Pozycjonowanie przez budowanie relacji

Buduj relacje z innymi użytkownikami sieci a efekty przebiją wszystko co do tej pory wymyślił marketing internetowy.

Tradycyjne pozycjonowanie stron odeszło do lamusa. Algorytmy panujące w sieci skutecznie eliminują sztuczne działania a nowe czynniki rankingujące (np. RankBrain Google), które opierają się o sztuczną inteligencję promują naturalne i wartościowe wpisy i strony www.

Dla lepszego zrozumienia zmian krótko przypomnę na czym opierały się stare metody:

Pierwszy czynnik (optymalizacja strony internetowej) zawiera w sobie takie elementy jak stworzenie poprawnej strony np. responsywna, użyteczna (UX), zoptymalizowana pod wyszukiwarki, z unikalną i aktualizowaną treścią.

Drugi element (zdobywanie linków) zależy już od strategii jaką przyjmiemy (albo firma, której zlecamy pozycjonowanie). Firmy SEO (zajmujące się pozycjonowaniem) zazwyczaj przy linkowaniu korzystają z własnego zaplecza (inne strony www służące do linkowania), używają narzędzi do zdobywania linków, np. programy do postowania na forach, zakładające profile, katalogujące, dodające linki do stron gdzie to możliwe.

Większość z tych działań nie ma nic wspólnego z naturalnym linkowaniem i tylko od naszego budżetu i podjętego ryzyka zależy czy pozycjonowanie odniesie sukces.

W przypadku klientów o większym budżecie sprawa jest prostsza – kupowanie wartościowych linków to normalny biznes a wszystko ograniczone jest tylko kwotami. Standarem w pozycjonowaniu stają się tak zwane PBN (Private Blog Networks), czyli zamknięte blogi/strony www stworzone w zasadzie wyłącznie po to, żeby na nich zarabiać za publikację artykułów z linami. Szczególnie w USA i krajach Europy Zachodniej PBN są na fali.

Wszystkie te działania są jednak obarczone dużym ryzykiem.

Google stale udoskonala swoje algorytmy i coraz częściej rozpoznaje sztucznie kupione linki od tych naturalnych. To tylko kwestia czasu, gdy pozycjonowanie automatami czy też systemami wymiany linków będzie wyłącznie szkodzić. Dziś jeszcze przy odpowiednich metodach można osiągnąć wzrosty pozycji fraz, ale tak zwane kary i filtry za linki stały się normą w sieci. Pozycjonerzy ciągle muszą się tłumaczyć przed swoimi klientami, czemu ich strona nagle znika z wyników wyszukiwania. Przyczyna jest prosta – algorytm Google rozpoznał sztuczne linki i nałożył karę na stronę.

Jak zatem budować właściwe relacje i zdobywać najwyższe pozycje w Internecie?

Pozycjonowanie przez relacje jest dość proste i wymaga kreatywnego użycia mózgu – jedynego narzędzia, które zawsze działa.

Każdy przecież ma coś interesującego do powiedzenia, zaoferowania a Internet chłonie każdą nowinkę.

Pozycjonowanie przez budowanie relacji to dwa kluczowe elementy:

1. Podstawą są nasze stosunki z klientami/użytkownikami sieci.

Bez tego ani rusz. Trzymając się zasad netykiety oraz idealnej współpracy zawsze poprawia to naszą pozycję w sieci. Nie wierzysz? Na przykład o naszej pozycji w Google Maps (mapy Google, które wyświetlają się przy szukaniu np. usług) czynnikiem, który ma kolosalne znaczenie przy ustalaniu pozycji wyświetlanych firm mają linki lokalne oraz pozytywne opinie dodane w Google Firma (przy mapach).

Mając dobre relacje z klientami możemy podesłać linka do komentarza prosząc o opinię (podobnie jest w Allegro), czy też uzyskać link do naszej strony od lokalnego partnera. Takie opinie czy link są nie do ocenienia. Google widzi je jako naturalne i bardzo ceni.
Uważacie, że możecie sami sobie wystawić dobrą opinię? A proszę spróbować sił kupowania, czy też samodzielnego wystawiania w miejscach gzie to jest możliwe. Czeka was zakładanie wielu maili, weryfikacja danych, zmienianie IP a na końcu Google odrzuci waszą opinię i uzna jako spam. Wasza firma jeszcze na tym straci. Kupicie pozytywne opinie w sieci? Życzę powodzenia. Większość sprzedawców (99,99%) korzysta z oprogramowania, które jest bezwartościowe w dłuższym czasie. Opinie pewnego dnia zwyczajnie się wyzerują.

