Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
5 (99.09%) 22 głosów

Kluczowe tematy: pozycjonowanie, użyteczność internetowa, optymalizacja

Nasz świat staje się w dużej mierze wirtualny. Kupujemy za pośrednictwem sieci, znajdujemy znajomych, komunikujemy się z rodziną i szukamy, szukamy i jeszcze raz szukamy. Hotel, nowy czajnik, opinia o miejscu wakacyjnym, przepis na pizzę. W dzisiejszym świecie o popularności decyduje częściej widoczność w sieci niż jakość samego przesłania.

Przyczyna takiego stanu rzeczy jest dość oczywista: dążymy do upraszania sobie życia, więc nie doszukujemy się i nie analizujemy w większości przypadków samych wyników. Strony internetowe, wyszukiwarki zawężają nam pole widzenia i ograniczają wyniki do kilkunastu. Większość osób i tak kliknie tylko w pierwsze 3-4 wyniki.

Biznes przenosi się do sieci.

W zasadzie nie istnieje biznes, którego nie powinno reklamować się w Internecie. Smartfony, laptopy, tablety oraz wszechobecna sieć spowodowała łatwość docierania do informacji, która stała się teraz złotem.

Narzędzia, które potrafią poukładać informację w spójny i jasny przekaz są niezbędne w naszym życiu. Takimi narzędziami, spisem stron są między innymi wyszukiwarki Google, Bing, Yandex.

Wyszukiwarki to taka baza stron internetowych poukładanych wg odpowiednio dobranego schematu (algorytmu), który w swoim założeniu ma sortować strony od najlepiej dopasowanej do najgorzej.

Przykład Google, który od lat walczy o jakość wyników wyszukiwania. Tak byłoby w idealnym świecie, bo w realnym prawda jest taka, że wyniki są manipulowane.

Internet to ciągła walka o klienta, o popularność i pieniądze. Specjaliści od marketingu online prześcigają się w wymyślaniu najróżniejszych technik sprzedaży za pośrednictwem wirtualnych kanałów. Reklama banerowa, Ads, pozycjonowanie w wynikach naturalnych – cały wachlarz form reklamowych. Wykonanie nawet najpiękniejszej strony internetowej, z najlepszymi na świecie produktami czy usługami nie gwarantuje absolutnie niczego w sieci.

Zasada jest prosta: albo płacisz za reklamę, albo jesteś w wynikach naturalnych (czyli bez płacenia, za te wyniki odpowiada algorytm sortujący o czym szczegółowo dalej).

Trudne i popularne słowa kluczowe to nie tylko wysokie koszty reklamy (najczęściej za wyświetlenia lub kliki) ale niezwyklej zawiły i wymagający dużej wiedzy i doświadczenia proces pozycjonowania.

Każdy marzy o osiągnięciu pierwszego miejsca na hasła typu praca, szkolenia, kredyt, ale tylko nieliczni docierają na szczyt. Potencjalni klienci otrzymują bardzo zawężone wyniki. Wyszukiwarki internetowe podkładają pod nasze oczy to co jest korzystne z punktu widzenia korporacji, które je tworzyły.

Nie oczekujmy, żeby prywatne firmy typu Google kierowały się naszym interesem. Ich celem jest maksymalizacja własnych zysków.

W tym celu pod nasze oczy pierwsze podkładane są reklamy płatne. W przypadku Ads to jest licytacja kto da więcej, ten będzie wyżej i ma większe szanse na zdobycie klienta.

W przypadku wyników organicznych sytuacja wygląda trochę bardziej na skompilowaną, ale tylko pozornie. Wyszukiwarki zapewniają nas, że ich algorytmy dbają o jakość wyników, preferują strony zadbane i spełniające najwyższe kryteria. Tylko, że po drugiej stronie jest cała masa fachowców, którzy również dbają o to, żeby ich strony osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Stałe testy. Analiza algorytmów, wymiana doświadczeń, narzędzia oraz ogromne pieniądze, które za tym stoją powodują, że w zasadzie nie istnieje komercyjna fraza, która nie jest zmanipulowana przez pozycjonerów.

