych wynikach wyszukiwania Google;
  • niechciane linki zewnętrzne dopisywane są do twoich stron www;
  • 500MB do 2GB to tak naprawdę mała pojemność dysku, a ograniczenia przepustowości wpłyną na zmniejszenie tempa transmisji danych;
  • płatna wersja strony firmowej pozwoli ci na skalowanie wydatków w zależności od potrzeb: możesz nie mieć ograniczeń co do użytych skryptów, pojemności, szybkości i dostępności, ale wszystko zależy od tego, jakiego dostawcę wybierzesz i jakie fundusze masz do dyspozycji.

Darmowe platformy do tworzenia i utrzymania stron, które można polecić:

WIX (wix.com) to subdomena oraz 500 MB na darmową stronę plus email — pozwala na stworzenie strony internetowej za pomocą prostego konfiguratora działającego na zasadzie przeciągnij i upuść blok oraz uzupełnij treściami. Wprawdzie w swej wersji darmowej wyświetla reklamy, ale już w wersji płatnej możesz po niej oczekiwać dużej przestrzeni dyskowej (20 GB), możliwości  stworzenia sklepu oraz przeprowadzenia kampanii e-mail.

 

Site123 (site123.com) to subdomena oraz 500 MB na bezpłatną stronę i email — charakteryzuje się dużą ilością szablonów. Niestety, podobnie jak na innych darmowych platformach tego typu, nie unikniesz wyświetlania reklam na swoich stronach.

Zaletą serwisu jest za to obsługiwanie wielu języków świata. Jak deklaruje sam Site123, jest ich ponad osiemdziesiąt. Intuicyjny i prosty panel tworzenia stron oraz możliwość skalowania rozwoju strony przez kolejne płatne wersje, to zalety Site123.

 

Google Moja Firma (www.google.com/intl/pl_pl/business/)

W Google.com prostą a bezpłatną stronę możesz zbudować za pomocą kreatora online (https://www.google.com/intl/pl_pl/business/website-builder/).

Google oferuje zresztą cały zestaw narzędzi wspomagających przedsiębiorców. Większość z tych serwisów dostarczanych jest klientom zupełnie za darmo. Nie zastąpią one w pełni, co prawda własnych serwisów, ale są przydatne w sprzedaży oraz działaniach pozycjonowania, optymalizacji oraz mierzenia efektów działalności w sieci.

Google Moja Firma i wizytówka firmy stają się szczególnie przydatne w połączeniu z Mapami Google. Dobrze opisane i uzupełnione profile o usługi, zdjęcia, informacje o firmie itp. pomagają w wyświetlaniu firmy w wynikach map.

Dlatego nawet jeśli masz własną domenę internetową, to stworzenie profilu w Google Moja Firma powinno być dla ciebie ważnym priorytetem.

Webnode (webnode.com) jest także generatorem darmowych stron www, oferując utrzymanie serwisów, pocztę i ograniczoną przestrzeń na pliki.

Podobnie jak poprzednio wymienione serwisy, Webnode umożliwia założenie i zarządzanie stronami osobistymi, blogami, wizytówkami firm w sieci. Bezpieczeństwo danych i kopie zapasowe, dostęp do szablonów stron z różnymi widokami oraz pomoc ze strony administratorów serwisu.

WordPress (wordpress.org) oferuje zaś nie tylko domenę i sprawdzone rozwiązania, ale także pewne i stabilne serwery, więc jeśli prowadzisz tylko blog, wiedz, że to dobre rozwiązanie dla osób piszących na własny lub firmowy użytek.

Related posts