Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Co to jest marketing w wyszukiwarkach internetowych

Twoja ocena:

Marketing w wyszukiwarkach SEM (ang. Search Engine Marketing), to wszystkie działania marketingowe odbywające się za pośrednictwem wyszukiwarki. Na marketing w wyszukiwarkach składają się dwa główne elementy:

  • Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek SEO (ang. Search Engine Optimization).
  • Reklama płatna za kliknięcie PPC (ang. Pay Per Click).

Dodatkowo z SEM związane są poniższe terminy:

SERP (ang. Search Engine Result Page) – strona z wynikami wyszukiwania.
AdWords – linki sponsorowane, które są dominującą formą reklamy PPC w Google.

Ruch organiczny – bezpłatny ruch wygenerowany przez wyszukiwarki.

Technika black hat – nieetyczna metoda SEO np. kupowanie linków.

Technika white hat – etyczna metoda SEO np. tworzenie wartościowej, przyciągającej użytkowników treści na stronach.

Głównym celem pozycjonowania jest zajęcie przez witrynę jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania. Im wyżej strona znajdzie się w rankingu, tym większa szansa, że więcej użytkowników na nią trafi. Większość internatów wpisując hasło/frazę w pole wyszukiwania i otrzymując listę wyników, skupia swoją uwagę tylko na pierwszej stronie wynikowej. Wysoka pozycja witryny jeszcze jednak o niczym nie świadczy. Jak już użytkownik wejdzie na stronę, liczy się pierwsze wrażenie. Na ogół kilka sekund wystarczy, by podjął decyzję – zostać i zapoznać się bliżej z treścią, czy opuścić stronę i poszukać informacji gdzie indziej. Dlatego, oprócz wysokiej pozycji w rankingu, liczy się również ogólna prezencja witryny (szata graficzna, nawigacja, architektura informacji) oraz wartościowa treść.

Przydatne wskazówki odnośnie SEO:

  • Pozycjonowanie trwa. Zanim strona zajmie wysoką pozycję w rankingu wyszukiwania może minąć kilka tygodni, a nawet kilka miesięcy. Dlatego w SEO liczy się cierpliwość.
  • Jeśli strona z dnia na dzień uzyskała wysoką pozycję w rankingu wyszukiwania np. z pozycji 50 skoczyła na 3, to całkiem prawdopodobne, że zostały zastosowane nieetyczne metody SEO, np. linki zostały kupione. Jeśli takie działania wyjdą na jaw, witryna zostanie ukarana przez wyszukiwarkę – jej pozycja może spaść w rankingu lub strona może zostać czasowo zablokowana.
  • Nie ma nigdy gwarancji, że dane słowa kluczowe zapewnią witrynie wysoką pozycję w rankingu.
  • Łatwiej o wysoką pozycję w rankingu dla branży niszowej. Im większa konkurencja, tym trudniej jest się przebić.
  • Wyszukiwarka jest, jak dotąd, najlepszym kanałem docierania z informacją do użytkowników.

Podstawowe informacje o pozycjonowaniu

Jak działają wyszukiwarki?

Wyszukiwarki nieustannie przeszukują strony internetowe i dokładnie sprawdzają ich zawartość. Następnie indeksują strony i przypisują im określone wartości. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie starają się tak dobrać wyniki, aby zapewnić jak największą trafność.

Pozycjonowanie można podzielić na dwie główne kategorie. Są to działania off-site oraz on-site:

  • Strategie off-site – dotyczą mediów społecznościowych, marketingu wirusowego i całej strategii linkowania.
  • Strategie on-site – dotyczą zawartości treści na stronie i słów kluczowych.

Strategia off-site i on-site

Strategia off-site to wszelkie działania poza serwisem. To działania w mediach społecznościowych oraz tworzenie wartościowych linków na innych witrynach. Im więcej wartościowych linków będzie prowadzić do danej witryny, tym większą pozycję otrzyma ona w rankingu wyszukiwania. Muszą to być jednak linki stworzone przez prawdziwych użytkowników na portalach społecznościowych, linki na innych witrynach utworzone w ramach współpracy, czy powstałe na skutek marketingu wirusowego.

W jaki sposób tworzyć wartościowe linki?

  • Współpracuj na zasadzie programów partnerskich.
  • Współpracuj z dostawcami, dystrybutorami i klientami.
  • Aktywnie udzielaj się w mediach społecznościowych.
  • Zacznij prowadzić bloga.
  • Korzystaj z marketingu wirusowego.