Czasami tylko Google jednych złapie, co skutkuje zamianą jednych na drugich, niewiele lepszych. Kolejne odsłony algorytmów i czynników rankingowych, sztucznej inteligencji prowadzi do zamieszania i przetasowania głównych graczy rynkowych. Takie ruchy są zawsze korzystne dla Google. Dlaczego? A mianowicie dlatego, że jeśli jakaś firma zbuduje swoją pozycje w internecie, jest widoczna a później przez zmianę algorytmu wyszukiwania ląduje w otchłani Internetu to zawsze ma opcję natychmiastowego pojawienia się na szczycie wyników wyszukiwania – płatna reklama Ads.

Dziwnym trafem przed większymi zmianami algorytmów do firm przychodzą darmowe kupony z sumą do wykorzystania na reklamy Ads. Trochę jak z tymi narkomanami, którym na początku dealer dawał działki za darmo a teraz ma stałych i pewnych klientów.

Trzeba oddać cześć Google, że wiedzą jak prowadzić biznes.

Szczególnie, że alternatywy nie widać na horyzoncie. Płatna reklama Ads polega na stworzeniu prostego przekazu w postaci tytułu, opisie oraz przekierowaniu do docelowej strony (landing page) po wpisaniu przez użytkownika internetu słów kluczowych, które wcześniej zdefiniujemy. Reklama wyświetli się natychmiast, jeśli zapłacimy więcej niż nasi konkurenci a koszty jakie poniesiemy zależą od wielu czynników, takich jak dopasowanie reklamy do strony docelowej i współczynnik jakości, budżetu konkrecji (kto da więcej) itp.

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach?

Pozycjonowanie to inaczej zbiór wszystkich czynności, które mają doprowadzić do wysokich pozycjo naturalnych słów kluczowych i fraz w wyszukiwarkach internetowych. Innym słowem wynikiem działań pozycjonowania jest wysoki stopień widoczności w sieci.

W opinii wielu użytkowników wyniki naturalne, czyli takie które nie zostały opłacone w formie reklamy stanowią najbardziej wartościowy element w każdej aktywności internetowej. Dlaczego? Wyniki naturalne jak sama nazwa mówi, generują się w oparciu o algorytmy.

Nie da się osiągnąć wysokich pozycji i widoczności w sieci z dnia na dzień. Należy na nie zapracować a w opinie wielu świadczą o wysokiej jakości treści oraz podnoszą wiarygodność produktów, usług i przekazy, który za sobą noszą.

Dodatkowa zaleta wyszukiwań z SERP (search engine results page – wyniki naturalne wyszukiwań) polega na tym, że kliknięcie nie stanowi kosztu dla właściciela strony.

Płatne rezultaty zazwyczaj rozliczane są za kliknięcie i przejście na stronę docelową.

Wyniki organiczne nie generują żadnych kosztów, oprócz oczywiście kosztów osiągnięcia wysokich pozycji.

 

Postaram się wyjaśnić krok po kroku jak wygląda proces pozycjonowania, ale zanim do tego przejdę warto żeby każdy potrafił bezbłędnie odróżniać wyniki organiczne w wyszukiwarkach od wyników sponsorowanych (np. Ads), wynikach z map i innych reklam, które przesłaniają na tzw SERP (search engine results page – czyli wyniki wyszukiwania organicznego).

Najlepiej rzucić okiem i nauczyć się rozróżniać te wyniki na żywym przykładzie. Wpiszmy w wyszukiwarkę Google frazę „fundacja”. Wyświetlą nam się wyniki które w dzielą się na kilka części.

W górnej części widzimy reklamę sponsorowaną Google Ads. Między innymi w ten sposób Google zdobywa pieniądze na za swoje usługi.

Ads ma jedną podstawową zaletę – działa natychmiast, nawet w kilka minut od powstania.

Google stworzył cały system wspierania i zachęcania do tego rodzaju reklam. Od darmowych kuponów za nową kampanię po rzeszę konsultantów, którzy pomagają w konfiguracji reklam i kampanii. Ads ma kolosalne znaczenie jako narzędzie marketingowe, nie tylko dlatego, że jest proste i skuteczne, ale również dlatego, że promuje bogatych a nie kreatywnych.

Nie jest ważne jak dobre hasło wymyślisz, o pozycji w wynikach decydują w przeważającej mierze fundusze, którymi zasilisz konto reklamowe. W najprostszy sposób tłumacząc zasadę działania Ads można powiedzieć, że jest to forma licytacji, kto da więcej za kliknięcie, ten będzie częściej i wyżej wyświetlony użytkownikom internetu. Oprócz zasobów pieniężnych o ilości wyświetleń decyduje też tzw.

