Co to jest wyszukiwarka internetowa?
Wyszukiwarka internetowa to program, który umożliwia przeszukanie sieci internetowej i na podstawie algorytmów gromadzi, porządkuje i prezentuje informacje.
Powszechny dostęp do Internetu to milowy krok dla ludzkości. Obecnie mamy wręcz nieograniczony dostęp do wiedzy i informacji. Wyszukiwanie jest podstawowym narzędziem w Internecie. W sieci szukamy wszystkiego i chcemy dostać natychmiastową odpowiedź. Coś, co jeszcze kilkanaście lat temu wymagałoby od nas poświęcenia sporej ilości czasu, teraz zajmuje tylko kilka sekund. Aby się czegoś dowiedzieć, po prostu wpisujemy hasło do wyszukiwarki i w ciągu chwili zwracana jest nam odpowiedź. Kiedyś, wymagało to sięgnięcia po książkę, wyprawy do biblioteki lub rozmowy z odpowiednimi ludźmi. Dziś dostajemy wszystko niemal od ręki. Mało tego, przy okazji możemy załatwić całą masę innych spraw: zapłacić rachunki, zrobić zakupy czy porozmawiać z przyjaciółmi.
Tak drastyczne i jednocześnie fundamentalne zmiany inwestorzy określają, jako „zdarzenie destrukcyjne”. Stoją za tym wyszukiwarki i potrzeba uzyskania jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania przez użytkownika. Miejsce w rankingu, jak wielokrotnie udowodniono, przekłada się bezpośrednio na kondycję finansową firmy. W Internecie szukamy wszystkiego – produktów, usług i zasobów. Osiągnięcie wysokiego wyniku wyszukiwania jest nie lada wyzwaniem. Spróbujemy jednak krok po kroku poznać tę drogę, a także wszystkie zagadnienia związane z optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (z ang. SEO – search engine optimization).
Po co powstały wyszukiwarki
Użytkownicy Internetu mają swobodny i darmowy dostęp do wielu różnych wyszukiwarek. Mogą wybierać do woli. Jeśli któraś z nich nie spełni stawianych przed nią oczekiwań, to zostanie szybko zastąpiona inną. Dla użytkowników najważniejsza jest trafność oraz szybkość wyszukiwania.
Twórcy wyszukiwarek nieustannie pracują nad poprawą ich działania. Praca ta, to nie tylko spory finansowy wydatek, ale również jest to inwestycja czasu i odpowiednich zasobów. W sposób ciągły są zatem badane odpowiedzi na zapytania i następnie porównywane wyniki z wynikami konkurencyjnych silników. Prowadzone są testy śledzenia wzrokowego (zostaną omówione w dalszej części rozdziału) i budowane strategie relacji publicznych i kampanii marketingowych.
Wyszukiwarki zarabiają przede wszystkim dzięki reklamie
Zyski generuje głównie model płatności za kliknięcie – PPC (pay per click). Reklamodawcy płacą tylko za realne kliknięcia w reklamę. Trafność wyników bezpośrednio przekłada się na wydajność wyszukiwarki. Próby manipulacji kolejnością odpowiedzi na zapytanie, mające na celu faworyzowanie reklam ( ang. spam), są natychmiast udaremniane. Wynika to z faktu, że wszyscy szanujący się twórcy wyszukiwarek współpracują ze specjalnymi zespołami ds. spamu. Taki zespół odpowiada za znajdowanie i usuwanie śmieciowych wyników wyszukiwania. Jest to bardzo ważne dla
specjalistów od SEO, którzy muszą uważać, aby ich metody nie zostały rozpoznane jako próby przesłania spamu. W takim wypadku mogą zostać nałożone surowe kary na stronę, nad którą pracują.
Siła Google’a
W większości krajów na całym świecie dominującą przeglądarką internetową jest Google. Z małymi wyjątkami (Rosja – Yandex, Chiny – Baidu) Google rozdaje karty zarówno w wynikach naturalnych jak i płatnej reklamie (Google Ads).
W Polsce z Google’a korzysta aż 95% użytkowników. Na kolejnych miejscach w naszym kraju są: Bing (3,63%), Yahoo (0,83%) oraz DuckDuckGo (0,18%).
