Dane strukturalne inaczej nazywa się danymi uporządkowanymi.

Są to dane zawarte na stronie internetowej, które umożliwiają wyszukiwarkom lepsze zrozumienie ich treści. Takie rozwiązanie niesie za sobą ogromne korzyści i możliwości.
Wyszukiwarkom zależy, aby w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby użytkownika. Jak najbardziej trafne odpowiedzi na zapytanie użytkownika mają ogromne znaczenie. Nie jest to łatwe. Skąd wyszukiwarka ma mieć pewność, że treści na stronie są wiarygodne, wyczerpujące, a przede wszystkim przydatne i interesujące dla użytkownika? Z tego właśnie powodu zostały wprowadzone metadane, czyli dane opisujące dane. Dzięki temu wyszukiwarkom łatwiej jest zrozumieć treść zawartą na stronie internetowej. Tak naprawdę, są to korzyści dla każdej ze stron – dla właścicieli witryn, wyszukiwarek i użytkowników.
Metadane pokazują wyszukiwarkom, o czym jest dana strona internetowa. Na przykład: „to jest strona z przepisami kulinarnymi dla kuchni włoskiej”, „to jest blog psychologiczny ”, „a to jest sklep internetowy z butami damskimi, tu jest cena w złotówkach, a tam rozmiary butów” itp. Metadane umieszczone są na stronie internetowej, zgodnie z ogólnoprzyjętymi standardami.
Dzięki temu są uporządkowane, a wszystkie informacje można klasyfikować, analizować i porównywać. Takie podejście pozwala wyszukiwarkom zwracać jeszcze lepsze wyniki na zapytanie użytkownika. Jakie jeszcze korzyści ma użytkownik z danych strukturalnych? Przede wszystkim są to tzw. fragmenty rozszerzone (rich snippets), które pojawiają się przy danym wyniku wyszukiwania.
Warto to zobrazować na konkretnych przykładach:
  • Blog – w przypadku bloga mogą to być ocena, ilość głosów i data publikacji.
  • Sklep internetowy – dla e-sklepu będzie to ocena danego produktu, opinie, cena, ilość towaru na stanie. Wyróżnione są najważniejsze informacje, które mogą się okazać interesujące dla użytkownika. Jeśli pojawi się jeszcze zdjęcie produktu, to może to być dodatkowa zachęta.
  • Przepisy kulinarne – ocena, opinie, czas przyrządzenia potrawy, składniki. Podobnie, jak w przypadku produktów, może pojawić się zdjęcie potrawy, co zwiększy szansę na kliknięcie w link.
  • Bilety na imprezy – co, gdzie, kiedy, czyli nazwa wydarzenia np. „Rihanna koncert”, miejsce koncertu oraz data wydarzenia.

Dane strukturalne zamieszczone na stronie muszą mieć poprawną składnię.

W przeciwnym razie wyszukiwarki nie będą mogły skorzystać z zamieszczonych metadanych. Ponadto, treść z błędnym kodem może jeszcze zaniżyć pozycję strony internetowej w rankingu wyszukiwania. Na szczęście są odpowiednie narzędzia, dzięki którym można automatycznie analizować poprawność danych strukturalnych i w razie czego wykryć ewentualne błędy.

Co to jest Schema.org?