Współczynnik jakości (dopasowanie reklamy do treści na stronach docelowych) oraz sama konfiguracja reklamy, ale szczerze mówiąc jak spotka się dwóch profesjonalistów od Ads i każdy zna się na swojej pracy, to o wynikach będą decydowały fundusze. Zamożniejszy wygrywa, przynajmniej wyświetlenia, bo oczywiście Google nie gwarantuje osiągnięcia celu. Jeśli np. naszym założeniem jest sprzedaż butów, ale mamy wyższe ceny niż konkurencja i dłuższy czas dostawy, to nawet wydając ogromne fundusze na reklamę i inwestując w pozycjonowanie nie możemy spodziewać się, że odwiedzający nasz internauta będzie naiwny i nie sprawdzi, że u konkurencji jest taniej i szybciej.

Użytkownicy sieci mający zamiar dokonać np. zakupów zazwyczaj sprawdzają kilka stron i szczegółowo porównują oferty. Świadomość kupujących gwałtownie wzrosła w ostatnich latach.

O sukcesie strony nie decyduje tylko piękny design, skuteczny marketing (SEA, SEO), ale również oferta, z którą wychodzimy do klientów.

Czynniki takie jak UX (user experience) czy UI (user interference), które omówione są w osobnej części a które dotyczą szeroko pojmowanej użyteczności serwisów internetowych.

Piękne strony internetowe z wielkimi zdjęciami nie gwarantują już sukcesu. Użytkownicy mają świadomość czego szukają, porównywają oferty z kilku stron, nie jest łatwo oszukać kogokolwiek. Dlatego użyteczność jest taka ważna. Serwis musi być dopasowany do tego, czego oczekuje odwiedzający stronę.

Czytelność, konkretność, łatwość obsługi pomagają przytrzymać klienta na stronie i dają większe szanse na zaangażowanie a co za tym idzie na akcję, której oczekujemy (np.zakupy w sklepie, przeczytanie artykułu, komentarz czy też recenzja itp.).

Zalety reklamy Ads:
  • prostota obsługi, praktycznie samodzielne prowadzenie kampanie reklamowych nie powinno stanowić problemu dla osoby zaznajomionej z Internetem, tym bardziej, że Google udziela darmowych porad i łączy z konsultantami,
  • szeroka oferta rynkowa, firmy z doświadczeniem na rynku, dość łatwo jest dotrzeć do osoby prowadzącej kampanie Ads,

Wady kampanii płatnych Ads:

– należy kontrolować szczegółowo koszty. Miejsce wyświetlenia reklamy zależny od stawek które ustalamy, jeśli nie zrobimy tego poprawnie, to nasze stawki mogą nagle poszybować w górę (np. konkurencja zwiększy aktywność). Adwords to tak na prawdę licytacja o pozycję, w przypadku gdy podamy jako płatność nr swojej karty kredytowej to możemy być niemiło zaskoczeni pod koniec okresu rozliczeniowego. Gdy nie podamy nr kart kredytowej i zasilamy konto reklamowe ręcznie, to znów łatwo może dojść do sytuacji, że konto się wyczerpie a nasze reklamy znikną. Dlatego tak ważne jest odpowiednie skonfigurowanie naszego konta. Powiadomienia o wyczerpujących płatnościach, ustalenie limitów kosztów pomogą znacząco w kontrolowaniu finansów i skuteczności reklam.

Porada:

Zacznijmy każdą kampanię Ads od testów. Google udostępnia narzędzia do próbowania i szacowania skuteczności naszej kampanii przed wyświetleniami online.

Konsultant Google pomoże na każdym kroku. Zoptymalizuje nam kampanię, podpowie słowa kluczowe, poradzi jak i kiedy prowadzić kampanię.

Dodatkowo na każda nową kampanię należy nam się darmowy kupon na start.

Kampanię Ads ustawiamy w tym miejscu: https://www.google.pl/adwords/)
Darmowy kupon na start można otrzymać tu: https://www.google.pl/adwords/coupons/

Wyniki organiczne: mapy Google oraz wyniki naturalne wyszukiwania.

Algorytm sortowania wyników naturalnych to wielka tajemnica Google. Oczywiście pozycjonerzy i specjaliści od marketingu online stale testują wyszukiwarki i jak wielu twierdzi, znają te tajemnice. Faktem jest jednak, że osiągniecie wysokich pozycji w SERP (wyniki organiczne SERP – Search Engine Results Page) wymaga większych umiejętności i nakładu pracy niż kampanie płatne.

