Amazon daje przewagę

Amazon to amerykańska firma, zajmująca się handlem elektronicznym od 1995 roku, założona w 1994 przez Jeffa Bezosa. Obecnie jest to jeden z największych sklepów internetowych na świecie, działający globalnie, od USA po Indie i Europę. Amazon posiada swoje własne centra logistyczne i pośredniczy w sprzedaży produktów praktycznie z każdej istniejącej branży. Usługi dostępne na Amazon można podzielić na Amazon FBM (Fulfilled by Merchant) oraz Amazon FBA (Fulfilled by Amazon).
Amazon FBM to platforma dla firm pośrednicząca w sprzedaży. Działa na takiej zasadzie, że sprzedawca wystawia produkt na sprzedaż, klient dokonuje zakupu i towar jest wysyłany, a Amazon pobiera prowizję za pośrednictwo. W wynikach Amazona produkt może pojawić się w reklamie Amazon Ads (płatnej) lub w wynikach organicznych, którymi podobnie jak SEO dla Google rządzą pewne reguły.
Kupujący towar ma możliwość wystawienia oceny i zgłoszenia reklamacji. Sprzedający ma obowiązek dopilnowania wysyłki i obsługi reklamacji oraz ewentualnych zwrotów. Nad całością czuwa Amazon, który znany jest ze swoich rygorystycznych zasad co do naruszania zasad obsługi klientów. W przypadku tegoż najpierw wysyłane jest ostrzeżenie, a następnie konto zostaje zablokowane do czasu poprawy wszystkich błędów.
Amazon FBA to usługa, dzięki której Amazon przejmuje za sprzedawcę ciężar wszystkich etapów sprzedażowych: logistyki, magazynowania, sprzedaży i wysyłki. Pobierana jest za to oczywiście słona opłata, ale można skupić się wyłącznie na samym produkcie. Opcja FBA świetnie się sprawdza, jeśli mamy mniejsze możliwości magazynowe i zazwyczaj wówczas, gdy nasz towar nie jest wielkogabarytowy (wraz z jego rozmiarem rosną wszak opłaty za magazyny).

Jak zacząć sprzedawać na Amazonie?

Sprzedaż na Amazonie jest oparta o proste zasady, w zasadzie każdy kto potrafi obsługiwać aplikacje internetowe nie powinien mieć z tym problemów po krótkiej nauce.
W trakcie rejestracji możesz wybrać pomiędzy dwoma rodzajami kont:
  • Basic – darmowe konto, w ramach którego możesz sprzedać do 40 sztuk towaru. Koszty pojawiają się dopiero w momencie sprzedaży. W zależności od rodzaju produktu musimy podzielić się z Amazonem 0,99 EUR lub 0,75 EUR za sprzedany jeden produkt plus prowizja od sprzedaży, która również zależy od kategorii produktowej.
  • Pro , to konto płatne 39 EUR, ale w ramach opłaty możemy sprzedawać dowolną ilość produktów bez dodatkowej opłaty za produkt, ale oczywiście musimy zapłacić prowizję od sprzedaży.
Na Amazonie mogą sprzedawać tylko firmy
Amazon bardzo dba o bezpieczeństwo transakcji i wysoki poziom obsługi klientów, dlatego zdecydował się ograniczyć sprzedaż wyłącznie do firm. Dlatego, jeśli masz zamiar sprzedawać na Amazonie to zanim się zarejestrujesz przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty firmowe:
  • Wpisy do KRS lub działalności gospodarczej, potwierdzenie zamieszkania, karta kredytowa (będzie potrzebny jej numer), konto bankowe.
Zanim dodasz produkty do Amazona musisz też mieć kody EAN, GTIN, UPC na każdy towar. Amazon nie pozwala prowadzić sprzedaży bez kodów, więc zadbaj o ten element jeszcze przed rejestracją.
Po uzupełnieniu wszystkich danych pracownicy Amazona weryfikują prawdziwość danych zdalnie lub telefonicznie.
Skoro zarejestrowałeś już konto, jest aktywne to pora zacząć sprzedawać.

Analiza potencjału przed sprzedażą.

Amazon sprzedaje chyba wszystkie możliwe produkty jakie istnieją, dlatego w pierwszej chwili możesz być przerażony ilością kategorii i konkurencją. Dlatego zaczniesz dodawać swoje produkty, to poświęć czas na sprawdzenie trendów, kategorii i oszacuj swoje szanse na sprzedaż.
Możesz skorzystać np. z programu Expandica, Ubseller, Market Intelligence lub ogólnego narzędzia jakim jest Google Trends do oszacowania najważniejszych wskaźników, takich jak:
  • Wielkość sprzedaży
  • Popularności danych produktów na Amazonie,
  • Stan konkurencji
  • Określenie potencjalnego popytu i wielkości sprzedaży.