Strategia on-site to tworzenie serwisu przyjaznego użytkownikom i wyszukiwarkom. Witryna powinna być tak zaprojektowana, aby zarówno roboty indeksujące, jak i użytkownicy, na niej się nie zgubili. Liczy się dobra architektura informacji, logiczna nawigacja, odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz wartościowa i unikalna treść. W strategii on-site kluczową rolę odgrywają następujące elementy:

  • Adres URL – powinien zawierać słowa kluczowe, nazwę kategorii i podkategorii, być w miarę krótki i nie zawierać znaków specjalnych.
  • Meta keywords – znacznik powinien zawierać 5-10 słów kluczowych uporządkowanych w kolejności od najbardziej ważnego, do najmniej ważnego. Znaczniki powinny być zgodne z treścią zawartą na danej stronie.
  • Meta desciption – znacznik powinien krótko, ale konkretnie opisywać zawartość danej strony.
  • Tytuł dla każdej strony – powinien być unikalny, zawierać słowa kluczowe, nazwę serwisu oraz nazwę przeglądanej aktualnie strony.
  • Nagłówki – powinny zawierać słowa kluczowe i posiadać odpowiednią rangę, od H1 (najważniejszy) i kolejno H2, H3 itd.
  • Treść – powinna być unikalna i zawierać naturalnie wplecione słowa kluczowe. Zaleca się, aby hasła/frazy kluczowe nie stanowiły więcej niż 3-5% całości treści. Słowa kluczowe mogą występować w odmianie i pojawiać się także w formie swoich synonimów. Tekst dla użytkownika musi być czytelny – odpowiednia czcionka, rozmiar, kontrast, niezbyt długie akapity, tytuły, nagłówki, listy, wypunktowania, pogrubienia.
  • Grafika – stanowi idealne urozmaicenie dłuższych tekstów, sprawia, że użytkownikowi lepiej czyta się tekst.
  • Interaktywna ścieżka – informuje o strukturze serwisu oraz wspiera linkowanie wewnętrzne.
  • Mapa serwisu – zaleca się stworzenie mapy serwisu dla rozbudowanych witryn. Mapa serwisu umożliwia dotarcie do każdej strony z każdego miejsca w serwisie.

Ciemna strona SEO

Najczęstsze nieetyczne praktyki łamania zasad SEO:

  • Tworzenie niezbyt wartościowej treści, która zawiera głównie słowa i frazy kluczowe. Takie teksty nie mają większego sensu, nie wykazują żadnej wartości, są tylko zapchane kluczowymi hasłami.
  • Przedstawianie innych treści użytkownikom, a innym wyszukiwarkom.
  • Pisanie tekstu małą, nieczytelną dla użytkowników, czcionką. Taki tekst na ogół zawiera same słowa kluczowe i jest widoczny tylko dla wyszukiwarek.
  • Umieszczanie tekstu na stronie w kolorze tła – taki tekst również nie jest widoczny dla użytkowników, jest widoczny tylko dla wyszukiwarek i na ogół składa się z samych słów kluczowych.
  • Płacenie za linki – korzystanie z farm linków, które tworzą ogromne ilości linków prowadzących na daną stronę, za opłatą.
  • Tworzenie stron i treści widocznych tylko dla wyszukiwarek.

Pozycjonowanie – formy rozliczeń

Pozycjonowanie z roku na rok jest coraz trudniejsze. Coraz więcej nowych witryn powstaje, coraz więcej stron chce się pozycjonować. Jeśli tylko posiada się odpowiednią wiedzę i doświadczenie w SEO, można samemu podjąć się pozycjonowania swojej strony. Na ogół jednak korzysta się z usług firmy zewnętrznej.

W jaki zatem sposób można się rozliczać z firmą SEO? Można to zrobić na cztery główne sposoby, które przedstawiono poniżej, w kolejności od najbardziej, do najmniej popularnych:

  • Płatność za konkretne efekty – firmie pozycjonerskiej płaci się dopiero w przypadku osiągnięcia przez witrynę pożądanej pozycji. Oczywiście, najczęściej są to pozycje w pierwszej dziesiątce.
  • Ryczałt – firma pozycjonerska otrzymuje comiesięczne wynagrodzenie, w zamian za pozycjonowanie pod względem ustalonych wcześniej słów kluczowych.

Płatność za wygenerowany ruch na witrynie – firma pozycjonerska otrzymuje:

  • wynagrodzenie, proporcjonalne do uzyskanej liczby nowych użytkowników z ruchu organicznego.
  • Płatność za osiągnięcie konkretnego wyniku – może to być na przykład sprzedaż na określonym poziomie.

Efektywność działań SEO

Jak weryfikować efektywność działań SEO?

Najlepiej jest to zrobić za pomocą narzędzia Google Analytics. Wyszukiwarka pozwala śledzić szczegółowe statystyki kampanii PPC, a po integracji konta z Google Analytics umożliwia monitoring tych działań. Dzięki Google Analytics można:

  • Definiować cele kampanii marketingowej.
  • Określać źródła ruchu na witrynie.
  • Przypisywać konkretną wartość użytkownikowi pozyskanemu na skutek działań SEO.
  • Określić koszt jednej konwersji.