Google twierdzi, że wyniki naturalne są odzwierciedleniem jakości stron. Nie do końca. Manipulowanie tymi wynikami, to nadal praca tysięcy SEO profesjonalistów i jak widać doskonale im to wychodzi.

Google Maps (mapy Google).

Znajdziemy tu wyniki na mapach z zaznaczonymi firmami i miejscami, które akurat szukamy. Mapy sprawdzają się szczególnie w poszukiwaniach lokalnych i często są wykorzystywane jako wyznaczanie trasy dojazdu (integracja z GPS).

Jak zaistnieć w mapach Google?

Jeśli masz firmę, to stwórz profil firmowy w Google Firma. Uzupełnij wszystkie dane, zdobądź pozytywne opinie (reviews). W jaki sposób? Poproś swoich dotychczasowych klientów. Google dokładnie weryfikuje te opinie, więc nie licz, że sam je stworzysz i opublikujesz.

Na wyniki map Google wpływają także linki (odnośniki) do naszej strony www z lokalnych stron. Podsumowując: jeśli chcemy zaistnieć w mapach wyszukiwarek internetowych to oprócz własnej strony www potrzebujemy profil google firma, komentarze o naszej firmie oraz odnośniki z regionalnych stron www. Następnie musimy uzbroić się w cierpliwość, bo algorytm potrzebuje czasu na ocenę naszych działań i przypisanie nam miejsca w oparciu o te czynniki.

Wyniki naturalne (SERP) a pozycjonowanie.

Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach organicznych to marzenie każdego właściciela strony internetowej. Za sortowanie stron odpowiada algorytm, który bierze pod uwagę masę czynników, które w skrócie można podzielić na:

– działania onsite (czy wszystko co robimy na stronie internetowej)
– działania poza naszą stroną www,

Działania na stronie internetowej to między innymi:

– część techniczna – technologia, która sprzyja robotom internetowym, a co za tym idzie szybki i dostępny serwis (szybkość ładowania strony, wersja mobilna, brak błędów, stała dostępność serwisu),
– zawartość strony – UX strony, czyli czytelność i użyteczność serwisu z punktu widzenia odwiedzającego, bardzo ważnym elementem na stronie są treści: unikalne, ciekawe, tak zredagowane, że zachęcają do pozostania i przeczytania całości.

Jakość, szybkość, użyteczność to słowa, które należy sobie wbić do głowy, jeśli chcemy osiągnąć sukces w Internecie.

Działania zewnętrzne:

– popularność naszej strony i treści, których na niej publikujemy (artykuły, usługi, produkty…).

Głównym czynnikiem są linki zwrotne do naszej strony internetowej. Nie chodzi o ich ilość, ale o jakość. Co znaczy jakość linku? Miernikiem jakości jest strona, która opublikowała do nas link. Logiczne, że prosty i darmowy katalog stron www nie ma żadnej mocy w porównaniu do strony rządowej, uniwersytetu czy znanej i popularnej strony.

Perfekcyjny scenariusz zdobywania popularności to stworzenie na tyle dobrej i interesującej strony www, że sama w naturalny sposób zdobędzie popularność.

Internauci będą sami przekazywać sobie informacje, publikować linki do strony. Taki scenariusz oczywiście sprawdził się wielokrotnie, ale w realnym świecie 95% stron wymaga działań wspomagających. Dlatego powstają jak grzyby agencje marketingu online, specjaliści SEO, a nawet automaty wspomagające pozycjonowanie.

Należy być bardzo ostrożnym w korzystaniu z takich usług i zawsze zaczerpnąć opinii z kilku miejsc. Google ma cały system kar dla osób, które starają się manipulować wynikami. W najgorszym razie grozi nam całkowite usunięcie z SERP a powrót nie jest łatwy.

Cierpliwość i rozwaga w temacie pozycjonowania to najważniejsze cechy obok dokładnego zrozumienia tematu.

Czynniki rankingowe, które mają największy wpływ na wyniki w wyszukiwarkach internetowych.

Od lat właściciele wyszukiwarek ścigają się w wymyśleniu najróżniejszych metod sortowania wyników, tak żeby dostarczyć najwartościowsze rezultaty z punktu widzenia użytkowników. Każdego roku powstają listy czynników, ale pewne zasady się nie zmieniają i można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć, że pozostaną jeszcze długo z nami.