2. Drugim elementem budowania relacji (gdy już mamy dobrą opinię w sieci i trzymamy się netykiety) jest samo budowanie relacji.

W tym celu wykorzystujemy wszystkie możliwe środki – media społecznościowe, fora, mailing (nie do spamowania ), artykuły w innych serwisach.
W drugim etapie musimy mieć coś do zaoferowania i najlepiej jeśli to będzie za darmo. Walczymy w pierwszej kolejności o popularność a w drugiej o zyski.

Produkt, informacja i cokolwiek zaoferujemy musi być prawdziwe i rzetelne. Oszustwa internetowe nie wchodzą w rachubę. Jeśli chcesz to robić, to nie czytaj tego artykułu.

Prawdziwe przykłady działań pozycjonowania przez budowanie relacji. Łączenie usługi z działaniami przynoszącymi pożytek osobom trzecim.

Przykład 1.

Zdobycie 2 tyś linków i informacji o moim kliencie w tydzień ze stron rządowych oraz stron www szkół.
Klient – firma programistyczna.
Cel – zdobycie popularności, świadomości marki oraz wartościowych linków, które podniosą pozycje w wyszukiwarce Google.
Koszt – 0 zł.

Kolejne działania:
Stworzenie konkursu programistycznego, graficznego i pisarskiego dla dzieci szkół (podstawowe, gimnazja, technika, licea itp. – bez szkół wyższych).
Nagroda – staż w firmie, możliwość uczestniczenia w prawdziwym projekcie.
1 krok – uzyskanie wsparcia ministerstwa (formularz online, zgoda po 2 tygodniach),
2 krok – rozesłanie informacji mailem do wszystkich szkół o konkursie i wsparciu  ministerstwa (baza maili dostępna jest publicznie)
3 krok – zakończenie konkursu – realizacja nagrody.

Efekty końcowe:

Większość szkół poinformowała o konkursie na swojej stronie www wstawiając link do strony klienta.
Trust Flow strony klienta wzrósł 2,5 krotnie w ciągu miesiąca (zaufanie wyszukiwarek do strony www). W efekcie na wszystkie ważne frazy z branży klient wszedł do top 1-3 w ciągu bardzo krótkiego czasu.

Przykład 2.

Firma Badań Rynkowych zleciła pozycjonowanie przez budowanie relacji.
Stworzyliśmy badanie korzystania z usług outsourcingowych (księgowe, rekrutacyjne, usługi IT, archiwizacja itp.). Zaprosiliśmy wszystkich liczących się graczy do uczestniczenia w badaniu rozsyłając ankietę online i obiecując dostęp do darmowych wyników.
Ankieta została wypełniona przez ponad 300 respondentów. Na tej podstawie powstał raport z badania i artykuł z wnioskami. Najlepsze firmy zostały wyróżnione w raporcie, co miało duży wpływ na efekty końcowe.

Raport wraz z badaniami został rozesłany do firm uczestników, które w 5-% wstawiły go na swoje strony www wraz z linkiem do klienta. Artykuł z wnioskami został rozesłany do mediów co skutkowało publikacją w ponad 40 miejsca w sieci o najwyższych wskaźnikach Trust Flow (media z pierwszej grupy). Dodatkowo rozpowszechniliśmy treści na forach i portalach branżowych.
Koszt działań: 0 zł
Efekt – klient osiągną najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Statystyki ruchu na stronie www wzrosły 3-krotnie i utrzymują się przez kolejne 6 miesięcy.

Przykład 3.

