Optymalizacja i Pozycjonowanie stron www polega na takich działaniach na stronie internetowej (optymalizacja) lub poza nią (pozycjonowanie przez pozyskiwanie linków zwrotnych), które w efekcie prowadzi do zwiększenia widoczności serwisu internetowego w naturalnych (organicznych, bezpłatnych) wynikach wyszukiwarek takich jak Google.
Pozycjonowanie jest częścią procesu SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), który w dużej mierze odpowiada za optymalizację kodu, treści, mediów (obrazy, audio, wideo) oraz użyteczność stron internetowych (UX – User eXperience).
Z artykułu dowiedz się co to jest:
Pierwotnie pozycjonowanie polegało na takim kreowaniu oferty czy też wizerunku firmy lub marki, który prowadził do wyróżnienia się na tle konkurencji. Pozycjonowanie było i jest zadaniem działów marketingu, które to odpowiadały za postrzeganie produktów przez potencjalnych klientów.
Od chwili powstania wyszukiwarek internetowych takich jak Google, Bing, Yandex zaistniała potrzeba pojawiania się w wynikach naturalnych.
Przykładem niech będzie Google, wyświetla wyłącznie 10 bezpłatnych wyników. Reszta należy do kampanii Google Ads, które muszą być opłacone.
Wyniki bezpłatne stały się gratką dla wielu firm, ponieważ bez ponoszenia kosztów za kliknięcie łatwo można dotrzeć do milionów użytkowników w sieci. Dlatego pojawienie się w pierwszej 10 wyników stało się tak cenne. Dodatkowo okazało się, że klienci pozyskani w ten sposób są bardziej skłonni do zakupów. Zaufanie do wyników organicznych jest większe niż za reklamy. Klienci zdają sobie sprawę, że za reklamę zapłacić może każdy a w wynikach naturalnych nie jest tak łatwo się pojawić.
Pozycjonowanie polega na takim wpływaniu na algorytmy wyszukiwarek, żeby te postrzegały serwisy internetowe za wartościowe i wyświetlały je na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania.
Głównym czynnikiem wpływającym na pozycje w Google są linki zwrotne do naszej strony internetowej (ang. back links). Linki zwrotne to odnośniki, które prowadzą z jednej strony do innej i tak nadają jej wartość. Po najechaniu myszką na podświetlone słowo i po kliknięciu zostaniemy przeniesieni na inną stronę www. Pozycjonowanie właśnie w ten sposób nadaje siłę i rangę innym witrynom w ocenie wyszukiwarek internetowych.
Nie chodzi o ich ilość, ale o jakość. Co znaczy jakość linku? Miernikiem jakości jest strona, która opublikowała do nas link. Logiczne, że prosty i darmowy katalog stron www nie ma żadnej mocy w porównaniu do strony rządowej, uniwersytetu czy znanej i popularnej strony.
Idealny scenariusz zdobywania popularności to stworzenie na tyle dobrej i interesującej strony www, że sama w naturalny sposób zdobędzie popularność. Internauci będą sami przekazywać sobie informacje, publikować linki do strony. Taki scenariusz oczywiście sprawdził się wielokrotnie, ale w realnym świecie 95% stron wymaga działań wspomagających. Dlatego powstają jak grzyby agencje marketingu online, specjaliści SEO, a nawet automaty wspomagające pozycjonowanie, których w żadnym razie nie polecam. Jedynym skutecznym narzędziem w pozycjonowaniu jest ludzki mózg. Narzędzia mogą jedynie wspomagać przy tworzeniu treści, zdjęć czy też filmów.
Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych i sklepów stało się warunkiem dobrych zasad prowadzenia działalności w sieci. Firmy, czy osoby prywatne, które pomijają elementy pozycjonowania skazują swoje serwisy online za zniknięcie z wyników wyszukiwania Google a w najlepszym razie na zajęcie odległych miejsc na zapytania internautów.