Główne czynniki mające wpływ na ranking to:

1. Backlinki, czyli linki prowadzące do danej strony www z zewnętrznych źródeł.

Z linkami zwrotnymi jest trochę jak z pracami naukowymi. Praca danego profesora jest tyle warta (oprócz zawartości merytorycznej) ile osób ją przeczyta i o niej wspomni w swoich pracach. Popularność w mediach zewnętrznych oraz jakość tych źródeł ma największe znaczenie. Jak to rozumieć w przypadku stron www?

Weźmy za przykład zupełnie świeżą stronę www fundacji na rzecz szkolenia informatycznego dzieci. Strona może mieć najszlachetniejsze przesłanie i wizje, może zawierać świetne opisy oraz zadjęcia a nawet doskonałą ofertę, ale żeby Google ją ceniło powinna posiadać również zewnętrzne odnośniki, czyli tzw linki z innych serwisów. A czym zewnętrzny serwis jest „ważniejszy” w sieci tym to się przekłada na widoczność strony naszej fundacji.

W praktyce to działa tak, że jeśli o stronie internetowej fundacji wspomni np. UNESCO i prezydent naszego kraju, to strona zostanie oceniona jako potencjalnie wartościowa. A jeśli dodatkowo linki będą prowadzić ze słów kluczowych, czyli np. fundacja, szkolenia informatyczne itp. a nie tylko z nazwy strony www, to strona pojawi się wysoko w wynikach wyszukania na te słowa. Działa to również w druga stronę – jeśli linki do strony będą powstawać na słabej jakości stronach www, darmowych wpisach o niskiej reputacji, zaspamowanych blogach itp. To strona będzie obniżała swoją wartość i może zupełnie zniknąć z SERP.

Zdobywanie popularności w sieci, backlinków to jedno z największych wyzwań w branży SEO.

Techniki white hat oraz black hat (białe i czarne), które bardziej lub mniej zbliżają się do wymuszania na wyszukiwarkach wyświetlania wyników takich jakimi chcemy i oczekujemy doprowadzone są do poziomu mistrzowskiego szczególnie w branżach, w których kryją się duże zasoby finansowe.

Algorytm Google oblicza jakość linkowania, ilość linków (z różnych domen). Od dawna wiadomo, że lepiej mieć 3 linki z różnych, wartościowych serwisów, niż 2000 linków ale z jednego serwisu www (np. ze stopki). Pozycjonowanie to w dużej mierze zdobywanie linków.

W przypadku linków ważnym elementem jest tzw. Słowo kluczowe z jakiego link prowadzi do naszej strony (tzw. Anchor text). Zróżnicowanie słów kluczowych i zachowanie „zdrowych” proporcji pomoże nam uniknąć tzw. kary za linkowanie.

Najczęściej wskazuje się następujące proporcje linkowania: 60-70% marka firmy, adres strony www, około 20% czysty adres www/url, 5-7% – tekst, zdania, pytania, 3-5% tekst krótszy, zawierający ważne słowa kluczowe, 1-2% dokładnie dopasowane słowa kluczowe w linku,

Należy w tym momencie na chwilę zatrzymać się na linkach z pytań. Są to linki typu: Jaki najlepszy telefon?

Jak dojechać do…? itp. Linki tego typu pomagają nie tylko wpływać na wyniki SERP ale również dzięki technice voice search (wyszukiwanie głosowe) dają nam szanse na zaistnienie w wynikach organicznych zapytań głosem, które to zdobywają szturmem rynek dzięki wszechobecnym smartfonom.

Jak najbezpieczniej zdobywać linki?

Jest jedna doskonała i skuteczna w 100% metoda. Stwórz świetną stronę, z tak genialna ofertą i treścią, że internauci sami będą rozpowszechniać jej zawartość, publikując linki zwrotne we wszystkich możliwych miejscach.

Zazwyczaj jednak nie jest to takie proste, więc większość firm, agencji i prywatnych właścicieli stron ucieka się do działań marketingowych.
Czego unikać w zdobywaniu linków? Automatów do linkowania bo czasy katalogowania, sztucznych komentarzy, systemów wymiany linków i tego typu technik dawno minęły. Chociaż oczywiście zawsze znajdzie się ktoś kto nadal potrafi tymi technikami coś osiągnąć. Pytanie jest tylko na jak długo? Unikałbym też nadużywania płatnych i sponsorowanych artykułów do linkowania, kupowania linków szczególnie z miejsc, które żyją z handlu backlinkami.