Siłą napędową wyszukiwania w Internecie na skalę światową pozostaje, mimo wszystko, silnik amerykańskiego giganta; to pod niego inwestycje w SEO są najwyższe – to się po prostu opłaca najbardziej.
Kto i czego szuka
Szukając informacji i wpisując hasło do wyszukiwarki, zwykle podajemy więcej niż jedno słowo. Jest to zbiór lub sekwencja słów kluczowych i/lub fraz. Czasem zadajemy dokładne pytanie, ale na ogół wpisujemy zlepek słów z nadzieją, że wyszukiwarka odgadnie nasze prawdziwe intencje.
Dzisiejsze SEO w dużym mierze wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii w zrozumieniu zamierzeń użytkowników oraz tendencji w ich zapytaniach. Kluczowe staje się zrozumienie, jak ludzie dobierają słowa i konstruują frazy by dotrzeć do konkretnej usługi czy produktu. Przedsiębiorstwa pragnące pozycjonować swoje strony muszą zrozumieć, w jaki sposób użytkownik korzysta z wyszukiwarki, by osiągnąć swój cel (odnaleźć informację). Większe pojęcie na ten temat pozwoli na dotarcie do szerszej grupy docelowej i utrzymanie jej na długo, jako swojego klienta.
Wyszukiwarki internetowe stale ewoluują i stają się coraz bardziej wyrafinowane, lecz sam proces wyszukiwania zmienił się na przestrzeni ostatnich lat tylko w niewielkim stopniu:
Użytkownik, po wstępnym określeniu informacji, której potrzebuje, wykorzystuje jedno z trzech rodzajów podstawowych zapytań:
- Zapytanie nawigacyjne – szuka informacji o danej witrynie internetowej i próbuje ją odnaleźć.
- Zapytanie transakcyjne – chce nabyć jakiś przedmiot lub usługę.
- Zapytanie informacyjne – szuka informacji na temat konkretnego faktu lub zdarzenia.
Następnie użytkownik konstruuje zapytanie, zwykle w postaci jednego bądź kilku słów. Bardziej zaawansowani użytkownicy stosują bardziej rozwinięte zapytania, dzięki temu zwiększają dokładność otrzymanych odpowiedzi, jak i skracają czas ich otrzymania.
Użytkownikowi zwracany jest wynik jego zapytania, który zostaje przez niego zweryfikowany – user odpowiada sobie na pytanie, czy odpowiedź go satysfakcjonuje, czy potrzebne jest uszczegółowienie lub przeformułowanie zapytania.
Jeśli użytkownik będzie zadowolony z uzyskanej odpowiedzi, poczyta to jako zaletę nie tylko wyszukiwarki, ale również odnalezionej strony.
Ruch w sieci, jaki tworzą wyszukiwarki, jest bardziej ceniony niż jakikolwiek inny rodzaj ruchu w sieci. Wyszukiwarki są potężnym narzędziem w Internecie i bazą do zaistnienia przedsiębiorstwa nie tylko na rynku lokalnym, ale i globalnym.
Użytkownik ma jakiś określony cel i za pomocą wpisanego zapytania chce do niego dotrzeć. Dlatego trafność wyszukiwarek ma kolosalne znaczenie. Nie jest to przecież wpisywanie konkretnego adresu URL w pasku adresu, kliknięcie linka czy zakładki.
Przeprowadza się wiele badań nad różnymi grupami zapytań, aby jeszcze bardziej udoskonalić wyszukiwarki. Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym rodzajom zapytań, o których wspomnieliśmy już wcześniej.
Rodzaje zapytań w wyszukiwarkach
Zapytanie nawigacyjne
Wpisując taki rodzaj zapytania chcemy uzyskać ścieżkę dostępu do określonej strony internetowej. Nie raz zdarza się, że kojarzymy część jej adresu albo nawet znamy go w całości – w uzyskaniu dokładnego adresu lub w jego potwierdzeniu służy wyszukiwarka, często ustawiana na stronę startową.
