Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Analiza słów kluczowych – jak dobrać odpowiednie frazy?

Rozbijanie zapotrzebowania na słowa kluczowe

Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu takich słów/fraz, których najczęściej używają użytkownicy internetu do wyszukiwania określonych produktów czy usług. Badanie słów kluczowych jest ważnym pierwszym krokiem we wszelkich działaniach marketingowych. Właściwie wdrożona strategia SEO przyczyni się do lepszej sprzedaży produktów czy usług. Prawie każdy z nas codziennie szuka wielu informacji w sieci. Chcemy się czegoś dowiedzieć, znaleźć interesujący nas przedmiot czy zamówić usługę. To, jakie akurat strony pojawią się najwyżej w rankingu po wpisaniu hasła do wyszukiwarki, zależy od odpowiednio przeprowadzonych działań marketingowych. Analiza słów kluczowym jest obowiązkowym procesem. Odpowiednia ich identyfikacja będzie kluczem do sukcesu strategii SEO. To z kolei przełoży się na zwiększenie współczynnika konwersji oraz sprzedaży.

Identyfikacja najbardziej popularnych słów/fraz kluczowych pozwoli dokładniej poznać oczekiwania użytkownika. Dzięki temu będzie można poznać oczekiwania internautów, główne trendy, czy okresowe zainteresowania.

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe będą przyciągać zainteresowaną tematem grupę docelową, a nie przypadkowych użytkowników.

Rodzaje słów kluczowych:

  • Ogólne – najczęściej składają się z 1-2 wyrazów. Posługują się nimi użytkownicy, którzy szukają produktu, ale jeszcze nie konkretnego np. kubki, torebki, okulary.
  • Brandowe – wpisują je użytkownicy, którzy wiedzą czego dokładnie szukają, jest to fraza zawierająca nazwę firmy lub marki np. aparat fotograficzny Nikon, audi a8, okulary RayBan.
  • Długi ogon (long tail) – użytkownicy wpisują je wtedy, kiedy mają sprecyzowane zapytanie, szukają konkretnego produktu, porady. Frazy zawierają na ogół więcej niż 3 wyrazy np. jak zrobić zupę ogórkową, sukienka na wesele, klapki basenowe fakirki.

Dobierając słowa kluczowe trzeba wziąć również pod uwagę kilka warunków:

  • Popularność – wiadomo, że chce się trafić do jak największej liczby użytkowników. Trzeba mieć jednak na uwadze, że im większa popularność słowa kluczowego, tym większa konkurencja.
  • Powiązanie z witryną – frazy kluczowe powinny być związane z tematyką strony. W końcu zależy nam na użytkownikach zainteresowanych naszą ofertą.
  • Dostosowanie do grupy docelowej – trzeba postawić się na miejscu klientów i wyobrazić sobie, w jaki sposób szukałoby się naszej oferty.
  • Poprawność gramatyczna – lepiej wygląda sformułowanie „myjnia samochodowa we Wrocławiu” niż „ myjnia Wrocław”.

Na początek warto poznać metody analizowania słów kluczowych i narzędzia do tego służące.

Jak myślą użytkownicy

Użytkownicy szukając jakiejś informacji w internecie, nie zawsze od razu konkretnie formułują zapytanie. Szukając Monstery Dziurawej, kobieta wpisuje zapytanie „kwiat z dziurami w liściach”. Szukając lampy typu „Lawa” mężczyzna wpisał „lampa z glutem w środku”. Chorzy ludzie na depresję mogą wpisywać „smutek, brak chęci do życia, płaczliwość”. Zapytania mogą być najróżniejsze. Ile ludzi, tyle pomysłów. Internauci mogą posługiwać się różnym czy wręcz zupełnie innym językiem. Ludzie często szukają informacji w kilku etapach. Metodą prób i błędów. Posługują się coraz bardziej dokładnymi zapytaniami. Nie jest to pojedyncze zapytanie, ale proces. Ludzie szukają, aż znajdą to, czego potrzebują, co ich usatysfakcjonuje. Dlatego warto się zatrzymać i dokładnie przeanalizować sekwencję wyszukiwania.

Wiele aspektów należy wziąć pod uwagę w trakcie przeprowadzania analizy. Określić grupę docelową (kobiety/mężczyźni, młodzi/starsi, miasto/wieś, poziom wykształcenia, zarobki itp.) Również niezwykle ważne są trendy sezonowe. Inne zapotrzebowania są zimą, inne latem. W wakacje trudno będzie sprzedać bombki choinkowe, a zimą meble ogrodowe.

Stosując odpowiednie narzędzia do analizy słów kluczowych będzie można dokładnie zbadać wszystkie, mające wpływ czynniki. Będzie można zamienić się miejscem z użytkownikiem, poznać sposób jego myślenia, a dzięki temu opracować własną i skuteczną strategię.

Długi ogon

Łatwo jest posługiwać się frazami z tzw. długiego ogona, czyli bardzo konkretnymi i rzadko wyszukiwanymi. Słowa takie można z łatwością zawrzeć w treści przyjaznej użytkownikowi i w ciekawym tytule. Korzystanie tylko z najbardziej popularnych słów kluczowych nie jest dobrą strategią. Zyskamy tylko wysoki poziom ogólności oraz wysoką konkurencję.

Google Hummingbird

Algorytm Humminigbird (koliber) dość drastycznie zmienił sposób interpretowania przez wyszukiwarkę Google wyszukiwań i korelacji między nimi. Zadaniem algorytmu jest dawanie użytkownikom wyników dokładnie takich, jakich potrzebują. Nie są to wyniki mniej więcej dopasowane, tylko konkretne. Wdrożenie algorytmu koliber miało ścisły związek ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych. Korzystając z tabletu czy iPhone’a ludzie zwykle nie korzystają z typowego sposobu wyszukiwania, a częściej posługują się zapytaniami głosowymi. Rzadziej wpisują same hasła, a częściej to, jak się mówi w życiu codziennym np. „gdzie jest najbliższa chińska restauracja”, „proszę o lokalizację najbliższej apteki całodobowej”. Algorytm umożliwia także wykorzystanie wielu innych czynników, jak na przykład poprzednie wyszukiwania w temacie, co pozwala lepiej zrozumieć intencję użytkownika. Google kojarzy wiele fraz i wykorzystuje je na potrzeby bardziej trafnego wyszukiwania.

 

Wykorzystanie algorytmu Hummingbird

W celu lepszego zrozumienia działania algorytmu Hummingbird można przeanalizować to na przykładzie.

Przykład: „Gdzie jest Panorama Racławicka”

Nie zostaną wyświetlone strony internetowe, które najlepiej odpowiadają na zapytanie. Zostanie wykorzystana baza wiedzy, w której zapisane są dane o wszystkich ważnych zabytkach i budynkach, lokalizacji, opiniach odwiedzających, innych bliskich i ciekawych miejscach. Dzięki takiej szerokiej analizie, użytkownik będzie mógł otrzymać jak najbardziej przydatne odpowiedzi na zapytanie. Otrzyma informacje o innych bliskich, ciekawych miejscach, podobnych zabytkach, a nawet miejscach, gdzie można coś zjeść. To zupełnie inny poziom wyszukiwania. Internauta dostaje coś więcej, a nie tylko listę stron internetowych najlepiej odpowiadającym danej frazie.

Badając wpływ algorytmu Hummingbird na metody wyszukiwania słów kluczowych, należy jeszcze wziąć pod uwagę analizę współwystępowania. Występowanie pewnych słów na jednej stronie może mieć wpływ na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. W przypadku wyszukiwania słów kluczowych, analiza współwystępowania oznacza badanie, które frazy są obecne na stronie razem, jak często występują i co je ze sobą łączy.

Pewne słowa kluczowe np. mężczyzna, samochód, auto, combi mogą występować w witrynie sklepu internetowego z takimi słowami, jak zobacz, kup, sprzedaj, nowy, używany itp. Wyszukiwarka zinterpretuje to, jako miejsce w sieci, gdzie można kupić lub sprzedać samochód. Fraza np. „kupię każde auto” może nie występować na takiej stronie. Wyszukiwarka dokonując analizy współwystępowania słów oznaczających rodzaje produktów i słów typowych dla sklepów internetowych , zauważy, że jest to strona, za której pośrednictwem sprzedawane są samochody. Taką stronę umieści w rankingu pasującej do tej frazy. Jeśli strona internetowa nie posiada fraz charakterystycznych dla stron handlujących, to ma mniejsze szanse na zajęcie wysokiego miejsca w rankingu.

Kolejnym rodzajem współwystępowania jest współwystępowanie słów/fraz w różnych zapytaniach, ale podczas trwania jednej sesji. Wyszukiwarka bada wtedy, na ile podobne są grupy słów kluczowych wyszukiwane podczas jednej sesji. Jeśli na przykład fraza „torebka skórzana” występuje podczas jednej sesji z frazą „torebka skórzana sklep internetowy” wyszukiwarka zauważa, że internauci szukając frazy „torebka skórzana” chcą ją nabyć za pośrednictwem internetu. Dlatego strony zoptymalizowane na frazy „torebka skórzana” mogą wypaść wysoko w wynikach dla fraz „torebka skórzana sklep internetowy”. Google łączy ze sobą fakty i fraza „torebka skórzana” jest przez niego rozumiana, jako chęć zakupu torebki przez internet.

Wyszukiwarka internetowa ma za zadanie dokładnie zrozumieć intencje użytkownika i dostarczyć mu jak najbardziej trafnych i satysfakcjonujących wyników. Nieważne, czy szukana fraza występuje w identycznej formie na stronach zwróconych w wynikach, czy nie.

Dla SEO wniosek płynie taki, że samo dokładne zapytanie ma mniejsze znaczenie niż kryjąca się za nim intencja. Chociaż wyszukiwanie fraz kluczowych nadal ma ogromne znaczenie, to lepiej jest tworzyć wysokiej jakości unikalne treści zaspokajające określone potrzeby (lub dające odpowiedź na pytanie), niż optymalizować witryny pod kątem słów kluczowych.

Szukając słów kluczowych należy również tworzyć propozycje powiązań. Analizę fraz trzeba opierać na prawdziwym znaczeniu poszczególnych wyrazów, a najbardziej na tym, dlaczego użytkownik szuka właśnie pod taką, a nie inną nazwą.

Wniosek płynie z tego taki, że przede wszystkim trzeba się zaangażować w stworzenie solidnej strony internetowej i zapełnieniu jej unikalną i dobrą jakościowo treścią, która będzie zawierała naturalnie wplecione słowa kluczowe.

Wszędzie słowa kluczowe…

Wiele zmian, wprowadzonych w wyszukiwarkach Google na przestrzeni ostatnich lat, zmieniło diametralnie podejście do sposobu wyszukiwania słów kluczowych. Pierwsza, najważniejsza zmiana, to zaniechanie dokładnego dopasowywania haseł/fraz na rzecz analizy całej treści na stronie, pod kątem współwystępowania innych słów. Druga zmiana to ukrywanie wyszukiwanych słów kluczowych.

Wyszukiwarka Google blokuje wyszukiwane słowa kluczowe, dzięki czemu blokuje użytkownikom dostęp do danych pozwalających odkryć, jakie konkretnie słowa kluczowe generują ruch organiczny na stronie internetowej. Po jakimś czasie twórcy wyszukiwarki Bing podobnie podeszli do sprawy i również zadecydowali o blokadzie.

Niektóre informacje można odtworzyć za pomocą niektórych narzędzi np. Searchmetrics. Jednak inne zmiany wprowadzone przez Google sprawiają, że są one mniej przydatne niż kiedyś. Dlatego swoją uwagę trzeba skierować na relacje występujące między słowami w obrębie witryny oraz na intencje i potrzeby użytkownika. Dla wyszukiwarki Google ważniejsze jest zdobycie informacji na temat, co użytkownik miał na myśli wpisując dane słowo/frazę, niż tylko proste dopasowanie słów. Obecnie bardziej liczy się cały kontekst treści na stronie internetowej, a nie tylko dopasowywanie treści zapytania do konkretnych fraz znajdujących się na witrynie. Nie jest już najważniejsza optymalizacja strony internetowej tylko pod kluczowe frazy. Dla wyszukiwarki liczy się zaspokojenie prawdziwych potrzeb użytkownika.

Analiza współwystępowania słów na stronie polega na sprawdzeniu, jakie słowa i w jakim kontekście występują razem na witrynie.

Wyszukiwarka nie porównuje pojedynczych słów do strony tylko sprawdza, jakie inne słowa występują z danym hasłem. Dla Google’a nie liczy się ilość słów/fraz na stronie, ale cała otoczka, jaka towarzyszy tym hasłom. Wyszukiwarka wiedząc, z czym łączy się dane słowo – klucz, może lepiej poznać tematykę strony, zrozumieć prawdziwą intencję użytkownika oraz określić, w jakim stopniu strona spełnia oczekiwania internauty.

Zatem zajmując się wyszukiwaniem słów kluczowych nie należy się skupiać na dokładnym wyszukiwaniu konkretnych fraz. Robiąc listę haseł można jej użyć w celu zbadania, czego użytkownicy tak naprawdę potrzebują. Czyli nie opłaca się optymalizowanie witryny pod konkretne słowa kluczowe.

Lepiej wykorzystać frazy po to, by stworzyć wartościową treść. Trzeba przemyśleć, jak odpowiednio połączyć słowa kluczowe, zdefiniować temat i cel witryny. Do strony internetowej trzeba przyjąć podejście kompleksowe. Dzięki temu, będzie ona jeszcze lepiej spełniać wymagania użytkowników. Teksty muszą być wartościowe, a zawarte w nim słowa i frazy wyglądać naturalnie. Nie liczy się ilość, tylko jakość. Można zapełnić treść wieloma słowami kluczowymi, a otrzymamy efekt odwrotny od zamierzonego, jeśli cała treść nie będzie ciekawa i wartościowa. Nie trzeba się bać pisać. Ceniona jest różnorodność, używanie synonimów i różnych kombinacji fraz.

Dobieramy słowa kluczowe i całe frazy

Żadne, nawet najlepsze narzędzia do badania słów kluczowych nie zastąpią realnej pracy z ludźmi. Jeśli chcesz ustalić słowa kluczowe, na początku zaangażuj wszystkich ludzi dokoła.

Podpytaj pracowników swojej firmy, rodzinę, przyjaciół, znajomych. Dzięki wspólnej pracy i komunikacji może się okazać, że poznasz więcej przydatnych haseł, niż dałyby Ci najlepsze narzędzia. W końcu ludzie z Twojego bliskiego otoczenia to też użytkownicy internetu i potencjalni klienci. Oni również szukają wielu rzeczy w Internecie. Może się okazać, że koleżanka kupując klapki Fakirki na basen wpisuje do wyszukiwarki hasło „klapki z kolcami”. Nigdy nie wiadomo, jakim słownictwem posługują się ludzie robiąc zakupy w internecie, czy szukając potrzebnych informacji.

Współpracę z ludźmi dobrze jest zacząć od wypisaniu na kartce podstawowych informacji o twoim przedsiębiorstwie. Nazwa firmy, czym się zajmuje, branża, co się znajduje w ofercie na stronie internetowej itp. Jeśli tylko ludzie będą chętni do współpracy, to na wstępie powstanie cała masa, może nawet kilkaset propozycji haseł. Wspólna prace najlepiej jest wykonać w kilku etapach:

  • Przygotowanie listy słów/fraz kluczowych.
  • Określenie synonimów do słów/fraz na liście.
  • Stworzenie taksonomii wszystkich obszarów działalności w firmie.
  • Podjęcie się próby rozszerzenia listy spisanej na początku.
  • Dogłębna analiza strony internetowej firmy i określenie najważniejszych haseł.
  • Analiza innych stron internetowych o podobnej tematyce i określenie najważniejszych haseł.
  • Zrobienie listy wszystkich marek.
  • Zrobienie listy wszystkich oferowanych produktów.
  • Każdy stawia się w roli potencjalnego użytkownika, który chce kupić dany produkt. Spisuje słowa/frazy, jakie by użył do dokonania zakupu.
  • Skorzystanie z narzędzi do badania słów kluczowych.

Trudności w wyszukiwaniu słów kluczowych

Algorytm Hummingbird i analiza współwystępowania słów kluczowych sprawiły, że wyszukiwanie słów kluczowych do prostych czynności nie należy. Nie wystarczy już wyłonienie najważniejszych haseł i zoptymalizowanie strony internetowej pod ich kątem. Słowa kluczowe należy badać dalej, by lepiej rozumieć intencje użytkownika i tworzyć wokół nich wartościowe treści.

Strony internetowe powinny być stworzone według jednego spójnego schematu, posiadać motyw przewodni. Wtedy wyszukiwarki będą mogły ocenić, co konkretnie oferuje dana witryna, jakie potrzeby użytkownika może zaspokoić oraz jakim słowom kluczowym powinna odpowiadać.

Tak samo trzeba zrozumieć potrzeby użytkowników i sprawdzić, czy zawartość witryny wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom. Można to zrobić najzwyczajniej w świecie poprzez rozmowę z nimi, czy zachęcenie do udziału w specjalnie przygotowanej dla nich ankiecie. Im w prostszy sposób da się spełnić oczekiwania klientów, tym lepiej.

Cały marketing internetowy (treść, social media, reklamy) opiera się na odpowiednich słowach kluczowych.

Każda strategia marketingowa ma na celu zdobycie jak największej ilości klientów. Zabawa w detektywa i sprawdzenie, jakimi słowami kluczowymi posługuje się konkurencja, to obowiązkowy etap podczas analizy i identyfikacji haseł dla naszej witryny. Dzięki temu możemy dowiedzieć się wielu ważnych rzeczy.

Przede wszystkim, można zaobserwować aktualne trendy w branży.

Po drugie, można znaleźć inspirację i bazę słów kluczowych dla naszego biznesu.

Po trzecie, może się okazać, że w branży jest nisza, co można skutecznie wykorzystać. Liczy się kreatywność i unikalność. Dzięki temu można uzyskać sporą przewagę nad konkurencją.

Zalety podejrzenia słów kluczowych konkurencji:

  • Zapoznanie się z trendami marketingowymi – można lepiej kontrolować trendy marketingu oraz zachowania konsumenckie. Zdobywamy wiedzę na temat tego, co jest popularne oraz jak się utrzymać w branży. Możemy również poznać sposoby, jak działa konkurencja, że ma aż tak wysoką pozycję na rynku.
  • Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania – do uzyskania wysokiej pozycji niezbędne są odpowiednie i mocne słowa kluczowe. Właściwe słowa kluczowe muszą być używane we wszelkich działaniach w sieci (content marketing, linki zwrotne).
  • Większy współczynnik konwersji – właściwe słowa kluczowe przyciągają na witrynę klientów rzeczywistych. Interesująca i zrozumiała treść na stronie generuje wyższy współczynnik konwersji. Optymalne zastosowanie słów kluczowych przyczynia się do zwiększenia zysków.
  • Większa grupa docelowa – określenie właściwej grupy docelowej jest niezwykle ważne na początku działania przedsiębiorstwa. Dzięki temu można szybciej stworzyć sobie bazę stałych klientów, a co za tym idzie, szybciej osiągnąć konkretne zyski. Wiedząc, jakich słów kluczowych używa konkurencja można to wykorzystać, by dotrzeć do większej grupy docelowej.
  • Zaangażowanie odbiorców – bez odpowiedniej treści nie przyciągnie się zbyt wielu użytkowników na stronę internetową. Przyjrzenie się, jakich słów kluczowych używa konkurencja, szczególnie w tytułach i nagłówkach swoich artykułów; można te słowa naturalnie wpleść w swoje treści.
  • Ruch organiczny – podglądając konkurencję można wyselekcjonować tzw. długie ogony, które generują spory ruch.
  • Lepsza widoczność w Internecie – skoro konkurencja zajmuje wysokie miejsce w rankingu, to na pewno ma spore zyski. Czemu by z tego nie skorzystać? W końcu trzeba się uczyć od najlepszych. Większa widoczność to większy ruch i większe zyski.