Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Czym jest wyszukiwanie semantyczne

Wyszukiwanie semantyczne jest podstawowym zagadnieniem w sztucznej inteligencji. Jest niezwykle pomysłowym i nowoczesnym rozwiązaniem w przeszukiwaniu i analizowaniu zbiorów danych. Głównym celem wyszukiwania semantycznego jest dostarczenie kompleksowych informacji. W internecie wyszukiwanie semantyczne występuje w „relacji” użytkownik – wyszukiwarka. Internauta wpisuje zapytanie w pole wyszukiwania, a wyszukiwarka ma za zadanie „zrozumieć”, co użytkownik miał na myśli i pokazać mu najbardziej trafne, i spełniającego jego oczekiwania wyniki.

W praktyce wygląda to tak, że wyszukiwarki nie tylko znajdują pasujące słowa i frazy kluczowe, ale starają się je zrozumieć i zinterpretować. Nie skupiają się tylko na pojedynczych hasłach, ale starają się zrozumieć cały kontekst.

Algorytmy w wyszukiwaniu semantycznym łączą ze sobą inteligentne rozwiązania w zakresie filtrowania oraz nawigacji danych. Standardowe wyszukiwanie polegało tylko na rozpoznawaniu określonych ciągów znaków i łączeniu ich z zapytaniem użytkownika.

Wyszukiwanie semantyczne koncentruje się na całym kontekście.

Czym się charakteryzuje wyszukiwanie semantyczne?

Charakteryzuja je cztery składowe, tak zwane 4V:

  • VOLUME – duża ilość danych, przetwarzanie wręcz nieograniczonych ilości danych i wydobywanie z nich ciągle nowych informacji.
  • VELOCITY – duża zmienność danych, częstotliwość pojawiania się nowych danych i szybkość, z jaką trzeba te dane przetworzyć.
  • VARIETY – duża różnorodność danych, możliwość obsługiwania różnych typów danych, jak treść, grafika, video i audio.
  • VERACITY – wiarygodność, weryfikacja przetworzonych danych.

Jakie niesie ze sobą możliwości wyszukiwanie semantyczne?

  • Umożliwia nieograniczony przepływ informacji.
  • Ujednolica dane gromadzone w bazach danych.
  • Jako jedno z podstawowych narzędzi, wspomaga wszelkiego rodzaju procesy analityczne.
  • Jest podstawą inteligentnych sieci.

Semantyczne słowa kluczowe

Można powiedzieć, że semantyczne słowa kluczowe są stosowane, jako nowoczesna forma optymalizacji witryny pod kątem SEO. Semantyczne słowa kluczowe są związane z algorytmami Google’a.

Dawniej optymalizacja treści pod kątem SEO polegała na jak największym wysyceniu tekstu słowami kluczowymi. Im więcej było słów kluczowych w treści, tym było lepiej. Należało osiągnąć pewien procent występowania danego słowa kluczowego w stosunku do całej treści.

Jaki to był dokładnie procent – nie wiadomo, pewnie też to przedstawiało się różnie. Żeby zobrazować jak to teraz wygląda, to załóżmy, że kiedyś było to 10%, a teraz jest to tylko 1 %. Taki spadek jest spowodowany głównie tym, że powstawało dużo nienaturalnych treści, ukierunkowanej tylko na zapchanie jej jak największą ilością słów/fraz kluczowych. Treść służyła głównie pozycjonowaniu, a nie użytkownikom.

Ale nie taki jest przecież cel internetu. Treści mają być przede wszystkim przyjazne użytkownikom, a w drugiej kolejności wyszukiwarkom.

Google przeciwstawiając się takim nieczystym praktykom, ciągle udoskonala swoje algorytmy wyszukujące. I tak najpierw powstał algorytm Panda, przeciwko treściom niskiej jakości, następnie Hummingbird, który próbuje również zrozumieć użytkownika.

Nie oznacza to wcale, że słowa kluczowe przestały mieć jakiekolwiek znaczenie. Nie, nie przestały i nie przestaną być ważne. Warto je jednak wspierać. Teraz liczą się bardziej semantyczne słowa kluczowe.

Semantyczne słowa kluczowe (ang. LSI – Latent Semantic Indexing) są to powiązane ze sobą słowa lub całe frazy. Słowa te nie muszą być synonimami, mogą być ze sobą blisko spokrewnione. Jak to się ma do rzeczywistości, to najlepiej będzie przedstawić na przykładzie.

Na przykład dla słowa „zamek”: zamek może być budowlą murowaną, z piasku, może być też zamek w drzwiach lub zamek błyskawiczny w kurtce. Albo dla słowa „żak”: może to być polski aktor, student, wydawnictwo, nazwa firmy itd. Skąd zatem wyszukiwarka wie, co użytkownik miał na myśli wpisując w pole wyszukiwania dane słowo? Może wczoraj internaucie chodziło o zamek do drzwi, a dzisiaj interesuje go już zamek do kurtki?

I w tym momencie wchodzą właśnie semantyczne słowa kluczowe. Wyszukiwarka nie dopasowuje tylko słowa do słowa, frazy do frazy, tylko analizuje całą otoczkę. Skanuje zawartość całej danej podstrony z danym słowem/frazą i analizuje cały kontekst. I tak dla wcześniej przytoczonych przykładów możemy teraz zobaczyć jakie słowa/frazy mogą być semantyczne spokrewnione.

  • Zamek jako budowla – historia, król, średniowiecze itp.
  • Zamek z piasku – morze, wakacje, zabawa, dzieci itp.
  • Zamek w drzwiach – drzwi, bezpieczeństwo, klucz itp.
  • Zamek błyskawiczny – kurtka, krawcowa, szycie itp.
  • Żak (aktor) – film, aktor, Ranczo, telewizja itp.
  • Żak (student) – średniowiecze, uczelnia, nauka itp.
  • Żak (wydawnictwo) – nauka, podręczniki, książki, księgarnia itp.
  • Żak (firma przewozowa) – transport, dojazd, komunikacja itp.

Jak już wiadomo, na jakiej zasadzie działa semantyczne dopasowanie, to może warto spróbować wdrożyć semantyczne słowa kluczowe na własnej witrynie. Jak to zrobić ? Jak je znaleźć? Można to zrobić na cztery różne sposoby:

  • Dynamiczne podpowiedzi podczas wpisywania zapytania w pole wyszukiwania.
  • Skorzystać z podpowiedzi w sekcji „wyszukiwania podobne do”.
  • Przyjrzeć się pogrubionym słowom/frazom w wynikach wyszukiwania – to są właśnie semantyczne słowa kluczowe.
  • Skorzystać z narzędzi online – przydatny będzie Planer Słów Kluczowych Google’a (https://adwords.google.com/KeywordPlanner) lub narzędzie LSIGraph toll (https://lsigraph.com/), które niestety nie jest jeszcze dostępne dla języka polskiego.

Znalezione semantyczne słowa kluczowe najlepiej wdrożyć w następujące elementy strony(podobnie jak w przypadku zwykłych słów kluczowych):

  • Tytuł strony i nagłówki.
  • Adres URL.
  • Meta tagi oraz znacznik alt i nazwa obrazka w przypadku grafiki.
  • Tekst kotwiczący.
  • W całą treść podstrony.