Statystyki wskazują, że firmy które nie inwestują w pozycjonowanie nie mają większych szans na przeżycie i walkę z konkurencją w sieci.
Korzyści z pozycjonowania:
Wyniki naturalne pozycjonowania, zwane również bezpłatnymi lub organicznymi to wszystkie te rezultaty, na nasze zapytanie w wyszukiwarce (np. Google), które nie jest płatne.
Przykładowo jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę Google frazę „fryzjer w Krakowie”, to otrzymamy wyniki jak poniżej:
Praktycznie każda dziedzina życia, usługa czy też produkt mają swoją stronę internetową. Wyszukiwarki ułatwiają dotarcie ludzi do tych stron. Bez sortowania i katalogowania stron internetowych, co robi właśnie Google nie mielibyśmy szans na dotarcie do potencjalnych klientów. Tylko osoby, które znają nazwę domeny i wpisują ją bezpośrednio jako adres url trafiają na dany serwis, ale reszta użytkowników najczęściej korzysta z Google.
Statystyki mówią jasno, że pozycjonowanie to klucz do sukcesu w sieci:
Niestety, ale pozycjonowanie jest dość oczywiste. Cała trudność polega na zdobyciu wysokiej jakości linków zwrotnych co oznacza, że wspominają o nas najlepsze serwisy w sieci.
Nie ma gwarancji stałej pozycji w wynikach wyszukiwarek. Google dość często aktualizuje swoje algorytmy a co za tym idzie zmienia wyniki wyszukiwani i pozycje stron www.
Pozycjonowanie to proces, który stale trwa i musi być kontynuowany. W przeciwnym razie konkurencja lub zmiany w algorytmach spowodują obniżenie pozycji strony.
Pozycjonowania można się nauczyć ale tylko w danej chwili. Pozycjonowanie to sztuka, która cały czas ulega zmianom. Algorytmy, konkurencja, wymagania od użytkowników to masa zmiennych, które stale falują i ulegają modyfikacjom. Jeśli chcesz zająć się pozycjonowaniem, to nastaw się na stałe rozwijanie swoich umiejętności.
Zdrowa domena to domena bez spamu w przeszłości (na stronie w postaci np. nielegalnych treści) oraz spamowych linków przychodzących. Historię strony można sprawdzić za pośrednictwem narzędzia archive.org .
Kluczowym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie jest też serwer czy też hosting. Wyłącznie szybki i sprawny hosting gwarantuje szybkie wczytywanie serwisu i co się z tym wiąże – pozytywne odczucia użytkowników.
Architektura informacji – dobrze zaplanowana strona, przyjazne url
Atrybuty strony ze słowami kluczowymi: h1 – h3, alt, Titles, description, alt dla obrazków
Publikuj wyłącznie unikalne i intrygujące dla czytelników treści. Staraj się słowami angażować internautów w swoją stronę www.
W dobie sztucznej inteligencji unikalne treści stały się dostępniejsze dla każdego. AI tworzy artykuły, opisuje produkty i dodaje komentarze.
UX czyli User eXperience to podstawa każdego serwisu internetowego. Równie ważny jest dla pozycjonowania.
Responsywna strona www to taka, która wyświetla się na każdym urządzeniu a w szczególności na tablecie, telefonie i laptopie.
Linki z innych stron internetowych, które prowadzą do Twojej witryny powodują poprawę jej widoczności w Google i wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie.
Weryfikowanie efektów pozycjonowania nie jest trudnie.
Po pierwsze wizyty na pozycjonowanym serwisie będą odnotowane w darmowym narzędziu Google Analytics. Wystarczy zarejestrować się i skonfigurować połącznie z naszym sklepem czy też stroną www.
Możemy też sprawdzać manualnie pozycje wybranych słów, używając wyszukiwarki Google, najlepiej w przeglądarce, które ma wyczyszczone ciasteczka lub w trybie incognito. Chodzi o to, żeby widzieć wyniki, które widzą inni a nie nasza przeglądarka, która zmienia wyniki dopasowując je do naszej historii wyszukiwani używając właśnie ciasteczek (cookies).
