Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Badanie zachowań użytkowników

Istnieje wiele narzędzi, które pomagają analizować zachowania użytkowników w internecie.

Jednym z najpopularniejszych jest Google Analytics. Pozwala to w łatwy i szybki sposób otrzymać dostęp do wielu informacji.

Jeśli chcesz mieć na coś wpływ, najpierw musisz to poznać, a najlepiej jeszcze zmierzyć konkretną wartość. Zobacz, w jaki sposób dany produkt jest używany. Analizowanie za pomocą narzędzi analitycznych, dostarczy Ci danych o mierzalnych parametrach.

Narzędzia analityczne pokażą Ci, które obszary witryny działają poprawnie, cieszą się wysokim współczynnikiem konwersji, a które są szybko opuszczane przez użytkowników. Otrzymasz w ten sposób ogólny obraz witryny i zlokalizujesz te strony, które wymagają głębszej analizy i modyfikacji. Zobaczysz, nad czym jeszcze trzeba popracować.

Analizy zwracają odpowiedź na wszystkie pytania zaczynające się na „Co…”. Co robią użytkownicy? Co przyciąga ich największa uwagę na stronach? Co ich odrzuca? Co wymaga poprawy? Wszystkie hipotezy będziesz mógł później przetestować w badaniach z udziałem użytkowników. Stawiając hipotezy nigdy nie wiesz, dokąd Cię zaprowadzą. Czy otrzymasz konkretne odpowiedzi na nie, czy może po drodze odkryjesz coś zupełnie nowego.

W analityce, głównie w przypadku sklepów internetowych, wykorzystuje się wskaźnik KPI (ang. key performance indicator) oraz inne miary. Dzięki temu można mierzyć wyniki oraz efekty wprowadzanych zmian. Każda, najmniejsza nawet modyfikacja, może mieć ogromny wpływ na całą działalność witryny. Dlatego, zanim wprowadzi się jakiekolwiek zmiany, należy dokonać stosownych analiz.

Analityka wykorzystuje techniki ilościowe. Dają one dostęp do danych pomagających stwierdzić istotność statystyczną. Specjaliści od user experience znają się dobrze na badaniach jakościowych. Ograniczony budżet i czas nie pozwala im zastosować technik ilościowych.

W jakich okolicznościach stosować narzędzia analityczne?

Wszystkie prace dotyczące zmiany projektu zaczynają się od zapoznania się z danymi analitycznymi. Czasami są one niedostępne, na przykład w przypadku, gdy na rynek wprowadzany będzie nowy produkt czy wprowadzane będą jakieś nowe rozwiązania.

Kiedy analityka może być przydatna? Poniżej przedstawiono kilka najczęściej powtarzających się sytuacji:

  1. Projektowanie nowego produktu (usług) – w tej sytuacji nie będziesz miał dostępu do danych analitycznych. W takim przypadku możesz zapoznać się z danymi analitycznymi konkurencji lub innych witryn z branży. Dzięki temu oszacujesz ruch na witrynie i zobaczysz, jak użytkownicy korzystają z rozwiązań na innych stronach.
  2. Zmiana projektu istniejącego produktu (usług) – w tym przypadku będziesz miał dostęp do dużej ilości danych analitycznych. Nie pozostaje Ci nic innego, jak dobrze im się przyjrzeć. Zobacz, co działa dobrze, a co wymaga poprawy. Które rozwiązania są skuteczne, a które nie. Przyłóż się do tego zadania, abyś przez nieuwagę nie wyeliminował rozwiązań, które się naprawdę sprawdzają.

Pamiętaj, że na początku, po wprowadzonych zmianach, statystyki mogą trochę spaść. Ruch na witrynie może zmaleć, spadnie współczynnik konwersji. To całkowicie naturalne zjawisko po wprowadzonych zmianach. Użytkownicy muszą się przyzwyczaić do nowych rozwiązań i zajmie im to trochę czasu. Dlatego nie warto sugerować się wynikami tuż po wprowadzonych zmianach. Potrzeba czasu. Wszystko zależy od skali wprowadzonych rozwiązań, od specyfiki witryny itp. Ostrzeż wcześniej klienta, że taki spadek jest całkowicie normalny. Potrzeba kilku tygodni, a nawet miesięcy, by zauważyć pozytywne efekty wprowadzonych modyfikacji.

  1. Poprawa konkretnego obszaru (np. dokonywanie płatności na witrynie) – problem może dotyczyć konkretnego etapu. Może to być wysoki współczynnik rezygnacji na jednym z etapów na drodze ku kupieniu produktu. Użytkownicy mogą porzucać stronę na przykład w momencie przejścia do płatności za produkt.

Zadaniem specjalisty od user experience jest umiejętność zlokalizowania takiego obszaru, a następnie zaproponowanie badań z udziałem użytkowników, które pozwolą wykryć przyczynę problemu. Specjalista powinien też zaproponować podjęcie stosownych kroków, w celu wyeliminowania problemu.

Na ogół testy z udziałem użytkowników szybko pokazują, gdzie tkwi problem, z czym użytkownicy sobie nie radzą. W przypadku problemu z dokonaniem płatności, może się okazać, że użytkownicy po prostu nie rozumieją, co należy wykonać dalej. Strona może nie przekazywać czytelnych i jednoznacznych informacji.

Jeśli po serii pierwszych testów nadal nie będziesz wiedział, co funkcjonuje źle, nie poddawaj się. Możesz przeprowadzić kolejne testy. Na ogół każdy test daje jakieś wskazówki, a każdy kolejny przybliża do rozwiązania problemu. Z każdą nową informacją klient może wprowadzać stopniowe zmiany na witrynie.

  1. Ocena ekspercka – przeprowadza się ją w przypadku, gdy nie ma możliwości przeprowadzenia testów użyteczności. Stoją za tym oczywiście niewystarczające środki finansowe i/lub brak czasu. Czasami nie wiadomo od czego zacząć ocenę ekspercką i wtedy warto sięgnąć po analitykę. Dane statystyczne pokażą przydatne informacje na temat korzystania z produktu. Zobaczysz, które elementy produktu warte są poświęcenia uwagi, gdyż to właśnie te elementy przyniosą największe korzyści.

Najlepiej, jeśli swoje założenia potwierdzisz jeszcze za pomocą użytkowników. Wtedy będziesz miał pewność, że słabe punkty, które wykryłeś i naprawiłeś, były rzeczywistą przyczyną problemów.