Ze względu na fakt, że użytkownik nie ma dokładnej wiedzy na temat adresu strony, do której chce się dostać, wyszukanie danej strony w wyszukiwarce jest wyżej cenione przez marketingowców, niż dotarcie do niej poprzez bezpośrednie wpisanie jej adresu (użytkownik jest potencjalnie nowym lub świeżym klientem). W przypadku, gdy użytkownik dopytuje wyszukiwarki o dokładny adres, marketingowiec wie, że potencjalny klient nie trafił na nią przypadkiem (klikając np. w łączy lub odnośnik) – jest zatem potencjalnie dużo bardziej zainteresowany produktami lub usługami firmy i być może nie przyszedł „tylko popatrzeć” – jest więc cennym nabytkiem.
Wysoka pozycja w rankingu wyszukiwarki przy takich zapytaniach pozwala też uniknąć zagrożenia przejścia użytkownika do konkurencji, a wręcz pozwala też na odciągnięcie go od niej. Dla zapytań o znaną markę, szansa na kliknięcie odnośnika do innej, niż wyszukiwana, jest niestety niska.
Wartość ruchu sieciowego w przypadku zapytań nawigacyjnych określa się na średnim, a na zapytań z nazwą marki na bardzo wysokim poziomie.
Zapytania transakcyjne
Zapytania transakcyjne to nie tylko zapytania związane z płatnościami elektronicznymi. Owszem, spora z nich część wiąże się z późniejszym dokonaniem płatności za pomocą tradycyjnego przelewu czy przy pomocy pośrednika (DotPay, PayYou, Przelewy 24). Do zapytań transakcyjnych należą również takie działania, jak założenie konta mailowego, zarejestrowanie się na jakieś stronie internetowej czy znalezienie hotelu na wakacje (transakcje).
Ten rodzaj zapytania generuje najwyższą wartość ruchu sieciowego. Szacuje się, że ponad 80% wszystkich zapytań to zapytania informacyjne, a zapytania nawigacyjne i transakcyjne to tylko 10%.
Zapytanie informacyjne
W tym przypadku możliwości są niemal nieograniczone. Jest to najbardziej popularny, najczęstszy rodzaj zapytań w Internecie. Ludzie szukają dosłownie wszystkiego. Począwszy od newsów na portalach plotkarskich, po diagnozę choroby na podstawie swoich objawów. Szukają najnowszych wiadomości z kraju i zagranicy, informacji pogodowych, rozkładów jazdy, połączeń, wszelkich porad i pomysłów. Wystarczy tylko wpisać szukaną frazę, następnie kliknąć i czytać. Zapytania te, co do zasady, nie mają charakteru transakcyjnego, choć jeśli wyszukiwane są informacje o konkretnym produkcie, może to implikować chęć jego zakupu.
Ten rodzaj zapytania generuje średnią wartość ruchu sieciowego. Użytkownicy na ogół tylko surfują (ślizgają się) po sieci. Wpisują daną frazę, klikają i przeglądają zawartość strony. Rzadko konkretnie wczytują się w daną treść. Raczej pobieżnie przeglądają. Czasem użytkownikowi wystarczy tylko przeczytanie tytułu czy nagłówka. Stąd wzięło się właśnie określenie surfowanie czy ślizganie się, czyli nie zagłębianie się w dane zagadnienie.
Jednak często po takim pobieżnym przeglądaniu, użytkownicy przystępują do kolejnego, bardziej precyzyjnego wyszukiwania. Jest to okazja do lepszego zapoznania potencjalnego klienta z marką, lepszego zapadnięcia mu w pamięć i większej popularyzacji marki.
Wyszukiwanie adaptacyjne
Ten rodzaj zapytań polega na zbiorczym traktowaniu kolejnych zapytań danego użytkownika i odczytywania trendu i kierunku, w jakim szukający zmierza oraz czego szuka. Bazując na sekwencji zapytań możemy próbować zgadnąć, czego finalnie użytkownik chce się dowiedzieć lub co zrobić.