Firmy pozycjonerskie, agencje interaktywne ale również sami właściciele stron i sklepów używają często oprogramowania do sprawdzania pozycji danych słów. Takich narzędzi jest bardzo dużo. Z popularniejszych można wymienić.
SEO to skrót od angielskiego terminu search engine optimization, oznacza po polsku optymalizację dla wyszukiwarek internetowych i jest ważnym elementem pozycjonowania, który obejmuje działania optymalizacyjne po stronie serwisów www. Serwisy tak się mmodyfikuje i udoskonala, żeby odpowiadały wytycznym wyszukiwarek typu Google czy też Bing.
Pozycjonowanie to działanie zewnętrzne, na przykład zdobywanie linków zwrotnych, wzmianki o naszej stronie na zewnętrznych stronach internetowych, w mediach społecznościowych, na forach, blogach. Jeśli chcesz to sobie lepiej wyobrazić, pomyśl, że twoja strona www to naukowiec. Jeśli prace tego naukowca są wymieniane i cytowane przez innych naukowców, to nabierają wagi i zaczynają być cenione. Podobnie działają algorytmy oceniające rangę stron internetowych. Strony mało ważne nie będą cytowane, strony zaś opiniotwórcze, z ciekawymi treściami, oryginalne lub unikalne są wartością dodaną do sieci.
Optymalizacja stron (SEO) to natomiast czynniki wewnętrzne, czyli takie, które budują stronę internetową: technologia, wygląd, treść. W przypadku optymalizacji niektóre czynniki mają większe znaczenie od innych. Postaram się przedstawić uniwersalny ranking praktyk optymalizacyjnych ważnych już na etapie tworzenia strony, a potem wymagających ciągłego udoskonalania.
SEO (ang. search engine optimization), to inaczej optymalizacja serwisów www dla wyszukiwarek internetowych. W wyniku dobrze przeprowadzonej optymalizacji strony internetowe osiągają wysoką widoczność na tematyczne słowa kluczowe w wyszukiwarkach internetowych.
Przykładowo strona fryzjera z Warszawy pojawi się w Google na hasła “fryzjer”, “fryzjer Warszawa”, “dobry fryzjer” a serwis pracy na hasła “praca”, “oferty pracy” itp.
Wyszukiwarki internetowe stosują zaawansowane algorytmy do oceny strony. Na ich podstawie sortują strony według haseł i tak posortowane wyświetlają w wynikach wyszukiwania. Przykładowo, jeśli szukasz za pośrednictwem Google kursu języka angielskiego, wpisujesz takie hasło do wyszukiwarki. W efekcie otrzymujesz listę haseł. Google, analizując czynniki zewnętrzne (np. linki do strony) oraz optymalizację strony (np. treści powiązane tematycznie z wpisywanym hasłem), robi ranking stron i w nim je wyświetla.
SEO nie można wykonać raz na zawsze. Czynniki rankingowe algorytmów zmieniają się praktycznie każdego dnia. Dodatkowo, do gry włącza się sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie (np. wyszukiwanie głosowe). W efekcie raz wykonana praca może okazać się dobra na parę miesięcy. Jedynym właściwym podejściem jest stałe doskonalenie strony przy założeniu, że jest budowana według wszystkich dobrych reguł SEO, a działania pozycjonowania nie naruszają istotnie reguł wyszukiwarek (np. spamując linkami).
SEO to cała gama korzyści dla właścieli stron internetowych:
Audyt SEO to sprzwdzenie strony internetowej czy też sklepu internetowego z punktu widzenia optymalizacji i dopasowania do wymagań i algorytmów wyszukiwarek internetowych.
W Polsce w większości przypadków taki audyt dotyczy sprawdzenia stron do wytycznych Google.
Pozycjonowanie sklepów może być alternatywą dla kampanii płatnych np. w Google Ads. Przewaga pozycjonowania sklepów jest oczywista i łączy się z dużo mniejszymi kosztami pozyskania klientów.