Firma sprzedająca artykuły szkolne zleciła pozycjonowanie i budowanie relacji.
Rozpowszechniliśmy artykuły wśród studentów jako darmowe próbki do wyrażenia opinii.
Kolejny krok to seria kilku wywiadów na uczelniach użyteczności korzystania z różnych przyborów, wyborów marki, użyteczności – w tym punkcie nie skupiliśmy się na marce naszego klienta tylko stworzyliśmy rzetelny artykuł o rynku jako całym .

Wywiady zostały opisane w formie artykułów i płatnie opublikowane w lokalnych mediach internetowych (artykuły sponsorowane) oraz 2 portalach ogólnopolskich. Linki do artykułów zostały rozpowszechnione na forach oraz kilku branżowych serwisach oraz Facebooku. W efekcie zdobyte naturalne linki oraz wzmianki o kliencie zostały uznane jako bardzo wartościowe.

Budowanie relacji jest skuteczne w każdym przypadku, nawet małej lokalnej firmy.

Np. zakład fryzjerski łączy pożyteczne z budowaniem relacji. Rozpowszechniając w swoim zakładzie informacje o potrzebnej krwi i zbieraniu dawców oraz odsyłaniu z ulotek na stronę www zakładu, przy łączeniu to z miłą i fachową obsługą. Uśmiechem i życzliwością w stosunku do klientów wywołuje się lawinę współuczestników, którzy chcą się zaangażować. Facebook, Twitter zostaje zasypany informacjami o zakładzie.

Podstawą pozycjonowania przez budowanie relacji są doskonałe relacje personalne w klientami.

Wskazówki do dobrych relacji z klientami w sieci:

Kontakt i obsługa klienta.

Bądź wyjątkowy i traktuj swoich klientów jak gentleman traktuje damę. Nawet tych wrednych i niecierpliwych. Zawsze możesz przyznać się do błędu. Zawsze możesz przeprosić.

Profesjonalizm. Nie wzbudzaj żadnych wątpliwości – nie ukrywaj, nie udawaj. Bądź wiarygodny. Uśmiech i pogoda ducha w połączaniu z profesjonalizmem otworzą ci każde drzwi i serca klientów.

Praktyka:

1. Dobry i szybki kontakt.

Szczególnie informatycy o tym zapominają.
– wyślij informację, że zajmujesz się już sprawą. Jeśli możesz podaj jakiekolwiek informacje kiedy zostanie załatwiona, rozpatrzona.
– utrzymuj stały kontakt z klientami – pytaj o ich potrzeby,
– nie nagabuj klientów, nachalność to grzech śmiertelny Internetu (przypomnij sobie spam w skrzynce pocztowej),
– skończyłeś transakcję? Zapytaj za jakiś czas klienta czy czegoś nie potrzebuje , pokaż że jest dla ciebie ważny
– spytaj o zdanie na temat swoich produktów, usług,
– opiekuj się klientem, angażuj się i otwórz na dobre relacje,

2.    Netykieta – absolutna podstawa w relacjach w sieci

Nie przeklinaj (Internet pełen jest zrzutów z ekranu dyskusji przedstawicieli firmy z klientami, gdzie emu pierwszemu puszczają nerwy, tak buduje się czarny PR),
Nie bądź nachalny ze swoimi produktami i usługami. Nie wysyłaj SPAMU.
Nie pisz wielkimi literami (krzyk),  nie popełniaj błędów, pisz na temat

Więcej o netykiecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Netykieta

3. Transparentność i wiarygodność.

Nie ukrywaj swoich danych firmowych. Wyjaśniaj spory i kontrowersje na swój temat. Nie daj się wciągnąć w dyskusje i nie prowokuj kłótni (częste na forach tematycznych). Nie pal za sobą mostów bo Internet nie zapomina. Chwila złych emocji a dane pozostają na zawsze. Wszystko co umieścisz w sieci tam pozostaje, nic nie da natychmiastowe usunięcie. Strony są archiwizowane, a ciekawscy internauci sami robią zrzuty z ekranu. Mnie wierzysz? Sprawdź jak wyglądała Twoja strona np. 7 lat temu: https://archive.org/index.php

Słuchaj klientów bo to twoje źródło informacji. Czerp garściami z danych uzyskanych od każdego z kim utrzymujesz relacje.
Angażuj się, bądź otwarty i asertywny a sukces sam przyjdzie.

Top