Ścieżka użytkownika, to droga jaką przebywa osoba odwiedzająca serwis, przechodząc pomiędzy stronami. W trakcie analizy ścieżki należy brać pod uwagę nie tylko odwiedzane strony, ale również konkretne elementy strony, które są przedmiotem uwagi oraz wskaźniki typu: poziom odrzuceń, czas trwania sesji…
Ścieżki użytkowników pozwalają ocenić istniejący sytuację, jeszcze przed przystąpieniem do projektowania. W tym przypadku warto pomyśleć nad ich optymalizacją. Ścieżki użytkownika należy także uwzględnić podczas projektowania architektury informacji. W tej sytuacji należy dążyć do stworzenia jak najlepszej ścieżki.
Analizowanie ścieżek użytkownika należy zacząć od namierzenia głównej ścieżki. Najczęściej są one związane z wymaganiami biznesowymi. W sklepie odzieżowym sprzedającym damskie sukienki głównym celem biznesowym będzie sprzedanie sukienki. Celem pobocznym może być możliwość łatwego zwrotu lub wymiany towaru.
Ścieżki użytkowników dla istniejących produktów
Sposoby oceny analizy ścieżek użytkowników dla istniejących witryn i aplikacji:
Testy użyteczności – są najczęściej przeprowadzane na początku projektu. Warto dodać do testów użyteczności kilka ćwiczeń związanych z analizą ścieżek użytkowników. Analiza ścieżek użytkowników oraz tworzenie modeli zadań wygląda bardzo podobnie. Różnicą jest to, że w ścieżkach użytkowników należy skupić się na istniejącym systemie i drogach w celu wykonania zadania. Modele zadań obejmują szerszy kontekst. W nich uwzględnia się sposoby, jakimi użytkownicy by chcieli wykonywać zadania.
Poproś uczestników, aby samodzielnie przeszli przykładową ścieżkę użytkownika. Zastosuj technikę głośnego myślenia, niech każdy głośno mówi po kolei, co robi. Jakie uczestnicy mają uwagi? Czy łatwo było im przejść daną ścieżkę? Jakie napotkali po drodze trudności? Zapisz każdy krok, każdą odwiedzoną po drodze stronę i zrób stosowne notatki.
Analityka – poproś o dostęp do danych z narzędzi analitycznych. Przejrzyj statystyki i przyjrzyj się bliżej stronom, które najczęściej są opuszczane przez użytkowników. Na pewno występują na nich jakieś problemy, które będzie trzeba rozwiązać.
Ocena ekspercka – przeprowadź ją w przypadku, gdy nie możesz z jakiś powodów przeprowadzić testów użyteczności. Sam wykonaj najważniejsze zadania na witrynie. Zwracaj uwagę na każdą stronę, zapisz miejsca, które są w jakimś stopniu problematyczne.
Wszystkie badania i analizy najlepiej jest przedstawić w postaci diagramu ścieżek użytkowników. Dla każdego ćwiczenia należy przygotować odrębny diagram. Najlepiej jest zacząć od wypisania wszystkich ekranów na osobnych karteczkach. Nie powinna być pominięta żadna strona. Wszystkie strony, jakie przeszedł użytkownik w trakcie wykonywania określonego zadania powinny być zostać zapisane. Następnie karteczki należy przyczepić w widocznym miejscu w odpowiedniej kolejności. Od strony głównej, aż do zatwierdzenia transakcji. Może powstać jedna główna droga, ale też mogą być jakieś poboczne.
Typowa ścieżka użytkownika:
- Strona główna sklepu internetowego (wejście z wyszukiwarki, kliknięcie w link na innej witrynie lub na portalach społecznościowych, zakładka itp.).
- Strona kategorii – sukienki.
- Strona podkategorii – sukienki do pracy (użytkownicy mogą poruszać się między kategoriami).
- Strona produktu.
- Koszyk zakupów.
- Rejestracja i logowanie.
- Szczegóły dostawy.
- Szczegóły płatności.
- Podsumowanie zamówienia.
- Zatwierdzenia zamówienia i dokonania zapłaty.
Zmieniając projekt, przemyśl kilka kwestii.
- Czy któreś ze stron można pominąć?
- Czy można na jednej stronie umieści więcej informacji?
- Czy potrzebne są skróty lub dodatkowe funkcje?
Ścieżki użytkowników a projektowanie architektury informacji
Zawsze miej na uwadze ścieżki użytkowników podczas projektowania nowej architektury informacji. Jak przygotujesz wstępną architekturę, oceń ja na podstawie zadań użytkowników.
Na każdym etapie warto wykonać szczegółowy audyt UX strony internetowej.
Jeśli wcześniej opracowałeś model zadań, musisz mieć pewność, że nowo opracowany projekt jest z nim zgodny. Dobry model zadań ułatwi prace nad architekturą informacji na witrynie. Określ najważniejsze ścieżki użytkowników i zoptymalizuj je na podstawie modeli zadań.
Ścieżki muszą być zgodne z oczekiwaniami użytkowników. Wtedy praca przebiegnie płynnie. Jeśli tak nie będzie, ścieżki nie będą spełniać wymagań użytkowników, wtedy zostaną uznane za zbyt skomplikowane.