Pozycjonowanie sklepów różni się trochę od standardowych działań pozycjonowania. W przypadku sklepów kluczowym czynnikiem na który kładzie się największy nacisk jest SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe.
Dlaczego optymalizacja jest tak ważna dla sklepów internetowych? Ponieważ duża część sklepów z czasem osiąga duże rozmiary w sensie podstron, treści, mediów. Czym „cięższa” strona tym robot musi sonie z nią lepiej radzić. Ważna jest struktura strony, wewnętrzne linkowanie, przyjazne url i rozwiązania systemowe dla tych ustawień.
Często biznesy mają ograniczenia lokalizacyjne. Na przykład fryzjer z ul. Długiej w Gdańsku nie będzie szukał klientów ze Szczecina, chyba że ci zaplanują przyjazd do Gdańska na wakacje. Lokalne sklepy, usługi szukają klientów z okolicy, którzy łatwo mogą dotrzeć do ich lokali dlatego tak ważne jest pozycjonowanie lokalne, które polega między innymi na wyświetlaniu w wynikach mapach Google, wynikach lokalnych w Google na konkretne zapytania (np. fryzjer Gdańsk).
Pozycjonowanie lokalne polega między innymi na stworzeniu wizytówki Moja Firma w Google, zdobyciu pozytywnych opinii klientów w Mapach Google oraz pozyskaniu linków zwrotnych z serwisów w naszej lokalizacji.
Na wyniki w Google Mapy mają wpływ następujące czynniki:
Pozycjonowanie strony internetowej szerokie (tzw. long tail, czyli na długi ogon) polega na skupieniu się na wielu frazach w pozycjonowaniu.
Ta technika często stosowana jest przy pozycjonowaniu sklepów internetowych, które mają wiele produktów. Przykładem szerokiego pozycjonowania strony może być np. zapytanie „botki na zimę dla kobiety”.
Około 15% zapytań w wyszukiwarkach jest zupełnie nowych, więc szanse na zdobycie klientów z pozycjonowania długiego ogona jest bardzo duże.
Youtube jest drugą najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie. Oczywiście klienci korzystający z YouTube zazwyczaj szukają rozrywki, ale ten kanał można również wykorzystać do celów biznesowych.
YouTube może być kanałem edukacyjnym (np. przy wyjaśnianiu jak używać dany produkt), informacyjnym (np. gdzie i kiedy można nabyć produkty), promocyjnym (tradycyjna reklama lub film z przekazem reklamowym).
Pozycjonowanie filmów na YouTube różni się od zasad tradycyjnych działań pozycjonera.
Pozycjonowanie produktów i wyrobów sezonowych to wyzwanie dla branży SEO i pozycjonowania, które wymaga działań stałych a każda przerwa może prowadzić do spadków w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony branże sezonowe chcą inwestować w pozyskiwanie klientów wyłącznie w okresie ważnym z punktu widzenia sprzedaży. Tak np. sprzedawcy warzyw chcieliby pojawiać się w Google w okresie gdy ich produkty są gotowe do dystrybucji. Podobnie sanki, narty, kajaki itp. istnieje wiele produktów i usług realizowanych tylko w pewnych okresach.
Niestety, ale pozycjonowanie nie wybacza przestojów, więc jeśli chcesz osiągać wysokie pozycje w okresie swojej najlepszej sprzedaży, to pozycjonuj i optymalizuj serwisy cały rok.
Google stworzył mapy, które pokazują lokalne wyniki, które również są elementem SEO i pozycjonowania. Znajdziemy tu wyniki na mapach z zaznaczonymi firmami i miejscami, które akurat szukamy. Mapy sprawdzają się szczególnie w poszukiwaniach lokalnych i często są wykorzystywane jako wyznaczanie trasy dojazdu (integracja z GPS).