Jak zdobywać linki, żeby nie narazić się na kary i osiągnąć zamierzony efekt? Czyli pozycjonowanie white hat.

Wszystko zależy co dana strona oferuje. Zawsze można nawiązać współpracę z innymi stronami, partnerami, stworzyć badanie internetowe i poprosić o umieszczenie ankiety na stronie www z linkiem, przeprowadzić wywiad i rozpowszechnić go w sieci z podaniem źródła jako link, wykreować ciekawy produkt, ofertę i rozpowszechnić go w mediach społecznościowych licząc na dalsze powielenie.

Niektórzy prowadzą dyskusje na forach i tam wklejają linki,są tacy co tworzą setki dodatkowych stron, które wzajemnie do siebie linkują.

Technik zdobywania linków jest tysiące a metody działań pozycjonerskich tak różne, jak różne są strony www i ich treści.

2. Zawartość strony www.

Podobnie jak przy linkach jakość samej strony to kluczowy wskaźnik, mający ogromny wpływ na wyniki wyszukiwania.
Jeśli chcesz zaistnieć w wynikach wyszukiwania to zadbaj o ciekawe, unikalne i przyciągające treści. Bardzo ważna jest oprawa graficzna oraz edycja tekstów. Zbite, nieczytelne literki z niewyraźnymi zdjęciami albo nawet czytelne treści ale chaotyczne powodują odrzucenie zawartości jako wartościowa.

Google używa zaawansowanych technik do oceny czy prezentowana zawartość na stronie www należy do cennych, czy też nie. Używanie synonimów, nadużywanie wyrazów, techniki sztucznego „upychania” linków i tytułów należą do przeszłości.

Google porównuje takie czynniki jak długość i unikalność treści, użycie słów kluczowych i podobieństwo do podobnych artykułów w innych miejscach (np. tłumaczenia).

Treść oczywiście zależy od podejmowanego tematu ale zazwyczaj puste lub powielone treści nie zyskują dużej popularnoścu w sieci. Od tej reguły jest oczywiście wyjątek: serwisy, które z zasady powielają czyjeś treści (np. serwisy ogłoszeniowe, porównywarki), a które są uznane przez algorytmy jako bardzo mocne (np. na podstawie linków przychodzących). Taka sytuacja ma miejsce np. z Amazon, Ebay, Olx, Allegro.

Wymienione serwisy nie muszą uważać na jakość treści i samą zawartość. Domeny główne i url poszczególnych kategorii są tak popularne a co się z tym wiąże „mocne” i mają nadaną taką wartość przez algorytmy, że mogą sobie pozwolić na wyświetlanie nawet pustych podstron a i tak zobaczymy je w wynikach wyszukiwania na mocne hasła.

Obok ciekawych i unikalnych tekstów bardzo ważna jest oprawa graficzna i zdjęcia zamieszczone na stronie. Z jednej strony mogą one popsuć cały obraz z punktu widzenia użytkownika i obciążyć mocno szybkość działania strony (jeśli są za „ciężkie”, czyli mają rozmiar bez dopasowania do wymagań www) ale dobrze dobrana i lekka w odbiorze grafika przyciąga uwagę i dodaje kolorytu stronom. Całość wyglądu tworzy tak zwaną użyteczność strony oraz to co czuje użytkownik odwiedzając naszą witrynę i wchodząc w interakcję z elementami na niej zawartymi. Dlatego user experience jest tak ważne z punktu widzenia właściciela serwisu.

Początkowo królował trend upychania na stronie każdej możliwej informacji, niewielu twórców stron pomyślało, że użytkownicy odwiedzają stronę w konkretnym celu. Strona powinna po pierwsze być nastawiona na użytkownika. Niech tu posłuży przykład wyszukiwarki Yahoo i Google, które konkurując ze sobą obrały zupełnie inny model biznesowy. Yahoo otoczyło swoją wyszukiwarkę multum informacji i ofertami. Google postawiło na styl minimalistyczny oraz prostotę. W efekcie osiągnęli zamierzony cel: popularność. Złota zasada z sieci głosi: daj użytkownikowi ile się da za darmo a opłaci zyski zbierzesz w przyszłości.

