PIM o skrót od angielskiego Product Information Management, co po polsku można tłumaczyć jako program do zarządzania informacją produktową.
System PIM to odpowiedź na potrzeby firm, które muszą zarządzać danymi i informacja produktową. Czym jest ta informacja produktowa i czemu należy nią zarządzać? Informacja produktowa to wszystkie informacje, które dotyczą naszego towaru, takie jak nazwa, cena, opis, zdjęcia, dostawa (opcje), atrybuty towaru (wielkość, waga, wymiary itd.), stan na magazynie, dodatkowe dane techniczne, zdjęcia, filmy czy też wizualizacje produktu.
Co nam daje PIM w przypadku takich informacji o produkcie? Po pierwsze PIM pozwala na gromadzenie i zarządzanie informacją w jednymi miejscu, co w przypadku rozbudowanej oferty jest bardzo ważne. Po drugie system zarządzania informacją produktową pozwala na integrację z zewnętrznymi systemami i wymianę danych. Dzięki takiemu rozwiązaniu zaoszczędzam czas i pracę, ponieważ integracja z zewnętrznymi kanałami sprzedaży (np. Amazon, Ebay, Allegro itd.), magazynem, sklepem online czy też innymi partnerami biznesowymi pozwala na wymianę informacji w czasie rzeczywistym.
Dzięki PIM zmiana cen, opisów, zdjęć czy też planowanie wprowadzanie nowych produktów też promocji dotychczasowych nie jest problemem. Zaoszczędzasz nie tylko czas, ale masz pewność, że na wszystkich kanałach sprzedaży jest właściwa informacja. Panujesz nad promocjami, stanami magazynowymi, prezentacją produktów, wymianą informacji z partnerami.
W dobie rozbudowanej konkurencji e-commerce PIM stał się niezbędnym narzędziem pracy. Dodatkowym atutem sytemu jest możliwość automatyzacji pracy i zadań.
Kiedy należy wdrożyć PIM?
System zarządzania informacją produktową szczególnie ważna jest w przypadku działań e-commerce i rozbudowanej oferty. Wszędzie tam, gdzie jest wiele źródeł danych o produktach, produktów jest dużo i wymagają częstych korekt informacyjnych, masz kilka wersji językowych, sprzedajesz przez wiele kanałów, współpracujesz z zewnętrznymi firmami i chcesz udostępnić bezpieczny i częściowy do prac (np. copywriterzy, specjaliści SEO do optymalizacji itd.).
Czym jest Digital Asset Manager w PIM?
DAM to dodatek do systemów PIM, który pozwala na zarządzanie mediami typu zdjęcia i filmy. Taki moduł nie tylko zarządza bazą danych ale pozwala na nadzór nad jakością i formą mediów. Dzięki czemu w prosty sposób możemy np. wymusić format zdjęć na wszystkich kanałach, czy też rozszerzenie plików oraz ciężar wgrywanych filmów.
Zalety i wady PIM
PIM nie jest dla wszystkich firm. Wdrożenie i utrzymanie PIM nie jest tanie, więc przed rozpoczęciem ałego procesu należy dobrze przeliczyć sens biznesowy.
Największą zaletą wdrożonego już PIM jest nadzór i łatwość zarządzania informacją produktową, co przekłada się na koszty pracy, czas oraz jakość. Panowanie nad atrybutami produktów oraz cenami i kanałami, gdzie towar jest sprzedawany, to marzenie każdego zarządzającego firmą. Dobrze wdrożony PIM i sprawna obsługa daje taką możliwość.
Dzięki PIM zbudujesz jedną centralną bazę danych o produkcie, będziesz kontrolować jakość danych oraz łato je edytować, sprawdzenie informacji będzie szybkie i proste, a zbieranie informacji i raportowanie zautomatyzowane. Eksport danych i synchronizacja z zewnętrznymi systemami partnerów to chyba największa zaleta PIM.
Jakie PIM znajdziemy na rynku
Systemy PIM dzielą się na dedykowane, czy li takie pisane specjalnie pod potrzeby danej firmy oraz systemy, które już działają i które możemy wdrożyć.
Ze znanych i popularnych systemów można wymienić:
- Akeneo
- Pimcore
- STIBO
- Salsify
Każdy z tych systemów jest trochę inny. Ciężko opisać i porównać różnice, ponieważ te systemy ciągle ewoluują i się zmieniają. Pamiętaj, że PIM to tylko narzędzie, które musi trafić w dobre ręce tzn. być prawidłowo wdrożone i zarządzane. Najlepszym sposobem poznania każdego z tych systemów jest umówienie się na darmową prezentację oraz dostęp do wersji demo. W trakcie takiej rozmowy nie tylko poznacie system, dowiecie się ile czasu zajmie wdrożenie i ile będzie kosztować, ale również ocenicie jakość obsługi, co ma niebagatelne znaczenie jeśli chcecie korzystać z systemu w dłuższym okresie.
Ile kosztuje wdrożenie PIM?
Koszt wdrożenia zaczyna się od kilku tysięcy zł. Górnej granicy nie sposób wskazać. Wszystko zależy od potrzeb, wielkości bazy oraz czasochłonności wdrożenia takich jak ilości integracji zewnętrznych (np. z kanałami sprzedaży typu sklepy online, Amazon, Ebay, Allegro itp.)