Jeśli masz firmę, to stwórz profil firmowy w Google Firma. Uzupełnij wszystkie dane, zdobądź pozytywne opinie (reviews). W jaki sposób? Poproś swoich dotychczasowych klientów. Google dokładnie weryfikuje te opinie, więc nie licz, że sam je stworzysz i opublikujesz.
Na wyniki map Google wpływają także linki (odnośniki) do naszej strony www z lokalnych stron. Podsumowując: jeśli chcemy zaistnieć w mapach wyszukiwarek internetowych to oprócz własnej strony www potrzebujemy profil Google firma, komentarze o naszej firmie oraz odnośniki z regionalnych stron www. Następnie musimy uzbroić się w cierpliwość, bo algorytm potrzebuje czasu na ocenę naszych działań i przypisanie nam miejsca w oparciu o te czynniki.
Stronę z unikalnymi treściami, które ktoś będzie chciał czytać (pisz dla ludzi, nie dla siebie), ciekawymi grafikami, zdjęciami (nie kradnij z Internetu).
Doskonałą technicznie zarówno na komputery stacjonarne jak i urządzenia mobilne. Responsywność, szybkość wczytywania, przyjazny wygląd, czytelna struktura wewnętrzna i użyteczność to absolutne podstawy.
Często popełniane błędy na tym etapie:
Stworzyłeś stronę internetową, jesteś z niej dumny. Sprawdziłeś na swoich znajomych i generalnie są pozytywne odczucia. Masz coś ciekawego do przedstawienia światu? Teksty, zdjęcia, usługi albo produkty? TO warto o tym wszystkim powiedzieć.
Pozycjonowanie stron polega na budowaniu popularności w sieci. Na zdobywaniu odnośników (linków) z miejsc, które Google oceni jako wartościowe. Idealnie jeśli internauci sami uznają Twoją stronę za wartą polecenia i będą powielać linki do ciebie.
Jeśli np. napiszesz ciekawy artykuł i dodasz o tym informację na Facebooku może ktoś stwierdzi, że temat jest na tyle ciekawy, że poinformuje o tym na swoim koncie na Wykop.pl, Twitterze albo nawet umieści odnośnik na swojej własnej stronie internetowej czy też blogu. Tak wygląda idealne budowanie relacji miedzy tobą i internautami. Google to wszystko widzi. Jego roboty (boty) odwiedzają wszystkie strony i indeksują zmiany. Strona, do której pojawiają się linki jest uznawana za wartościową.
Zadbaj, żeby inne witryny wspominały o twojej stronie www. Niech w artykułach pojawiają się linki prowadzące do twojego serwisu. Linki ze zdjęć, linki tekstowe, linki w komentarzach.
Najlepszą i idealną metodą zdobywania linków zwrotnych jest stworzenie na tyle ciekawej strony internetowej, że internauci sami będą o niej wspominali, uznając że jest tego warta.
W życiu jednak nie jest tak różowo i czasami warto pomóc swojemu serwisowi. Dlatego w Internecie kwitnie handel linkami np. z artykułów sponsorowanych. Metod zdobywania linków jest bardzo dużo, a większość zależy od twojej kreatywności.
Unikaj jak ognia automatów do linkowania bo czasy katalogowania, sztucznych komentarzy, systemów wymiany linków i tego typu technik dawno minęły. Chociaż oczywiście zawsze znajdzie się ktoś kto nadal potrafi tymi technikami coś osiągnąć.
Pytanie jest tylko na jak długo? Unikałbym też nadużywania płatnych i sponsorowanych artykułów do linkowania, kupowania linków szczególnie z miejsc, które żyją z handlu backlinkami.
Wszystko zależy co dana strona oferuje. Zawsze można nawiązać współpracę z innymi stronami, partnerami, stworzyć badanie internetowe i poprosić o umieszczenie ankiety na stronie www z linkiem, przeprowadzić wywiad i rozpowszechnić go w sieci z podaniem źródła jako link, wykreować ciekawy produkt, ofertę i rozpowszechnić go w mediach społecznościowych licząc na dalsze powielenie.