Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Co to jest system zarządzania treścią, czyli CMS w praktyce

Co to jest system zarządzania treścią, czyli CMS w praktyce
Twoja ocena:

Jak to jest z tym CMS?

Czy warto z niego skorzystać? Jeśli tak, to który będzie najlepszy z perspektywy pozycjonowania? A czy w ogóle jest potrzebny? Jeśli nie wiemy, co zrobić i mamy za dużo wątpliwości, to warto zadać sobie kilka pytań.

Jeśli chociaż na jedno z nich odpowiemy twierdząco, to znaczy, że CMS jest dla naszej witryny najlepszym rozwiązaniem.

Oto pytania:

  1. Czy treści na stronie internetowej są regularnie uaktualniane? (przynajmniej raz na miesiąc)?
  2. Czy w przyszłości jest planowane prowadzenie bloga na witrynie?
  3. Czy osoby, odpowiedzialne za treść na witrynie, będą ją uaktualniać i zamieszczać nowe treści?
  4. Czy do pracy ze swoją stroną internetową, będziesz wymagał możliwości jej modyfikowania z różnych lokalizacji i nie chcesz ponosić wysokich kosztów związanych z oprogramowaniem do tego?

Jeśli z tej krótkiej ankiety wyszło, że system zarządzania treścią jest potrzebny Twojej witrynie, to można przejść dalej. Teraz jest czas, by zastanowić się, jaki system będzie najbardziej przystępny dla wyszukiwarek. Na tym etapie pomocne będzie przeanalizowanie wielu ważnych aspektów:

  • Znaczniki tytułów i nagłówków – CMS, który ma być przyjazny wyszukiwarkom musi zezwalać na swobodne modyfikowanie znaczników, tytułów i nagłówków na wszystkich ich poziomach.
  • Statyczne adresy URL ze słowami kluczowymi – CMS przyjazny wyszukiwarkom powinien umożliwiać stworzenie własnego adresu URL.
  • Modyfikacja znaczników meta – niezwykle ważne jest, aby była możliwość modyfikacji tych znaczników. Możliwość dostępu do znaczników opisowych i elementów meta, jest punktem krytycznym w każdym systemie zarządzania treścią.
  • Modyfikacja elementów HTML – umożliwienie dokonania zmian w znacznikach HTML to coś, czego się oczekuje od dobrego CMSa. Niektóre CMSy mają wbudowaną funkcję modyfikacji elementów HTML lub mogą udostępniać kod HTML w edytorze tekstu. Szczególnie ważna jest możliwość modyfikacji w linkach, z atrybutem nofollow i nagłówków h1, h2 itd.
  • Tekst kotwiczący – witryna powinna być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, dlatego oczekuje się od CMSa możliwości modyfikacji tekstów w linkach.
  • Możliwość przekierowań 301 – niektóre CMSy nie oferują w ogóle przekierowań. Trzeba pamiętać, że przekierowanie 301 czasem się przydaje – gdy chcemy usunąć starą treść czy zapobiec kanibalizacji słów.
  • Architektura informacji witryny – ważne jest, by była możliwość modyfikacji panelu nawigacji.
  • Stronicowanie – od dobrego CMSa oczekuje się możliwości kontrolowania stronicowania. Aby treści zyskały na wartości, należy z rozwagą używać znaczników meta NoIndex i wprowadzać większą ilość treści z kontekstowo trafnym słowem.
  • Ping XML/RSS – wiele treści może być opublikowane na kanale RSS, nie tylko blogi. W połączenie z dokładnymi pingami do renomowanych serwisów, dodatkowo zabezpieczamy treść przed kopiowaniem.
  • Modyfikacje CSS – możliwość ręcznej modyfikacji CSS jest ceniona przez wielu użytkowników. Dzięki temu, można wpłynąć na przykład na wygląd nagłówków i elementów listy.
  • Obrazy i atrybuty alt – jak już wcześniej było wspomniane, atrybuty alt są bardzo ważne dla obrazów. Umożliwiają wyszukiwarkom zapoznanie się z tematyką obrazu i zaindeksowanie jej w bazie danych. Kiedy grafika jest użyta w linku, to pełni funkcję tekstu kotwiczącego. Nie należy jednak zapominać, że tekst umieszczony w linku jest bardziej cenny, niż w atrybucie alt, w znaczniku zagnieżdżonym w linku. Jeśli obrazek jest używany za pomocą linku, to nie wolno zapominać o atrybucie alt.
  • Zapisywanie danych w pamięci podręcznej – coraz więcej systemów CMS oferuje możliwość zapisu danych w pamięci podręcznej. Jest to spore udogodnienie – bez możliwości zapisania danych w pamięci podręcznej, serwer może zostać przeciążony.
  • Adres URL powinien być pozbawiony parametrów śledzenia i identyfikacji sesji – informacje o sesji itp. Zawarte w adresie URL, mogą skutkować niepełnym zaindeksowaniem oraz powieleniem treści, co bardzo niekorzystnie wpływa na SEO.
  • Możliwość zmiany struktury URL – nie zawsze struktura adresów URL jest zgodna z naszymi oczekiwaniami i wymaganiami. Dlatego tak ceni się możliwość tej modyfikacji.
  • Możliwość przekierowania 301 do kanonicznego adresu URL – automatyzacja przekierowań jest wręcz wymagana, aby uniknąć zduplikowania treści.
  • Statycznie wyglądające adresy URL – wyszukiwarka ceni adresy, które wyglądają, jakby prowadziły na statyczne strony.
  • Możliwość umieszczania słów kluczowych w adresach URL – pozytywnie wpłynie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  • Możliwość tworzenia wielopoziomowych kategorii – możliwość dodawania kategorii i podkategorii urozmaici architekturę witryny.
  • Możliwość automatycznego tworzenia wpisów RSS, by łatwiej zdobywać wysoką pozycję w wyszukiwarce blogów Google itp.
  • Parafrazowana treść – szczególnie na blogach nasila się problem ze zduplikowaną treścią. Treść jest publikowana na stronie głównej, kategoriach, w archiwum itp. Dlatego CMS powinien posiadać opcję umożliwiającą stworzenie wprowadzenia do cytowanych treści i wyświetlanie ich we wszystkich lokalizacjach, poza stroną linków bezpośrednich.
  • Możliwość umieszczania znaczników meta noindex na mniej znaczących stronach – atrybut nofollow nie chroni przed udostępnieniem linków do mniej ważnych stron przez innych użytkowników. Nadal będzie ryzyko, że słabsze treści uzyskają wyższą pozycję w rankingu, niż te cenniejsze.
  • Możliwość umieszczania linków nofollow w komentarzach – umożliwienie użytkownikom zamieszczania komentarzy z linkami bez atrybutu nofollow, może przyciągnąć dużo spamu.
  • Nawigacja okruszkowa – ten rodzaj nawigacji wzmacnia wewnętrzną strukturę hierarchiczną poprzez linki z zagnieżdżonymi w nich słowami kluczowymi. Dlatego nawigacja okruszkowa przyczynia się do optymalizacji witryny.
  • Wstępy bogate w słowa kluczowe – wstęp jest bardzo ważny, można wprowadzić użytkownika do tematu artykułu i jednocześnie umieścić w nim wiele cennych słów kluczowych.
  • Generator map witryny XML – pozwoli zaoszczędzić sporo czasu.
  • Walidacja HTML4, HTML5 oraz XHTML – CMS powinien posiadać mechanizm walidacji błędów.
  • Możliwość modyfikacji tekstu kotwiczącego w kategorii „O nas”, „Kontakt”, „więcej” itp. – jeśli chodzi o pozycjonowanie, to nie są to dobre teksty kotwiczące. CMS powinien pozwalać na modyfikację tych linków i umieszczenie w nich cennych słów kluczowych.

Od systemów zarządzania treścią wymaga się elastyczności, funkcjonalności i możliwości wyboru wielu opcji. Szeroki wachlarz wszelkich dodatków oferują wtyczki. WordPress może poszczycić się największym wyborem wtyczek – jest ich ponad 34 000! Wtyczki sprawiają, że CMS jest gotowy na zmiany. Niektóre wtyczki mogą być również zainstalowane zupełnie niezależnie. Na przykład jako dodatkowe oprogramowanie albo hostowana usługa.

Najbardziej popularne systemy zarządzania treścią:

WordPress (https://wordpress.org/)

Napisany jest w języku PHP i wykorzystuje bazę danych MySQL. Został zaprojektowany głównie z myślą o obsłudze blogów. Jest najpopularniejszym systemem zarządzania treścią. Już ponad 25% stron na świecie jest zbudowana na WordPressie. Jego najważniejsze

Zalety to:

  • Łatwa obsługa – nie trzeba znać PHP czy HTML, aby bez problemu poradzić sobie z WordPressem, bardzo dobry dla początkujących użytkowników.
  • Wtyczki – do wyboru posiada kilkanaście tysięcy wtyczek, z czego większość jest dostępna za darmo.
  • Szablony – możliwość wyboru tysięcy szablonów graficznych, podobnie jak w przypadku wtyczek znaczna ich część jest darmowa.
  • Społeczność – w języku angielskim WordPress może się poszczycić jedną z największych społeczności w internecie, w języku polskim dostępna jest grupa wsparcia pod adresem: https://pl.wordpress.org/ .
  • Menu – rozbudowane możliwości zarządzania menu.