Celem tego rodzaju wyszukiwania jest zwrócenie wyników konkretnie na zamiar użytkownika. Łatwo samodzielnie sprawdzić działanie tego mechanizmu. Posłużmy się konkretnym przykładem. Chcąc znaleźć dobrego psychologa we Wrocławiu możemy wpisać w wyszukiwarkę hasło „psycholog” a w kolejnym zapytaniu „Wrocław”. Silnik wyszukiwarki domyśli się, że tak naprawdę chcieliśmy poznać listę psychologów we Wrocławiu (być może namyśliliśmy się na skorzystanie z usług psychologa i szukamy teraz takiego w swoim mieście). Im dłuższa sekwencja zapytań, tym i wyniki powinny być bardziej dokładne. Jeśli w kolejnej próbie wpiszemy „dobry”, to w efekcie otrzymamy listę polecanych psychologów we Wrocławiu.
Od strony wyszukiwarki do obsługi wyszukiwania adaptacyjnego potrzebne są pewne modyfikacje modelu wyszukiwania. Należy tu być bardzo ostrożnym, by model ten nie zakłócał działania wyszukiwarki, doszukując się związków (adaptując) między zupełnie niezależnymi zapytaniami.
Zapytania i zamiary
Jeszcze przed stworzeniem listy słów kluczowych dla pozycjonowania danej strony, warto określić zamiar, jaki jest przekazywany przez wszystkie wpisywane główne hasła. Zabieg taki pozwala szczegółowo zaplanować całą treść wspomagającą pozycjonowanie oraz określić, gdzie najlepiej umieścić linki i ewentualne reklamy. Dodatkowo warto podzielić użytkowników na różne grupy i skoncentrować się na indywidualnych zamiarach każdej z nich.
Niekiedy ignoruje się zapytania informacyjne, ponieważ w mniejszym stopniu przekładają się na konkretne zyski. Nie jest to słuszne podejście. Zawsze warto zapewnić sobie jak najwyższą pozycję w rankingu. Nigdy wszak nie wiadomo, kiedy użytkownik zmieni swoje zamiary i zechce przekształcić swoją potrzebę informacji w chęć zakupu. Może wejść na daną stronę tylko w celu informacyjnym, ale okaże się, że zawartość strony jest na tyle ciekawa i zachęcająca, że zechce skorzystać z oferty zakupu. Jeśli nie zrobi tego teraz, to istnieje jeszcze szansa, że dokona tego w przyszłości. Poza tym dana witryna być może zapadnie w jego pamięć i skłoni go do podzielenia się jej treścią, a dalej ofertą, z innymi użytkownikami. Może się zdarzyć, że poleci ją znajomemu czy wspomni o niej na forum internetowym, nie mówiąc już o sile mediów społecznościowych w tym wypadku.
Większa część użytkowników nie zdaje sobie sprawy,
jak działają wyszukiwarki internetowe. Najczęściej wpisują tylko pojedyncze, maksymalnie czterowyrazowe hasła. Takie ogólniki niewiele mówią twórcom wyszukiwarek i marketingowcom. Często pojawia się wtedy problem z odpowiedzią na pytanie: „Co w tym momencie użytkownik miał na myśli?”. Mało tego. Problem dotyczy tak naprawdę dwóch stron. Wyszukiwarki nie mogą dokładnie poznać intencji użytkownika, a użytkownik nie dostaje wystarczająco satysfakcjonującej odpowiedzi na zapytanie. Jest to zatem spore pole do popisu dla twórców i specjalistów od marketingu. Rodzi się okazja, by zagłębić się w intencje użytkownika.
Jest to też swego rodzaju okazja dla przedsiębiorstwa. Takie ogólnikowe zapytania to obracanie się w otoczeniu marki i z nią obcowanie. Z czasem może się okazać, że zapytania będą bardziej dokładne. Tu też posłużmy się przykładem. Załóżmy, że użytkownik chce nabyć nową pralkę. Pierwszym jego ruchem będzie wpisanie hasła ‘pralka’. W zależności, czego konkretnie oczekuje, fraza może być uzupełniona o dodatkowe człony, na przykład ‘ekologiczna pralka’, ‘pralka energooszczędna’, ‘dobra pralka’. Z początku użytkownik natrafi na wiele sklepów internetowych. Na którymś z nich zainteresuje go konkretny model i tak ogólne wyszukiwanie zamieni się w konkret np. ‘pralka Samsung’.