Opłaty i prowizje za sprzedaż na Amazonie.

Amazon pozwala na skalowanie swojego biznesu i sprzedaży, dlatego koszty sprzedaży są związane z obrotami oraz rodzajem konta jakie prowadzimy.
Opłaty za rejestrację już omawiałem (konto Basic – 0 EUR, konto Pro – 39 EUR miesięcznie).

Prowizje:

Amazon pobiera prowizję od kwoty brutto każdego sprzedanego produktu za pośrednictwem swojej platformy. Wysokość prowizji zależy od kategorii do jakiej należy produkt a czasami od rodzaju i wartości towaru. Na przykład w niektórych przypadkach droższe produkty mają niższą marżę niż tańsze. Generalnie prowizje wahają się od 8 do 15%.
Opłata minimalna za sprzedaż, to 30 centów za jeden towar, jeśli okaże się, ze pobierana prowizja jest niższa od tej kwoty. Z tego wynika, że niezależnie jakiej wartości jest towar, minimalną opłatą jaką musisz opłacić do Amazona jest 30 centów.
Prowizje się zmieniają co pewien czas. Amazon dopasowuje opłaty do potrzeb (czytaj: maksymalizacji zysku), więc jeśli prowadzisz sprzedaż za pośrednictwem tej platformy, to regularnie śledź wszystkie zmiany regulaminu i opłat.
Rozliczenia za pomocą karty kredytowej, która jest podstawą zabezpieczeń i prowadzenia wszystkich transakcji z Amazonem.

Wystawiamy produkt na Amazonie.

Jak wspomniałem wcześniej niezbędne jest, żeby każdy produkt miał kod towaru. Amazon używa tych kodów do porządkowania i przypisywania towarów do właściwych kategorii. Dzięki temu zachowuje się odpowiednią strukturę serwisu i produkty zawsze wyświetlane są w poprawnych kategoriach. Dodając produkt o kodzie EAN  automatycznie zostanie on połączony z kategorią i produktami o tym kodzie. Wystarczy tylko wyszukać podobny produkt (Inventory -> Add a Product) a następnie tylko uzupełnić opis, cenę i warunki wysyłki.
Zawartość oferty.
Kolejne składowe wyświetlanej oferty na Amazonie to:
  • Tytuł, który wyświetla się na liście produktów po wyszukiwaniu. Dobry tytuł do „ Marka + model + nazwa towaru + typ + ilość + rozmiar + kolor”
  • Bullet points wpisuje się pod tytułem a są to dodatkowe informacje o towarze, które nie zostały ujęte w tytule np. z powodu braku miejsca.
  • Opis powinien zawierać do 300 słów w języku kraju do którego jest skierowana oferta. Zadbaj o czytelność, dobry format i sens opisu oraz o używanie słów kluczowych powiązanych z towarem jaki sprzedajesz. Ma to kluczowe znaczenie jeśli chodzi o wyświetlanie twojej oferty. Słowa kluczowe możesz dobrać na zasadzie synonimów a jeszcze lepiej, jeśli użyjesz jednego z dostępnych narzędzi, np.. darmowy planer słów kluczowych Google Ads.

Zdjęcia produktowe.

Możesz dodać do 7 zdjęć do oferty. Szczególnie ważne jest pierwsze zdjęcie, które podlega obostrzeniom w regulaminie. Za złamanie zasad grozi nawet całkowita blokada konta. Jak więc powinno wyglądać główna fotografia? Produkt powinien zostać przedstawiony na białym tle, bez dodatkowych elementów, treści, logo. Zdjęcie główne może pokazywać wyłącznie to, co jest w ofercie. Nie możesz więc pokazywać patelni, którą trzyma kucharz. Zdjęcie powinno mieć rozmiar od 1000×1000 pikseli. Może być większe, ale nie mniejsze. Reszta zdjęć (6) powinny maksymalnie wykorzystać potencjał pokazania zalet towaru. Możesz to miejsce wykorzystać na zdjęcia, ale również na np. infografiki. Dobrą praktyką są zbliżenia pokazujące szczegóły produktów.

Jak wysyłać towary sprzedawane przez Amazona.

Odpowiedź wydaje się prosta ale tylko pozornie. Masz trzy możliwości wysyłki towaru:

1. Samodzielnie (FBM – Fulfilment by Merchant), ale pamiętaj, że Amazon pilnuje, że towar musi zostać wysłany w ciągu 2 dni roboczych (90% towaru), co w niektórych przypadkach jest trudne do realizacji.

