Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Co musisz wiedzieć przed stworzeniem strony internetowej

SEO przed stworzeniem strony www

Faza początkowa SEO obejmuje głównie przygotowanie planu, wykonanie technicznego audytu witryny oraz określenie punktu odniesienia, w celu pomiaru rezultatów i postępu.

Jeszcze na długo przed ruszeniem Twojej strony internetowej, w sporządzonym przez Ciebie planie powinny się znaleźć elementy strategii SEO. Mówimy oczywiście o „podręcznikowym” przypadku, w praktyce często trudno to osiągnąć. Zdarza się przecież, że specjalista SEO zaczyna pracę nad istniejącą już stroną internetową. Niezależnie jednak od momentu, w którym zaczniesz działać, na początek przygody z SEO należy przygotować kilka składowych planu, jeszcze przed przygotowaniem pierwszego znacznika title.

Budowa witryny i określenie grupy docelowej

Przed wdrożeniem praktyk SEO, absolutnie najważniejsze jest określenie grupy docelowej użytkowników Twojej strony internetowej. Musisz się zastanowić, jaką i w jaki sposób treść chcesz im przekazać. Nie ma jednego określonego schematu działania, który byłby uniwersalny i sprawdził się w każdym przypadku. Do realizacji zamiarów potrzebujesz ustalonych wcześniej celów i wiedzy, w jaki najlepszy sposób komunikować się ze światem zewnętrznym.

Zespół SEO powinien składać się kierownika, grupy twórczej i technicznej oraz najlepiej jeszcze z analityków danych i decydentów w zespołach marketingu. Mniejsze firmy nie mogą sobie pozwolić na zatrudnianie całej rzeszy specjalistów, dlatego w takich sytuacjach jedna osoba pełni najczęściej kilka funkcji.

Technicy oraz specjaliści od pracy twórczej odpowiadają za większą część punktów strategii SEO. Nie zmienia to faktu, że praca każdego członka zespołu jest równie ważna. Komunikacja w zespole specjalistów SEO powinna być priorytetem.

Kierownik powinien ustalić, kto będzie docelowym odbiorcą Twojej strony internetowej. Jak to widzi zespół marketingu? Zespół od Public Relations może zająć się promocją w mediach, żeby przyszli potencjalni klienci usłyszeli o Twojej firmie. Należy pamiętać, żeby na początek nie obiecywać klientom zbyt dużo, jeśli są jakiekolwiek wątpliwości czy od razu podołamy wszystkiemu. Klienci powinni dokładnie wiedzieć, co przyniesie ze sobą przedsięwzięcie i dokładnie to otrzymać. Jeśli dostaną mniej, to ich zainteresowanie spadnie i szybko skorzystają z usług konkurencji.

 

Struktura informacyjna strony internetowej

Podczas definiowania struktury informacyjnej witryny wyróżnia się dwie główne składowe:

  • Decyzje technologiczne.
  • Decyzje strukturalne.

Definiowanie struktury informacyjnej witryny z punktu widzenia SEO na samym początku projektu jest ważne, niezależnie czy rozpoczyna się pracę nad całkowicie nową stroną, czy przejmuje się już tę istniejącą.

Decyzje technologiczne

Wybory technologiczne mogą mieć znaczny wpływ na wyniki SEO. Do najważniejszych kwestii należą:

  • Odnośniki i treści we Flashu – jak było już wspomniane wcześniej, wyszukiwarki mają problem z odczytywaniem linków i treści w technologii Flash. Odnośniki i treść zawsze powinny być dodatkowo dostępne dla wyszukiwarek w formie tekstu HTML.
  • Treści ukryte w formularzach – lepiej jest nie używać ograniczenia dostępu, ponieważ treść zostanie ukryta przed robotami indeksującymi.
  • Tymczasowe przekierowania 302 – system i serwer powinny domyślnie używać przekierowania 301, jeśli tak nie jest, należy samodzielnie zmienić ustawienia. Przekierowanie 302 blokuje przekazywanie wartości PageRank. Stanowi dla przeglądarki informację, że nie przenieśliśmy treści na stałe. Jest to niekorzystne zjawisko dla SEO. Tymczasowe przekierowania dotyczą platform serwerowych i CMS.
  • Dynamiczne adresy URL – są to adresy dynamicznych stron internetowych, czyli takich, których treść jest generowana na bieżąco na żądania użytkowników. Takie adresy URL generowane są w odpowiedzi na zapytania wysyłane do baz danych. Nie stanowią problemu podczas indeksowania stron, ale lepiej nie zezwalać systemowi CMS na generowanie adresów URL ze zbyt dużą ilością niezrozumiałych znaków. Statyczne adresy są bardziej cenne, ponieważ ułatwiają zapanowanie nad strukturą adresową witryny, dzięki czemu jest sensowna, zwięzła i przyjazna użytkownikowi.
  • Identyfikator sesji/użytkownika w adresie URL – w CMS śledzenie działań użytkownika witryny odbywa się poprzez dodanie na końcu adresu URL odpowiedniego kodu identyfikacyjnego. Dla wyszukiwarek internetowych nie jest to dobre, ponieważ postrzegają one wtedy adresy URL jako inne strony, a nie jako modyfikację tego samego dokumentu. Dlatego lepiej nie zezwalać CMS generowania identyfikatora sesji.
  • Dodatkowe flagi w URL – w URL mogą znajdować się jeszcze dodatkowe i niepotrzebne informacje. Mogą niekorzystnie wpływać na indeksowanie i obniżać komfort internautów podczas korzystania ze strony internetowej.

Powyższe kwestie stanowią nie lada wyzwanie dla specjalistów SEO. Mogą mieć negatywne wpływ na powodzenie projektu. Twórcy CMS nie wzięli pod uwagę wszystkich podstawowych zagadnień SEO. Nadal wiele systemów zarządzania treścią nie jest zoptymalizowanych pod kątem SEO. Nie należy oczekiwać, że twórcy witryn rozumieją powiązania między tym, co sami tworzą, a Twoją strategią SEO.

Decyzje strukturalne

Do decyzji strukturalnych należy kwestia struktury nawigacyjnej oraz wewnętrzny rozkład linków. Należy zadać sobie pytania: do jakich stron odwołuje się strona główna? Czy strony o podobnych treściach powinny odnosić się do siebie nawzajem?

Określając strukturę linków trzeba mieć na uwadze wiele aspektów. Jest to o tyle ważne, że to poprzez odnośniki użytkownicy poruszają się po stronie internetowej. Dobra struktura witryny pomaga ustalić podczas indeksowania, które strony są najważniejsze i ocenić trafność stron w odniesieniu do słów kluczowych.

Linki pomiędzy tematycznie powiązanymi artykułami

Odnośniki pomiędzy pokrewnymi artykułami są potężnym narzędziem. Wspomagają wyszukiwarkę w ustaleniu, czy dana strona jest trafna i czy wyczerpuje temat. Stworzenie struktury odnośników może się okazać wyjątkowo trudnym zadaniem, szczególnie w przypadku dużych witryn komercyjnych.

 

Analiza słów kluczowych

Jak już wcześniej było wspomniane, analiza słów kluczowych jest jednym z najważniejszych elementów działań SEO. Należy się szczegółowo przyjrzeć, jakie hasła wpisują użytkownicy, kiedy poszukują produktów czy usług podobnych do tych, które Ty oferujesz.

Analizując słowa kluczowe warto skorzystać z Planera Słów Kluczowych Google’a. Program podpowie nie tylko gotowe frazy, ale również pokaże szacowaną miesięczną liczbę ich wyszukiwań. Oprócz tego istnieją inne narzędzia np. Soovle, Ubersuggest, Keyword.io, Brand24.pl.

Soovle nie pokazuje samych słów kluczowych, ale podpowiedzi, które wyszukiwarka (Google, Bing, Yahoo!) pokazuje wtedy, kiedy użytkownik zaczyna wpisywać treść zapytania.

Keyword pomaga ustalić słowa kluczowe podobne do wskazanego przez użytkownika. Dodatkowo wyświetla słowa z podziałem na kanały, a konkretnie, jakie hasła są wpisywane w YouTube, a jakie w przeglądarce Google, odnośnie tego samego tematu. Ubersuggest działa tak samo jak Keyword, ale pokazuje jeszcze większą ilość słów kluczowych. Są to niezwykle pomocne narzędzia.