Należy mieć na uwadze, że sporo użytkowników trafiających na daną witrynę, znalazło się w niej przez przypadek. Tacy odwiedzający nie przyczynią się do rozwoju biznesu. Głównym zadaniem specjalisty od SEO jest osiągnięcie jak najwyższego wskaźnika trafności, by minimalizować poziom strat z tytułu błędnego powiązania zapytania z treścią na stronie.
Internetowa sieć nieustannie się zmienia, jest w ciągłej transformacji. W tak dynamicznym środowisku wyszukiwarki musza nadążać za zmianami. W Internecie mamy do czynienia z rożnego typu treścią. Mamy tekst, muzykę, grafikę i filmy multimedialne. Człowiek rozpoznaje wszystko bez większego problemu, ale dla wyszukiwarek nie jest to już tak naturalne. Są to pewnego rodzaju ograniczenia, które mają wpływ na to, jak widzą strony internetowe. Pokrótce przedstawimy niektóre z tych ograniczeń.
Podstawowe pojęcia użyte w treści:
- Strony wynikowe – to strony, które podają wyniki w odpowiedzi na zapytanie użytkownika.
- Wyniki wyszukiwania pionowego – wyniki znajdywane są w różnych źródłach, albo przedstawione na stronie wynikowej w różnym formacie.
- Pole wyszukiwania – w pole wyszukiwania zazwyczaj wprowadzamy zapytanie w formie tekstu. Można to zrobić także za pomocą komendy głosowej. Klikamy wtedy w ikonę mikrofonu po prawej stronie pola wyszukiwania. Szukając obrazów w przeglądarce Google możemy skorzystać z ikony aparatu fotograficznego. Dzięki temu można znaleźć zdjęcie lub przesłać obraz.
- Informacja o wynikach – szacunkowa liczba stron pasujących do zapytania.
- Nawigacja wyszukiwania pionowego – każda wyszukiwarka daje możliwość podziału treści na kategorie. Zabieg ten zawęża grupę wyników i ułatwia znalezienie konkretnej treści. Standardowy podział w Google to: grafika, mapy, filmy, wiadomości
- Nawigacja wyszukiwania poziomego – od jakiegoś czasu ten rodzaj nawigacji dostępny jest już tylko w wyszukiwarce Yahoo! Znajduje się tuż pod polem wyszukiwania. Standardowy podział to: wiadomości, finanse, sport, polityka, rozrywka, styl życia.
- Reklamy płatne za kliknięcie – korzystają z tego głównie firmy operujące w Google Ads. Na to, jak zostaną rozmieszczone jako wynik wyszukiwania, ma wpływ wiele czynników. Głównie jest to trafność oraz wysokość środków zainwestowanych przez reklamodawcę.
- Wyniki naturalne – to pole wynikowe najbardziej interesuje użytkowników i my w artykule również poświęcimy mu dłuższą chwilę. To, jaką pozycję w rankingu zajmie dana strona zależy przede wszystkim od trafności oraz jej popularności. Decydują o tym złożone algorytmy rankingowe.
Niektóre wyszukiwarki, takie jak Google, Bing i Yahoo! oferują opcję „sugestie poprawy zapytania”. Użytkownicy mogą zgłaszać wszelkie uwagi w celu dokładniejszego i bardziej trafnego wyszukiwania. Yahoo! jako jedyna wyszukiwarka posiada opcję „nawigacja do większej ilości reklam”. Klikając w opcję otrzymamy więcej płatnych wyników wyszukiwania.
Wpisując dane hasło w wyszukiwarkę, najczęściej już od pierwszej wpisanej litery zaczynają nam się pojawiać podpowiedzi. Jest to tak zwana funkcja automatycznego uzupełnienia, która pomaga zoptymalizować cały proces szukania. Dobierane są najlepsze słowa kluczowe, dzięki czemu mamy szybciej i trafniej znajdować to, co nas interesuje.
Czym jest Yandex, Bing, Google?
Każda wyszukiwarka jest inna. Wszystkie różnią się od siebie choćby w niewielkim stopniu. Różnice można zobaczyć, wpisując to samo hasło w różne wyszukiwarki i sprawdzając wynik, jaki uzyskamy. Nie tylko otrzymamy inne wyniki w każdej wyszukiwarce, ale również inaczej będzie wyglądał układ stron wyszukiwania.