Wady:

  • Modyfikacje grafiki wymagają znajomości CSS i HTML.
  • Niektóre modyfikacje wymagają znajomości PHP.
  • Zabezpieczenia PHP.
  • Modyfikacja tabelek i grafik jest trudniejsza niż w innych CMS.
  • Skomplikowane zapytania SQL

 

Joomla (http://www.joomla.pl/)

Drugi po WordPressie najbardziej popularny CMS. Z Joomla korzystają przeważnie duże marki np. MTV. Joomla jest zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek. Najważniejsze zalety skryptu:

  • Stosunkowo prosta instalacja.
  • Łatwa aktualizacja .
  • Wtyczki – posiada kilka tysięcy darmowych wtyczek.
  • Przyjazne adresy URL – przez co mają wpływ na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Wsparcie techniczne – duże forum dyskusyjne w języku angielskim oraz polska społeczność w języku polskim.
  • Kompleksowy system zarządzania nawigacją.

Wady:

  • Pierwsze wrażenie może zniechęcić użytkowników, ze względu ma ogromne możliwości i funkcje.
  • Zasoby i wydajność – wymaga dobrego serwera.
  • Koszty – więcej wtyczek i szablonów jest płatnych, w porównaniu do WordPressa.

Drupal (https://www.drupal.org/)

To CMS zbudowany za pomocą PHP. Używany na przykład przez wiele stron popularnonaukowych np. New York Observer. Bardzo podobny do WordPressa oraz Joomli. Najważniejsze zalety:

  • Pozwala tworzyć i zarządzać wieloma rodzajami treści np. treść, video, ankiety, statystyki itp.
  • Wtyczki – posiada kilka tysięcy różnych wtyczek
  • Wsparcie techniczne w języku polskim i angielskim.
  • Łatwa organizacja zawartości strony.
  • Dostęp do wielu podstawowych funkcji.
  • Możliwość zarządzania wyglądem strony.

Wady:

  • W przypadku instalacji i modyfikacji, skrypt nie jest przyjazny użytkownikowi.
  • Mało wydajny – duży ruch na stronie obciąża serwer.

ModX (https://modx.com/)

Na Modxie działa ponad 100 tysięcy stron internetowych. Prosty w obsłudze, użyteczny, idealny dla osób, które zaczynają przygodę z CMSem. Zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek.

ExpressionEngine (https://expressionengine.com/)

Oparty na PHP. Oferuje dużo darmowych opcji, ale jeszcze więcej płatnych. Przyjazny wyszukiwarkom, wsparcie techniczne uzyskamy po wykupieniu licencji.

TextPattern (https://textpattern.com/)

Oparty na PHP. Skrypt jest darmowy i przyjazny użytkownikom.

Cantao (https://contao.org/en/)

Również jest oparty na PHP. Przyjazny wyszukiwarkom i zalecany dla stron internetowych, które cenią sobie bezpieczeństwo, ze względu na wysoki poziom zabezpieczeń.

DotNetNuke (http://www.dnnsoftware.com/)

Stworzony w środowisku ASP.NET. bardzo elastyczny, praktycznie wszystko można modyfikować. Dużo dostępnych darmowych szablonów, jak i płatnych. Posiada wysoki poziom zabezpieczeń.

Umbraco (https://umbraco.com/)

Bardzo elastyczny przy tworzeniu stron internetowych, ale oferuje mało bardziej zaawansowanych motywów.

Concrete 5 (http://www.concrete5.org/)

Jak większość CMSów, również opary na PHP. Oferuje darmową licencję open source i wsparcie techniczne. Bardzo elastyczny i prosty w obsłudze.

Cms (http://opensolution.org/home.html)

Bardzo prosty system CMS. Najlepiej sprawdza się podczas tworzenia prostych stron firmowych, aczkolwiek jest możliwość bardziej zaawansowanych wdrożeń.

Typo3 (https://typo3.org/)

Potężne i rozbudowane narzędzie CMS. Przeznaczony jest dla bardziej zaawansowanych użytkowników, ma ogromne możliwości, ale wymaga czasu, by go dokładnie poznać.

Pixelsilk (https://www.pixelsilk.com/)

Magento (https://magento.com/)

Sitecore (https://www.sitecore.com/)