2. Wysyłka przez Amazon (FBA – Fulfilment by Amazon (FBA), to opcja, w której Amazon obsługuje wysyłkę towarów. W tym przypadku wysyłasz produkty do magazynu Amazona (oszczędność na powierzchni magazynowej) i skupiasz się wyłącznie na sprzedaży a pracownicy Amazona po otrzymaniu zlecenia wysyłki pakują i wysyłają towar. Co w przypadku reklamacji i serwisu? W przypadku FBA nimi również zajmuje się Amazon. Dodatkową korzyścią jest to, że Amazon preferuje klientów korzystających z tej opcji częściej wyświetlając ich produkty oraz oferując bezpłatną wysyłkę dla członków Amazon Prime oraz kilka dodatkowych możliwości (np. Buy Box).

Co z opłatami od FBA?
Są oczywiście wyższe niż przy zwykłej sprzedaży, ale nie można jednoznacznie określić ich wysokości. Wszystko zleży od ilości i wielkości towaru, bo to wpływa na zajmowaną powierzchnię magazynów. Koszty rosną również w niektórych okresach, np. przed świętami.
3. Wysyłka przez firmy zewnętrzne. W ślady Amazona poszło wiele firm, które oferują powierzchnię magazynową oraz obsługę wysyłki i serwisu. Konkurencyjność tej oferty wymaga dokładnej analizy w zależności od kraju, rodzaju produktów i odległości.

Kary za naruszenie zasad na Amazonie.

Amazon wprowadził swoje zasady, i jeśli ktoś chce zachować swoje konto musi je przestrzegać. W przeciwnym razie musisz się spodziewać blokady. Zasady Amazona to:
  • 2 dni robocze na wysyłkę minimum 90% towaru wystawianego na Amazonie,
  • 24 godziny na odpowiedź klientom (również 90% zapytań),
  • Zdjęcie główne wg zasad (białe tło, bez dodatków),
  • Nazwy i marki używane zgodnie z prawem i prawdą.
  • Nie  wykorzystujesz pozyskanych danych o klientach w celach innych niż sprzedaży zamówionego towaru
  • Nie tworzysz multikont
  • Nie sprzedajesz podróbek, produktów zabronionych prawem, nielegalnych.
  • Twoje produkty są używane, uszkodzone, wadliwe a opis nic o tym nie wspominał.
  • Sprzedawane towary są niezgodne z opisem a w samej przesyłce brakuje zamawianych części.
Kar od Amazona jest kilka. Pierwsze ostrzeżenie to blokada na 17 dni. W tym czasie musisz wyjaśnić wszystkie nieścisłości i dojść do porozumienia (z Amazonem i klientem), Druga kara jest nakładana na 90 dni. Niestety w czasie blokad nie możesz prowadzić sprzedaży a nawet wypłacać zgromadzonych pieniędzy za już sprzedane produkty. Amazon nie wypłaci ci ani grosza do czasu rozstrzygnięcia sporu. Amazon kieruje się jedną zasadą przy rozwiązywaniu sporów: klient ma zawsze rację a klientem w tym przypadku jest kupujący towar. W trakcie kary nie masz możliwości założenia innego konta. Pozostaje jedynie dojść do porozumienia lub porzucić Amazona.

Reklama płatna na Amazonie.

Mamy możliwość promocji naszych produktów na samej platformie za pomocą Campaign Manager.
1. Produkty sponsorowane, to reklama płatna, która wyświetla się na górze wyników wyszukiwania i jest oznaczona informacja o płatnej reklamie. Płatność za reklamie jest rozliczna na zasadzie koszt za kliknięcie, płacisz więc wyłącznie za wejścia na swoją ofertę.
2. Amazon Headline Search (Sponsored Brands) jest to rodzaj promocji marki, w której wyświetlają się aż 3 produkty na raz ponad standardowymi wynikami wyszukiwania.
3. Reklamy displayowe (Product Display Ads ), które pojawiają się pod „Dodaj do koszyka” i pod opisami. Reklamę tego typu cechuje dopasowanie do intencji kupującego i łączenie produktów w zestawy. Jeśli ktoś kupił na przykład masę do nurkowania, to wykorzystując mechanizm PDA możemy oferować płetwy.
4. Display& Video Ads, to reklama wideo i display, która wyświetla się na wszystkich stronach serwisu.
Przykład reklamy:
Do you like Westom's articles? Follow on social!
People reacted to this story.
Show comments Hide comments
Comments to: Jak skutecznie sprzedawać na Amazonie?
  • 23 czerwca 2020

    dzięki za rzeczowy poradnik, zastanawiam się też nad eBayem, może jakieś porównanie obu platform?

    Reply
Write a response

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecana książka

Login

marketing treści
Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.