Czasami rozpoczynając poszukiwania, nie do końca wiadomo, co wpisać w wyszukiwarkę. Wiemy, czego chcemy, ale nie potrafimy tego nazwać. Przykład: kobieta chciała kupić pewną roślinę do swojego mieszkania. Nie miała jednak pojęcia jak się ona nazywa. Wiedziała jak wygląda i czym się charakteryzuje. Wpisała „roślina o dziurawych liściach”. Od razu w wynikach pojawiło się to, co ją interesowało. Rośliną okazała się być Monstera Dziurawa.

Nigdy nie wiadomo, jakim konkretnie słownictwem może się posługiwać grupa docelowa. Do sprawdzenia tego można posłużyć się monitoringiem internetu. Służą do tego narzędzia: Brand24, Sentione lub Monitori. Do programu wprowadzasz potencjalną listę słów kluczowych. Program sprawdza całą sieć, przegląda fora, portale i media społecznościowe. Dowiesz się, kto używa podanych przez Ciebie fraz. Otrzymamy linki do tych stron i będzie można sprawdzić kontekst ich użycia.

Można też wykorzystywać frazy z tzw. długiego ogona. Są to nazwy konkretne, bardziej wyszukane. Idealnie nadają się, by je zawrzeć w treści przyjaznej użytkownikowi. Używanie tylko najpopularniejszych słów kluczowych nie jest dobrą praktyką. Są zbyt ogólne i zbyt konkurencyjne.

 

Teksty kotwiczące

Dzięki tekstom kotwiczącym można urozmaicić wewnętrzny profil linków. Kiedyś teksty kotwiczące były podstawą wewnętrznego linkowania, jednak z powodu wielu nieuczciwych nadużyć straciły na znaczeniu. Dokładne dopasowanie jak „ najlepszy czerwony kubek” wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, ale lepiej trochę zróżnicować linki wewnętrzne i zamiast tego użyć „ niektóre z pięknych kolorowych kubków”. Należy wystrzegać się mało zachęcających ogólników, jak „kliknij tu”, „wejdź tu” czy „rozwiń”.

 

Głębia linków

Jedną z podstawowych zasad SEO jest ograniczenie się w tworzeniu wielopoziomowych kategorii na stronie internetowej. Należy pogodzić ze sobą dwie kwestie: jak najmniej poziomów kategorii przy zachowaniu jak najlepszej użyteczności dla użytkownika.

Ważna jest liczba kliknięć. Ile trzeba przejść stron, by trafić z głównej na docelową? Optymalnie byłoby, gdyby przejście następowało od razu ze strony głównej. Podstrona, na którą trzeba się przeklikać przez kilka stron, na pewno będzie mniej ważna. Takiej strony może nie znaleźć nawet robot indeksujący.

 

Strony internetowe i aplikacje na urządzeniach mobilnych

Urządzenia mobilne mają coraz większy udział w rynku. Aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, warto umożliwić do niej dostęp na urządzeniach mobilnych. Jeśli jest taka potrzeba i możliwość, to można również stworzyć aplikację mobilną.

 

Aplikacje jednostronicowe (single-page application)

Do tworzenia tego typu aplikacji używa się takich systemów jak: Angular.js, Backbone.js i Ember.js. Na Backbone.js oparty jest np. Twitter.

Jednostronicowe aplikacje sieciowe wykorzystują technologie AJAX oraz HTML5. Za pomocą nich ładują do przeglądarki jedną stronę HTML, a następnie w sposób dynamiczny zmieniają jej zawartość, w odpowiedzi na działania użytkownika. Ładowanie, inaczej renderowanie treści strony, wykonuje użytkownik, a nie serwer. Przez to interfejs działa szybko i płynnie. Czas ładowania strony ulega skróceniu, co znacznie zwiększa komfort przeglądania strony.

W jednostronicowych aplikacjach sieciowych jest problem z indeksowaniem adresów URL, a konkretnie z umożliwieniem przeglądarce zaindeksowania treści dostępnych pod różnymi adresami URL strony internetowej. Powinna być możliwość usunięcia z adresów URL znaków uniemożliwiających tworzenie przyjaznych adresów. Istnieją metody pozwalające tworzenie adresów URL przyjaznym zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.