Ranking popularności wyszukiwarek:
- Google – 97,67%
- Bing – 1,26%
- Yahoo – 0,73%
- Interia Katalog – 0,11%
- DuckDuckGo – 0,09%
- MSN – 0,01%.
Wyszukiwarka Google składa się z następujących elementów:
- Pole wyszukiwania.
- Nawigacja wyszukiwania pionowego – pasek poniżej pola wyszukiwania, standardowo mamy do wyboru opcje: wszystko, grafika, mapy, filmy, wiadomości.
- Liczba wyników.
- Reklamy płatne za kliknięcie (po prawej stronie wyszukiwarki).
- Wyniki wyszukiwania (strony sponsorowane).
- Cała reszta, czyli wyniki naturalne, inaczej zwane organicznymi czy algorytmicznymi.
- Dla porównania zobaczmy jak wygląda strona wynikowa wyszukiwarki Yahoo!:
- Nawigacja wyszukiwania pionowego (na samej górze wyszukiwarki).
- Pole wyszukiwania.
- Nawigacja wyszukiwania poziomego.
- Reklamy płatne za kliknięcie (górna i prawa część wyszukiwarki).
- Wyniki naturalne.
- Wyszukiwanie pionowe
- Wyniki pionowe, nazywane inaczej natychmiastowymi odpowiedziami, nie zawierają tylko samych odnośników do stron. Pokazują również informacje, którymi użytkownik może być zainteresowany. To zarówno dodatkowe wyzwanie, ale i spore pole do popisu dla specjalistów od SEO.
Jak to zwykle bywa, tak i w tym przypadku warto to sobie zobrazować przykładem, a najlepiej samemu zadać zapytanie w Google. Wpisując na przykład frazę cukiernia z jej nazwą i nazwą miasta dostaniemy komplet informacji. Pojawi się oczywiście bezpośredni link do strony internetowej, jeśli cukiernia taką posiada, ale również może pojawić się zdjęcie lokalu, zaznaczenie na mapie, informacja o dojeździe i opinie wystawione przez klientów. Dodatkowo poniżej mogą znajdować się inne mogące zainteresować użytkownika informacje.
Kolejny przykład dotyczący znanego nazwiska. Wpisując nazwę sławnego aktora, od razu w prawym górnym rogu otrzymamy podstawowe informacje na jego temat. Dowiemy się na przykład, że był amerykańskim aktorem, informacje o dacie jego urodzenia, śmierci, związku małżeńskim i dzieciach. Ponadto otrzymamy listę najbardziej znanych filmów, w których grał. Możemy również od razu przejść do galerii zdjęć i zobaczyć inne powiązania. Wyświetlana jest także informacja o podobnych wynikach wyszukiwania. I tak oto możemy od razu przejść do informacji o aktorce, z którą występował w danym filmie itp.
Taki sposób przedstawienia danych pokazuje, że nie jest to tylko pusty zlepek informacji. Można by się pokusić o stwierdzenie, że wyszukiwarka myśli i rozumie różne powiązania i może zrozumieć, że pod daną fraza kryje się nazwisko znanego aktora, który urodził się w danym miejscu i czasie.
Wyszukiwanie głosowe
Tak samo przeglądarka Google reaguje na komendy głosowe. Pytając się wyszukiwarki „Kim jest…” i podając imię i nazwisko znanej polskiej aktorki otrzymamy szereg informacji. Dowiemy się, że jest znaną polską aktorką i piosenkarką, otrzymamy podstawowe dane, a Google zaproponuje inne powiązane strony. Wyszukiwarka kojarzy relacje i znajdzie informacje o kreacji aktorki na gali filmowej, o jej dzieciach i z kim gwiazda się aktualnie spotyka.
Podobnie takie szybkie odpowiedzi otrzymujemy pytając wyszukiwarkę o pogodę, wpisując nazwę miasta, jakiegoś zabytku i wiele, wiele innych. Nie musimy klikać i wchodzić na daną stronę, ponieważ podstawowe informacje wyświetlane są od razu w wyszukiwarce.
Taki rodzaj wyszukiwania wydaje się być bardziej atrakcyjny. Ponadto, każda wyszukiwarka chce wyróżniać się czymś od konkurencji i szuka coraz to nowych sposobów na przyciągniecie użytkownika. Każdy chce zapewnić jak najbardziej trafne wyniki i odpowiedzi nakierowane konkretnie na zapytania.
Trzeba umieć przewidzieć, jak wprowadzenie pionowego wyszukiwania wpłynie na pozycje strony w rankingu, a co za tym idzie ruch na stronie. Pionowe wyszukiwanie to również nowe możliwości ze względu na wybór poszczególnych kategorii.
Istnieje również wiele alternatyw dla innych serwisów i wyszukiwarek z nimi związanych:
- Vimeo – alternatywa dla YouTube
- SlideShare – wyszukiwarka slajdów, prezentacji.
- Creative Commons Search – zdjęcia i video z możliwością darmowego wykorzystania.
Sklepy internetowe a wyszukiwarki
Dla twórców stron www a w szczególności sklepów online ważne jest dokładne zrozumienie, w jaki sposób użytkownicy wykorzystują wyszukiwarki. Wiedza ta pozwala na przeprowadzenie działań mających na celu szybsze i bardziej trafne wyszukiwania. Właściciele witryn mogą posłużyć się taką informacją. Dzięki temu mogą poprawić funkcjonalność swojej strony oraz zgrać ją odpowiednio z wyszukiwarką.
Kluczem do zrozumienia zachowań użytkowników w Internecie jest analiza historii wyszukiwań (czego szukam?) oraz czasów między kolejnymi zapytaniami (jak długo się zastanawiam?).
Wzbogacenie tej analizy o kontekst, czyli wiedzę o informacje dostępne w danym momencie dla użytkownika daje producentom wyszukiwarek wiedzę o sposobach pracy w ich produktami.
To jak korzystamy z wyszukiwarek jest zależne od :
- Potrzeby informacyjnej, którą chcemy zaspokoić i precyzji zapytania. Na przykład wyszukanie hasła „Kino Lwów”, gdy chcemy udać się do kina.
- Poziomu szczegółowości informacji, który nam wystarczy. Jeśli wpiszemy wspomniane hasło bez dodatkowych ograniczeń (niska precyzja) możemy łatwo natrafić na kino „Lwów” znajdujące się we Wrocławiu, zamiast tego w rodzinnej miejscowości.
- Czasu, jaki mamy na znalezienie odpowiedzi lub rozpoznanie tematu. Jeśli czas nie gra roli, jako użytkownik możemy pozwolić sobie na zadawanie zapytań dość luźno związanych z tematem, by wgryzając się w ciekawy temat pytać coraz bardziej szczegółowo
- Naszej wiedzy z danego obszaru. Jeśli użytkownik niewiele wie o wirusowym zapaleniu typu B, wpierw zapyta o możliwe przyczyny bólu brzucha i temu podobnych objawów. Droga dojścia do wniosków w tym wypadku będzie długa i okupiona serią mniej lub bardziej trafionych kwerend. Natomiast, jeśli użytkownik jest, powiedzmy lekarzem, od razu zada pytanie dokładnie odpowiadające potrzebnym informacjom.
- Doświadczenia w korzystaniu z wyszukiwarek internetowych. Uzyskanie precyzyjnej odpowiedzi w szybkim czasie jest możliwe, lecz bardzo trudne bez znajomości choćby podstaw działania wyszukiwarek internetowych. Używanie znaków specjalnych w konstruowaniu zapytań może znacząco zmniejszyć ilość zwracanych wyników jak i czas ich uzyskania.
- Analiza zachowań użytkowników na podstawie wymienionych czynników może być wzbogacana jeszcze o inne. Może skupiać się na odkrywaniu i badaniu scenariuszy zachowań klientów, np. co i w jakiej kolejności nasi potencjalni klienci klikają, zanim dokonają zakupu. Wnioski z badania mogą zostać przekształcone w jasne i uzasadnione merytorycznie wskazówki dla projektantów naszej strony. Dzięki nim doprowadzimy do polepszenia odczuć związanych z naszą stroną jak i sprawimy, że lepiej będzie ona odpowiadała mechanizmom wyszukiwania. To z kolei doprowadzi nas do miejsca, gdzie nasza strona będzie wyszukiwana szybciej, częściej co finalnie przełoży się na wyższy współczynnik konwersji na odwiedzającego na klienta.
Pamiętajmy, że wyszukiwarek używamy w różnych celach. Najczęściej chcemy poznać opinię o jakimś produkcie, usłudze, znaleźć interesującą nas lokalizację, dokonać rezerwacji lub zakupu. Popularność sklepów internetowych ciągle wzrasta. Przez Internet można kupić praktycznie wszystko. Dzieje się tak głównie dlatego, że jest to najszybszy i najbardziej wygodny sposób na zakupy. W obecnych czasach, kiedy wszyscy żyją w szybkim tempie, liczy się każda oszczędność czasu. Tradycyjne zakupy nieraz związane są z pokonaniem sporej odległości do sklepu, staniem w korkach i kolejkach. Do tego nie zawsze dokonamy zakupu w pierwszym lepszym miejscu. Często związane jest to z wielogodzinnymi poszukiwaniami. Każdy ceni swój czas i komfort zakupów.
Ciekawe jest też, że obie formy zakupów tj. tradycyjna i via Internet uzupełniają się nawzajem. Znajdując konkretny produkt w Internecie wolimy jednak kupić go osobiście. Działa to także w drugą stronę. Coś, co znaleźliśmy w stacjonarnym sklepie kupujemy jednak przez Internet, bo tak jest na przykład taniej czy wygodniej.
Indeks w urządzeniach mobilnych na 1 miejscu.
Nie da się ukryć, że urządzenia mobilne z roku na rok zyskują na popularności. Jest to kolejny milowy krok w dostępie do informacji. Teraz już nawet nie trzeba być w odpowiednim miejscu, by uzyskać dostęp do komputera i Internetu, teraz wszystko mamy w zasięgu ręki. Zatem zmienia się też podejście w świecie marketingu.
W wielu krajach urządzenia mobilne stają się podstawowym narzędziem poszukiwań i wyprzedzają wyszukiwania na urządzeniach tradycyjnych.
Google testuje usprawnienie tej formy wyszukiwania. Stara się pozbyć największych mankamentów tego typu urządzeń.
Przycisk „więcej” pokazujący kolejne rezultaty wyszukiwania na jednej stronie zamiast przechodzenia do kolejnej strony to tak zwane infinite scrolling. Czyli możliwość praktycznie w nieskończoność przewijania strony bez paginacji (zmiany strony).
W zasadzie takie rozwiązania nie zmieniają wiele, bo i tak większość użytkowników korzysta z pierwszych rezultatów, które są widoczne a zaledwie 5% internautów szuka na dalszych pozycjach.
Wyszukiwania na smartfonach muszą rosnąć bo rośnie liczba samych urządzeń mobilnych. Google idąc za tym trendem zaczyna rozdzielać indeks wyszukiwań dla smartfonów i urządzeń desktopowych. Powstają nowe rozwiązania dla urządzeń mobilnych takie jak np. m-commerce, mobilne reklamy czy też wyszukiwanie głosowe, które stanowi dużą część wszystkich wyszukiwań.
W wielu krajach urządzenia mobilne zaczynają mieć większe znaczenie niż komputery stacjonarne. W niektórych krajach nawet zakupy czy płatności dokonywane są z przewagą urządzeń mobilnych. Dodatkowo wyszukiwanie głosem, które sprawdza się w zasadzie tylko na smartfonach a które staje się bardzo popularne, szczególnie zadecydował o tym fakt szybkiego połączenia wyników z mapami oraz dokładność samego rozpoznawania mowy.
Wyszukiwarki na urządzeniach przenośnych typu smartfon, tablet w zasadzie stały się codziennością, mało osób zdaje sobie jednak sprawę, że indeks dla urządzeń mobilnych różni się od indeksu dla pozostałych urządzeń. Dodatkowo indeks dla urządzeń mobilnych zaczyna mieć większe znaczenie i często decyduje o wadze danej strony www.