Schema.org jest schematem znaczników danych strukturalnych. Powstał z inicjatywy Google’a, Microsoftu oraz Yahoo!. Projekt jest wspierany przez wszystkie większe wyszukiwarki internetowe. Na witrynie Schema.org znajdują się schematy znaczników, które są wspierane przez współpracujące ze sobą wyszukiwarki.
Narzędzie do testowania uporządkowanych danych https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/
audyt sklepu internetowegoDzięki znacznikom umieszczonym na stronie internetowej, wyszukiwarki mogą lepiej zrozumieć wszystkie informacje na niej zawarte. Przez to użytkownik otrzyma trafne, jeszcze bardziej zgodne z jego oczekiwaniami wyniki. Schema.org działa podobnie jak mikroformaty, mikrodane oraz znaczniki RDFa dla fragmentów sformatowanych (czyli, wspomniane już wcześniej, fragmenty rozszerzone z ang. rich snippets). Dawniej Google wspierał trzy standardy znaczników – mikrodane, mikroformaty i RDFa. Schema.org wykorzystuje format mikrodanych i słownik znaczników, wspólny dla wszystkich wyszukiwarek.
Dzięki Schema.org, twórcy stron internetowych nie muszą już iść na żaden kompromis podczas tworzenia witryny. Nie muszą się już zastanawiać, czy ten typ znaczników wspiera dana wyszukiwarka, czy też nie. Schema.org to jeden zestaw znaczników, taka sama ich składnia i wsparcie wszystkich największych wyszukiwarek internetowych. Jest to także ułatwienie pracy wyszukiwarkom wyodrębniającym metadane, gdyż mogą się skupić na obsłudze tylko jednego formatu.
Podstawowe pojęcia:
  • Obiekty (z ang. entity) – w terminologii kodu semantycznego, obiektami nazywa się namacalne przedmioty, coś co jest, istnieje, żyje. W sklepie internetowym, który ma strony z różnymi ubraniami, akcesoriami dla kobiet itp. to w języku semantycznym można powiedzieć, że są to strony o danych obiektach, że obiekty istnieją, żyją na stronach internetowych. Pierwszym etapem w Schema.org jest znalezienie odwzorowania danych obiektów w katalogu typów.
  • Typy (elementy z ang. items) – Schema.org jest właśnie ogromnym i cały czas rozbudowywanym katalogiem „typów”. Zadaniem tych elementów jest klasyfikacja wszystkiego, co tylko można pokazać na stronach internetowych.
  • Właściwości (ang. property) – są w postaci tabeli. To atrybuty jednoznacznie opisujące dany obiekt. Każda właściwość posiada nazwę w kolumnie Property, typ (ang. Expected Type) oraz opis (ang. description). Kolumna Expected Type pokazuje, czy dana właściwość jest zwykłą wartością tekstową (np. nazwa) czy jest typem (bardziej skomplikowaną formą).
Często się zdarza, że typy są zagnieżdżone w innych typach. Najlepiej się o tym przekonać, szukając typów Schema.org do obiektów na swoich stronach. Mogą to być proste opisy np. czerwony, duży, prosty itp. lub bardziej skomplikowane jak 13 stycznia 2017 roku. Mogą też być jeszcze bardziej zawiłe właściwości i obiekty. Takim przykładem jest koncepcja, polegająca na składaniu większych rzeczy z mniejszych, np. szafa, która jest samodzielnym obiektem, składa się z mniejszych elementów szuflad, półek, drzwi itp., które też są samodzielnymi obiektami.
Schema.org to zbiór konwencji, służących do modelowania skomplikowanych rzeczy ze świata rzeczywistego i oznaczania ich w sposób możliwy do zrozumienia przez wyszukiwarki internetowe. Dzięki temu, wyszukiwarki potrafią lepiej zinterpretować treść znajdującą się na stronach. Nie tylko dopasować słowa/frazy kluczowe, ale wyciągnąć jak najwięcej informacji z całego kontekstu. To z kolei umożliwia lepsze prezentowanie danych użytkownikom, dokładniejsze dopasowanie wyników, lepszą trafność.
Każdy typ Schema.org ma swoje miejsce w hierarchicznym drzewie rodzinnym. Hierarchia zwana jest także dziedziczeniem. Hierarchia z kolei obejmuje kategorie, począwszy od ogółu do szczegółu, co nazywa się ontologią.
Specyfikację znaczników schema można znaleźć na witrynie http://schema.org/docs/full.html.
Przydatnym narzędziem może się również okazać Rich Snippets Testing Tool (https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/). Za jego pomocą można sprawdzić poprawność implementacji znaczników schema.org oraz podpatrzeć, jakie informacje mogą zostać z nich wyodrębnione przez Google’a.
Ramowy plan dodawaniu kodu Schema. Org do stron internetowych:
  • Wybór odpowiedniego typu Schema.org. Należy wybrać taki, który najlepiej opisuje obiekty znajdujące się na stronach. W zależności od rodzaju strony, na każdej z nich może być inny typ Schema.org.
  • Każdy modelowany archetyp strony należy szczegółowo odwzorować na właściwości typu Schema.org.
  • Wybór odpowiedniej metody wprowadzania kodu Schema.org na stronie.
  • Edycja szablonów dokumentów HTML, modyfikacja skryptu lub zmiana ustawień w systemie CMS. Należy wybrać odpowiednią metodę w zależności od budowy witryny. Następnie należy dodać znaczniki Schema.org.]
  • Test nowego kodu – sprawdzenie, czy składnia jest poprawna i czy obiekty złożone są prawidłowo modelowane.
  • Monitoring wyszukiwarek – jak przetwarzają dane strukturalne na witrynie. Następnie analiza czy i w jaki sposób metadane są widoczne w wynikach wyszukiwania.a
Do you like Westom's articles? Follow on social!
Comments to: Co to są dane strukturalne Google? Schema