Warto przy okazji wspomnieć o samej ofercie na stronie. Nawet najpiękniejsza strona, zgodna z trendami, zawierająca unikalne treści i piękne zdjęcia jeśli będzie oferować towar lub usługę gorszą od innych, to nie mamy co liczyć na sukces. Świadomość internautów jest na tyle duża, że doskonale wiedzą jak nie dać się oszukać.

Poszukiwania rzadko kończą się na jednej stronie, zazwyczaj każdy przegląda 3-4 oferty oraz zapoznaje się z opiniami na temat samej strony jak i produktów i usług. W Internecie łatwo manipulować takimi opiniami, ale z drugiej strony użytkownicy sieci również potrafią rozpoznawać co jest prawdziwe a co zgodne z prawdą. Lepiej trzymać się zdrowych zasad od początku do końca.

Pozostałe czynniki, które mogą wpływać korzystnie lub negatywnie na naszą widoczność w internecie:

  • wiek samej domeny i cała jej dotychczasowa historia. Z domenę jest jak z winem – czym starsze tym lepsze. Ciężko jest osiągnąć wysoką oglądalność w wynikach naturalnych ze świeżo kupioną domeną. Nawet jeśli się to uda to na bardzo krótko.
  • historyczne zmiany związane z domeną i serwisem. Zmiany właściciela, treści, popularność serwisu www w przeszłości.

Krótkie podsumowanie najważniejszych elementów wpływających na sukces strony w sieci:

1. Responsywna strona www
2. Unikalny i ciekawy kontent strony. Absolutne unikanie kopiowania treści.
3. Techniczne aspekty: szybkość ładowania strony (szczególnie wersji mobilnej), przyjazne adresy url, czytelna struktura strony (dla użytkowników i robotów), wewnętrzne linkowanie
4. Optymalizacja SEO strony: użycie H1-H3, description, odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, unikanie kanibalizacji słów kluczowych (nadużywanie tych samych słów na różnych stronach)

FAQ od użytkowników:

Co to jest SEM (Seach Engine Marketing) = wszystkie działania marketingowe prowadzone za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Na SEM składają się SEO (wyniki naturalnych) jak i SEA (wyniki płatne, zazwyczaj rozliczna w metodzie za kliknięcie)

Czy Google układa wyniki wyszukiwania?
Za wyniki wyszukiwania płatnego odpowiedzialny jest sam użytkownik – w zależności ile zapłaci, tak często i :wysoko” będzie wyświetlana reklama. Wyniki organiczne to już działanie algorytmu, który zawiera wiele czynników oceniających wartość słowa kluczowego w relacji do stron internetowych. Więcej wyjaśnień powyżej.

Czy da się szybko osiągnąć wysokie pozycje na trudne słowa?
Raczej nie. Są od tej reguły wyjątki, jeśli jakiś serwis przedstawia w krótkim czasie wyjątkowo wartościową treść dla użytkowników, bądź pozycjonerzy stosują niedozwolone techniki SEO, które zazwyczaj są bardzo krótkotrwałe.

Które pozycje w wynikach Google są najwartościowsze?
Nie da się ukryć, że 1 pozycja zgarnia większość użytkowników szukających danego hasła. Pozostałe miejsca to %. 2 – 35, 3 – 30, 4 – 22, 5 – 19, 6 – 16, 6 – 17%.

Czy da się jednorazowo wypozycjonować stronę?
Tylko przy niskiej konkrecji i przy słowach kluczowych, które nie są komercyjne. W innych przypadkach pozycjonowanie to proces stały i długotrwały.

Raz osiągnięte wyniki w pozycjonowaniu tak pozostaną.
Mit, w który wierzy wile osób. Prawda jest taka, że dość częste zmiany algorytmu powodują przetasowanie wyników wyszukiwania. W internecie nic nie ginie, ale też nic nie jest na stałe.

Czy da się zagwarantować osiągnięcie wysokich pozycji w SERP?
Nie istnieje taka strona www, taka firma i taki zestaw słów kluczowych, żeby ze 100% można powiedzieć, że pozycjonowanie się uda.

Jeśli chcesz zostać ekspertem SEO to zapisz się na:

SZKOLENIE SEO

Najbardziej kompleksowe szkolenie w zakresie: pozycjonowanie – optymalizacja – content marketing – użyteczność