Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Co to jest audyt SEO strony internetowej

Co to jest audyt SEO strony internetowej
5 (100%) 17 głosów

Jakiej branży by nie dotyczył audyt, to ma on za zadanie dokonać niezależnej oceny podmiotu. Audyt ma na celu zbadanie zgodności z określonymi normami, standardami, wzorcami czy przepisami.

Specjalista SEO zaczynając współpracę z istniejącą już witryną, ma obowiązek przeprowadzić audyt. Nie jest to proste głównie z tego powodu, że SEO jest dosyć nową dziedziną. Wiele rzeczy nie jest jeszcze do końca jasnych i wiele osób nie ma zielonego pojęcia o praktykach SEO.

Przykład trenów strony:

Elementy audytu SEO:

  • Użyteczność witryny – określenie stopnia użyteczności wyszukiwarek jest ważnym punktem zaczepienia. Użyteczność wpływa na wiele czynników np. na współczynnik konwersji .
  • Czas ładowania strony – zbyt długi czas ładowania spowalnia indeksowanie i może wykluczyć z konkurencji w sektorze mobilnym.
  • Sprawdzenie kondycji witryny z perspektywy wyszukiwarek np. poprzez sprawdzenie pamięci podręcznej przeglądarki Google – czy zapisane wersje Twojej witryny odpowiadają rzeczywistym stronom.
  • Sprawdzenie kondycji słów kluczowych – czy witryna nakierowana jest na właściwe słowa kluczowe.
  • Sprawdzenie adresu URL – adres ma być prosty, jasny ale treściwy. Odpowiednio nasycony w słowa kluczowe (z umiarem).
  • Wyszukiwanie duplikatów treści – czy adresy bez przedrostka www zostają permanentnie przekierowane do adresów z tym przedrostkiem i na odwrót. To również upewnienie się, czy do danej zawartości nie prowadzi kilka adresów URL.
  • Ocena znacznika tytułowego – znacznik na każdej stronie ma być unikatowy i opisowy. Nazwę marki zaleca się umieścić na końcu znacznika, a długość znacznika tytułowego nie powinna przekraczać 70 znaków.
  • Ocena znaczników meta – czy na witrynie pojawia się znacznik meta robots. Przypadkowo umieszczony znacznik noindex lub nofollow może zaniżać pozycję w rankingu wyszukiwania.
  • Ocena treści – czy treść jest czytelna dla użytkowników, czy jest ciekawa. Czy jej forma może na dłużej zainteresować czytelników. Jeśli będzie długi suchy tekst, nikt tego nie będzie chciał czytać. Liczy się wszystko: odpowiednia czcionka, długość akapitów, obecność tytułów i nagłówków itp.
  • Ocena przekierowań – czy przekierowania działają prawidłowo i czy wskazują odpowiednie adresy URL. Nie wszystkie przekierowania są sobie równe. Zasada jest taka, że przekierowań powinno być jak najmniej.
  • Ocena linków wewnętrznych – należy odszukać strony, na których jest zbyt dużo linków wewnętrznych. Są one oczywiście bardzo użyteczne, ale nie należy przesadzać z ich ilością.
  • Linki zewnętrzne – analiza odnośników prowadzących do witryny. Są do tego specjalne narzędzia np. Majestic SEO, Open Site Explorer.
  • Atrybut alt w znacznikach img – należy sprawdzić, czy wszystkie obrazy na stronie są prawidłowo opisane w atrybucie alt i czy zawierają nazwy plików.
  • Unikanie niepotrzebnych subdomen– wyszukiwarki nie zawsze doceniają autorytet domeny i wpływ linków na subdomen.

Ocena słów kluczowych

Ocena słów kluczowych to kolejny bardzo ważny krok audytu. Przeprowadza się ją w kilku krokach:

  • Jak najwcześniejsze wyszukanie i określenie pożądanych słów kluczowych.
  • Przygotowanie architektury witryny. Na tym etapie należy bliżej przyjrzeć się wynikom badań nad słowami kluczowymi i porównać je z istniejącą stroną. Trzeba stworzyć hierarchię witryny, która pokieruje użytkowników do stron generujących zysk, czyli takich, na których stopień konwersji będzie największy.
  • Kolejny krok to mapowanie odpowiednich haseł na adresy URL.
  • Na koniec, mając przygotowaną mapę słów kluczowych, ocena witryny jest o wiele bardziej prosta. Podczas sprawdzania znaczników i nagłówków, można powrócić do mapy słów kluczowych i określić, czy znaczniki są prawidłowo używane oraz czy witryna zawiera odpowiednie słowa kluczowe.

Przykład wizualnej mapy strony www: 

Analiza lików przychodzących: