Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Analiza działań konkurencji a SEO

Analiza działań konkurencji a SEO
5 (100%) 4 głosów

Bierz przykład z konkurencji

Jakie działania konkurencji można przenieść na swój własny grunt? Strony internetowe, z których warto brać przykład, zwykle zajmują wysokie pozycje w rankingu i to dla całego spektrum słów kluczowych.

Słowa te są zazwyczaj bardzo popularne i celują w konkretną grupę internautów. Trzeba jednak mieć się na baczności, może się okazać, że konkurencja nie działa uczciwie oraz nie ma przemyślanej strategii SEO.

To, czy twój przeciwnik działa zgodnie z SEO, możesz sprawdzić poprzez kilka prostych analiz:

  • Ocena wskaźnika PageRank dla produktów i kategorii konkurencji.
  • Anchor text – czy zawiera odpowiednią ilość treściwych słów kluczowych?
  • Czy wszystkie strony konkurencji zostały zapisane w bazach danych wyszukiwarek internetowych? Służy do tego komenda site: nazwastrony.com
  • Czy strony mają tytuły nakierowane na słowa kluczowe i czy są dla każdej unikalne? Przejrzeć wszystkie tytuły stron witryny można również za pomocą komendy site: nazwastrony.com
  • Kara za zbytnią optymalizację – za dużo słów kluczowych, podejrzane linki, powielanie linków, słabej jakości treść może sprawić, że wydawca otrzyma karę.

 

Czy konkurencja przestrzega zasad?

Dokładne poznanie konkurencji w dziedzinie, w której się działa, jest niezwykle ważne. Szczególnie podczas strategii tworzenia SEO. Trzeba przecież wiedzieć, z kim się walczy o najwyższe miejsce w rankingu.

Może się okazać, że spora część konkurentów stosuje niedozwolone praktyki. Takie witryny równie szybko pojawiają się na szczycie listy rankingowej, jak i szybko z niej znikają. Tylko przestrzeganie zasad pozwala utrzymać topową pozycję na długo.

Dostępne są specjalne narzędzia, dzięki którym można dowiedzieć się, który z graczy jest uczciwy. Programy takie, jak Open Site Explorer czy Majestic SEO pozwalają sprawdzić, czy na strony konkurencji nie prowadzą żadne podejrzane odnośniki. Jak wiadomo, liczba linków jest jednym z kryteriów rankingowych podczas ustalania pozycji witryny. Nieuczciwe strony internetowe będą korzystać z odnośników znajdujących się na stronach niskiej jakości, tematycznie nie związanych ze swoją branżą.

Strategia konkurencji

Gdy już odkryjemy kilku konkurentów, którym nie można nic zarzucić (wysoka pozycja w rankingu, uczciwe metody), to wtedy możemy spróbować poznać ich strategię.

  • Odkrycie słów kluczowych, na jakie nakierowała strony konkurencja – można to zrobić analizując tytuły stron (głównej i kategorii). Za pomocą odpowiednich narzędzi można też sprawdzić słowa kluczowe wykorzystane w kampanii PPC.
  • Gdy strona konkurenta działa w oparciu o bazę danych to można sprawdzić, w jaki sposób ułatwiają robotom indeksującym zapisywanie dynamicznie generowanych stron – przydatne będzie sprawdzenie, czy konkurencja używa tego samego oprogramowania serwerowego, co nasza strona np. za pomocą narzędzia What’s the site running.
  • Ocena sukcesu kampanii SEO konkurenta – ocena pozycji w rankingach wyszukiwania, wartość wskaźnika PageRank, liczba linków. Służą do tego narzędzia np. SEMRush, Search Metrics, comScore. Jeśli witryna nie ma zbyt dużego ruchu na stronie, to dane zdobyte przez te narzędzia mogą nie być dokładne, albo mogą nie być w ogóle dostępne. Zawsze jest to jednak przydatna wiedza, można określić stopień rozwoju konkurencji. Narzędzia są przydatne do zestawienia witryn w tym samym obszarze marketingowym, w celu porównawczym. Można porównać natężenie ruchu na kilku witrynach. Mając takie dane, można potraktować konkurenta jako wzorzec godny naśladowania.
  • Sprawdzenie popularności strony konkurencji na podstawie liczby odnośników do niej.
  • SEO konkurencji kiedyś i dziś – przeglądając stare wersje stron konkurencji oraz analizując kod HTML, można zobaczyć jak zastosowane praktyki SEO ewoluowały na przestrzeni lat. Narzędzia do takich analiz to np. WebAchieve czy The Wayback Machine.