FLoC (Federated Learning of Cohorts) to nowa technologia przeglądarek internetowych opracowana przez Google, która ma zastąpić ciasteczka (cookies) w celu zbierania i przetwarzania danych użytkowników. W skrócie, FLoC to nowa metoda anonimizacji danych przeglądania internetu.
Tradycyjne ciasteczka były wykorzystywane przez witryny internetowe do gromadzenia informacji o użytkownikach, w tym o tym, jakie strony odwiedzają, co kupują i jak długo przebywają na stronie. Ciasteczka są małymi plikami, które przeglądarka internetowa zapisuje na urządzeniu użytkownika, aby przechowywać informacje o jego aktywności w Internecie.
FLoC działa w inny sposób. Zamiast przechowywać informacje o każdym użytkowniku indywidualnie, FLoC grupuje użytkowników o podobnych zainteresowaniach w tzw. „kohorty”. Każda kohorta to grupa użytkowników o podobnych nawykach przeglądania internetu, którzy otrzymują ten sam identyfikator FLoC. Dzięki temu strony internetowe będą mogły uzyskiwać informacje tylko na temat całych grup, a nie na temat pojedynczych użytkowników.
Zaletą FLoC jest to, że jest to bardziej prywatne rozwiązanie niż ciasteczka, ponieważ nie gromadzi ono danych identyfikujących pojedynczych użytkowników. Ponadto, nie trzeba się martwić, że po odwiedzeniu jednej witryny internetowej, reklamy dotyczące tego samego produktu zaczną pojawiać się na każdej witrynie, którą użytkownik odwiedzi. FLoC również ma mniejszy wpływ na wydajność przeglądania internetu, ponieważ wymaga mniej zasobów niż ciasteczka.
Wprowadzenie FLoC w przeglądarkach internetowych ma przynieść korzyści zarówno użytkownikom, jak i reklamodawcom. Jednak wiele organizacji ds. prywatności uważa, że technologia ta nadal może stanowić zagrożenie dla prywatności użytkowników, ponieważ dane zbierane przez FLoC mogą być wykorzystywane do celów marketingowych lub w inny sposób naruszać prywatność.