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    KURS SEO od PODSTAW z RABATEM

    kurs seo

    E-commerce

    KPI (Key Performance Indicator), to kluczowe wskaźniki, które pozwalają mierzyć skuteczność założonych celów. Mogą to być na przykład cele finansowe (np. zwiększenie zysków, obrotów, zmniejszenie kosztów, zwrotu z inwestycji), cele w interakcji z klientem (jakość obsługi klienta, efektywność tej obsługi, procent niezadowolonych/zadowolonych klientów), cele techniczne (szybkość ładowania się strony www, poziomy odrzuceń strony z powodów […]
    Programy do analizy zachowania użytkowników na stronach www pozwalają na zbieranie, nagrywanie i prezentowanie danych z ruchu na stronach internetowych. Mamy do dyspozycji programy płatne oraz bezpłatne. Zazwyczaj koszt zależy od wielkości badanej próby. Najpopularniejsze programy w tej kategorii to: Hotjar Hotjar jest bezpłatny w bardzo ograniczonym zakresie. Funkcje przydatne z praktycznego punku widzenia są […]

    Worlwide

    KSIĄŻKA E-COMMERCE W PIGUŁCE 2021 ebook o ecommerce Wyselekcjonowanie I Najważniejsze | Praktyczne | Skuteczne | Ciekawie napisane WSZYSTKO CO ISTOTNE W JEDNEJ KSIĄŻCE O E-COMMERCE Hosting – Domena – Strona internetowa – CMS – WordPress – Joomla – Drupal – SSL – Let`s Encrypt – Platformy sklepowe – PrestaShop – Oscommerce – Shopware – […]
    Potrzebujesz pomocy przy kampaniach Google Ads? Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825 Czym jest Google Ads? Google Ads (poprzednio Google Adwords) to system reklamowy, dzięki każdy posiadający wystarczające fundusze może  błyskawicznie wyświetlić swoją reklamę tekstową, graficzną lub wideo w wyszukiwarce Google, w poczcie Gmail, YouTube oraz u partnerów firmy Google. Zasada działania […]
    Potrzebujesz profesjonalnego pozycjonowania stron www? Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825 Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) […]
    Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia sprzedaży online? Google Ads, Facebook, YouTube, SEO? Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825 Co to jest reklama internetowa i jakie są formy? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię skuteczność różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę […]
    KPI (Key Performance Indicator), to kluczowe wskaźniki, które pozwalają mierzyć skuteczność założonych celów. Mogą to być na przykład cele finansowe (np. zwiększenie zysków, obrotów, zmniejszenie kosztów, zwrotu z inwestycji), cele w interakcji z klientem (jakość obsługi klienta, efektywność tej obsługi, procent niezadowolonych/zadowolonych klientów), cele techniczne (szybkość ładowania się strony www, poziomy odrzuceń strony z powodów […]
    Programy do analizy zachowania użytkowników na stronach www pozwalają na zbieranie, nagrywanie i prezentowanie danych z ruchu na stronach internetowych. Mamy do dyspozycji programy płatne oraz bezpłatne. Zazwyczaj koszt zależy od wielkości badanej próby. Najpopularniejsze programy w tej kategorii to: Hotjar Hotjar jest bezpłatny w bardzo ograniczonym zakresie. Funkcje przydatne z praktycznego punku widzenia są […]
    Analityka internetowa polaga na zbieraniu i analizie danych ze stron internetowych. Na podstawie zgromadzonych informacji bada się zachowania użytkowników sieci oraz analizuje ruch wg ustalonych wcześniej parametrów, np. źródła ruchu (płatne, bezpłatne), lokalizacja (np. kraj, miasto), płeć, wiek, zainteresowania itd. Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia przy analityce internetowej? Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825 Liczby powiedzą ci […]

    Ostatnio chętnie czytane

    Czym jest dobry audyt sklepów internetowych? Potrzebujesz profesjonalnego audytu swojego sklepu? Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825 Audyt sklepów internetowych to sprawdzenie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych czynników mających realny wpływ na Twój biznes w Internecie. W trakcie audytu weryfikuje się  wszystkie elementy mające powiązanie z e-commerce, w tym SEO, SEA, UX, UI, […]
    Czy warto odbyć szkolenie z SEO (search engine optimization)?  Nauka  pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych to zajęcie dla osób o szerokiej wiedzy, potrafiącej łączyć wiele dziedzin (np. IT, content marketing, UX), cierpliwej i potrafiącej współpracować z klientami. Po kursie z zakresu SEO każdy powinien znać techniki zdobywania widoczności w Internecie, po przez działania optymalizacyjne na […]
    Potrzebujesz profesjonalnego pozycjonowania stron www? Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825 Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) […]
    Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia sprzedaży online? Google Ads, Facebook, YouTube, SEO? Poproś o bezpłatną wycenę – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825 Co to jest reklama internetowa i jakie są formy? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię skuteczność różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę […]

    Kategorie

    Login

    marketing treści
    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.